Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#31

Viesti mronkain »

Omalta osaltani ainakin tunnustan etten ole ollut aktiivinen, enkä loukkaannu jos minut halutaan korvata jollain aktiivisemmalla henkilöllä. Käyn toisaalta aina silloin tällöin potkussa lueskelemassa viestejä ja jotenkin kai henkisesti koen olevani aina potkulainen kun alusta asti olen mukana ollut. Syyt siihen etten nykyään paljon kirjoittele ovat moninaiset, enkä niitä ala hirveästi tässä analysoimaan sen tarkemmin, sanotaan nyt kuitenkin vaikka että kaikki keskustelut alkavat ajan myötä pyörimään samojen teemojen ympärillä kerta toisensa jälkeen. En myöskään ole arvostanut kaikkien aktiivikirjoittajien tapaa ja kykyä tuoda asiansa esille. En tarkoita mielipiteitä enkä kaipaa mitään pilkuntarkkaa argumentointia, mutta sellainen jatkuva vittuileva, naljaileva ja ylipäänsä negatiivinen keskustelutyyli, mikä netissä on aika vallitseva, tai ainakin hyvin yleinen ei vain ole se mitä itse keskusteluilta kaipaan.

Itse foorumin aihe, kamppailulajit, ovat kiinnostaneet minua hyvin pienestä lähtien ja kiinnostavat edelleen. En ole koskaan ollut kauhean kiinnostunut suoritusorientoituneesta harrastamisesta enkä itse ole koskaan ollut kiinnostunut lajeista urheilu- tai varsinkaan kilpailumielessä, joten se vähän kaventaa sitä sektoria miltä haluan niistä keskustella tai voin jotain sanoa, varsinkin kun nykyisin kamppailu-urheilu taitaa olla aiheesta kiinnostuneilla se suurin kiinnostuksen kohde. Näitäkin keskustelua tulee silti seurattua joskus.

Jos katsoo mille alueille olen itse kirjoitellut eniten, taitaa löytyä tuolta Kahvilan puolelta eniten tekstiä. Se ei ole mikään ihme, alun perinkin Potkua perustettaessa ajateltiin että kamppailulajot ovat lähinnä se liima, joka vetää ja sitoo yhteisön kasan, eivät mikään ainoa sisältö täällä. Jos katsoo mitä tahansa harrastusfoorumia, taitaa olla aika lailla samoin. Harrastukset harvalle ovat niin kokonaisvaltaisia ettei vapaa keskustelu rönsyilyisi laidasta laikaan, vaikka se alkaisikin jostain tietystä aiheesta, saati sitten jos keskustelun avauskin voi olla ihan muuta.

Toinen iso syy vähäiseen nettipresensiini Potkussa on se, että keskustelukulttuuri on aika lailla muuttunut ja kun viettää aikaa esim. Facebookissa, tuntuu ettei halua käyttää kauheasti enempää netissä roikkumiseen, varsinkin kun täällä usein viestejä tulee (silloin kun tulee) aika tiuhaan tahtiin.

Muita syitä sen tarkemmin analysoimatta, tunnustan, en ole täällä paljon oleillut. Olen edelleen mielelläni ylipotkijoiden joukossa, mutta jos koetaan että siinä porukassa pitäisi olla vain aktiivisia kirjoittajia, saa minut ottaa poiskin, enkä siis loukkaannu. Yritän myös kaivaa vanhat potkuhousut kaapista ja vähän useammin aktivoitua potkuilemaan.

- Marko
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#32

Viesti Jussi Häkkinen »

Jorge kirjoitti: Se vääntöhän oli oikeasti informatiivista, silmiä avaava, tabuja rikkovaa ym., mutta jossain vaiheessa taisi mennä niin henkilökohtaiseksi, että peli vihellettiin poikki.

Mutta asiasta kiinnostuneet lukijat (ja keskustelijatkin) taatusti oppivat ja saivat uudenlaista näkökulmaa itsestäänselvinä pitämiinsä asioihin.
Väitän, että henkilökohtaisuuksiin menemisestä huolimatta nuo wanhat taistelut kuitenkin loivat sen pohjan aika avoimelle ja keskustelevalle Potkulle. Lisäksi lajiymmärrys nousi suht' rymisten - nyt "mun on kovempi kuin sun" -keskusteluja on sangen vähän ja lajien pointtia tajutaan katsoa eri tavalla.

Andyn avausviestin sisältö on silti totta. Eikä se ole mielestäni negatiivista kritiikkiä - toteavaa kyllä. Potku on keski-ikäistynyt. :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#33

Viesti Point »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Se vääntöhän oli oikeasti informatiivista, silmiä avaava, tabuja rikkovaa ym., mutta jossain vaiheessa taisi mennä niin henkilökohtaiseksi, että peli vihellettiin poikki.

Mutta asiasta kiinnostuneet lukijat (ja keskustelijatkin) taatusti oppivat ja saivat uudenlaista näkökulmaa itsestäänselvinä pitämiinsä asioihin.
Väitän, että henkilökohtaisuuksiin menemisestä huolimatta nuo wanhat taistelut kuitenkin loivat sen pohjan aika avoimelle ja keskustelevalle Potkulle. Lisäksi lajiymmärrys nousi suht' rymisten - nyt "mun on kovempi kuin sun" -keskusteluja on sangen vähän ja lajien pointtia tajutaan katsoa eri tavalla.

Andyn avausviestin sisältö on silti totta. Eikä se ole mielestäni negatiivista kritiikkiä - toteavaa kyllä. Potku on keski-ikäistynyt. :)

Täytyykin katsoa löytääkö ko. ketjut jostain ihan mielenkiinnosta. Muistan joskus törmänneen täällä ihan muutamaan viestiin jossa lajien kovuudesta käytiin vääntöä tyyliin kehälaji vs. ip-laji.. Nyt aiheesta on tainut löytyä harmonia ainakin vakikirjoittajien kohdalla...

Itse koukuttauduin Potkuun taannoin Titan fist keskustelun myötä...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#34

Viesti tonik »

[quote="Taijin harjoittaja"]Kukaan ei ole pyytänyt minua kommentoimaan tätä keskustelua mutta teen sen nyt kuitenkin. Kun luen Potkun keskusteluja, yllätyn usein keskustelijoiden älykkyydestä. Älykkyyden näkee sanojenvalinnasta, lauseiden monimutkaisuudesta ja selkeydestä ja ihmisten mielipiteistä. Koska Potkua lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat niin äykkäitä, tällä saitilla käsitellään niin kovin monenlaisia asioita yhteiskunnan eri puolilta. Näin monimutkaista ja perusteellista keskustelua sisältävä saitti olisi kunniaksi minkä tahansa yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan blogikokoelmana ja kuitenkin tämä on syntynyt urheilijoiden ja liikuntaa harrastavien ihmisten keskustelujen varaan ja niitä varten. Sekä Mikan että kaikkien muiden tänne vakituisesti kirjoittavien kannattaa olla ylpeä tästä saitista ja niistä jutuista, joita he ovat kirjoittaneet tänne."


En kokisi että täällä sen älykkäämpiä on kuin missään muuallakaan. Koen että täällä tapana nostaa itsensä jalustalle ja kirjoittaa mukaälykkäitä juttuja. Sit pohditaan yhdessä älykkäitä asioita.
Luultavasti harva kuitenkaan normaalisti puhuu tai kirjoittaa niin, eli se on tänne juurtunut huono tapa.
Luulen että muutamalla täällä on googlen sanakirja auki, sieltä katellaan sivistyssanoja josta jäisi juuri älykäs kuva muille älykkäille.
Joka tekee sen ettei sinne viitsi normaalikieltä kirjoittava puuttua. Myös välillä vastauksia pyydetään tietyiltä henkilöiltä, eli "keskustelu" voisi samantien olla suljettu.
Edellämainitussa en tarkoita ketään yksittäistä henkilöä.

Ilmapiiri on huono. Tiedän sen syyksi miksi muutama suosittu aktiivikirjoittaja on lopettanut tänne kirjoittamisen.
Välillä oon miettinyt treenaako täällä muutamaa lukuunottamatta kukaan. Tietotaito siltäpuolelta kovin suppeaa ja erilaisuus tuomitaan.

Veikkaan Mika vastaa tähän viestiin sivistyssanalla ja hymiöllä ;) (suomeksi olet keskustelun alapuolella ,hiljaa) :lol:
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#35

Viesti Elina »

Mjölnir kirjoitti: Itsellä ainakin on nykyään sellainen olo, että olen jo sanonut kaiken. Nyt lähinnä vaan vastailee kysymyksiin, kun ei oikein jaksa mitään julistaakaan enää.
+1. Enemmän tulee keskityttyä omaan treenipäiväkirjaan. Satunnaisesti joihinkin muihin ketjuihin.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#36

Viesti flammee »

Ile kirjoitti: Piti tuota Flammeen mainitsemaa juoksua kommentoida sen verran, että siinä valtaosa harrastajista "valmentaa" itse itseään ja myös harjoittelee pääosin itsekseen, mikä voi eri tavalla motivoida tietojen jakamista ja etsimistä netistä. Ja Andylle kiitos kuluneen vuoden aktiivisuudesta.
Hyvä pointti, toinen taitaa olla että kamppailulajeissa ei ole oikein absoluuttisesti mitattavia yhteisiä juttuja, kuten se matkan juokseminen johonkin aikaan. Ja se lajien kirjo, kamppailulajifoorumi on vähän niinkuin ois vaikkapa mailapelifoorumi, jääkiekosta pingikseen, ääripäillä ei välttämättä niin kauheasti ole sitä yhteistä lajiasiaa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

GSP

#37

Viesti JanneM »

Jorge kirjoitti: GSP- keskustelussa; esimerkiksi vihjailu seksuaalisesta suuntautumisesta on.. no antaa olla, Pakkiksellakin se on sellaista "Rory ja GSP tulevat yhdessä kaapista"- tyylistä tarinaa.
Ei ollut mikään viittaus GSPn seksuaaliseen suuntautumiseen vaan GSPn naismakuun joka ei sisällä ranskalaisia malleja... Näin olen antanut itselleni kertoa.
Toki GSPn homoudesta on käyty paljon spekulaatiota, mutta olen antanut itselleni kertoa, että ei se nyt ainakaan ihan täysin homo ole...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#38

Viesti Jarppa »

Andy kirjoitti: Kamppailulajikeskustelun hiljentyminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että ylläpitäjät eivät ruoki sitä. Tämän huomaa helposti katsomalla ylläpitäjien avaamia keskusteluita.

*CLIP*

Jarpan viimeisin avaus on viiden vuoden takaa vuodelta 2008.
Itse asiassa mun viimeisin avaus on vuodelta 2010, mutta totta, 2008 olin huomattavasti aktiivisempi kirjoittelija kuin 2010 tai sen jälkeen. Elämäntilanne ja työtilanne on mulla huomattavasti muuttunut noiden vuosien jälkeen eikä aikaa oikein tahdo löytyä aktiiviselle kirjoittelulle. Ens kuussa saan viidennen lapsen ja oon nykyisin yrittäjä, joten aikaa ei ainakaan ole ihan äkkiä tulossa lisää. Treenaamassa käyn kerran pari viikossa joten en oikein kehitykään kovin hurjasti nykysin että innostaisi alottaa keskustelua jostain tekniikoista. Tuntuu myös usein siltä että ei oo enää mihinkään mitään uutta lisättävää.

Toisaalta myös usein tuntuu, ettei ajankohtaisiin keskusteluihinkaan oikein pääse mukaan kun esim. matsejakin ehtii seurata aika epäsäännöllisesti. Oon esimerkiksi ihan pihalla siitä miten GSP:llä on mennyt viimeisissä matseissa, kun en oo niitä ehtinyt katsoa. En ees tiedä mistä porukka niitä nykysin katsoo.

Päivän Fingerpori osuu asian ytimeen: Kuva
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#39

Viesti Elina »

No, ei tämä keskustelufoorumin moderaattorina toimiminen mikään elämäntehtävä kuitenkaan ole, ja eri elämänvaiheissa eri asiat painottuvat. Aiemmin puhdas kamppailulajipohdinta ja keskustelu kiinnosti enemmän, mutta nyt kun en ole muutamaan vuoteen juurikaan reenaillut lajia, niin en koe, että olisi hirveästi kamppailukeskusteluihin annettavaa. Muutenkin kiinnostavat oman alan asiat, joita toki voisi soveltaa myös kamppailulajeihin, mutta en usko, että kamppailulajikeskustelu vaikkapa toiminnallisen anatomian näkökulmasta olisi välttämättä hirveän hedelmällistä ihan jo sen vuoksi, että mennään jo aika syvälle erikoisosaamiseen - ts. niiden asioiden aukikirjoittaminen ja selvittely nyt veisi aivan kohtuuttomasti aikaa.

Potku.net on harrastefoorumi. Pakollinen sisällöntuotto kuulostaa jo ajatuksenakin melkoisen raskaalta. Toki jos joku kokee, että en kuulu ylläpitoon tai moderaattoriportaaseen siksi, että en koe tarpeelliseksi aloittaa väkinäisesti kamppailulajiaiheisia ketjuja, niin toki voin paikkani jollekin sen paremmin ansaitsevalle luovuttaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#40

Viesti Lasse Candé »

tonik kirjoitti: En kokisi että täällä sen älykkäämpiä on kuin missään muuallakaan. Koen että täällä tapana nostaa itsensä jalustalle ja kirjoittaa mukaälykkäitä juttuja. Sit pohditaan yhdessä älykkäitä asioita.
Luultavasti harva kuitenkaan normaalisti puhuu tai kirjoittaa niin, eli se on tänne juurtunut huono tapa.
Luulen että muutamalla täällä on googlen sanakirja auki, sieltä katellaan sivistyssanoja josta jäisi juuri älykäs kuva muille älykkäille.
Joka tekee sen ettei sinne viitsi normaalikieltä kirjoittava puuttua. Myös välillä vastauksia pyydetään tietyiltä henkilöiltä, eli "keskustelu" voisi samantien olla suljettu.
Edellämainitussa en tarkoita ketään yksittäistä henkilöä.
Ei varmasti tule kellekään yllätyksenä että lukeutunen tuohon tonikin mainitsemaan ärsyttävään ryhmään. Äskenkin kirjoitin "lukeutunen". :)
Oikeastaan jopa ihan asiallista kritiikkiä, mutta toki vastaa vain puolesta siinä ongelmassa. Toinen puoli on ns "tyhmäksi alentuvat" kirjoittajat jotka vain savuavat raivosta ja kirjoittavat alleviivaavan sarkastisesti, käytännössä vetäen wittuilushowta tarkoituksella. Lopulta me ollaan kai molemmat yhtä pahoja. Huono henki on aina sivutuote. Vain harvoin se parantaa laatua. Silloin kun se tekee se on vain hyvin lyhytaikaista ja sellaista mistä toivutaan. Jopa löydetään konsensus ja kätellään sanoin.

Se mikä täällä on hyvää on että niin monet aktiivit ovat tavanneet ison osan kirjoittajista ja monet muut alkavat myös olla käytännössä tuttuja ihan tätä potkun kautta. Samalla tavalla kuin hyvä ruoka muuten rankassa kokouksessa, hyvä meininki voitelee itse keskustelun kulkua.


Ilmapiiri on huono. Tiedän sen syyksi miksi muutama suosittu aktiivikirjoittaja on lopettanut tänne kirjoittamisen.
Välillä oon miettinyt treenaako täällä muutamaa lukuunottamatta kukaan. Tietotaito siltäpuolelta kovin suppeaa ja erilaisuus tuomitaan.
Jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Jos katsoo hieman kovajätkäretoriikan läpi, voi joidenkin tekstisisällöistäkin vetää joitain johtopäätöksiä. Yleensä osuvat oikeaan. Ainakin alarajana sille että mitä tyyppi oikeasti osaa. Noin päin asiaa luultavammin kannattaa katsoa kuin ns ennakkoluuloisen ylärajan kannalta. Monet sitten yllättänevät jopa sillä että ovat parempia.

Joistain aktiivikirjoittajista jotka ovat lopettaneet huonon meiningin takia voinee myös sanoa että oli havaittavissa myös jonkinnäköistä henkilökohtaista kehitystä siihen suuntaan loppupuolella. Ja hyvähän se on välillä taukoa pitääkin.


Ehkä yksi syy oletettuun hengen huononemiseen on juuri siinä että painopiste on siirtynyt poispäin kamppailusta. Me tarvitaan uutta verta ja uutta meininkiä tänne.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#41

Viesti tonik »

Hyvä kirjoitus lasselta :)
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#42

Viesti DeusVult »

Ite en oo huomannut mitään erityisen huonoa ilmapiiriä täällä... mikä ei kylläkään tarkoita etteikö sellaista olisi. Miten se siis ilmenee?

Ja kyllä mun mielestä täällä tosiaan keskimäärin on älykkäämpiä ihmisiä kuin esimerkiksi jossain pääasiasiassa työttömistä tai duunareista koostuvissa lähiökapakkaporukoissa. Täällä moni on oikeasti käynyt kouluja ja oikeasti osaa ja haluaa ottaa asioista selvää. Täällä saattaa myös välillä törmätä vaikeisiin sanoihin, joiden merkitystä ei tiedä. Ne jotka haluaa osallistua keskusteluun, ottaa selvää niistä sanoista, Ne joille se on ylivoimainen tehtävä tai käy liikaa ylpeyden päälle, sitten lopettavat ehkä kirjoittelun kokonaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#43

Viesti Lasse Candé »

Elina kirjoitti: Potku.net on harrastefoorumi. Pakollinen sisällöntuotto kuulostaa jo ajatuksenakin melkoisen raskaalta. Toki jos joku kokee, että en kuulu ylläpitoon tai moderaattoriportaaseen siksi, että en koe tarpeelliseksi aloittaa väkinäisesti kamppailulajiaiheisia ketjuja, niin toki voin paikkani jollekin sen paremmin ansaitsevalle luovuttaa.
On ehkä parempi että jotakuinkin tätä perustamassa olleet ihmiset jatkavat, mikäli mitenkään vain jaksavat. Mielestäni potkun filosofia on jäykän perustuslain kaltainen julistus, jonka ei kannata antaa juurikaan elää. Harmi on jos joku kokee että yhteisö johon on tullut muuttuu sen alkuperäisen ideologian irvikuvaksi. Ja juuri se alkuperäinen filosofia on se mikä potkussa on hemmetin hyvä. Meidän pitää vain yrittää seurata sitä. Parhaat takuut säilymiselle on siinä että vaihtuvuus on hyvin hidasta.

Ennen kaikkea olen sitä mieltä että teidän ei kannata tuoda näitä pohdintoja julkisiksi. Mutta tämä on toki vain mielipide. Joku muu voi olla eri mieltä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#44

Viesti Elina »

Minä koen oikeastaan koko tämän keskustelun vähän kummalliseksi. Foorumien perimmäinen tarkoitus on kuitenkin ajatustenvaihto, tiedon jakaminen ja kaverihenkinen keskustelu - jonka toivoisi syntyvän spontaanisti, jotta keskustelu pysyisi aitona.

Ehkä olen idealisti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#45

Viesti Mika »

Tuokin on totta. Joskus muutama vuosi sitten, kun huvikseni ja keskusteluja tänne luodakseni seurailin vapaaotteluaiheisia uutissivustoja maailmalta, sain julkista palautetta keinotekoisuudesta, vaikka hyvää hyvyyttäni niitä ketjuja täällä aloittelin ja ajattelin niistä olevan potkulaisille hyötyä. Kyseinen henkilö subjektiivisuudestaan huolimatta kuitenkin ystävällisesti sitten yksityisesti tästä kysyessäni tarjosi muutaman hyvän vapariuutissivustolinkin.

Niiden keskustelujen luomisella voi olla sitten tuokin puoli joidenkin silmissä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa