En nyt ymmärrä miksi juuri minut mainittiin avausviestissä? LOL!!
Olen samaa mieltä Mikan kantavan ajatuksen kanssa ja varsinkin Mikan esimerkki lopulta melko helposta kysymyksestä, josta nyt jotakin jutun juonta varmasti löytyisi, valaisee tätä pääpointtiaan melko mahtavasti. Jotkut trollit ja internetissä väärässä olemiset ovat mitä luultavimmin koko pointin ulkopuolella.
Syy ongelmaan (jota myös itse pidän todellisena) lienee se, että jengi ei halua ottaa roolia, koska roolin ottaminen ei ole tie suosioon. Ja suosiotahan kaikki haluavat. Siirränkin sen Mikan mainitseman kollektiivisen epäonnistumisen fokuksen siihen kohtaan, että miksi hemmetissä pitää ajatella niin lapsellisesti? Ei ole yksi, kaksi tai kymmenenkään kertaa kun ihan normaalissa keskustelussa vaikkapa minulle on sanottu jotain passkaa ylipotkimisesta, jota mukamas harrastan. Kyseisessä kuviossa ylipotkijoista tehdään asetelmallisesti jotakin hallitusta ja muista nojatuolihuutelijaoppositiota, samaan aikaan kun ylipotkijat eivät enää nykyään tuo lajikeskusteluihin juuri mitään. Ja samaan aikaan tämän kanssa vastuuta keskustelusta silloin tällöin sysätään normityypeille, jotka tietävät että täällä ei kannata tulla liikaa esiin.
Jos nyt jotakin kollektiivista mokaa on, niin oli tuossa edellisessä pätkässä järkeä tai ei, ilmapiirissä on lukkoja. En tiedä mikä ratkaisuksi. Kyseisestä asiasta keskusteleminen on varmaan paras tapa, sillä ei muutosta kai voi pakottaa. Jokainen voi vaikka omalla kohdallaan miettiä mitä toimintaa kannattaa fanittaa, kirjoittajakohtaista profiloitumista vaiko ihan sitä asioiden käsittelyä. Samassa voi vähän pohtia foorumin hierarkiaa, jossa nyt ainakin itse näen melko suuria ongelmia. Viitaten muihinkin rakenteisiin kuin muodollisiin ja siihen, kuinka nämä suhteutuvat ihan sinne lajikeskusteluun.
Noin muuten viestien kommentointi kommentoinnin takia on pääasiassa positiivinen ilmiö, silloin kun sillä on tarkoitus antaa positiivisia vaibseja. Koska silloin se antaakin niitä. Tämä silläkin uhalla, että onhan se usein hyvinkin päälleliimattua.
Olen Pasin kanssa käytännön tasolla täysin eri mieltä siitä, että vastaamattomuus olisi vastaus, vaikkakin uskon samoin kuin Pasi, että kyseinen kuvio varmaan osin tulee arkielämästä. Eihän X koe, että vaikkapa minä jätän tekona kommentoimatta viestiään, eikä hän näe minun "jatka samaa rataa" -ilmettäni. X ainoastaan huomaa että kukaan ei kommentoinut viestiään ja jos viestillä on suuri relevanssi ketjulle ja se kenties kääntää ketjun suunnan (osin koska monet neropatit tulevat hetken päästä toistamaan sen pointteja, epäkohteliaasti viittaamatta jo sanottuun) X:ää saattaa jopa hieman harmittaa. Mahdollisesti vielä pahempi asia on, jos relevanssi on suuri, mutta sisältöä ei huomioida. Esim koska pointit eivät sovi omaan agendaan, minkä ajaminen nyt tietenkin on paljon tärkeämpää kuin aiheesta keskustelu.