Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi harjoittelet itsepuolustuslajia? [HUOMAA LAJIALUE!]

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Rautapää
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6
Lauteille: Marraskuu 2008

Re: Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#76

Viesti Rautapää »

Joo, itse tulee tuota Krav Magaa ja Defendoa väännettyä. Tai siis molemmista nyt peruskurssi takana ja historiasta löytyy Judo. Homma lähti mun osalla siitä, kun pikkuveljeltä rupesi saamaan köniin sen tutustuttua edellä mainittuihin lajiin. Aikansa kun houkutteli niin lähdin mukaan.

Pääsyy treenaamiseen on tietynlaisen itsevarmuuden saaminen. Tässä hullussa maailmassa kun tuntuu ihmishengen arvo vähenevän päivä päivältä myös sivistysvaltioissa. Lisäksi haluan mahdollisen uhkatilanteen tullessa olla valmis puolustamaan myös niitä kavereita, jotka eivät siihen mahdollisesti pysty. Eli tarvittaessa menemään väliin kovaankin tappeluun.

Harvoin olen tappeluihin tai kahakkaan joutunut, usein on ollut hereillä ennen tilanteen alkua ja osannut joko poistua paikalta tai hoitamaan asian puhumalla. Onneksi.
- Warrior of the World -
Merkutio
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Marraskuu 2008

Re: Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#77

Viesti Merkutio »

Ihan kuntoilumielessä.. En ole ikinä ollut silleen "tavallisen" urheilun ystävä esim. hiihto, juoksu, pesäpallo, pallolajit ja lätkä, ei ole ikinä kiinnostanut. Joten valitsin krav magan ja siinä sivussa tuli defendo, paini ja nyrkkeily mukaan. Ja kivaa on ollut, :) peruskunto on kasvanut selvästi ja se on tässä ollut tavoitteeni.. Uusia kavereitakin on tullut harrastuksen myötä. Suosittelen itsepuolustuslajeja kaikille..
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#78

Viesti Mjölnir »

Tervetuloa uusille kirjoittelijoille

:tervetuloa:
Kuvake
janip
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 32
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#79

Viesti janip »

Miksi harjoittelen itsepuolustusta (aloitin nyt syksyllä krav-magan ja nyt jo treenitauolla loppuvuoden :D) :

1. Se rauhoittaa. Olen jotensakin hmm. äkkipikanen :) persoona ja varsinkin silloin kun kävi enemmän punttiksella ja sai vähän lihaksia kasvamaan, nousi k..i päähän ja ego kasvoi. Ajoittain olen ollut kova räkkyämään ja isottelemaan kylällä. Potku-/thai-nyrkkeilyn maailmaan tutustuttuani huomasin jossain vaiheessa, ettei tarvi isotella ja yrittää olla kova jätkä. Kai siinä oli niillä (ainakin oman mittapuuni mukaan) oikeesti kovilla jätkillä esimerkillinen vaikutus, kun nekään ei tehny itestään numeroa ja sitten sillä, että itsesuojeluvaisto heräsi, kun huomasi ettei oikeasti olekaan mikään kova jätkä.
IP-puolella sitten varmaan tuon em. lisäksi rauhoittaa se, että osaa tarvittaessa tehdä edes jotain, kun tilanne osuu kohdalle. Ja kyllä sitä aina välillä kun tulee näitä juttuja kelailtua, tulee mietittyä myös sitä, että mitä missäkin tilanteessa tekis jne ja rehellisyyden nimissä vähän niinkun odottaakin, että osuis jotain kohdalle ja kuitenkin kun jotain tollasia tilanteenpoikasia on lähistöllä, pyrkii välttämään niitä kaikin mahdollisin keinoin. Iän (nyt 30) karttuessa pystyy tunnustamaan, hyväksymään ja käsittelemään itsestään erilaisia puolia ja motiivit kaikkeen tekemiseen myös muuttuvat.

2. Viihdyn reeneissä ja porukka on mukavaa. Kaikkihan me ollaan erilaisia, mutta jotenkin tuolla tuntuu, että jokin muukin kuin sama lajiharrastus tuota porukkaa yhdistää. Maga-treeneissä olen erittäin tyytyväinen siihen, että siellä oikeasti halutaan _opettaa_ asioita. Tunnelma on vapaampi ja ainakin itseäni auttaa oppimisessa se, kun ei tarvi turhaan pingottaa, parin kanssa voi jutella.

3. Aviomiehenä ja tyttölapsen isänä elättelen toivoa, että talon naiset kiinnostuisivat myös itsensä puolustamisesta. Kun itse jatkaa tuota harrastusta ja kehittyy, niin ehkä sitä saa sitten jossain vaiheessa näytettyä joitain perusjuttuja ja pientä kipinää tartutettua.

4. Haluan osata tapella tai oikeammin lopettaa tappelun, johon olen joutunut. Kotoisesta Suomestammekin on tullut entistä väkivaltaisempi paikka (ei käydä syitä tässä). Tämän viikon tiistaina oli viimeksi uhkaava tilanne Pasilan asemalla, kun iltasella tulin töistä ja odottelin junaa. Pari kaveria tuli baarista asemahalliin pitäen meteliä ja itse läksin kävelemään sivuun herrojen tieltä, jolloin toinen kaveri lähti kävelemään perään. Kaikessa rauhassa käppäilin vielä sivummalle ja kun kaveri oli parin metrin päässä (ikkunat peilaa, siitä tiesin), käännyin puoliksi kohti, jolloin herra päätti vaihtaa suuntaa. Jäi vähän epäselväksi, että mitkä oli aikeet ja oliko oikeasti mitkään, mutta itsepuolustuksen kannalta ei voi ajatella olevansa "sivullinen".


Nuo eivät sitten olleet missään tärkeysjärjestyksessä. Itsetuntoasioista sen verran, että kyllä nää lajit opettaa myös nöyryyttä ja pyrkii tuomaan sitä balanssia: aggressiivisia pyritään hillitsemään ja <aggressivisen vastakohta>iin pyritään tuomaan aggressiota.

PS. Silloin kun reenasi puntteja enemmän, ei olis tullu mieleenkään pilates yms. "akkojen jutut". Nyt sitä jumppaa sellasta ihan nurisematta ja hyvälle tuntuu ja tavoitteena harjoittelun jatkaminen ensi vuoden alussa. Pitäskö sitä myös sanoa yhdeksi motiiviksi, että saa lisää järkeä päähän?
I.M.N.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 186
Lauteille: Elokuu 2012
Paikkakunta: Kotka

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#80

Viesti I.M.N. »

Itse aloitin Karaten 12-vuotiaana ja siitä jäi Ninja-vaihde päälle, en voisi kuvitellakaan harrastavani homopalloa, eiku siis sori salibandyä.
Itse en ole ole ollut työtehtävissä joissa olisin joutunut käyttämään mätkimistaitoja.
Eli siis veri vetää tatamille, minkäs sille voi.
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#81

Viesti n0k »

Yllättävän monella on syynä kamppailulajien/voimalajejen harrastamiseen koulukiusaus! Ei tosin itsellä (olin ala-asteella sitä häpeällistä toista päätä.)

Veikkaisin että ohjautuminen kamppailulajien pariin johtaa silti lapsuudesta. Isä ukko harrasti painia ja ihan pienestä pitäen harrasti sitä että nappasi jonkun otteen ja sano että noniin poika näytäs miten tästä pääsee irti =D Siinä sitten kun pikkupojasta oppi painimaan, käymättä koskaan missään harjoituksissa niin kyllähän se ihmetytti :) muistelen ilolla kun 4lk ala-asteella pituutta oli noin metri ja painoa varmaan 20kg niin painin 6luokkalaisen painiharrastaja mukulan kanssa tasaväkisesti :)

Aina oon tykänny vääntää ja kääntää hyvässä ja reilussa mielessä, kaiken maailmaan katutappelut ja snägäri hommat lähinnä kuvottaa itseäni.

Magan aloitin koska kaikki huhut mitä olin kuullut niin kuulosti sopivan "kovalta" lajilta ja se että on ihan oikeisiin tilanteisiin toimiva ja kun ei mitään kl taustaa ollut niin oli sopiva aloittaa vaikka ikää oli 25 vuotta.

Karatet sun muut ei kiinnosta itseäni, varsinkin kaikki sensei hommat menee oman hilseeni yli.

Aloittamista boostasi myös se että mitä nähnyt ja kuullut siitä että viattomia ohikulkijoita piestään sairaalakuntoon ilman mitään syytä. Itse en ole luonteeltani väkivaltainen, mutta jotkut ikävä kyllä ovat ja ei kiinnostaisi ottaa joltain keskiketterällä egoa ja kokoa buustaanneelta yön kaupunkisoturilta selkäänsä vain siitä syystä että ei ollutkaan nyt sitä röökiä tarjottavana.

Suurena haaveena tosin olisi että pääsisi sellaiselle tasolle että voisi valmentaa muitakin! Tosin pelkään että tuo ikä saattaa tulla vastaan lisättynä siihen ettei sitä kamppailulaji taustaa ole lainkaan nuoruudesta.
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
Ruukie
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 122
Lauteille: Elokuu 2010

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#82

Viesti Ruukie »

Lähinnä kuntoilun vuoksi mutta myös "oikeiden tilanteiden" varalle (ei mikään tappelu nakkikioskilla tai baarissa) jos tulee vaara tilanne niin sulla on jonkilaiset eväät! itse olen 192cm ja 95kg vaikka on pituutta se ei tarkoita että mun kimppuun kukaan ei hyökkää koska " What bigger they are that harder they fall" ja toivon sen tuovan enemmän itseluottamusta myös P.S tein tän mun kännyllä joten anteeks jos teksti on vajaata
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

#83

Viesti Invictus »

L.K. kirjoitti: Tyylikäs mainos,mutta mitä ihmettä tuo übertactical-S.W.A.T faitteri liittyy asiaan.. :?
Olisikohan sen tyylikkään ja myyvän mainoksen lisäksi (siihen sisäätyen) kyse jonkinasteisesta huumorista ;)
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#84

Viesti Invictus »

Miksi itse harrastan itsepuolustusta;

a) Ei ole koskaan joukkuelajit kiinnostanut sitten pätkääkään

b) kamppaliu-urheilijan kilpailuviettiä ei ole

c) se on mukava harrastus

d) on kiva osata tapella

e) kaikenlaisia taivaanrannanmaalailu "filosofia" syitä joita en jaksa tässä luetella

Huom: syyt ei missään erityisessä tärkeys järjestyksessä
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#85

Viesti toni-f »

Vastaan näin, että miksi rupean harrastamaan ip lajia (en ole siis vielä Kraw Magaa alottanu)

Kaikki osaa lyödä ja nyt tarkoitan tolla sitä, että jokainen osaa laittaa käden nyrkkiin ja ojentaa sen naamaa kohti.
Jokainen osaa tapella ainakin jotenkin.

Minä haluan oppia puolustamaan itseäni ja muita ihmisiä jos olen tapahtuma hetkellä lähellä ja voin tehdä asialle jotain.
En halua joutua tilanteeseen, että joku kiskasee puukon esille ja minä laitan sormen suuhun ja mietin, että mitäs mä ny teen ku selkäkin on seinää vasten.

Haluan opettaa joitain simppelimpiä ja nopeita tekniikoita myös vaimolleni.

Tietysti joitain tekniikoita jo osaan ja ne tulee ihan selkärangasta, mutta kun katselee nyt esim. youtuben videoita joistain ip lajeista, niin huomaa kuinka sitä vois oppia lisää kaikkee hienoo, esim. aseesta riisumisen.
Kuvake
Tähti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 117
Lauteille: Elokuu 2010

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#86

Viesti Tähti »

Tervehdys kaikille!

Omat syyni ip-lajin aloittamiseen ja harjoittelun jatkamiseen ovat pähkinän kuoressa seuraavat (eivät ole missään erityisessä järjestyksessä);

1. Kiinnostus kamppailulajeja kohtaan on ollut pienestä nassikasta asti
2. Aina ole urheillut, mutta sitten tuli yli vuoden kestänyt tauko kaikesta ja kävi ahdistamaan. Sitten päätin ilmoittautua Defendon peruskurssille ja sillä tiellä olen edelleen. Nousujohteisesti harjoitellen, kun nälkä kasvaa syödessä. Eli kuntoilumielessä.
3. Lajista on hyötyä omassa ammatissa (erityisnuorisotyö) niin tilanteiden väkivallallisiin ja etenkin väkivallattomiin ratkaisemiseksi. Tieto ja taito tuo varmuutta ja rauhallisuutta, jolloin useimmiten tilanne on helpompi ratkaista puhuen.
4. Sosiaalisen verkoston laajentaminen, eli uusia tuttuja, kavereita ja ehkä jopa ystäviä. Niitä ei voi olla liikaa.
5. Joskus olisi haaveena käyttää harrastusta työkaluna, eli hyödyntää jumppailua nuorten kanssa ja ehkä antaa heille kipinä muutokseen.


Olen pitänyt Defendon realistisesta ja maanläheisestä otteesta ja perulähtökohdasta. Kotkassa on hyvä treenariporukka ja vetäjät huippuluokkaa, joten mikäs siellä on ollessa, herran kukkarossa. Katsotaan mihin tämä nyt alkutaipaleella oleva ip- ura vie ja mitä tuo mukanaan. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että tästä on pikkuhiljaa muotoutumassa elämäntapa harrastuksen sijaan. Huonoja uutisia perheelle siis. No onneksi ymmärrystä löytyy ja emäntäkin on tyytyväinen, kun pääsen purkamaan pahimmat aggressiot treeneissä, ettei tarvitse kuunnella mun kiukuttelua niin paljoa kotona.

- Markus
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#87

Viesti Mjölnir »

:tervetuloa:
Markus
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Tähti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 117
Lauteille: Elokuu 2010

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#88

Viesti Tähti »

Kiitos!

Onpas paljon kirjoitusvirheitä ja kummallisia lauserakenteita viestissäni. Pahoittelen.
mvar
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 184
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Lahti

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#89

Viesti mvar »

syy miksi harrastan on se että olen koko ikäni tapellut.
Ensin identtisen kaksosveljeni kanssa koko nuoruuden. Siitä thainyrkkeilyyn tappelemaan kehään noin 20 vuotta ympäri maailmaa ja kun hiukan on ns. kilpailuvietti laantunut (ei sammunut) niin innostus kaikkeen muuhun tappelukseen jäi.
Innostuin Streetwise:sta, koska siinä pysty hyödyntää hyvin aikaisempi pystykokemus ja lajin idea on ottaa kaikista lajeista parhaat osiot. Kaunista ja rumaa = ah siinä täyttymys.

Tapella ei ole enään kauheesti tarvinnut, uskovat nää pirulaiset kylillä puhetta.
Älä usko piraatteihin ja varastettuun. Usko laatuun ja muista mainita lähde, mistä tekniikat on lainattu.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Miksi harjoittelet itsepuolustusta? [HUOMAA LAJIALUE!]

#90

Viesti L.K. »

Tervetuloa Potkuun Markus ja mukava saada vähän lisää meidän väkeä tänne.Nyt vielä alat pitämään päivyriä tuolla Kynä ja Vihko-osastossa niin saadaan vähän useammasta vinkkelistä fiilareita treeneistä jne;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa