Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tykkäykset

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Mitä mieltä olet tykkäyksistä?

Hyvä ominaisuus
17
53%
Turha ominaisuus
1
3%
Lisää yhteisöllisyyttä
9
28%
Vähentää viestimääriä
5
16%
Muu, mikä?
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 32

Kuvake
admin
tekninen ylläpito
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1083
Lauteille: Joulukuu 2004
Yhteystiedot:

Tykkäykset

#1

Viesti admin »

Potkun huoltokatkon edellä tykkäykset on väliaikaisesti poistettu käytöstä (tiedote). Tässä aiheessa niistä voi keskustella esimerkiksi siltä kannalta, vähentävätkö ne viestien kirjoittamista tai lisäävätkö ne yhteisöllisyyttä.

Tiedote tykkäyksistä
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Tykkäykset

#2

Viesti AriJ »

Laitoimma että Hyvä ja Vähentää, sillä jää pois ne "Hyvin sanottu" -viestit :)
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tykkäykset

#3

Viesti Mika »

Äänestin tuon olevan hyvä ominaisuus, joka lisää yhteisöllisyyttä mutta vähentää viestimääriä.

Se on kiva, kun voi tykätä muiden viesteistä. Toisaalta en ole kokenut, että ne jonkun viestiä kehuvat viestit sotkisivat keskustelua tai olisivat turhia. Tykkääminen on tavallaan näkymätöntä, kun taas kehuva viesti näkyy ja kuuluu. Joillekin silti se tykkääminen voi olla ainakin joissakin tilanteissa ainoa tapa osallistua keskusteluun, jos sitä sinänsä osallistumiseksi voi kutsua, joten se on selvä hyvä puoli. Sen kolikon toinen puoli on se, että joku, joka muuten kirjoittaisi viestin, tyytyykin sitten vain tykkäämään. Tykkäyksiä kuitenkin ehkä kertyy enemmän kuin kehuvia viestejä kertyy tai kertyisi.

Hmm...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Tykkäykset

#4

Viesti Point »

+1
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Tykkäykset

#5

Viesti AriJ »

Point kirjoitti: +1
Tykkään!

;)
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Tykkäykset

#6

Viesti Mika »

:smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tykkäykset

#7

Viesti Lasse Candé »

Turha ominaisuus ja vähentää viestimäärää. Olisin myös äänestänyt "vähentää yhteisöllisyyttä", mutta se vaihtoehto puuttuu.

Nyt tuntuu oikeastaan kivemmalta kirjoitella kun ne ovat poissa käytöstä. Nousee se asia paremmin esiin ja ns raflaavuus (negatiivinen ominaisuus) jää vähemmälle.

Jos jokin on oikeasti niin hyvin sanottu että se ansaitsee tykkäyksen, on tietenkin huomattavasti parempi että ajatusta jatketaan kuin että siitä vain tykätään. Ja se pelkkä tykkäys nyt ei anna oikein millekään mitään. Jos taas onnistuu retorisessa kuperkeikassa ja tehdessään hienon olkinuken saa tykkäyksen, olisi tämä taas parempi jäädä saamatta.

On niissä samassa hyvätkin puolensa, mutta huonot voittavat hyvät.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Tykkäykset

#8

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: Nyt tuntuu oikeastaan kivemmalta kirjoitella kun ne ovat poissa käytöstä. Nousee se asia paremmin esiin ja ns raflaavuus (negatiivinen ominaisuus) jää vähemmälle.
...
Ja se pelkkä tykkäys nyt ei anna oikein millekään mitään.
Mä olen kyllä eri mieltä noista. Tai sitten en ole havainnut noita ilmiöitä vaan sen sijaan kiinnittänyt huomiota päinvastaisiin.

Mun mielestä mielestä tykkäyksiä on saaneet hyvin sellaiset asiakirjoittajat, jotka on kaivelleet taustatietoja ja vähän niin kuin erikoistuneet joihinkin aiheisiin, esim. Ukrainan tilanteeseen tai johonkin - ja olen ollut näkevinäni, että tykkäysten antaminen kannustaisi niitä kirjoittamaan lisää hyviä viestejä (voi olla kuvittelua ja liittyä siihen, että itse tykkään antaa tällaisille tykkäyksiä).

Mun on vähän vaikea nähdä negatiivisia puolia tykkäyksissä, nehän on vain lisäkeino antaa myönteistä palautetta.

Mä siis ymmärsin myös tuon "vähentää viestejä" -vaihtoehdon tässä kontekstissa positiivisena asiana, kun tunnustuksen osoittaminen hyvälle viestille ei edellytä viittä "+1" -sisältöistä viestiä siihen perään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tykkäykset

#9

Viesti Lasse Candé »

Täällä potkussa ei kai koskaan ole ollut liiallista "+1-meininkiä". Sen sijaan uskon että se mikä on viimeaikoina ollut tykkäys, olisi monesti ennen ollut tykkäys + ajatuksen jatkaminen, tai muun laadullisen lisän mukaanlaitto.

Muistan että jo ennen tykkäyksiä täällä keskusteltiin, kuinka sellainen kovin laajamittainen "hyvin sanottu"-tyyppinen juttu ei oikein ole suomalaista keskustelukulttuuria. Liiallista sanallista tykkäämistä ei kai (?) ole kukaan kokenut täällä koskaan ongelmaksi.



Tuosta tullaan myös siihen että leikitäänpä että tykkäyksillä oikeasti on kirjoittajaa motivoiva vaikutus, koska kokee saaneensa palkinnon. Luonnollinen seuraus tästä on, että tykkäykset ohjaavat vähintään jossain määrin keskustelua tykkäyksiä jahtaavaan keskustelutapaan. Spekulaatioksi jää, onko tämä hyvä vai huono. Itse spekuloin että tämä on enemmän huono asia. Ne oikeasti ansiokkaat viestit jotka saavat reilua puoltakymmentä tykkäystä saivat ennen paljon parempaa laadullista huomiota vastineissa.

Leikitäänpä sitten että tykkäyksillä ei ole motivoivaa vaikutusta. (Aivan yhtä hyvä arvaus, itse koen tämän omalta osaltani paremmaksi.) Tällöin tykkäykset eivät motivoi.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Tykkäykset

#10

Viesti Ile »

-1
:)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tykkäykset

#11

Viesti Lasse Candé »

0
:D
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Tykkäykset

#12

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: 0
:D
:smt003
Lasse Candé kirjoitti: Täällä potkussa ei kai koskaan ole ollut liiallista "+1-meininkiä". Sen sijaan uskon että se mikä on viimeaikoina ollut tykkäys, olisi monesti ennen ollut tykkäys + ajatuksen jatkaminen, tai muun laadullisen lisän mukaanlaitto.
Niin no, itse kyllä katson kokonaisuutta siitä kulmasta, että moni viesti, joka viime aikoina on saanut tykkäyksiä, ei olisi aikaisemmin saanut välttämättä mitään palautetta. Samalla en oikein usko, että joku selkästi uusi näkökulma jätettäisiin herkästi kirjoittamatta siksi, että mielipiteensä voi ilmaista pelkällä tykkäyksellä. Mutta voihan se joskus niinkin mennä.

Btw, moniin ketjuihin postataan sellaisia uutis/päivitys-tyyppisiä viestejä tai analyysejä, että yksittäisen viestin kohdalla sen sisällön kommentointi ei ole mikään itseisarvo, mutta ne voivat kuitenkin olla hyvinkin tykkäyksen arvoisia.

Mutta ei tämä nyt mikään maailman isoin asia ole :)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Tykkäykset

#13

Viesti Andy »

Hyvä ominaisuus.

Nähdäkseni tällaiset +1/hyvin sanottu -viestit ilman sisältöä ovat lähinnä häiriköintiä jolla viestittäjä yrittää tuoda itseään esille. Tuloksena on turhaa työtä muille lukijoille kun avaa mielenkiintoisen ketjun odottaen uutta näkökulmaa aiheeseen ja sitten siellä on vain joku "Just näin"-tason filosofinen pohdilta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tykkäykset

#14

Viesti Jorge »

Hyvä ominaisuus, joka tietenkin kertoo kirjoittajalle, että viesti on noteerattu ja sisältöä pidetään asiallisena tai viihdyttävänä; aiheesta riippuen.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tykkäykset

#15

Viesti Lasse Candé »

Olen Andyn kanssa osittain eri mieltä. Siinä että ilmoittaa tykkäävänsä viestistä voi aivan yhtä hyvin olla kyse positiivisen palautteen annosta. Ja jos se tapahtuu tekstin muodossa, yleensä sävy tai jokin muu siinä viestissä antaa keskustelulle jotain oleellistakin.

Toisekseen, jos asiaa katsoo niin synkästi että tykkäysilmoituksen pointti on tuoda itseään esille, juttu on sosiaalisesti kenties hieman epätoivottava, tapahtuipa se sitten tekstissä tai klikkauksella. Tällöin hyvä ratkaisu olisi sellainen missä tätä toimintaa tulisi mahdollisimman vähän. En tosin itse katso kumpaakaan noin, arvelen vain että sanallinen meininki pitää yleismeiningin parempana. Tykkäyksissä kun toteutuu huomattavasti tehokkaammin se "kumarra yhdelle, pyllistä toiselle"-efekti, kuin siinä että esim kertoo mistä erityisesti tykkäsi ja toivottavasti jatkaa ajatusta.

Lisäksi samaa mieltä olemisessa on hieno kirjo sosiaalista positiivisuutta jota voi ilmaista niin sanoin kuin eloisin hymiöinkin. Tällöin ketjuissa näyttää olevan parempi meininki. Tällöin ketjuissa on parempi meininki.


Ja kuten olen jo pariin otteeseen sanonut, ei tämä foorumi ole koskaan kai hukkunut liialliseen " olen samaa mieltä / hyvin sanottu"-meininkiin. Omasta mielestäni tätä voisi olla sanallisesti enemmänkin. Peräti enemmän kuin ennen tykkäystoimintoa. Jos on eri mieltä, niin voi olla hyvä muistella miten vähän sitä oli silloinkaan, ilman niitä jatkamisia.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 16 kurkkijaa