Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#16

Viesti Taijin harjoittaja »

Kukaan ei ole pyytänyt minua kommentoimaan tätä keskustelua mutta teen sen nyt kuitenkin. Kun luen Potkun keskusteluja, yllätyn usein keskustelijoiden älykkyydestä. Älykkyyden näkee sanojenvalinnasta, lauseiden monimutkaisuudesta ja selkeydestä ja ihmisten mielipiteistä. Koska Potkua lukevat ja kirjoittavat ihmiset ovat niin äykkäitä, tällä saitilla käsitellään niin kovin monenlaisia asioita yhteiskunnan eri puolilta. Näin monimutkaista ja perusteellista keskustelua sisältävä saitti olisi kunniaksi minkä tahansa yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan blogikokoelmana ja kuitenkin tämä on syntynyt urheilijoiden ja liikuntaa harrastavien ihmisten keskustelujen varaan ja niitä varten. Sekä Mikan että kaikkien muiden tänne vakituisesti kirjoittavien kannattaa olla ylpeä tästä saitista ja niistä jutuista, joita he ovat kirjoittaneet tänne.

Omalta osaltani olen kirjoittanut tänne hyvin vähän kamppailuaiheisia mielipiteitä. Syy on yksinkertainen: minä tiedän jotain taijista enkä mitään muista lajeista enkä esiinny asiantuntijana aloilla, joita en tunne. Luen muiden lajien juttuja oppiakseni mutta en voi kommentoida niitä, koska en pysty sanomaan mitään hyödyllistä niistä.

Ja pakollinen päteminen: olin tänään puolitoista tuntia harjoituksissa :-)
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#17

Viesti flammee »

Andy kirjoitti: Koska kamppailulajipalstalla keskitytään tietenkin puhumaan olennaisemmsita asioista, kuten kirkasvalokuulokkeista, isoveliyhteiskunnasta, ekoterrorismista, päihteistä, siitä mikä naurattaa ketju 3, fysiikan ilmiöistä, kuukausituloista, eläinsuojelusta, median vastuusta ja muusta kamppailulajeihin kiinteämmin liittyvistä asioista kuin UFC:n välisarjan mestarin edesottamukset.
Muista asioista keskusteleminen taitaa kuitenkin olla pois kamppailulajeista keskustelemisesta suunnilleen yhtä paljon kuin foorumin seuraaminen on pois kamppailulajiharjoittelusta. Itse puolustelin aikoinaan aktiivista kahvilaa ja näitä muuhun kuin kamppailuun liittyviä alueita, koska ideana oli että potkun porukat juttelisivat hiljaisina aikoina sitten edes muista asioista, jolloin potkua tulisi seurattua silloinkin kun siellä ei jutella kamppailulajeista. Koska jos foorumi vaikenee täysin, niin porukka seuraa sitä vähemmän, ja sitten kun joku avaa jonkin kamppailuaiheen, niin sen suosio jää vähäiseksi ihan vaan sillä että porukka ei seuraa foorumia. Aika monella kamppailuaiheisella foorumille on näin käynyt, aina sfnet.itsepuolustus -ryhmästä alkaen. Sanoisin että pitkälti siitä johtuen, että täällä aktiivisesti keskustellaan näistä muista asioista, myös nämä sinun aloittamasi ketjut ovat saaneet huomiota.

Ehkäpä pitäisi kehitellä sellanen "aloituspotkijat" -ryhmä ja hankkia siihen porukkaa, joka aktiivisesti pyrkisi avaamaan nimenomaan kamppailuun liittyvää keskustelua. ;)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#18

Viesti bodyguard »

Kamppailulajit on kuitenkin hyvin suppea aihe ja niistä keskusteleminen pidemmän päälle tylsää. Kaikki mielenkiintoiset keskustelut taidettiin käydä potkun alkutaipaleella ja nyt kaikki on vaan saman toistoa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#19

Viesti Mjölnir »

Itsellä ainakin on nykyään sellainen olo, että olen jo sanonut kaiken. Nyt lähinnä vaan vastailee kysymyksiin, kun ei oikein jaksa mitään julistaakaan enää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

GSP

#20

Viesti Jorge »

Andy kirjoitti: Luulenpa että kamppailulajikeskustelun hiljentyminen Potkussa ei ole ainakaan minun vikani. Käsittääkseni olen tämän vuoden aikana aloitetuista kamppailuaiheisista ketjuista avannut yksin yli puolet ja huomattava osa vanhemmista yhä aktiivisista ketjuista on tullut uudelleen aktiiviseksi juuri minun tekemäni avauksen johdosta.

Syy miksi en ole kommentoinut GSP:n edesottamuksia täällä on se, että Pakkiksella on hänen edellisestä matsistaan tällä hetkellä noin 700 (sic!) viestin mittainen ketju ja lisäksi herran omassa ketjussa on yli 500 viestiä. Lukukertoja noilla viestiketjuilla on 27883 ja 74716. Olen katsonut parhaaksi kommentoida asiaa sinne, koska siten näkemykseni saavat suuremman yleisön ja enemmän vastauksia.

Mielestäni asialle kannattaisi tehdä jotain, jos tarkoitus on pyörittää kamppailulajiaiheista keskustelupalstaa.

Tämän viestin ja pari edellistä voisi tietysti siirtää omaksi aiheekseen pois GSP-keskustelusta.
T-T kirjoitti: Pelkästään Mikan äskeisessä viestissä oli enemmän infoa ja pohdintaa kuin noin kahden sivun pituisessa
-hääöö GSP is best
-eipäs o kun ihan pska

"keskustelussa"
No täällähän laatu sitten korvaakin määrän vaikkapa GSP- keskustelussa; esimerkiksi vihjailu seksuaalisesta suuntautumisesta on.. no antaa olla, Pakkiksellakin se on sellaista "Rory ja GSP tulevat yhdessä kaapista"- tyylistä tarinaa.

Luen muuten itsekin Pakkista ja siellä on muutama todella hyvä kirjoittaja niin voima-, kuin kamppailupuolella, mutta sitten idioottiosastoa ei ehkä moderoida tarpeeksi, elleivät astu sivuston pitäjän varpaille.

Hän puolestaan itse osallistuu keskusteluun toisinaan "siltä v!ttu irtois pää, jos sen kanssa häkkiin nousis"- tyylisillä jutuilla eli Pakkiksen kamppailuosiokin on suurelta osin "UFC TV-viihteenä"- teemainen juttu, vaikka itse (siis Andy) yritätkin välillä tuoda vähän enemmä analyyttista juttua vaikkapa potkunyrkkeilyturnauksista yms.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#21

Viesti flammee »

bodyguard kirjoitti: Kamppailulajit on kuitenkin hyvin suppea aihe ja niistä keskusteleminen pidemmän päälle tylsää. Kaikki mielenkiintoiset keskustelut taidettiin käydä potkun alkutaipaleella ja nyt kaikki on vaan saman toistoa.
Melekeen väittäisin että vika on päinvastaisessa, aihe on laaja ja ihmiset treenaavat niin erilaisia juttuja, että keskusteltavaa ei kovin paljoa ole. Aika hankala tänne oli jotain taidokeskusteluakaan viritellä. Sama pätee muihinkin kamppailulajeihin, joskaan ei ihan niin vahvasti. Toista on juoksufoorumilla, siellä ei edes ole juurikaan keskustelua muista aiheista. Toki harrastajia on helvetisti enemmän ja näinollen keskustelijoitakin. Keskustelunaiheet menevät paljon yksityiskohtaisemmalle tasolle, on esimerkiksi paljon keskustelua siitä että treenataan vaikkapa 40 minuutin alitukseen kympillä. Muista matkoista ja tavoiteajoista puhumattakaan. Siellä myös lukitaan kaikki vanhat keskustelut, joihin ei ole vähään aikaa tullut juttua, jolloin on pakko aloittaa samastakin aiheesta uusia ketjuja, kenties tällainen on uusille käyttäjille parempi lähestymistapa? Sellanen että käytännössä kielletään keskustelemasta sellasesta mistä on keskusteltu jo, niin onhan se aika rajoittavaa. Foorumikeskustelu ei ole niinkään tiedon hakemista, vaan keskusteluun osallistumista ja vuorovaikutusta, siksi vanhojen ja pitkien ketjujen lukeminen ei ole kovin kiinnostavaa. Eli foorumikeskustelun ydin on se sillä hetkellä tapahtuva keskustelukokemus, niillä vanhoilla keskusteluilla ei ole oikeastaan kovin paljoa merkitystä, muuten kuin silloin kun joku herättää ketjun.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#22

Viesti Mjölnir »

Loppujen lopuksi kamppailulajikeskustelujen haaste on myös se, että tuskin missään muissa lajeissa vaihtuvuus on niin suurta kuin näissä. Ensin alkuun innostutaan, aloitetaan harrastus, ollaan fanaattisia, meuhakataan asiasta kaikki väsyksiin saakka. Sitten tulee se arki, kehityskäyrän kulmakerroin alkaa alenemaan, tässä vaiheessa suurin osa lopettaa. Sitten jotkut jatkavat, mutta yleensä sellaiset, jotka jaksavat vuosia, puhumattakaan vuosikymmeniä kamppailulajeja, ovat jotenkin outoja. Eivät välttämättä kovin sosiaalisia, puhumattakaan, että jaksaisivat kirjoitella foorumeille jne. Monesti innostus keskustella lajeista kuolee sen oman lajiharrastuksen päättymisen myötä.

empiirisen tutkimuksen perustella väittäisin, että jos 20 henkeä aloittaa peruskurssin, 15 jatkaa sen loppuun saakka. Peruskurssin jälkeen 10-12 aloittaa "vakituisen" harrastamisen peruskurssin jälkeen. Vuoden päästä harrastajia on 3-5 jäljellä. 3 vuoden päästä ei pysty ennustamaan, voi olla nolla, voi olla kaksi. Sitten jotkut jatkavat pitkäänkin. Meillä on seurassa näitä kymmenen vuotta harrastaneita kuitenkin useita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#23

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti: Sitten jotkut jatkavat pitkäänkin. Meillä on seurassa näitä kymmenen vuotta harrastaneita kuitenkin useita.
Kuinka moni heistä muuten kirjoittaa tänne?

Tai mistäpä sinä varmaksi tiedät; eräs toinen potkulainen, pirkanmaalainen "kilpailijasi" tosin muistaakseni totesi joskus siihen tyyliin, että heidän porukat ei kirjoittele, vaan treenaa. Silloin jäi ihmetyttämään, että mistä hän tietää :lol:

Mutta Firefighter on kyllä ollut aika hiljainen vuosikausia.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#24

Viesti Mjölnir »

Jorge kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Sitten jotkut jatkavat pitkäänkin. Meillä on seurassa näitä kymmenen vuotta harrastaneita kuitenkin useita.
Kuinka moni heistä muuten kirjoittaa tänne?
Ei kukaan.

Ehkä sellainenkaan ei ole hyvä kombo, että kun opettaja kirjoittaa tänne, niin tuskin oman seuran oppilas haluaa lähteä haastamaan niitä mielipiteitä, vaikka olisi täysin eri mieltä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#25

Viesti Point »

Andyltä ihan aiheellista kritiikkiä siitä, että miksi kamppailuaiheisella keskustelupalstalla juurikaan keskustella kamppailulajeista vaikkapa nyt niistä vapaa-ottelutuloksista. Syitä tulikin mainittua ja mielestäni tärkein niistä oli se, että vakiokirjoittajat ovat mielestään kirjoittaneet sen mitä heillä on sanottavaa ja keskustelevat täällä muista kiinnostuksen aiheista. (Potkulle ja sen keskustelijoille kunnia siitä, että se muu keskustelu on mielestäni aika tehokasta.) Potkulla on kuitenkin keskustelulautana sen verran paljon ikää, että valta-osa vakioaiheista on keskusteltu jossain vaiheessa.

Täytyy kuitenkin muistaa, että keskustelulautoja käyttävät muutkin kuin vakikirjoittajat. Suurin osa vaan selaa sitä ja etsii vastauksia itseä kiinnostaviin aiheisiin. Jos hän ei löydä siihen vastausta hän ehkä rohkaistuu kirjautumaan ja kysymään vastausta. Itse esimerkiksi eksyin Potkuun sitä kautta ja aloin kirjoittelemaan puuta ja heinää vasta myöhemmin. Täällä aloittelija saa usein vastauksen kysymyksiin asiallisesti (ellei ole löytänyt siihen jo vastausta). Epäilen, että Potkuun eksyvät "ei vakkarit" etsivät täältä jotain muuta kuin keskustelua viimeaikaisista vapaa-ottelu tuloksista. Tähänhän taitaa löytyä parempiakin paikkoja.

Voisi pohtia mitä varten Potku on? Sitä varten, että kamppailulajeista kiinnostuneet voivat vaihtaa ajatuksia kamppailulajeista vai vaihtaa ylipäätänsä ajatuksia aiheista mistä ovat kiinnostuneita? Jos aihe rajattaisiin koskemaan pelkästään kamppailulajeja, niin vaarana on, että ammattitaitoiset vakikirjoittajat eivät jaksaisi täällä enää "päivystää" ja olla vastaamassa kamppailulajeista kiinnostuneiden aloittelijoiden kysymyksiin ja palsta kuolisi pikku hiljaa.

Mielestäni kuitenkin olisi hyvä, että ylläpito tai joku muu vakiokirjoittaja avaisi keskusteluita säännöllisti myös kamppailulajeista ja herättelisi vanhoja ketjuja. Andyhän on tätä harrastanut ansiokkaasti ja tuonut keskusteluihin varsinkin salinpitäjän ja vetäjän taloudellisen näkökulman. Ns uusia kirjoittajia tai uusia kamppailulajien harrastajia ajatellen mielenkiintoisia keskusteluaiheita voisi olla eri tekniikoihin liittyvät keskustelut, kun he hakevat internetistä tietoa peruskurssilla opittujen tekniikoiden tueksi. Esim. jotain voi kiinnostaa se miten ja miksi joku sivupotku eroaa eri lajeissa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#26

Viesti Mjölnir »

Vanhoilta vakkareilta saa kyllä todennäköisesti vastauksia, jos aloittaa aiheen tai alkaa keskustelemaan aiheesta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#27

Viesti Ile »

(Kun Mjölnir puhuu, muut vaikenevat.)

Ehkä esim. itsepuolustusaiheisten pohdintojen "ongelma" keskustelun määrän kannalta on se, että käsiteltävät asiat ei ole samanlaista päivittäiskauraa kuin vaikkapa otteluiden ja tulosten seuranta jossain laajalti harrastetuissa urheilukamppislajeissa.

Mun mielestä potkussa käydään erittäin antoisia ip-keskusteluja, esimerkkinä nämä senshidon ympärillä pyörineet jutut, joissa eri lajien ohjaajatason tyypit ovat perustelleet omien lajiensa ratkaisuja jne...

Mutta eihän tällaiset eri lajien perusjuttujen vertailut vähänkään syvällisemmällä tasolla ole mitään jokapäiväisen höpöttelyn aiheita (saman lajin harrastajien keskinäiset pohdinnat varmaan käydään pääosin treenisaleilla). Ennemminkin niistä syntyy muutama tiivis keskustelu vuodessa.

Silti on vähän vaikea keksiä, että minkälaisella muulla foorumilla sellaista vuoropuhelua syntyisi niin, että se olisi kaikkien seurattavissa ja hyödynnettävissä. Siksi on hyvä että alusta pyörii sitten muidenkin aihepiirien keskustelujen tuella.

Piti tuota Flammeen mainitsemaa juoksua kommentoida sen verran, että siinä valtaosa harrastajista "valmentaa" itse itseään ja myös harjoittelee pääosin itsekseen, mikä voi eri tavalla motivoida tietojen jakamista ja etsimistä netistä. Ja Andylle kiitos kuluneen vuoden aktiivisuudesta.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#28

Viesti Jorge »

Point kirjoitti: . Ns uusia kirjoittajia tai uusia kamppailulajien harrastajia ajatellen mielenkiintoisia keskusteluaiheita voisi olla eri tekniikoihin liittyvät keskustelut, kun he hakevat internetistä tietoa peruskurssilla opittujen tekniikoiden tueksi. Esim. jotain voi kiinnostaa se miten ja miksi joku sivupotku eroaa eri lajeissa.
Näistähän keskusteltiin takavuosina niin antaumuksella, että kokonaisia ketjuja katosi bittiavaruuteen. Erityisesti jäi mieleen karaten määritelmää ja sisältöä koskeva rakentava pohdiskelu :smt005
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#29

Viesti Point »

Jorge kirjoitti:
Point kirjoitti: . Ns uusia kirjoittajia tai uusia kamppailulajien harrastajia ajatellen mielenkiintoisia keskusteluaiheita voisi olla eri tekniikoihin liittyvät keskustelut, kun he hakevat internetistä tietoa peruskurssilla opittujen tekniikoiden tueksi. Esim. jotain voi kiinnostaa se miten ja miksi joku sivupotku eroaa eri lajeissa.
Näistähän keskusteltiin takavuosina niin antaumuksella, että kokonaisia ketjuja katosi bittiavaruuteen. Erityisesti jäi mieleen karaten määritelmää ja sisältöä koskeva rakentava pohdiskelu :smt005

Epäilemättä kuuluu aiheisiin "Mun potku on kovempi kuin sun".. brushteeth


Mutta nämä ovat varmaan juuri niitä keskusteluaiheita, jotka aloittelijoita kiinnostaa..

Mjölrn on kyllä oikeassa. Kyseisten aiheiden (uudelleen) kysyminen on uusien kirjoittajien vastuulla ei vakkareiden, jotka ovat kyseisen vaiheen käyneet läpi. Vakiokirjoittajat tapaavat kyllä vastata ilman turhaa keittuilua tyhmiinkin kysymyksiin...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailulaji- ja muu keskustelu Potkussa

#30

Viesti Jorge »

Se vääntöhän oli oikeasti informatiivista, silmiä avaava, tabuja rikkovaa ym., mutta jossain vaiheessa taisi mennä niin henkilökohtaiseksi, että peli vihellettiin poikki.

Mutta asiasta kiinnostuneet lukijat (ja keskustelijatkin) taatusti oppivat ja saivat uudenlaista näkökulmaa itsestäänselvinä pitämiinsä asioihin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 20 kurkkijaa