Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ikärajat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#46

Viesti Mika »

bodyguard kirjoitti:
Jarppa kirjoitti: Kyllä kontrolloidun agressiivisuuden ja satuttamisen halun oppiminen on tärkeä osa kamppailua.
Mielestäni tästä sai eri kuvan:

Jarppa kirjoitti: Heh, ei minulle muistaakseni ole opetettu satuttamisen asennetta ja agressiivisuutta, mutta ei minun silti ole tarvinnut ikinä miettiä uskallanko satuttaa jotain joka käy päälle.
Hmm. Minusta oppiminen ja opettaminen eivät välttämättä tarkoita saman asian kahta puolta. En siis näe ristiriitaa. Ihminen voi oppia vaikka mitä opettamattakin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#47

Viesti bodyguard »

Voinhan minäkin sanoa että on tärkeää että ihminen oppii yhteenlaskua mutta ei ole tärkeää että sitä opetetaan ihmisille.

On aivan varma että vaikkapa Mjölnirin opissa tuon asian oppiminen on nopeampaa ja tehokkaampaa kuin itsekseen opetteleminen.
(täytyy toki muistaa että ihmisissäkin on eroja, joidenkin ihmisten pitää oppia enemmänkin hillitsemään aggressiivisuuttaan).

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#48

Viesti Mika »

Voit sanoa ja sanoitkin. :D

Vertauksesi ontuu, sillä aggressio ja matematiikka eivät ole aivan samanlaisia toimintoja. Susilapset ovat varmasti aggressiivisia, mutta laskea he tuskin osaavat. Jokainen (terve) ihminen on enemmän tai vähemmän aggressiivinen.

Luulisin että tämä luonteenominaisuus liittyy muutenkin tähän aiheeseen aika tiiviisti, tavalla tai toisella.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#49

Viesti Streetwise »

Jarppa kirjoitti: Sinällään ajattelen ihan samoin, mutta mikä sinusta on liian raju tekniikka, ja mikä on perusrehtiä kamppailua? Monet heitot ja päähänlyönnit on kadulla kohtalaisen rajuja, mutta niitä nyt ainakin voi opettaa, ja perusrehti kamppailukin on aika laaja käsite...

Ihan uteliaisuudesta, onko sinulla lapsia?
Kiitos kysymästä, on.

En jaksaisi tehdä mitään tekniikkalistaa, uskon että kaikki tietää täällä aika paljon vaarallisia juttuja. Vaikka nyrkillä lyömistäkin ja potkimistakin pidetään rehtinä kamppailuna, niin en sitä ensimmäisenä lähtisi pienelle lapselle opettamaan.

Mutta iän mukaan, niin kuin itse sanoit. Meillä vaan on eri käsitys siitä, mitä missäkin iässä voisi opettaa.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#50

Viesti bodyguard »

Mika kirjoitti: Voit sanoa ja sanoitkin. :D

Vertauksesi ontuu, sillä aggressio ja matematiikka eivät ole aivan samanlaisia toimintoja. Susilapset ovat varmasti aggressiivisia, mutta laskea he tuskin osaavat. Jokainen (terve) ihminen on enemmän tai vähemmän aggressiivinen.

Luulisin että tämä luonteenominaisuus liittyy muutenkin tähän aiheeseen aika tiiviisti, tavalla tai toisella.
Oletko sitä mieltä että satuttamisen asennetta ja aggressiivisuutta ei tarvitse opettaa?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#51

Viesti Mika »

Kaikkea voi ja tuleekin opettaa. Ihminen on oppivainen eläin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#52

Viesti Streetwise »

mronkain kirjoitti: Ja aika monella tuollaisella 12-15 -vuotiaalla (+/- joku vuosi) päällimmäinen tai yksi päällimmäisistä motiiveista hakeutua treenaamaan on että saisi jonkinlaisia itsepuolustustaitoja. Silloin ainakin itselleni tulee mieleen että olisiko parempi että olisi tarjolla sen ikäisille suunnattua IP-treeniä sen sijaan että mennään johonkin traditiolajiin tai urheilulajiin, joka ei samalla tavoin tarjoa realistisia mahdollisuuksia varsinaiseen itsepuolustukseen.
Olet oikeassa. Olen joskus miettinyt samaa asiaa, mutta kokemukseni lasten ja nuorten opettamisesta ovat saaneet minut aina hylkäämään ajatuksen :)

Mutta olen sitä mieltä että niiden, jotka opetusta oikeasti tarvitsisivat, pitäisi sitä saada. Kuspäät pitäisi vaan saada seulottua pois joukosta.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#53

Viesti Jarppa »

Mika kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
Jarppa kirjoitti: Kyllä kontrolloidun agressiivisuuden ja satuttamisen halun oppiminen on tärkeä osa kamppailua.
Mielestäni tästä sai eri kuvan:

Jarppa kirjoitti: Heh, ei minulle muistaakseni ole opetettu satuttamisen asennetta ja agressiivisuutta, mutta ei minun silti ole tarvinnut ikinä miettiä uskallanko satuttaa jotain joka käy päälle.
Hmm. Minusta oppiminen ja opettaminen eivät välttämättä tarkoita saman asian kahta puolta. En siis näe ristiriitaa. Ihminen voi oppia vaikka mitä opettamattakin.
Juuri näin. Vaikka agressiivisuutta ei erikseen opetettu junnuna (tai mistä minä tiedän, ehkä sitä jotenkin opetettiin mutten vaan tajunnut että se oli sitä). Näin jälkikäteen oon huomannut että silloin en monenkaan asian tarkoitusta tajunnut, mutta tein kun valmentaja niin sanoi.

Junnuna oli muuten jännää, kun ensimmäiseen pariin vuoteen sparrit ja kaikki oli aikamoista rävellystä, mutta jossain vaiheessa asioita rupes tajuamaan, ja kehityskin kasvoi toiseen potenssiin. Veikkaan että samoihin aikoihin hokasin myös sitä satuttamisen asennetta, samoin kuin kontrolloitua agressiivisuutta. Helvetti kun tietäis miten saman hokaamisen sais siirrettyä suoraan eteenpäin.

Kun itse opetin junnuja (<15v), homma alkoi ihan puhtaalla positiopainilla matossa. Siihen lisäsin pikkuhiljaa pystypainia ja erilaisia alasvientejä. Kaikissa treeneissä oli leikkejä ja "temppuja", kuten kärrynpyöriä ja tietynlaisia mattopyörimisiä. "Judolliset pelit ja leikit" oli myös kovassa hyötykäytössä BJJ oppilaille. Koska junnut treenas myös hokutoryu- jujutsua, näytin vanhemmille kisaamaan meneville hivenen myös sisäänmenoja lyönneistä, ja kerran vaihtelun vuoksi sitä, miten matossa estetään toisen lyönnit, ja otetaan kontrolli. Lopulta, kun alasviennit ja position hakeminen matossa alkoi vanhimmilta jotenkuten sujumaan , katsottiin sitä ainoaa sallittua lukkoa, kyynärlukkoa, ja korostin hakemaan sitä rauhallisesti, pitäen kontrollin tiukkana. Ihan ylpeänä on sanottava, että junnut haki myös sparrissa jujin pitämällä kaverin tiukassa kontrollissa, ja lukko kiristettiin hitaasti. Hivenen myöhemmin treenattiin myös kauluskuristusta, treeniä oli lukkojen ja kuristusten kohdalla jo pidempään kun normaali alkeiskurssilaislla. Hitaasti tutustuttiin siis lajin eri osa-alueisiin, vaikka keskittyminen olikin sporttipuolessa.

Omat kokemukseni lasten ja nuorten opettamisesta ovat saaneet minut kannattamaan ajatusta, että jo 5-6 vuotias voi hyvin aloittaa kamppailulajin harrastamisen leikin varjolla. Jos keskittymiskyky ei riitä, laittaa kotiin kasvamaan, tai tekee treeneistä mielenkiintoisempia. Tosin itsekin muistan elävästi lauseet "tänne ei tultu keskustelemaan!" ja "essayah hoitaa kävelemisen, teidän ei sitä tarvitse tehdä!" , oman valmentajani suusta. :D

Onhan hokutoryu ju-jutsustakin (ip-laji) junnu-versio alle 16 vuotiaille. Vanhemmat menee suoraan alkeiskurssille isojen kanssa. Jos siellä ikäraja ei ole 18, miksi muualla pitäisi olla?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#54

Viesti L.K. »

Mjölnir kirjoitti: Minun opetuksessa eron tekee se psyykkinen opetus, eli se satuttamisen asenteen ja aggressiivisuuden tahallisen hyödyntämisen opettaminen. Sitä minä en halua opettaa ihmisille, jotka eivät vielä täysin vastaa itsestään.
Tämä on juuri se mitä itse hain,mutta yllättäen Mjölnir osasi pukea omanikin ajatukseni paremmin sanoiksi.. :D

Ehkä ongelmaksi tulee tuossa ip:ssä sekin,että jos sitten valikoidaan asioita mitä voidaan opettaa alaikäisille ja mitä vanhemmille.
Kun hätävarjelussa ei voi sanoa,että 14v ei voi tehdä tätä,mutta 18v voi.

Ja entäs jos se junnu on oppinut jotain temppuja tilanteeseen x,johon taas "aikuistreenarit" tekevät normaalisti paljon brutaalimman vaihtoehdon.Ei tunnu kovinkaan järkevältä opettaa kenties vuosia kenties vielä vähemmnä toimivaa vaihtoehtoa sen takia,ettei sitä alkuperäistä ehkä viitsi opettaa vasta kuin täysi-ikäiselle.
Erityisesti kun puhutaan realistisesta ip.stä pitäisi hakea mahd.toimivia ja yksinkertaisia juttuja ja niihin max määrä toistoja.

Ja ajatellaanpa esim. teräase ja ampuma-ase uhkia/hyökkäyksiä.
Moni teini ei ehkä osaa erityisesti näissä hahmottaa niiden vaarallisuutta,kun kokemusta on vain Tekkeneistä sun muista.Esim. jo armeijan käyminen avaa useimpien silmiä näistä asioista jollain tasolla.
Ja moni vanhempi kuitenkin ehkä voisi pitää vähän arveluttavana jos heidän teini-ikäinen lapsensa joutuisi ip-lajissaan katselemaan vammakuvia teräasehyökkäyksistä ja kuulemaan totuuksia niistä.

Enkä ole mikään sinisilmäinen,tiedän että moni 12-15v on jo nähnyt netistä vaikka mitä.Mutta heidän vanhemmat eivät ehkä haluaisi että ovat nähneet.

Eiköhän ongelmana ole myös se,että miten saisi kanvaoitua oikealla tavalla nuoren aggression ip-tilanteeseen.Ettei lähtisi lapasesta,teinit kun vielä tuppaavat enemmän liikkumaan kartsalla porukoissa joissa nahistelut yms. ovat paljon yleisempiä,viinakäyttökin ei välttämäti ihan sieltä fiksuimmasta päästä.

Ja edelleen,itse en ainakaan haluaisi yhtään puhelua huolestuneilta vanhemmilta,helpompi kun kaikki vastaavat itsestään niin ei tartte olla niin tarkkana mitä treeniporukan edessäkin höpöttää.. ;) :D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#55

Viesti DeusVult »

L.K. kirjoitti: Ja ajatellaanpa esim. teräase ja ampuma-ase uhkia/hyökkäyksiä.
Moni teini ei ehkä osaa erityisesti näissä hahmottaa niiden vaarallisuutta,kun kokemusta on vain Tekkeneistä sun muista.
Sorry offtopicci, mutta muistaakos kukaan niitä hurjia kuvia jotka pyöri netissa joku vuosi sitten joissa oli kuvatekstin mukaan joku poliisi (jenkki?) istumassa paikattavana kun oli joutunu jonku viiltäjä-jackin viipaloimaksi? Osaako kukaan heittää linkkiä tai jotain mistä ne kuvat löytyisi taas? Tai muita vastaavia? Jottei totuus unohtuisi :p
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#56

Viesti Jarppa »

STR kirjoitti: Nyt kuulostaa siltä, että haluat kertoa miten sinun lajissasi tehdään asioita, mutta kun nyt on kysymys hieman erilaisista lajeista.
Olen seurannut aika läheltä hokutoryu jujutsu- junnujen treenausta, ja treenannut myös sitä jokusen vuoden, vaikka oma kiinnostus ja tausta onkin enemmän sporttipuolella. Kyllähän se eroaa sporttipuolesta, mutta ymmärtääkseni senkin voi aloittaa alle 18 vuotiaana, ja junnuversiokin on olemassa...
L.K. kirjoitti: Ehkä ongelmaksi tulee tuossa ip:ssä sekin,että jos sitten valikoidaan asioita mitä voidaan opettaa alaikäisille ja mitä vanhemmille.
Kun hätävarjelussa ei voi sanoa,että 14v ei voi tehdä tätä,mutta 18v voi.
On myönnettävä, itse en ajatellut että treeneissä katsottaisiin vammakuvia teräasehyökkäyksistä. Tosin aika moni aikuinenkaan ei minusta hahmota terän vaarallisuutta, ja eikö siinä 18 vuoden iässä aika yleisesti porukat ala ryyppäämään baareissa, enkä nyt sanoisi että se viinankäyttö sieltä fiksuimmasta päästä on silloinkaan....

No, kuten todettua, omalla kohdalla 18 vuotiaana olin jo nyrkkeillyt monta vuotta, ja se oli ainoa tapa millä osasin puolustautua. Tämäkö siis on se parempi vaihtoehto junnulle?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#57

Viesti Mjölnir »

Olen samaa mieltä siitä, että sporttilajit eivät ole parasta itsepuolustusta. Tehokasta varmaan, mutta eivät parasta.

Toisaalta, realistinen itsepuolustus, koko skaala mukaan otettuna, sisältää elementtejä, joita en aio opettaa alaikäisille.

Johtopäätös, tulisi olla junnuversio itsepuolustuksesta. Esimerkiksi Krav Magaa opetetaan lapsille Israelissa, eli ei se tekemätön paikka ole. Itsellä ei kuitenkaan ole mielenkiintoa ko. asiaan, eli miettiä erikseen opetussuunnitelmaa asioista, joita opettaisin ja mitä jättäisin opettamatta.

Mutta oma laiskuuteni ei tee siitä seikasta mahdotonta, etteikö nuorille voitaisi myös itsepuolustuslajeja opettaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#58

Viesti Paappa »

Mjölnir kirjoitti: Itsellä ei kuitenkaan ole mielenkiintoa ko. asiaan, eli miettiä erikseen opetussuunnitelmaa asioista, joita opettaisin ja mitä jättäisin opettamatta.

Mutta oma laiskuuteni ei tee siitä seikasta mahdotonta, etteikö nuorille voitaisi myös itsepuolustuslajeja opettaa.
Tuo olisi kyllä mielenkiintoista. Jos en olisi niin huono ja saamaton ihminen ja osaisin oikeasti jotain, ryhtyisin mielelläni miettimään moista. Lasten ja nuorten kanssa touhuaminen on antoisaa puuhaa.

Oma 15 vee olisi kovasti kiinnostunut esim. defendosta, vaan kun on ikäraja. Ei voi mitään, vielä pitää odottaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#59

Viesti Streetwise »

Jarppa kirjoitti: Onhan hokutoryu ju-jutsustakin (ip-laji) junnu-versio alle 16 vuotiaille. Vanhemmat menee suoraan alkeiskurssille isojen kanssa. Jos siellä ikäraja ei ole 18, miksi muualla pitäisi olla?
Ehkä siksi, että muissa on erilaiset opetusmetodit.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#60

Viesti Jarppa »

STR kirjoitti:
Jarppa kirjoitti: Onhan hokutoryu ju-jutsustakin (ip-laji) junnu-versio alle 16 vuotiaille. Vanhemmat menee suoraan alkeiskurssille isojen kanssa. Jos siellä ikäraja ei ole 18, miksi muualla pitäisi olla?
Ehkä siksi, että muissa on erilaiset opetusmetodit.
Hyvä pointti. Tietenkin jokaisen lajin valmentaja tekee itse päätöksen kenen ikäisille lajin tekniikat soveltuu, ja keitä haluaa opettaa.

On myönnettävä että esim. Mjölnirin tuomat pointit ip- lajien asennekasvatuksesta ei tulleet mulle mieleen lainkaan. Pahoittelut hivenen kärkkäästä kirjoittamisesta, pitäs itsekin muistaa, että oma tehtävä ei ole kertoa miten muiden pitää opettaa. Ehkä kuitenkin annoin ajateltavaa? :smt064
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa