Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#16

Viesti Veka »

[youtube][/youtube]

Pyöräytetäänpä hommat sitten vauhdilla käyntiin... ;)
Sifu Juergen Harlander saapuu Poriin seminaarin merkeissä 1.11.2008. Seminaari toimii hyvänä info-pakettina Practical Wing Chuniin.
(tarkat ajat/paikat/hinnat tulevat myöhemmin)
Seminaarin tarkkaa kestoa ei vielä tiedä, mutta kelloa tuskin vilkuillaan.(veikkaisin jotain 5-8 tuntia taukoineen)
Seminaariin ei tule paljoa osallistujia, joten opetus tulee olemaan hyvin henk.kohtaista/yksityiskohtaista.
Seminaari on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille. Aikaisempaa kokemusta lajista ei tarvita. ;)
(Ennakkoilmoittautuminen suotavaa.)
Laitan tuonne ilmoitustaululle tarkemmin tuossa alkuviikosta. Heti kun saan ajat ja paikat varmistettua. Tiedustelut allekirjoittaneelta.
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#17

Viesti Veka »

Kuva
Lauantaina 1.11.2008 Porissa joukko lajin innokkaita harrastajia kokoontui saman katon alle saamaan opetusta yhdeltä lajin eurooppalaisista kärkinimistä. Osanottajia oli saapunut myös Porin ulkopuolelta kuten Jyväskylästä, Espoosta ja Tampereelta. Sifu Jürgen Harlander Saksasta oli saapunut Poriin antamaan opetusta lajin Suomalaisille oppilaille.
(Kuvaa otettaessa oli jo muutama kaveri karannut omille teilleen)
Laitan lisää kuvia tuonne meidän kotisivuille, jahka kerkeilen. ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Bahar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1901
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#18

Viesti Bahar »

Hah, tuollahan näkyy tuttuja naamoja :D
Bahar Tokat
Youtube-kanava
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#19

Viesti Veka »

Joo ja olsihan noita enemmänkin saanut näkyä. :smt003
Täällä[/linkki] muutama kuva lisää seminaarista...lisäilen noita vielä kunhan kerkeilen. ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#20

Viesti KungFuMiäs »

Mitäs kaikkea te tuolla leirille harjoittelitte, alkeita vai mitenkäs?
Onko pitänyt laittaa paljonkin vanhoista winkkari taidoista uusiksi tän uuden järjestelmän myötä? Onko joutunut aloittamaan ihan puhtaalta pöydältä vai onko perusteet jo ennestään valmiina?
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#21

Viesti Veka »

Leirin aikana tuli tosiaan harjoiteltua paljon perusteita. Paljon painoa laitettiin asentoon ja liikkumiseen jotka ovat kohtuu paljon erilaisia kuin aikaisemmin harjoittelemassamme Wingin suunnassa. Sitten tuon Siu Lim Tao liikesarjan alkuosan tekniikoita harjoiteltiin ja sovellettiin erilaisissa pariharjoituksissa, myös paljon teoriaa puhuttiin seminaarin aikana.
Ilmeisesti ei kuitenkaan liikaa, koska palaute seminaarista ainakin toistaiseksi ollut hyvää. ;)
Oikeastaan kaikki meni uusiksi uuden järjestelmän myötä ja ainakin itsestä tuntuu että ainoa hyöty entisestä on oppia ja omaksua uutta nopeasti.
Paikoittain noista vanhoista jäänteistä ollut jopa haittaa, kun ovat niin kovin erilaisia tähän uuteen verrattuna. Mutta kyllä tämä tästä taas lähtee...alku ainakin on varsin lupaava ja jo hyvän matkaa on päästy eteenpäin. Nyt vain seuraavaa seminaaria odotellessa. :D
Eikä sitä onneksi kauaa tarvitse odottaa... ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#22

Viesti Veka »

Artikkeli Satakunnan Viikossa 5.11.2008
Kung Fu -oppia Porissa
Suoraviivainen ja aggressiivinen Wing Chun on yksi Kung Fu:n suosituimmista tyyleistä maailmalla.
Viime viikonloppuna Porissa oli lajin harrastajilla erinomainen tilaisuus saada oppia lajin eurooppalaiselta huipulta,
kun vanhan mantereen yksi kärkinimistä, Sifu Jürgen Harlander vieraili Satakunnassa.
Yli 400 vuotta sitten Kiinassa syntyneen lajin harjoittelussa otetaan nykyisin huomioon yksilön tarpeet ja ominaisuudet,
joten Wing Chun sopii sekä miehille että naisille. Seuraavaa lajin legendaa, Wing Chunin päämiestä ja kehittäjää Sifu Wan Kam Leungia odotellaan Suomeen mahdollisesti vuoden 2009 alkupuolella.

Ja ennen kuin kukaan villiintyy, niin oikaisupyyntö tuossa artikkelissa esiintyvistä tietyistä "asiavirheistä" on jo laitettu eteenpäin. ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#23

Viesti Veka »

Ulvilan Seutu Torstai 6. Marraskuuta 2008
Scan0001.jpg
Practical Wing Chun Kung Fu ­ aitoa kiinalaista itsepuolustusta

Sini Ovaskainen

Viime helmikuussa ulvilalainen Veka Rounevaara törmäsi ulkomailla reissatessaan
kiinalaisen mestarin Wan Kam Leungin Practical Wing Chun Kung Fu -seminaariin.
Hän innostui lajista siinä määrin, että halusi tuoda Leungin oppeja myös Suomeen.
Ensimmäinen seminaari pidettiin lauantaina Vanhankylän koulun salissa.
Opettajana oli saksalainen Sifu, eli mestari, Juergen Harlander.

­Vaikka Wan Kam Leung on pieni ja yli 60-vuotias, hän pystyi helposti
pyörittelemään tällaista elopainoltaan lähes 100-kiloista miestä, Rounevaara kertoi.

Suomessa suoraviivainen ja agressiivinen Wing Chun on vielä melko tuntematon,
mutta maailmalla se on yksi suosituimmista Kung fu tyyleistä.
Lajin juuret johtavat noin 400 vuoden taakse Kiinaan. Legendan mukaan Wing
Chun:in äiti on abbedissa Ng Mui, jonka kerrotaan olleen yksi harvoista
jotka selvisivät Shaolinin temppelin tuhosta. Uusi tyyli (Wing Chun) sai
nimensä nuoresta tytöstä nimeltä Yim Wing Chun, jolle Ng Mui taitojaan
opetti. Wan Kam Leung kehitti Wing Chunista oman practical-tyylinsä, jota
hän tulee opettamaan Suomeen ensi vuoden alussa.
­Nimensä mukaisesti laji on käytännöllistä. Se sopii kaikenlaisille
ihmisille ja oppia pystyy siirtämään eteenpäin.

Linjojen kontrollointi lajin avain

Wing Chunin tekniikoissa pyritään mahdollisimman pienellä voimankäytöllä
maksimaaliseen tehoon.
­Tärkeää on joustavuuden ja vakauden yhdistäminen. Vastustajan hyökkäyksen
torjumiseen ei tarvita voimaa, vain nopeita lyhyitä liikkeitä. Tämä on ero
muihin kamppailulajeihin ja siksi Wing Chunia kutsutaan käytännölliseksi,
selvittää Sifu Juergen Harlander.
Lähtökohtana on oman kuvitellun keskilinjan suojaaminen ja vastustajaa
kohden suunnattu jatkuva energia. Vastustajan hyökkäykset ohjataan sivuun
pienillä kehon ja käsien liikkeillä.
­Kun kontrolloi vastustajan keskilinjaa, vastustaja ei enää voi toimia ja
on poissa pelistä, Juergen neuvoi.
Keskilinjan merkityksen ymmärtäminen kiteyttää hänen mukaansa lajin
perusajatuksen.
­Ilman keskilinjan hallintaa voit tehdä mitä vain, mutta se ei ole Wing
Chunia.
Keskilinjan ohella oikea vartalon asento on 50 prosenttia lajin tekniikasta.
Oikealla asennolla yhdistetään ala- ja ylävartalon voima toisiinsa, jolloin
saadaan aikaan tarvittava vakaus ja tasapaino. Sillä myös suojataan
keskilinjalla sijaitsevia tärkeitä elimiä.
­Vaikka käsitekniikkasi olisi kuinka hyvä, ilman oikeaa vartalon asentoa
olet ulkona pelistä. Taistelussa ei yksinkertaisesti ole aikaa liikkua pois
omalta keskilinjalta. Sen on pysyttävä, vaikka kädet ja jalat liikkuisivat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#24

Viesti Elina »

8-)
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#25

Viesti Veka »

SiFu Wan Kam Leung haastattelu

Kysymys: Voitko kertoa hieman itsestäsi ja historiastasi.
Sifu WKL: Tänä vuonna täytän 63 vuotta. Olen syntynyt pienessä Po Onin kylässä, joka sijaitsee Hong Kongin lähistöllä.
Vuoden 1958/59 tienoilla , ollessani teini-ikäinen muutin Hong Kongiin. Jo varhaisessa lapsuudessani tunsin suurta kiinnostusta Kung Fuun, muutettuani Hong Kongiin kävin tutustumassa ja katsomassa useita eri Kung Fu- tyylejä. Jossakin vaiheessa veljeni sitten tutustutti minut Wing Chun- tyyliin jota olenkin harjoitellut ja opettanut siitä lähtien.

Kysymys: Koska aloitit Kung Fun harjoittelemisen ja harjoittelitko joitakin muita tyylejä ennen Wing Chun- harjoittelusi aloittamista?
Sifu WKL: Kuten kerroin aikaisemmin, olin hyvin kiinnostunut Kung Fusta joten tutustuin useihin erilaisiin tyyleihin. Mutta olin tuolloin vielä hyvin nuori.
Aloitettuani Wing Chunin, olin hyvin vakuuttunut että se oli tyyli joka sopi minulle parhaiten, joten keskityin oppimaan ja harjoittelemaan sitä.

Kysymys: Keneltä opit Wing Chunia, kuka oli opettajasi?
Sifu WKL: Muutettuani Hong Kongiin 1958/59, ensimmäinen Sifuni/opettajani ei ollut Wong Shun Leung vaan Leung Sheung. Opin häneltä noin puolen vuoden ajan. Kun Sifuni/opettajani Wong Shung Leung avasi koulunsa, olin ensimmäinen oppilas joka liittyi hänen kouluunsa. Itse asiassa kun halusin mennä liittymään kouluun, Sifu Wong Shung Leung ei ollut vielä aukaissut kouluaan vaan oli ainoastaa laittanut koulunsa kyltin paikoilleen. Näin ollen hän käski minun tulla takaisin kuukauden kuluttua jolloin hän avaisi koulunsa. Näin sitten teinkin heti ensimmäisenä päivänä kun hän aukaisi koulunsa ovet. Tämän vuoksi olen yksi hänen ensimmäisistä oppilaistaan

Kysymys: Kuinka kauan opit Wing Chunia Sifu Wong Shung Leungilta?
Sifu WKL: Aloitin harjoittelun hänen alaisuudessaan 60- luvulla ja jatkoin aina 80- luvulle asti jolloin graduoin ja sain sertifikaattini. Tämän jälkeen vietin hieman vähemmän aikaa hänen koulussaan. Muistan kuinka ihmiset tulivat koululle keskustelemaan Kung Fusta ja esittämään haasteita. Olin aina kiinnostunut käymään haasteotteluita ja Sifu lähettikin minut edustajanaan useisiin haasteotteluihin erilaisissa tilaisuuksissa.
Kysymys: Koska aloit opettaa Wing Chunia täysipäiväisesti?
Sifu WKL: Menin useasti Sifuni koululle ja toimin hänen apuopettajanaan ja seurasin opetusta kunnes aloin opettaa Wing Chunia osa-aikaisesti. Alussa se oli tosiaan vain osa aikaista, ei täysipäiväistä kuten nyt. Oikeastaan aloin opettaa Wing Chunia täysipäiväisesti vuonna 1994 jolloin aloin opettaa poliisin G4- yksikköä.

Kysymys: Mikä on sinun näkemyksesi Wing Chunista ?
Vastaus: Miksi kutsun tyyliäni Practical Wing Chuniksi? Vertailin Sifulta oppimaani Wing Chunia muihin tyyleihin ja myöskin testasin sitä. Näin ymmärsin mikä oli hyvää Wing Chunissa ja mitä oli mahdollista muuttaa, jotta saavutettaisiin käytännöllisempi tapa. Tänä aikana muutin tyylistä sen mikä mielestäni ei ollut niin hyvää tai jota oli ollut vaikea soveltaa käytäntöön muiden tyylien kanssa käydyissä vertailuissa ja haasteotteluissa. Näin harjoitellessani minun oli helppo havaita tyylin vahvuudet/heikkoudet. Joten mitä olin oppinut Sifultani, harjoittelin paljon, analysoin oppimaani ja vertailin oppimaani muiden tyylien kanssa. Tämän jälkeen muutin tyylistä sen minkä katsoin tarpeelliseksi. Kuten Sifuni. Se mitä hän opetti aluksi ei ollut samaa mitä hän opetti myöhempinä vuosinaan. Hän oli myös tehnyt monia muutoksia tyyliinsä. Hän itse kertoi minulle että "kun olet harjoitellut Kung Fua ja Wing Chunia pitkän aikaa, et voi olla tekemättä siihen muutoksia." Nämä Sifuni sanat muistan hyvin vielä tänäkin päivänä ja olen hyvin paljon samaa mieltä hänen kanssaan.

Kysymys: Mikä on ero Wing Chunin ja muiden tyylien välillä?
Sifu WKL: Jotkut osa alueet Wing Chun tyylistä ovat hyvin käytännöllisiä ja jotkut taasen eivät niinkään käytännöllisiä tiettyihin tilanteisiin. Kaikissa tyyleissä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Wing Chun on erittäin tehokas kun sinulla on käytössäsi vain pieni tila ja joudut taistelemaan lähietäisyydellä. Ennen vanhaan, kun harjoittelijat vertailivat taitojaan, se tapahtui yleensä hyvin pienessä tilassa, joten se pakotti taistelemaan lähietäisyydellä. Taaksepäin liikkumiseen ei tilanpuutteen vuoksi usein ollut mahdollisuutta. Joten voittaaksesi sinun oli oltava nopea ja omattava hyvät taidot Kung Fussa. Myös Wing Chunin kolme liikesarjaa Siu Lim Tao, Cham Kiu ja Biu Ji omaavat omat vahvuutensa ja heikkoutensa, joten on sinusta itsestäsi kiinni käytätkö niitä oikein ja oikeassa paikassa. Jos vertaat Wing Chunia muihin tyyleihin, voit sanoa että Wing Chun on nopeaa ja teoria on järkeenkäyvää, esimerkiksi puhuttaessa keskilinjasta, kulmista ja nopeudesta. Nämä ovat kaikki Wing Chunin hyötyjä. Oikeastaan Wing Chunissa on monia huomioimisen arvoisia asioita, mutta monet Wing Chunin harjoittelijat eivät ymmärrä tätä. Kiinalaiset sanovat että käsitekniikat jotka seuraavat "siin siu hou da"(ensin puolustus, sitten hyökkäys) eivät ole kovin hyviä. "Liin siu dai da" (puolustus ja hyökkäys samanaikaisesti) on parempi. Kaikkein nopein on kuitenkin "siin da hou siu" (ensin hyökkäys, sitten puolustus). Mielestäni tämä on paras näistä kolmesta. Jos haluat olla hyvä Wing Chunissa, pitää sinun pystyä koordinoimaan hyvin molempia käsiäsi. Aloittaessasi Siu Lim Taon oppimisen, alat ensin harjoitella liikkeitä yhdellä kädellä. Myöhemmin, kun osaat jo paremmin, alat harjoitella kahta eri liikettä samanaikaisesti. Sitten kun alat tuntea, että käsiesi koordinaatio on parempi ja pystyt tekemään liikkeet nopeasti, on sinun paljon helpompi reagoida vastustajan hyökkäyksiin ja suorittaa oma vastahyökkäys.


Kysymys: Mikä on mielestäsi tärkein teoria, tai mitä meidän tulisi tietää Wing Chunista?
Sifu WKL: Practical Wing Chunissa minun henkilökohtainen näkemykseni on että sinun on nähtävä onko lyöntisi korrekti. Tämä on hyvin tärkeää. Sinun on ymmärrettävä, että Wing Chun keskittyy kulmiin ja linjoihin. Minun näkemykseni mukaan on olemassa 5 keskilinjaa, ja jos pystyt ymmärtämään/käyttämään niitä, se on hyvin hyödyllistä sinulle, ja tulet nopeammaksi ja tarkemmaksi tekniikassasi.

Kysymys: Voitko kertoa joistakin väärinymmärryksistä Wing Chunissa?
Sifu WKL: Oikeastaan kaikilla on omat näkemyksensä/ymmärryksensä Kung Fusta. En voi sanoa, että ihmiset tekevät virheitä tai ovat väärässä, sillä jokainen tekee tavallaan.
Heillä kaikilla on omat teoriansa ja selityksensä. Kuten jos kolme eri ihmistä harjoittelee kolmen eri mestarin ohjauksessa. Heidän tyylinsä ei ole sama, ei edes jos he oppisivat yhdeltä mestarilta, jos tyyli on siirretty sukupolvelta toiselle myös tyyli muuttuu. Kung Fu ei ole jotain jota voit vain kopioida tai matkia. Sinun on katsottava yksilöä, kuinka lahjakkaita he ovat, kuinka paljon ymmärrystä heillä on ja kuinka he ymmärtävät Kung Fua. Tietysti kun yksilöt harjoittelevat tyyliään siinä on tiettyjä eroavaisuuksia. Se riippuu siitä millä tasolla Kung Fu taitosi ovat, kuinka paljon olet harjoitellut ja kuinka paljon olet analysoinut ja vertaillut muita tyylejä. Jos vertailet ja testaat oppimaasi muiden tyylien kanssa usein kehityt nopeasti, mutta jos vain opit ja muistat etkä koskaan testaa oppimaasi taitosi eivät kehity eivätkä tekniikat tule luonnostaan.

Kysymys: Mitä kolmea sanaa käyttäisit kuvaamaan Wing Chunia ja sen harjoittelua?
Sifu WKL: Jos minun on käytettävä kolme sanaa edustamaan Practical Wing Chunia ne olisivat: Opi lisää, harjoittele lisää ja ymmärrä lisää.

Kysymys: Voitko kertoa jotain Chi Sao:sta?
Sifu WKL: Oikeastaan Chi Sao:ssa voit käyttää tekniikoita Wing Chunin kolmesta liikesarjasta. Silloin se riippuu siitä onko tyylisi johdonmukainen vai ei. Kestävätkö selityksesi ja teoriasi tarkastelua ja analysointia. Kuinka käytät tekniikoitasi? Loppujen lopuksi Chi Saossa on kysymys tuntemisesta, regoimisesta ja vaihtelusta. Chi Sao on hyvin tärkeää kuten myös keskilinjat ja kulmat.

Kysymys: Onko Wing Chun hyväksi terveydelle?
Sifu WKL: Kaikenlainen liikunta ja harjoittelu on hyväksi terveydelle, mutta voi myös olla haitallista. Se riippuu siitä miten harjoittelet. Kuten jokainen urheilija tietää, jos harjoittelet liikaa ei se ole sinulle hyväksi. Jos tiedät kuitenkin kuinka kontrolloida sitä niin tietysti harjoittelu on hyväksi terveydelle. Kun harjoittelet Wing Chunia sinun on tiedettävä mitä haluat saavuttaa. Esimerkiksi minä, kun harjoittelen Wing Chunia on minun kyettävä puolustamaan itseäni ja ihmisiä ympärilläni. Näissä olosuhteissa on tehtävä nopeita ratkaisuja ja puolustauduttava parhaansa mukaan. Tämä on hyvin tärkeää.

Kysymys: Kuinka voimme käyttää Wing Chun tekniikoita oikeassa taistelutilanteessa?
Sifu WKL: Kapeassa/ahtaassa paikassa lähietäisyydellä Wing Chun pääsee todella oikeuksiinsa. Lyöntisi ovat nopeampia ja vahvempia kuin vastustajasi sillä olet jokapäiväisen harjoittelusi kautta erikoistunut siihen. Tämän vuoksi pystyt reagoimaan nopeasti ja myös suorittamaan vastahyökkäyksen erittäin nopeasti.

Kysymys: Mikä on Wing Chunin yhteys filosofiaan?
Sifu WKL: Sinun on ymmärrettävä mitä Wing Chun sinulle antaa. Silloin ei ole väliä mitä teet, sinulla on aina ymmärtämys, reaktio ja syy. Myös, jos olet laiska persoona ja alat harjoitella Wing Chunia tulet aktiivisemmaksi ja energisemmäksi jokapäiväisessä elämässäsi. Tämä voi auttaa sinua paljon koska sinulla on enemmän ymmärtämystä asioista joita teet ja reagoit paremmin. Jos olet kömpelö Wing Chun voi todella olla sinulle hyödyksi ja auttaa sinua. Ja vaaratilanteessa reagoit paremmin harjoittelusi ansiosta ja myös itseluottamuksesi kasvaa.

Kysymys: Mitä ajattelet Wing Chunin menestyksestä maailmalla viimevuosina?
Sifu WKL: Vuosien saatossa Wing Chun on saavuttanut suurta suosiota maailmalla. Mielestäni nykypäivänä kaksi suosituinta kiinalaista taistelulajia maailmalla ovat Tai Chi ja Wing Chun, joten voidaan sanoa että Wing Chun on hyvin menestynyt. Jos tarkastelemme menneisyyttä ja Wing Chunin menestystä, Wing Chunin tunnetuksi tekemiseen ovat ehkä eniten vaikuttaneet seuraavat kolme ihmistä, jokaisen Wing Chunia harjoittelevan tulisi tietää nämä henkilöt. Ensimmäinen heistä on Bruce Lee. Hän näytti elokuvissaan maailmalle mitä ovat kiinalaiset taistelulajit ja teki myös Wing Chunin tunnetuksi maailmalla. Toinen on Si-Fu:ni Wong Shung Leung. Hänen lempinimensä oli "King of Talking Hands". Miksi se oli hänen lempinimensä? Koska hän oli tunnettu muiden tyylien kanssa käymistään haasteotteluista ja ystävällismielisistä vertailuista, joita käytiin hyvinkin usein. 80- luvulla hän edusti Wing Chunia Beijingissä, ja siellä Wing Chunia pidettiin hyvänä tyylinä hänen ansiostaan. Hänen panoksensa lajin tunnetuksi tekemisessä on ollut merkittävä.
Kolmas henkilö joka levitti Wing Chunia maailmalle sen jälkeen kun Bruce Lee oli sen ensin tehnyt tunnetuksi on Si-Fu Leung Ting. Hän levitti systeemiä ympäri maailmaa ja Euroopassa hän aloitti aikaisemmin kuin useat muut Sifut. Näin ollen hän auttoi levittämään Wing Chunin nimeä maailmalle. Tämän vuoksi nämä edellä mainitut henkilöt ansaitsevat kunnioitusta saavutuksistaan.

Kysymys: Voitko sanoa jotain jota länsimaisten ihmisten, jotka harjoittelevat Wing Chunia, tulisi tietää?
Sifu WKL: Sinun tulee tietää, että Wing Chunin kolme liikesarjaa pitävät sisällään lukuisia asioita: kontaktin lähietäisyydellä, kuinka säilyttää etäisyys ja vaihtaa suuntaa. Wing Chun pitää sisällään tämän kaiken, joten se riippuu sinusta itsestäsi ja fyysisistä ominaisuuksistasi mitä tekniikoita haluat käyttää ja mitkä sopivat sinulle parhaiten. Esim. jos olet lähietäisyydellä ja olet erittäin pitkä, sinun Fan-Sausi (follow up hands) ei ole nopeampi kuin pienemmän kaverin. Mutta ollessasi pienempi kuin vastustajasi ja kätesi ovat lyhyemmät, silloin olet epäedullisessa asemassa ollessasi oman etäisyytesi ulkopuolella. Wing Chun käsittää kaikki nämä edellä mainitut tilanteet. On kiinni sinusta itsestäsi kuinka paljon opit, kuinka paljon harjoittelet, kuinka kurinalaisesti ja mitä ymmärrät oppimastasi. Wing Chun on paljon myös teoriaa ja filosofiaa. Wing Chun on nainen, nainen ei voi vastata voimaan voimalla miestä vastaan. Naisena sinun on käytettävä nokkeluuttasi, reaktioitasi, lainattava voimaa mieheltä/vastustajaltasi, käytettävä tuntemista sen sijaan että käyttäisit voimaa voimaa vastaan. Sillä mies on kuitenkin aina vahvempi, tämän takia naisen on opittava lainaamaan vastustajan voimaa. Kokeile tätä: anna miehen puristaa kätensä nyrkkiin hyvin tiukasti/voimakkaasti ja ymmärrä että sinun ei tarvitse käyttää voimaa siirtääksesi hänen kätensä sivuun. Tämä on hyvin erityistä Wing Chunissa.


Kysymys: Onko jokin kysymys jonka olen unohtanut kysyä sinulta?
Sifu WKL: Mielestäni Wing Chun on kehittynyt/levittäytynyt erittäin hyvin myös länsimaihin. Tämä johtuu siitä että meillä kaikilla on opittavaa, kun länsimaiset ihmiset harjoittelevat he suhtautuvat siihen enemmän vakavasti, kurinalaisemmin ja haluavat tosissaan ymmärtää enemmän harjoittelemastaan. Tämä on se asia jonka kiinalaiset voivat oppia länsimaalaisilta. Vaikka Wing Chun kiinalainen laji, ihmiset ympäri maailmaa harjoittelevat sitä. Miksi? Sen vuoksi koska ihmiset ymmärtävät sen hyödyt. Tämän vuoksi meidän kaikkien tulee harjoitella ja analysoida jotta voimme kehittyä lisää. Kaikilla Kung Fu- harjoittelijoilla on omat näkemyksensä ja ideansa Kung Fusta ja omat tapansa tutkia sitä. Kaikki ihmiset voivat oppia Wing Chunia. On olemassa kiinalainen sanonta: älä pelkää, että et voi oppia sitä. Pelkää sitä, että olet liian laiska oppiaksesi. Jos haluat harjoitella, sinä opit sen. Jos haluat oppia sen, sinä ymmärrät sen.

Alkuperäinen artikkeli Wing Chun Pediassa[/linkki]
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#26

Viesti Veka »

Kuva
International Ving Tsun Athletic Associasion rewarded this year Wan Kam Leung (Hong Kong) to Sifu of the year. On the picture above you can see Sifu Donald Mak giving the award to Sifu Wan Kam Leung.
:respect:
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#27

Viesti Veka »

Parin sivun juttu Practical Wing Chun:ista uusimmassa Budoka-lehdessä[/linkki]. ;)
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#28

Viesti Veka »

KuvaKuva
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#29

Viesti Miklu »

Se oli näpsäkkä artikkeli :)
Bruce Lee elää!
Kuvake
Veka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 143
Viestit: 420
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Pori

Wan Kam Leung Practical Wing Chun Kung Fu

#30

Viesti Veka »

Artikkeli Practical Wing Chunista kaupunkilehti Uusi Porissa.
Linkki artikkeliin[/linkki]
"Kun mä katson näitä mun käsiä, niin mä ymmärrän että jonkin suuremman asian instrumentteja ne on."

Veka
http://practicalwingchun.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa