Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Uuden leiskan toimintanopeus

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Onko uusi leiska nopeampi vai hitaampi kuin vanha leiska?

Nopeampi
4
12%
Hitaampi
13
38%
Samanlainen
17
50%
 
Ääniä yhteensä: 34

Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Uuden leiskan toimintanopeus

#16

Viesti Alioppilas »

No kun nyt kerran kysytään niin täytyy myöntää että hiiren pyörään on tullut potkun kohdalla sellainen pieni viive liikkeen ja scrollaamisen aloittamisen väliin. Oopperalla mennään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Uuden leiskan toimintanopeus

#17

Viesti JanneM »

Mä en käsitä tota teidän viive touhua,
Mulla on koneena joku tajuttoman vanha pöytäkone joka tökkii ja jökkii muuten tosi paljon ja selaiema tulikettu. Mitään hidastumista en oo havainnut. Ja selausnopeus on suunnilleen sama kotikoneella kun työkoneellakin. Töissä vähän vinhempi kone, mutta firefoxin vanhempi versio.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Uuden leiskan toimintanopeus

#18

Viesti Jussi Häkkinen »

Mika kirjoitti: Eli mikä ratkaisuksi?
Paluu vanhaan, käyttöliittymältään intuitiivisempaan, tyylillisesti siistimpään ja toimivuudeltaan parempaan leiskaan? :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Uuden leiskan toimintanopeus

#19

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Mika kirjoitti: Eli mikä ratkaisuksi?
Paluu vanhaan, käyttöliittymältään intuitiivisempaan, tyylillisesti siistimpään ja toimivuudeltaan parempaan leiskaan? :)
+1
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Uuden leiskan toimintanopeus

#20

Viesti Jarppa »

Mika kirjoitti: Eli mikä ratkaisuksi?
No nyt vähän tutkin asiaa, ja ongelma esiintyy ainoastaan foorumilla, eli muut alasivut kuten blogit ja uutiset toimivat ihan hyvin, eli siitä voisi lähteä vikaa etsimään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Uuden leiskan toimintanopeus

#21

Viesti Mika »

Jarppa tosiaan tutki asiaa. Toimiiko nyt nopeammin kaikilla niillä, joilla ongelmia oli?

Mutta nyt leiska on sitten rikki, kuten ehkä huomaatte. Eli jos joku keksii tähän hyvä ratkaisun, saa kertoa.

Teematiedostosta poistettiin yksi taustakuva.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2909
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Uuden leiskan toimintanopeus

#22

Viesti terssi »

Nyt toimii tosiaan smoothisti.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Uuden leiskan toimintanopeus

#23

Viesti Mika »

Jaawa kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
Mika kirjoitti: Eli mikä ratkaisuksi?
Paluu vanhaan, käyttöliittymältään intuitiivisempaan, tyylillisesti siistimpään ja toimivuudeltaan parempaan leiskaan? :)
+1
Puumajassa tästä uudesta leiskasta:
Jaawa kirjoitti: Kehityksen näkökulmasta vanhentunut nettiteknologia on yhtäkuin rikki. Ja usko pois, se on kerran kokeilu ja sitte ne uudet jutut osaa, niinku tähänkiasti.
;)


Mutta hyvä terssi, jos nyt skulaa. Kumma juttu tuo silti on, koska se kuva oli kooltaan vain 437 bittiä eli todella pieni. Eikä nyt tässäkään ole kuin 10 käyttäjää ilmoittanut uuden leiskan olevan vanhaa hitaampi, ja heistäkin vain pari on kertonut millainen se ero on.

Tietokoneet... :abduct:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Uuden leiskan toimintanopeus

#24

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Mika kirjoitti:
Jaawa kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti:
Mika kirjoitti: Eli mikä ratkaisuksi?
Paluu vanhaan, käyttöliittymältään intuitiivisempaan, tyylillisesti siistimpään ja toimivuudeltaan parempaan leiskaan? :)
+1
Puumajassa tästä uudesta leiskasta:
Jaawa kirjoitti: Kehityksen näkökulmasta vanhentunut nettiteknologia on yhtäkuin rikki. Ja usko pois, se on kerran kokeilu ja sitte ne uudet jutut osaa, niinku tähänkiasti.
Ja olen edelleen täysin tuota mieltä. Uusi leiska toi mukanaan hyviä ominaisuuksia, uudistuksia ja se on kaikki hyvää settiä. Mikä kusee on ulkonäkö ja toimintojen paikoituksen suunnittelu. Suurin osa siis graafista. Ja tästä syystä aiemmin sanoin tuon uuden leiskan tullessa että oli se Esa loppuviimein vaan oikeassa, hän ennusti että sieltä tulee ne turhat uudistukset, jotka vastaavat niitä verhojen vaihtamista vuodenaikojen mukaan.

Paras ois ollu ku vanhaa leiskaa ois tummennettu entisestään, sivun taustavärikin sais olla musta valkosen sijasta. Ja uudet napit ja featuret ois sisällytetty vanhaan. Lookki ja sitämyötä koko sivun layout muuttui, samalla käytettävyys kärsi ja pahasti.

Minä en boikotoi muutosta, mutta jos asioita uudistetaan pelkästään uudistuksien vuoksi ..noh, ei sekään vielä ole täyspaha, mutta koen että tämä uusi leiska tuli kyselemättä puuntakaa ja on huonompi käyttää ja katsella kuin vanha. En oikeasti halua käyttää sitä. Voin vain kuvitella miten tuskaa tuo on vähemmän nettikikkailuun perehtyneelle käyttää.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1613
Lauteille: Helmikuu 2006

Uuden leiskan toimintanopeus

#25

Viesti Kerkko »

Ei kyllä lataa sivua yhtään sen nopeammin kuin ennenkään. :( Nyt kun sanoivat, tosiaan vain foorumi hitailee, muut sivut toimivat nopsasti.
Kannettavallani auttoi selaimen päivittäminen 10.0:aan. Silloin kun edellisen valitukseni kirjoittelin, ei tuota päivitystä vielä ollut tullut. Kai se on koitettava samaa tälläkin koneella, vaikkei tuo uusi Opera-versiokaan kyllä kovin miellyttänyt.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Uuden leiskan toimintanopeus

#26

Viesti Alioppilas »

Nyt vaikuttaisi toimivan hieman sulavammin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Uuden leiskan toimintanopeus

#27

Viesti Mika »

Jaawa kirjoitti: Minä en boikotoi muutosta, mutta jos asioita uudistetaan pelkästään uudistuksien vuoksi ..noh, ei sekään vielä ole täyspaha, mutta koen että tämä uusi leiska tuli kyselemättä puuntakaa ja on huonompi käyttää ja katsella kuin vanha. En oikeasti halua käyttää sitä. Voin vain kuvitella miten tuskaa tuo on vähemmän nettikikkailuun perehtyneelle käyttää.
Hä? Juurihan itse sanoit, että vanha teknologia on huono asia. En nyt oikein ymmärrä mitä tarkoitat tuolla, että uudistetaan vain uudistamisen vuoksi. Eihän se niin ole, ja tiedät sen itsekin.

Ja miten tämä tuli kyselemättä puun takaa? Missä ja miten siitä olisi pitänyt kysyä, ja millaisia kysymyksiä olisi pitänyt esittää?

Kun Potku sai uuden ilmeen tammi-helmikuussa 2008, aiempi sininen väri jäi historiaan ja uudeksi väriksi tuli tällainen rusehtava. Vaan kun flammee oli aloittanut sen uuden leiskan työstämisen jo ennen tätä muiden sivujen uudistusta, niin valitettavasti tässä oli konflikti. Tietty se flammeen leiska otettiin käyttöön, kun Potkussa siirryttiin uuteen phpBB-versioon (2.x -> 3.0). Siinä välissä ehti kulua puoli vuotta, mutta valitettavasti siis se leiska oli sävyiltään jo ilmestyessään vanhentunut. Siitä nyt kai on vähän turha kiistellä, mikä väri on paras: sinä tykkäät tummasta tausta (eilen kun luin erästä tummapohjaista blogia, rupesi päätäni särkemään ja kesti 2-3 minuuttia ennen kuin pystyin taas lukemaan tavallisia nettisivuja), joku tykkää jostakin muusta. Ja esim. Olppaemi toivoi jo vuosi sitten, kun siirryimme uuteen phpBB-versioon, että värisävyt olisivat ruskeita.

Eli värisävyt piti yhtenäistää. Tämä ei suinkaan ollut se pääsyy täysin uuteen leiskaan, sillä muutoinhan sen vanhan leiskan CSS:ää olisi vain voinut viilata. Ongelmana, suurempana, oli se, että se edellinen leiska perustui vanhaan teknologiaan eli subsilver2-leiskaan, kun phpBB 3.0:n mukana tuli uusi leiska eli prosilver. En ihan tajua, miksi ne vieläkin vetävät sitä subsilveriä perässään, mutta epäilen syyksi käyttäjien muutosvastarintaa, jota phpBB:n jätkät sitten myötäilevät, koska pääsevät vähemmällä sitä kautta. Mutta onhan tätä selitetty täällä.

Mitä taas tulee käytettävyyteen, sekin lienee pitkälti henkilökohtaista. AINA kun jokin muuttuu, siitä valitetaan, koska asiat eivät ole kuten ennen. Tämä on minusta ihan normaalia. Toki käytettävyyden kannalta on olemassa objektiivisiakin standardeja, mutta en nyt näkisi että leiskan vaihtaminen muutti kaiken paljon vaikeammaksi. Kun nyt kuitenkin prosilveriin siirrytiin, pitää sitä käytettävyyttä peilata myös sitä vasten.

Voisitkin tietty eritellä, miten käytettävyyttä voisi mielestäsi parantaa.

Kritiikkiä on kuunneltu tarkkaan. Leiskan leveydestä on valitettu eniten. Kas, nythän sitä on levennetty (tietenkään siitä ei kukaan sano mitään :D). Minusta tämä toimii paremmin näin kuin jonkin kyselyn järjestäminen. Eihän siitä mitään tule, että kysyy yli 3600 ihmiseltä, millaisen uuden leiskan he haluaisivat. Ihan mahdoton ajatus, monessakin mielessä. Leiska tehdään ja sitten sitä viilataan.

Tämä prosessi kesti oikeastaan 1½ vuotta. Pitkä ja vaiheikas sekä helvetin työläs projekti. Ongelmia esiintyi ja esiintyy vieläkin, mutta paljon tästä on myös opittu. Hyvin paljon. Ensi kerralla - kyllä, sellainen on vielä edessä, viimeistään silloin kun phpBB 3.2 julkaistaan: silloin ollaan taas takaisin lähtöruudussa - moni asia tehdään eri tavalla. Mutta tämä ei oikeastaan enää liity tähän.

Eikä tämä koko asia oikeastaan liity tähän ketjuun :D Mutta aihe on rakas, koska siitä on ainakin viidessä eri ketjussa mainittu, vaikka sille on omakin ketjunsa ollut koko ajan.

Joka tapauksessa kaikkia ongelmia tutkitaan koko ajan. Jarppa tutkii parhaillaankin tuota joitakin vaivaavaa hidasta selaamista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Poika
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2446
Lauteille: Kesäkuu 2007

Uuden leiskan toimintanopeus

#28

Viesti Poika »

Mika kirjoitti: Kritiikkiä on kuunneltu tarkkaan. Leiskan leveydestä on valitettu eniten. Kas, nythän sitä on levennetty (tietenkään siitä ei kukaan sano mitään :D).

Haha. :) Just muutama kirjoitus taaempana mietin, että onkohan tuota levennetty vai olenko vaan tottunut. En sanonut ääneen...kunnes pääsin tähän kohtaan tekstiä. :lol: :lol:

Kiitos.

Edit: nopeuden puolesta ei ole ollut ongelmia.
Nice asses - make the world a better place.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Uuden leiskan toimintanopeus

#29

Viesti Mika »

Eli ilmeisesti muutos on ollut liian pieni :D

Näin: 913px -> 1000px

Pitää myös huomioida tämä eilinen keskustelunpätkä tätä(kin) aihetta koskien:
[23:07] Naked: esim. netbookit on 1024x600 resoluutioltaan usein
[23:07] Naked: N810 on 800x480 resoluutioltaan, mut se onkin taskulaite sit jo
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 6

Uuden leiskan toimintanopeus

#30

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Ne on Mika kaks eri asiaa:

1. Nettiteknologisia uudistuksia ja hyviä sellaisia ovat kaikki uudet ja uudistetut toiminnot uudessa leiskassa, se on sitä uudistusta paremman sivun tuottamiseksi. Ja hyvä niin.

2. Siinä ohessa kummiskin meni ulkonäkö uusiksi, joka ei olisi ollut tarpeen, moni tästä on narissut, ja ymmärrän heitä, tämä on se uudistus uudistamisen vuoksi, verhojen vaihtaminen. Uudessa leiskassa myös asiat vaihto paikkaa, nappulat ja nippelit meni uusiksi graafisesti sekä layoutillisesti vähemmän intuitiivisemmiksi.

Kohdan yksi juttuihin tottuu, ne ovat uusia nippeleitä mutta tulevat kyllä tutuiksi ajan myötä, itse en tietenkään ole pätkääkään vastaan kun uudistukset ovat kaivattuja uusia toimintoja ja tarvittavia parannuksia aiempiin. Itse totun myös samantien näihin koska olen kersasta asti poukkoillut koneella ja netissä, minkään opettelu ei vie kuin minuutteja.

Kohdan kaksi juttuihin tottuminen taas on sellainen homma että kun ei haluaisi tottua, tämä on se siis missä se muutosvastarinta tulee. Heti kun näin uuden leiskan, tuli mieleeni kysymys; "oliko pakko?". Ja tiedän nyt että nyhjään tyhjästä, koska itse en välitä potkun muista osa-alueista, mulle potku.net on vain ja ainoastaan tämä foorumi, ja mun näkökulmasta koko potku muuttu yhtäkkiä. Täten ymmärtänet paremmin ainakin mun kantaa, se on karua joo, enkä halua vähätellä sivustoa enkä teidän saavutuksia.

Tosta puuntakaa tulemisesta, mä oisin esittäny käyttäjille muutamat kyselyt, että millasen potkun ne haluaa, tehnyt vedoksia erilaisista graafisista muutoksista ja vertauttanut niitä. Mukana ois myös ollut vaihtoehto pysyä vanhassa ulkonäössä mutta lisätä uudet ominaisuudet siihen. Eli tehä uuteen 3.0:aan mockup vanhasta lookista. En mä tässä vaadi ja valita että mä en saanut olla mukana päättämässä tästä uudistuksesta ollenkaan. Tää on teidän sivusto, ei mun. Mutta mulle vaan graafiseen alaan suuntautuneena tää uus lookki vaikuttaa hypyltä taaksepäin, vaikka leiska itessään on nettiteknologisesti hyvin uudistunut.

Käytettävyydestä, mä otin just screenshotteja kasan ja teen jossain vaiheessa tässä illalla pienen vertailun. Katotaan saanko tehtyä mitään kunnon casea vai saanko itseni kiinni housut nilkoissa marisemasta.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa