Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#31

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti: En ihan ymmärtänyt kysymystäsi. :) Mutta siis mistään äidinkielen yo-kirjoituksista ei ollut kyse, sillä kieliasu tai kielioppi ei ollut tässä keskustelun kohteena vaan tuon viestin tarkoitusperät ja sen sopiminen keskustelulaudalle. Jossakin entisessä Linkkivinkkinurkassa se olisi ollut täysin paikoillaan, mutta kuten joku toisessa tämän alueen ketjussa totesi, sellaiset ovat niin 2007. Pääasia on se keskustelu itsessään eikä vain linkkien jakaminen. Vaikka tosiaan noiden tiedeuutisten kanssa itse rikon tätä kohteliaisuussääntöä aika ajoin.
Niin siis kommentoit viestiäni aikaisemmin ("Daddy puhuu ihan muusta kuin muut..."), ja kysyin, mitä mieltä itse olet tuosta kommentistasi netttikäyttäytymisen ja vaikka netiketin kannalta?

Lisäkyssäri: pidätkö tuota kommenttiasi muita kunnioittavana ja hyvänä keskustelukulttuurina?

Toivottavasti nyt ymmärsit kysymykseni. Jos et, niin kerrotko mitä kohtaa/kohtia et ymmärtänyt, vastaan ihan mielelläni ;)
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#32

Viesti Mika »

Nyt ymmärsin. :) Ehkä. :D Jos siis tarkoitit sitä, kun sanoin sinun puhuvan muusta kuin muut. Jos tarkoitit jotakin muuta, sitten en ymmärtänyt. Mutta jatkan tuolla oletuksella.

Minusta edelleen vaikuttaa siltä, että puhuit jostakin ihan muusta kuin muut. Mistään kieliasusta ei sitä ennen ollut kyse, eivätkä ylioppilaskirjoitukset nähdäkseni liity muuhun. Siksi se vaikutti hieman siltä, ettet oikein ollut lukenut keskustelua, johon osallistuit. Mitä muuten sillä siis tarkoitit? Vaikka ei se nyt niin tärkeää ole.

Mitä tulee netikettiin ja muuhun, jos olin väärässä, ja tuo kommenttisi liittyi käytävään keskusteluun, sitten ymmärsin väärin ja pyydän anteeksi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#33

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti: Nyt ymmärsin. :) Ehkä. :D Jos siis tarkoitit sitä, kun sanoin sinun puhuvan muusta kuin muut. Jos tarkoitit jotakin muuta, sitten en ymmärtänyt. Mutta jatkan tuolla oletuksella.
Kyllä, siteerasinkin kommenttiasi ihan vaan sen takia, että tästä asiasta ei olisi epäselvää.
Mika kirjoitti: Minusta edelleen vaikuttaa siltä, että puhuit jostakin ihan muusta kuin muut. Mistään kieliasusta ei sitä ennen ollut kyse, eivätkä ylioppilaskirjoitukset nähdäkseni liity muuhun. Siksi se vaikutti hieman siltä, ettet oikein ollut lukenut keskustelua, johon osallistuit. Mitä muuten sillä siis tarkoitit? Vaikka ei se nyt niin tärkeää ole.
Saman toistamisesta oli nähdäkseni alunperin kysymys, mitä itse tunnuit korostavan postaamalla mm videon ja sen jälken tarkensit asiaa kirjallisesti ("Mutta jos viestinsä keskustelulaudalla alustaa täysin samoilla sanoilla kuin se linkki, sitten on jo epäonnistuttu oikeasti.")

Vain viisi minuuttia minua ennen kommentoitiin kanssa tuosta toistamisesta, mitä sitten omalla viestilläni tavallaan komppasin. Että miten niin puhuin muusta kuin muut?


Niin ja äidinkielen YO-kirjoituksissa arvostellaan myös mm tekstin rakennetta, jolloin toistaminen saattaa hyvinkin laskea pistesaalista, alentaa pistesaalista. Eli jos jonkun viestin muotoilussa mahdollisesti olisikin parantamisen varaa, niin minusta täällä Potkussa sillä ei ole oikein suurempaa seksuaalista merkitystä - niissä YO kirjoituksissa taas voi olla.
Mika kirjoitti: Mitä tulee netikettiin ja muuhun, jos olin väärässä, ja tuo kommenttisi liittyi käytävään keskusteluun, sitten ymmärsin väärin ja pyydän anteeksi.
Liittyi, ymmärsit väärin ja asia on ok.

Niin ja sitten vielä se lisäkyssäri uudestaan: pidätkö sitä kommenttiasi (puhun ihan muusta kuin muut) muita kunnioittavana ja hyvänä keskustelukulttuurina?

Kysyn siksi, kun tunnut kovasti haluavan kirjoittajien välttävän mm laiskaa ja epäkunnitoittavaa keskustelutyyliä ja ikäänkuin toivot, että täällä kirjoitettaisiin muita kunnioittavasti ja hyvää keskustelukulttuuria noudattaen - että miten asia siis on ihan omalta osaltasi?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#34

Viesti Mika »

Täytyy sanoa etten vieläkään ihan täysin ymmärtänyt, mutta kieltämättä mulla on tässä muutama kiireinen tehtävä kesken. Luen vaikka myöhemmin ajan kanssa. :)

Mitä tulee tuohon kommenttiini ja sen kohteliaisuuteen, pidän sitä huumorina. Jos otit sen loukkaavana, sitä tietenkin pahoittelen. Jos esimerkiksi minä kirjoitan jotakin, joka vaikuttaa asiayhteydessä erikoiselta, kyllä minua saa nauraa. Tuollaisessa huumorissa, kuten vähän kaikessa elämässä, tärkeintä on motiivi: nauraako vittuillakseen vai hyväntahtoisesti. Minä nauroin hyväntahtoisesti. Ihmisillä kuitenkin on monenlaista huumorintajua. Sellaista se on.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#35

Viesti YJT »

Tämä keskustelu on aikaisemmin jäänyt minulta lukematta, mutta nyt klikkasin sen auki. Onko tämä jaettu jostain toisesta ketjusta, tai liittyykö tämä muuten johonkin tiettyyn tapahtumaan tai keskusteluun? Viestin aloituksesta voisi saada sellaisen käsityksen, samoin lopussa olevasta kommentista:
Mika kirjoitti: Harva kumminkaan kirjoittelee toivomatta jonkinlaista vastinetta muilta. Siksi olisi ihan kohteliasta sellaista antaa. Kun se "joku muu" olet sinä, [you]. :-)
Aluksi vähän mietin, että saatat tarkoittaa tällä sitä, että esim. poliisiin liittyvissä aiheissa minä olen aika usein vastannut vaikka minulta ei ole kysytty, jolloin pidän tätä kommenttia kehuna. Ajattelin kuitenkin varmistaa, olenko missannut jotain.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#36

Viesti Lasse Candé »

:nauruhammas:
Olet missannut legendaarisen tägin jota käytettiin muutama vuosi sitten ahkerasti hauskuuttamismielessä. :D




Tuosta nyt avatusta aiheesta olen Mikan kanssa täysin samaa mieltä ja olenkin tuonut tämän esiin monesti monessa yhteydessä. Tuo näkymättöpmän ( :D ) viesti ei edes ole ongelmallisimmasta päästä, juuri Ilen mainitsemasta keskustelunavausominaisuudesta johtuen ja muutenkin sillä on tietenkin jotakin arvoa, että foorumille saadaan tietoa mitä asioista sanotaan muualla.

Miinuksena taas tuo, että motiivi on siis selvästi ennen kaikkea juttuun ohjaamisessa, eikä asiasta keskustelussa foorumilla. Ymmärrän tuon motiivin hyvin. Näkyvyyden kasvattaminenhan on täysin luontainen juttu. Tuossa on vain se, että paremmalla alustuksella sekä näkyvyys paranisi enemmän että asiasta tulisi keskustelua laudalla, jolloin kaikki voittaisivat. Hyvä alustus olisi oleellisten referointi (bonuksena viittaus aiempaan keskusteluun) ja sen esiintuonti, mistä tahtoisi keskustella juuri tällä laudalla. Jos keskustelua syntyisi, kasvaisi klikkaustenkin määrä luultavasti ja mikäli sen keskustelun haluaa jonnekin sinne linkin takana olevaan (esim blogikommentteihin rinnastettavaan) mestaan, niin keskustelu foorumilla tuskin on tästä pois, vaan juurikin päin vastoin, koska näkyvyys, lisänäkemykset, mielenkiinto muiden parissa...

Samat sanat myös noista koko jutun mittaisista lainauksista siitä omasta suosikkilehdestä, vieläpä ilman linkkiä. Eihän se ole mitään keskustelua ollenkaan vaan pelkkää spämmäämistä "lukekaa mikä minua kiinnostaa" -hengessä. Siinä vähän ikävällä tavalla siis julistautuu "mielipideauktoriteetiksi", mikä näyttääkin usein vähän hassulta. Sellaista yhteisen ilmoitustaulun kaikella omalla krääsällä täyttämiseen rinnastettavaa meininkiä. Siinä on myös keskustelullinen ongelma, kun keskustelu tapahtuisi tällöin haamun kanssa. Jos jonkin näkemyksen haastaa, työ on turhaa, koska eihän leikkaaliimaajan tarvitse ainakaan tunnustaa allekirjoittavansa juttua sanasta sanaan. Tätä kautta kyseistä tekniikkaa voi käyttää propagandansa pelkurimaiseen levittämiseen ja niinhän sitä käytetäänkin.

Vaihtoehto tälle tavalle on ottaa tehokas lainaus tai käyttää korostuksia ja tuoda oma pointti esiin, oli se sitten komppailua, pointin tuoreuden alleviivaamista, jatkamista, haastamista tai mitä tahansa. Joskus voi olla ihan hyvä laitaa koko lainaus ja joskus vain pätkät, kertoen kannattaako juttua lukea kokonaisuudessaan ja miksi.



Kaikki tuo sanottuna, kaikkeen on poikkeuksia ja kaikki voi toimia jossain tilanteessa hyvinkin ja hyvät tavat taas valitettavasti joskus huonosti. Siihen nähden että tällaista tärkeää keskustelua nimenomaan keskustelukulttuurin tasolla käydään ihan oleellisesta aiheesta, ihmettelen tuota "sääntö"/"yo-kirjoitus" -olkinukkeilua. Enemmän tässä olisi kai tarkoitus ajatella ja jakaa näitä ajatuksia. Uskonpa myös, että niitä ajatuksia saadaan ja joku jopa parantaa hieman tapojaan. Ja siis ihan vapaaehtoisesti, kun huomaa itse sen olevan parempi idea. On tässä omakin mielipiteeni ketjua lukiessani jalostunut, mutta tämä ei tapahtunut yo-kokeiden luonnehdintojen kohdalla.



EDIT: Mielestäni hyvä ohjenuora on, että jos viestistä yli 30% on lainausta tai muuta sälää, on asiassa luultavasti jotakin vikaa. Ja tässä tuo 30% on siis korkea luku. Yleensä viallisuus voi alkaa jo aiemmin. Tämä tietenkin kattaa myös "taulusarjatuli"-viestit joihin laitetaan yhden lauseen (usein wittuilevia) vastauksia. Eli siis vähintään 70% tulisi aina olla omaa käsialaa. Ja tietenkin poikkeuksia saattaa olla. Ja ei sääntö. Ja ei yo-kirjoitus.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#37

Viesti YJT »

Lasse Candé kirjoitti: :nauruhammas:
Olet missannut legendaarisen tägin jota käytettiin muutama vuosi sitten ahkerasti hauskuuttamismielessä. :D
Okei, nyt nolottaa. Tai ei ehkä oikeastaan, mutta on sellainen olo että pitäisi olla nolostunut... Silti, se avaus antoi kuvan siitä että olen tullut mukaan keskusteluun keskeltä, enkä ihan täysin tiedä, mistä puhutaan.

Jos olen ymmärtänyt keskustelun aiheen oikein, niin mielestäni ei ole väärin linkittää jollakin toisella foorumilla olevaan keskusteluun tai jotain vastaavaa. Poikkeuksena lähinnä tilanteet, jossa linkitetään johonkin nettikauppaan, ja tämä on foorumin säännöissä kielletty.

Toki kaiken keskustelun tulisi liittyä jollakin tavalla käynnissä olevaan keskusteluun, tai uusien keskustelunavauksen tulisi olla pohjustettuna siten, että kaikki saavat heti kiinni siitä, mistä keskustellaan (eikä esim keskustelijalle jää sellaista kuvaa, että on tullut keskusteluun jotenkin kesken, eikä oikein tiedä, mistä tässä puhutaan...).

Lainauksien pituudesta olen samaa mieltä kuin Lasse, että lainaus ei saisi olla kovin pitkä. Minun mielestäni lainaus on vähän kuin alleviivaus oppikirjassa: ei ole tarkoitus alleviivata koko sivua, vaan ydinkohdat. Lainauksessa lainataan se asia (tai sen asian ydinkohta), jota kommentoidaan. Jos lainaus on samasta keskustelusta, niin jokainen voi halutessaan helposti tsekata koko viitaun tekstin, ja jos kommentoidaan esim. Jotain lehtiuutisia, niin linkistä pääsee tsekkaamaan uutisen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#38

Viesti Andy »

Mutta onko tälle nyt käytännössä tehtävissä mitään? Eihän voida laittaa sellaistakaan sääntöä, että linkkien lattaminen foorumille tai linkin sisältöön viittaaminen tekstissä olisivat kiellettyjä. Ja miten sen nyt sitten määrittelee, että millainen toiminta tässä on no no?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#39

Viesti YJT »

Niin, ei kai siihen mitään kiveenhakattuja sääntöjä voi oikein antaa; korkeintaan sen että pelkkää linkkiä tai lainausta ei pitäisi laittaa, vaan mukana pitäisi ollaa myös omaa tekstiä.

Sekään ei mielestäni ole väärin, että postaa täsmälleen saman tekstin usealle foorumille (vast), koska jos asia on sama, niin ei kai sitä tarvitse joka kerta uudelleen muotoilla vaikka kirjoittelee useammalle foorumille. Kirjoittajan mielipide asiasta kuitenkaan tuskin muuttuu sen mukaan, mille foorumille kirjoittaa...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#40

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti: Täytyy sanoa etten vieläkään ihan täysin ymmärtänyt, mutta kieltämättä mulla on tässä muutama kiireinen tehtävä kesken. Luen vaikka myöhemmin ajan kanssa. :)

Mitä tulee tuohon kommenttiini ja sen kohteliaisuuteen, pidän sitä huumorina. Jos otit sen loukkaavana, sitä tietenkin pahoittelen. Jos esimerkiksi minä kirjoitan jotakin, joka vaikuttaa asiayhteydessä erikoiselta, kyllä minua saa nauraa. Tuollaisessa huumorissa, kuten vähän kaikessa elämässä, tärkeintä on motiivi: nauraako pipari vai hyväntahtoisesti. Minä nauroin hyväntahtoisesti. Ihmisillä kuitenkin on monenlaista huumorintajua. Sellaista se on.
Tässä kyllä taisi käydä niin, että se olitkin sinä, joka oli pihalla mistä keskusteltiin. Sen jälkeen seurasi kootut selitykset á la kiire ja vitsi-vitsi.

Ei se mitään, sattuuhan sitä. Paremmissakin piireissä.

Eiköhän tämä ollut tässä.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#41

Viesti Mika »

Daddy, yritin ihan asiallisesti vastata. :)

Edelleenkään en yhtään ymmärrä, mitä alunperin tarkoitit. Ymmärsikö oikeasti joku? Olen ollut todella kiireinen viimeiset päivät (Potkun tulevaisuuden kanssa), joten aivoni eivät varmaan toimi juuri lainkaan, mutta tuo äidinkielen ylioppilaskirjoituksiin viittaaminen vaikuttaa vain vieläkin erittäin oudolta ja asiayhteydestä irralliselta. Jos oikein muistan, Ile viittasi jonkinlaiseen muotoiluun, joten minusta vaikuttaa siltä, että tartuit vain siihen. Kun tässä nyt puhuttiin vain siitä liikenteen ohjaamisesta muualle ilman sen suurempaa panosta. Nyt tällä kierroksella. Pyydän siis @Punia apuun. Olen oikeasti niin kujalla Daddyn kirjoitusten kanssa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#42

Viesti Mika »

@YJT, ihan oikein siinä ymmärsit, että sinä olet ollut nimeämättäkin hanakka vastailemaan, kuten on ollut kollegasi @Sinappikin. :) Ja juuri tuota ketjun aloituksessa tarkoitin. Vielä arvokkaampaa se on silloin, kun kukaan ei varsinaisesti kysy mitään vaan kommentoi jotakin. Kukaan ei täällä kuitenkaan ole keskustelemassa yksinään.

Mitä tulee tuohon ja muuhun puuttumiseen, niin kuten YJT sanoi, mahdotontahan siitä mitään sääntöjä olisi laatia, eikä se olisi tarkoituksenmukaistakaan. Ryhmäpaine (tämä keskustelu) toimii meihin suomalaisiin. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#43

Viesti Andy »

Ryhmäpaineessa on nyt se ongelma, että nähdäkseni tällaista tekevät lähinnä ne, joille Potku ei ole mikään oma viiteryhmä, vaan jotka toimivat netissä pääosin muualla. Heille Potku on vain markkinointikanava sille viestille ja sille alustalle, mihin he yrittävät keskustelua ohjata. Ei heitä kiinnosta jos Potkussa porukka paheksuu.

En juuri lue Kahvilaa mutta eikö sielläkin ole ollut näitä typpejä, jotka kirjoittavat jonkin aattellisen julistuksen tms. sadalle eri foorumille ja linkittävät samassa omaan blogiinsa tms. tavoitteena vain saada huomiota omalle jutulleen.

Ongelma on mielestäni aika pieni ja sille on vaikea tehdä mitään, joten antaisin asian olla.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#44

Viesti YJT »

Ongelmaa esiintyisi lähinnä kai silloin, jos näitä kirjoituksia olisi paljon ja ne häiritsisivät muuta keskustelua, tai jos yritykset käyttäisivät tätä ilmaisena mainoskanavana maksullisen bannerimainonnan sijasta, jolloin Potku menettäisi mainostuloja.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Valvoja
Aulis Gerlander (virallinen valvoja)
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 676
Lauteille: Heinäkuu 2007

Keskusteleminen viesteihin vastaamalla

#45

Viesti Valvoja »

Potkun 15. vuoden kunniaksi tähän keskusteluun lisätään toisenlainen, miltei päinvastainen näkökulma aiempaan keskusteluun verrattuna.

Keskustelujen yksi tärkeimmistä tavoitteista on oppia uutta. Tähän kuuluu olennaisesti se, että keskusteluissa esitetään kysymyksiä, joihin vastataan. Potkun säännöissä kehotetaan vastaamaan kysymyksiin. Tämän voi kuitenkin viedä liian pitkälle niin, että toistaa samoja kysymyksiä, vaikka niihin on vastattu.

Kaikissa keskusteluissa, tapahtuvat ne kasvotusten tai Internetissä, ei ole mahdollista saavuttaa täydellistä yhteisymmärrystä, ja joskus se voi tarkoittaa sitä, etteivät annetut vastaukset tyydytä kyselijän uteliaisuutta. Tällöin on tärkeää hyväksyä tämä ja todeta keskustelu niiltä osin sen keskustelijan osalta käydyksi.

Ylipotkijat seuraavat tästedes tätä osaa Potkun keskusteluista. Kysymysten jatkuvaa toistamista ei pidetä hyvänä keskustelujen kannalta, joten siihen puututaan ensin poistamalla tällaiset viestit ja sen jälkeen myöntämällä sellaiselle kyselijälle kirjoitustaukoa.

Kiitämme ymmärtämisestä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa