Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Perinteinen Shaolin Kung Fu

Kiinalaiset lajit

Ylipotkija: valvoja

Vastaa
Kuvake
JanneM
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 48 kertaa
Tykätty: 50 kertaa

Viesti JanneM » syys 18, 2018, 09.11

Noi selkeyttää paljon.

Oon oppinut paljon kungfusta ja jopa mielestäni hieman tulkitsemaan tyylejä ja toiminta tapoja liikesarjoista. Kiitos siitä kuuluu paljolti sun kirjotuksille täällä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
North American Defendo Alliance

Kuvake
TimoS
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 106 kertaa
Tykätty: 57 kertaa
Viesti:

Viesti TimoS » syys 18, 2018, 13.22

Tuollaiseen törmäsin ja aika erilaisia nuo sovellukset verrattuna sunnuntaina läpikäytyihin. Minusta ne sunnuntaiset oli järkeenkäyvempiä kuin nämä
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Lauteille: Syyskuu 2009
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus
Tykännyt: 0
Tykätty: 15 kertaa

Viesti Shaolinsi » syys 20, 2018, 07.06

Tuo venäläispoikien video näyttää siltä, että he ovat keksimällä keksineet liikkeille kamppailusovelluksia (reverse engineering). Punainen lanka näyttää puuttuvan ja nuo sovellukset näyttävät hyvin vierailta silmääni. Vaikka nimi ja liikesarjat olisivatkin samat, niin kyseessä on usein kokonaan eri laji. Ehkä minä vielä joskus teen meidän linjasta vastaavan videon. :D
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Shaolinsi viestistä:
TimoS
Olen 32. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä. Kirjasta julkaistiin myös pehmeäkantinen versio 1/2018.

Kuvake
Congi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Elokuu 2006
Tykätty: 1 kerran

Viesti Congi » syys 25, 2018, 14.24

Shaolinsi kirjoitti:
syys 20, 2018, 07.06
Tuo venäläispoikien video näyttää siltä, että he ovat keksimällä keksineet liikkeille kamppailusovelluksia (reverse engineering).
Jotain on mennyt pieleen jos lajissa tarvitaan reverse engineeringia, mutta onko tämä nyt niitä tapauksia jossa lajia on mahdollisesti haluttu suojata keksimällä julkisuuteen huuhaa-sovelluksia?
T.Congi

oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Lauteille: Kesäkuu 2006
Etulaji: chen taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi
Tykätty: 0

Viesti oskar » syys 27, 2018, 16.09

Shaolinsi, miten xinyiba linkittyy treenaamiisi liikesarjoihin tai systeemiin?

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » loka 3, 2018, 11.04

Congi kirjoitti:Jotain on mennyt pieleen jos lajissa tarvitaan reverse engineeringia, mutta onko tämä nyt niitä tapauksia jossa lajia on mahdollisesti haluttu suojata keksimällä julkisuuteen huuhaa-sovelluksia?

Vaikea sanoa. Voihan se olla myös niin, etteivät he ole vielä oppineet tarpeeksi opettajaltaan ja lähtevät itse kehittelemään asioita. Monesti olen nähnyt vastaavaa Kiinassa, mitä tapahtui amerikkalaisten sotilaiden kanssa Japanissa 2. maailmansodan aikaan. Ihmiset käyvät treenaamassa kamppailutaitoja emämaassa ja lyhyessä ajassa oppivat suuren määrän liikesarjoja läpikävellen. Kotimaassa he perustavat sitten omia koulujaan lyhyellä treenikokemuksella, miettivät sovelluksia ilman opettajaa eivätkä koskaan palaa opettajansa luokse tarkistuttamaan taitojaan. Se johtaa siihen, että laji muuttaa muotoaan hyvinkin nopeasti.

oskar kirjoitti:
syys 27, 2018, 16.09
Shaolinsi, miten xinyiba linkittyy treenaamiisi liikesarjoihin tai systeemiin?
Xinyiba on meidän viimeinen liikesarja. Sen periaatteet (kolme suurta tyhjyyttä, keho jakautuu kolmeen osaan, kehon kuusi yhdistelmää, neljä suurta tuntemusta ja viiden alkuaineen suojelu) näkyvät kuitenkin kaikessa meidän tekemisessä. Oikeastaan xinyiba ei ole edes liikesarja, vaan kokoelma muutamia liikkeitä (kolmetoista liikettä) ja erinäisiä kamppailuperiaatteita.
Olen 32. sukupolven Shaolin-opettaja. Opettamani laji koostuu Wang Ding Yin, Shi Suxin ja Shi De Chanin opetuksista.

Loistava suomenkielinen Shaolin-kirja on nyt saatavilla. Tilaa tästä. Kirjasta julkaistiin myös pehmeäkantinen versio 1/2018.

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Lauteille: Tammikuu 2014
Etulaji: Taido, 白眉
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, Capoeira-kuokkavierailu
Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Tykännyt: 6 kertaa
Tykätty: 21 kertaa

Viesti Veepee » tammi 15, 2019, 13.44

Shaolinsi tuli viime viikolla käymään Helsingissä, joten järkkäsimme keskenämme treenit, totta kai. Samalla kuvailtiin myös hiukan tekniikoita ja sovelluksia. Laitettiin nauhalle enimmäkseen Xiao hong quania ja Xi qing quania. Hyvä meininki oli treenatessakin, kuten asiaan kuuluu. :jepa:

Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » tammi 16, 2019, 06.25

Kiitos treeneistä. :jepa:

Meidän linjasta ei ole juurikaan liikkuvaa kuvaa, joten tuosta videosta näkee muutamia meidän pienen tulvanyrkkeilyn (xiao hong quan) ja seitsemän tähden nyrkin (qi xing quan) kamppailutekniikoita. Minun pitää vielä runsaasti treenata etäisyyttä, ajoitusta ja askellusta vastustelevaa vastustajaa vastaan, mutta eiköhän tuosta näe muutamia pääperiaatteita.

Tuo ensimmäinen videon tekniikka (xie xing) on täyttä timanttia mielestäni. Siihen saa paljon voimaa yksinkertaisella vartalonkäännöllä. Tekniikkaa voi käyttää myös siten, että lähtee hyökkäämään kyynärpäälyönnillä ja sen jälkeen iskee yläkoukun vastustajaan toisella kädellä. Oikea ajoitus on haastavaa, mutta jos tekniikan saa tehtyä oikeaan aikaan, niin vastustajalla tulee herkästi äitiä ikävä. Yhden tyrmäyksen olen nähnyt myös edellä mainitulla tekniikalla. Tekniikka toimii myös torjuntana. Minulla on tuon tekniikan suhteen vielä kuitenkin paljon harjoiteltavaa.

Kuvake
Alioppilas
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Tykätty: 6 kertaa

Viesti Alioppilas » tammi 17, 2019, 01.16

Näyttää samantyyppiseltä tekniikalta, jota Lyoto Machida käyttää onnistuneesti vaparikehissä, n. 0:32 alkaen.

Tang langissa vastaava waist cut löytyy suurimmasta osasta liikesarjoja. Ylemmässä pätkässä sitä treenataan epämuodollisen muodollisesti. Alemmalla videolla viidennessä pätkässä näkyy vapaassa sparrissa sovellettuna. Näppärä tekniikka, mutta - kuten kaikki muukin - vaatii runsaasti treeniä nimenomaan vapaampina harjoitteina.

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 53 kertaa
Tykätty: 242 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Viesti Kari Aittomäki » tammi 17, 2019, 01.54

Juu, tuttu on tuo taakseujuttautuminen, työntöhorjutus ja pyöräytys..
Minä tutustuin juttuun shorinjiryun kautta ja jäi silloin kivestämään se epätasapainohetki kun kohde on saatu kaadettua vinosti taakse mutta oma kroppa ois vielä matkalla eteenpäin.
Kuten Machidan clipit osoittaa, on vaikea hakeutua tuliasemaan ja kämmäilyä tapahtuu.

Me käytettiin myös jalankaappaamista, joka toi kiertoon lisäjenkaa, -joustavuutta ja kontrollia.
Oli ihan vyökoetekniikka, tosin se lopetus oli joutava.

Sitten jonkinkerran käytin ihan vaistolla varianttia, jossa en kaadakaan opponenttia takaviistoon vaan yhdistän juttuun sellaisen rujon eteenpäinmenon ja käsien aktiivikäytön. Työntöheitto.
Kropan- ja käsienkäyttö hyvin samankaltainen kuin gojutyylien sanchinissa.
Kaivoin muistiani ja muistinkin tekniikan olevan peräisin ihkaensimmäiseltä karateopettajaltani, gojutyylin edustajalta. Heitti tai tuuppas minut huomattavan matkan päähän mukkelismakkelis.

Myöhemmin olen käyttänyt juttua melko monastikin, Itähelsingissä sain haukkujakin toimeksiantajalta (kapakki) kun heitin huitelijan niinsanotusti seinään että jymähti. Pää alaspäin oli hällä, oli kyllä kypsää poikaa kungfuni jälkeen.
Tosin, kerran tein jutun kiukkarisparrissa Ruotsissa ja näppärä vastus otti heiton vastaan voltilla. Harmitti, sattans jönglööri.

Shaolinsi, kiinalaislajeissa tuli vastaan sekä tuota jenkakaatoa että eteenpäintuuppausta, olen huomannut että jälkimmäisissä se ajoittainen korostetun pitkä loppuasento antaa silkkaa voimaa heittoelementille.
Erotetaanko nämä kaksi lopputulemaa omiksi tekniikoikseen vai ovatko "vain" variantteja.

Ja.. Mulla on sellanen kutina että tekniikassa on haarniskalla/suojavarustuksella elementtinsä.
Olen asiasta puhunut/näyttänyt heille jotka suojavarusteisia kohtaa mutta tietooni ei ole tullut infoa aiheesta.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » tammi 25, 2019, 06.55

Kari Aittomäki kirjoitti: Shaolinsi, kiinalaislajeissa tuli vastaan sekä tuota jenkakaatoa että eteenpäintuuppausta, olen huomannut että jälkimmäisissä se ajoittainen korostetun pitkä loppuasento antaa silkkaa voimaa heittoelementille.
Erotetaanko nämä kaksi lopputulemaa omiksi tekniikoikseen vai ovatko "vain" variantteja.
Meillä on nuo kaksi lopputulemaa saman tekniikan eri variantteja. Me pyritään siihen, että vaihdetaan sovellusta lennosta, jos joutuu huonoon asemaan. Helppoa se ei kuitenkaan ole, koska keho liikkuu eri tavalla noissa sovelluksissa. Askeltaminen menee noissa varianteissa eri lailla ainakin omalla kohdallani. En ole kummoinen kamppailija, joten voi se johtua toki siitäkin.

Kari Aittomäki kirjoitti:Me käytettiin myös jalankaappaamista, joka toi kiertoon lisäjenkaa, -joustavuutta ja kontrollia.
Oli ihan vyökoetekniikka, tosin se lopetus oli joutava.

Meillä tämä jalankaappaaminen on kokonaan oma tekniikka, joka opitaan myöhemmin. Meillä jalankaappaaminen on Da Hong Quanin eli suuren tulvanyrkkeilyn tekniikoita. Siihen lisätään yleensä vastustajan naamanvääntäminen, että saataisiin lisäkontrollia.

Kuvake
Shaolinsi
etupotkija

Viesti Shaolinsi » elo 5, 2019, 06.55

Videolla nähdään muutamia qi xing quanin (seitsemän tähden nyrkki) kamppailusovelluksia. Meillä nuo liikesarjan aikana tehdyt painonsiirrot alaspäin harjoittavat videollakin nähtäviä alavartaloon kohdistuvia tekniikoita. Monet ovat kritisoineet qi xing quanin lähes jatkuvaa "kyykyssä oloa", mutta perustelemme sen hyökkäyskulman muutoksilla.

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa