Lainausten ja linkkien alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Lauteille: Helmikuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 21 kertaa

Lainausten alustaminen sekä pitkät lainaukset muualta

Viesti Kari Aittomäki » heinä 6, 2017, 01.04

Lasselta taas kerran hyvä ja viitseliäs avaus.

On totta että olen lujasti laatikko-sitaatteja vastaan.
Niitä käytetään turhan paljon ja ilmeisen tarkoituksellisesti riitelymetaliteetilla, ohittaen kokonaisviesti ja keskittyen johonkin namiskuukkelikohtaan. hyydytetään tahallisesti keskustelunkulkua ja ohitetaan epämieluisia vastakysymyksiä.

Mutta jos lainattu kohta on joko tärkeä tai jo parinsivun takana... lainaus on kyllä kohdallaan. Etenkin kun olen ollut panevinani merkille että sisälukutaito on liukumassa viihdyttelyn hakemiseen ja siten rapistumassa.

Minustakin on joutavaa pudottaa jopa koko viesti laatikkoon ikäänkuin alleviivaamaan "tähän ois tarkoitus vastata."
Löysää asennetta.

Lisäksi.. olen suuri viihdetieteellisen kirjallisuuden ystävä.
Ja siellä minua kiusaa suunnattomasti tekniikka, jossa esitetään väite ja esitetään samassa lauseessa tai välittömästi lähde. Samalla lisäten se pikku viitenumero.
Kun kyse on selkeästi graafisesta elementistä ja tarkoitettu antamaan akateemista rinta-ääntä.
Samansukuista on laatikkoesimerkit, auktoriteetin illusiota luova graafinen kyltti.

Tosin se viitenumerokikkailu on huolellista kirjoittamista ja varmaankin jonkinlainen kunnianosoituskin ja tottahan se on myös antoisaa, joskus olen jopa kiinnostunut ja hankkinut sen lähdekirjankin.
Kuten lainauslaatikko voi houkuttaa etsimään alkuperäisen viestin.

Pääasia lie kuitenkin viestintä ja laatikot voivat toimia jäntevästi mieleenmuistuttajina.
Löysää se silti on.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Lauteille: Joulukuu 2004
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 111 kertaa
Tykätty: 41 kertaa
Viesti:

Viesti Mika » heinä 11, 2017, 12.51

Visuaalisesti ne lainauslaatikot eivät ole yhtä hyvän näköisiä kuin ihan tavallinen viesti. Siitä varmaan kaikki ovat samaa mieltä. Se korostuu silloin, kun jonkun viestiä lainataan useammassa pätkässä. Se on ruman näköistä ja sitä on raskas lukea.

Mutta. Kuten Kari sanoi, jos se alkuperäinen lainaus on jossakin vähän kauempana, silloin on melkein pakkokin lainata. Muutoin vastaus näyttää ihan kummalliselta keskustelun keskellä, kun se ei välttämättä liity sen ympärillä oleviin viesteihin.

Tässä phpBB 3.1:ssä lainauksesta lähtee ilmoitus lainatulle (jos hän ei ole omista asetuksistaan muuta valinnut). Alkuvuodesta julkaistussa phpBb 3.2:ssa lisäksi lainauksessa on pienellä nuolella linkki lainattuun viestiin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 74 kertaa
Tykätty: 33 kertaa

Viesti Lasse Candé » heinä 13, 2017, 00.06

Tuo kaukaa kaivetun pointti on kohdillaan, mutta oikeastaan myös aika itsestäänselvä. Tuo teknologinen puoli taas on periaatteessa positiivista kehitystä. Käytännössä kuitenkin sen mahdollistaminen että joku loikkaa suoraan johonkin viestiin ei juuri koskaan anna mitään. Näin kun ei ensinnäkään varmaan juurikaan kukaan tee ja toisekseen se yksi viesti on vain se yksi viesti, kun vastauksen toivoisi liittyvän keskusteluun laajemmin. Se ilmo myöskään ei anna mitään, paitsi ehkä juuri liian tiukkatahtisen kahdenvälisen tennispelin. Poistinkin itse sen ilmon heti käytöstä kun se tuli ja uskoakseni olen löytänyt riittävän aikaisin keskustelut jotka ovat minua kaivanneet.

Jotkut asiat toki ovat sen luonteisia että juuri henkilön X pitää vastata juuri henkilölle Y ja muista viis. Tällä hetkellä kuitenkin foorumi kärsii enemmänkin siitä ongelmasta että tätä tehdään liikaa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa näkynyt viimeisen kuukauden aikana kun Z osallistuu keskusteluun myös ja antaa osuvan vastineen. Seuraavaksi tulee se vastaaja X ja lainaa siltä Y:ltä sen pätkän mihin jo Z antoi vastineen ja sitten Y käytännössä antaa saman vastauksen minkä jo Z antoi, mutta ei sanallakaan mainitse että "kuten Z sanoi". Z jää tällöin tästä nähtävästi X:n ja Y:n välisestä julkisesta paneelikeskustelusta tms ulkopuolelle.

Lainailukulttuuriin tämä liittyy siten, että jos vastailee listamuotoisesti sille X:lle jakaen viestin paloihin, näin tietenkin käykin. Jos sen sijaan vastaa ulkomuistista pointteihin eikä tekstinpätkiin, kaikki sumenee soljuvammaksi kokonaisuudeksi ja teksteistä tulee luettavampia. Sumenemisissa esim se kuka tarkalleen sanoi mitä sumenee positiivisessa mielessä ja etusijalle nousee mitä on sanottu.

Kaikkein ikävin esimerkki lainauslaatikoista taidettiin saada vastikään tällaisessa parikeskustelussa mikä ei johtanut mihinkään muuhun kuin että kaikkia alkoi ottamaan päähän. Asioita on monia, mutta arvaan että jos esim tästä parista kumpikaan ei olisi kertaakaan käyttänyt laatikoita, olisi keskustelu nyt ollut vähintään meille muille mukavampaa luettavaa. Itse asiassa uskon, että keskustelu olisi tämän lisäksi johtanut johonkin.

Täältä voisi huoletta poistaa puolet lainauksista ja jäljelle jäisi paremmat viestit. 80% voisi poistaa siten että mitään ei menetettäisi. Ja kun tarkoitan että 20% lainauksista on hyödyllisiä, ammun siinä varovaisuuksissani yläkanttiin.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa