Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaatumistekniikat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Kaatumistekniikat

#1

Viesti Mars »

Magassa on kova ja pehmeä kaatumistekniikka eteenpäin. Missä tilanteessa tämä kova tekniikka on parempi kuin pehmeä?

Toinen kysymys: onko Defendossa muita kaatumistekniikoita kuin tämä köllähdys taaksepäin?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Re: Kaatumistekniikat

#2

Viesti Jarppa »

Mars Wolta kirjoitti: Magassa on kova ja pehmeä kaatumistekniikka eteenpäin. Missä tilanteessa tämä kova tekniikka on parempi kuin pehmeä?
En magasta tiedä, mutta monessa lajissa näitä on tullut vastaan. Kova on parempi ainakin siinä tilanteessa kun pehmeää ei pysty tekemään, esimerkiksi vastustajan pitäessä edelleen kiinni.
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Kitten »

Periaatteessa kova ja pehmeä tekniikka voidaan suorittaa portaattomasti vaihtaen lennosta, kun käsillä vastaan ottaessa tullaan liian voimakkaasti päin lattiaa, seinää tms. Tällöin isku otetaan vastaan jatkaen käsivarsille.

Mikäli törmätään epätasaiseen pintaan, niin on perusteltua pyrkiä etäisyyden säilyttämiseen ja vauhdin pysäyttämiseen suoremmilta käsiltä (ei siis kuitenkaan lukituin kyynärpäin). Käytännössä käsien oikea asento ohjaa suorituksen automaattisesti toiseen versioon, jos voima on liian suuri. Pää on molemmissa sivulle käännettynä ja jatko eli kääntyminen on sama, kun vauhti pysähtyy. Rullaavaksi tekniikka tulee silloin, kun kulma ja vauhti sitä edellyttää.

Defendon laskuvarjohyppytyyppinen suoritus on selkeä kaatumistekniikka. Käytännössä ainakin on sitten muissa tekniikoissa vastaavia käsillä vastaan otettavia suorituksia osana jotain muuta, esim. syliotteessa takaa, kun hyökkääjä työntää kumoon kädet vapaana.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kaatumistekniikat

#4

Viesti DeusVult »

Jarppa kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:Magassa on kova ja pehmeä kaatumistekniikka eteenpäin. Missä tilanteessa tämä kova tekniikka on parempi kuin pehmeä?
En magasta tiedä, mutta monessa lajissa näitä on tullut vastaan. Kova on parempi ainakin siinä tilanteessa kun pehmeää ei pysty tekemään, esimerkiksi vastustajan pitäessä edelleen kiinni.
Juurikin nain, ainakin meilla. Sama patee taaksepain. Mieluummin pehmea, mutta jos ei onnistu niin sitten tehdaan kova.

Konreettisena esimerkkina vaikka jos sinulta vedetaan takaapain jalat alta. Et voi tehda rullaavaa kaatumista kun kaveri pitaa viela jaloistasi kiinni. Silloin on parempi tehda kova ukemi - joka sattuu kyynarpaihin - kuin ei ukemia ollenkaan jolloin kynnat asvalttia nenallasi. :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#5

Viesti Mars »

Näyttää olevan ainakin kahta näkemystä siitä millainen on pehmeä tekniikka eteenpäin. Minä tarkoitan versiota, jossa päädytään "etunojapunnerrusasentoon". Kovassa taas läväytetään kyynärvarsilla/kämmenillä maahan. Rullaavat on sitten asia erikseen.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti Kitten »

Mars Wolta kirjoitti: Näyttää olevan ainakin kahta näkemystä siitä millainen on pehmeä tekniikka eteenpäin. Minä tarkoitan versiota, jossa päädytään "etunojapunnerrusasentoon". Kovassa taas läväytetään kyynärvarsilla/kämmenillä maahan. Rullaavat on sitten asia erikseen.
Jep, ja tuo oma kommenttini oli nimenomaan magan piiristä, eli käytännössä etunojasta kyynärvarsille, rullaten vain jos sopii tilanteeseen eli tullaan siihen sopivassa kulmassa. Eteen rullaaviin voi myös tehdä jakoa vastaavasti, eli joko mennään samalla liikkeellä takaisin jaloilleen, tai sitten tapetaan vauhti tonttiin.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti DeusVult »

Mars Wolta kirjoitti: Näyttää olevan ainakin kahta näkemystä siitä millainen on pehmeä tekniikka eteenpäin. Minä tarkoitan versiota, jossa päädytään "etunojapunnerrusasentoon". Kovassa taas läväytetään kyynärvarsilla/kämmenillä maahan. Rullaavat on sitten asia erikseen.
Oukkidoukki. Minä en tuosta etunojapunnerrusasennosta tiedä muuta kuin etta meidän touhuissa opetetaan että älä vain luojan tähden ainakaan noin kaadu :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#8

Viesti Muke »

IMO ns pehmeä tekniikka on kyseenalainen että missä sitä yleensä joutuisi edes käyttämään + siinä on ranteet vaarana. ..ja kovista kaatumisista sen verran että jos kaatuminen tulee erittäin yllättäen, sä et tee mitää kaatumista siihen vaan kroppa hoitaa homman kotia. tajuat vasta maassa et hups, mähän kaaduin tonttii. Omia kokemuksia on paljon jäällä kaaduttaessa. Mitään ukemia en koskaan ole tehnyt vaikka niitä salilla olen tahkonut monta vuotta. Onko kaatumisien treenaus auttanut siihen etten ole päätä lyönyt maahan kaatuessa.. tiedä häntä. Kaatuessa kädet on haparoinu maata ensin pehmentäen iskua mutta uskon että se on lähinnä puolustus refleksistä kyse kuin kaatumistekniikoiden treenauksesta. Eri asia sit jos kerkeää tajuamaan että nyt kaadutaan et voisko tähän soveltaa jotain kaatumistekniikkaa :D
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#9

Viesti Mars »

DeusVult kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:Näyttää olevan ainakin kahta näkemystä siitä millainen on pehmeä tekniikka eteenpäin. Minä tarkoitan versiota, jossa päädytään "etunojapunnerrusasentoon". Kovassa taas läväytetään kyynärvarsilla/kämmenillä maahan. Rullaavat on sitten asia erikseen.
Oukkidoukki. Minä en tuosta etunojapunnerrusasennosta tiedä muuta kuin etta meidän touhuissa opetetaan että älä vain luojan tähden ainakaan noin kaadu :)
Teidän laji ei olekaan Battle Tested. :badgrin:
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti AriJ »

DeusVult kirjoitti: Oukkidoukki. Minä en tuosta etunojapunnerrusasennosta tiedä muuta kuin etta meidän touhuissa opetetaan että älä vain luojan tähden ainakaan noin kaadu :)
:lol:
Jos seuraa miten pikkulapset kaatuvat - kun eivät sitä maata isona pahana iskualustana koe - niin eivät kyllä punnerrusasentoon hakeudu, vaan siihen käsivarret maahan siinä suunnilleen päänsä tasolla. Abaut kuten alla (ilman lantion ilmassapitoa):


Kuva
______________________
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mjölnir »

Mielestäni kaatumisten treenaamiseen paljoa kannata uhrata aikaa. Jos katsotaan esim painijoita, niin eipä siellä mitään ukemeita treenata ennen kuin aletaan toisia heitellä.

Tärkein harjoiteltava asia kaatumisessa on, että jos kaatuu taaksepäin, niin pistää leuan kiinni rintaan eikä tunge käsiä sinne väliin. Kaikki muu hoituu luonnostaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#12

Viesti Mars »

Ei tuo kuva näkynyt, mutta olisko pikkulasten fysiikka vähän erilainen muutenkin. Minä jos kaatuilisin niinkuin pikkulapset, olisi sairaalassa vetositeessa aina nopeesti.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti Kitten »

DeusVult kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:Näyttää olevan ainakin kahta näkemystä siitä millainen on pehmeä tekniikka eteenpäin. Minä tarkoitan versiota, jossa päädytään "etunojapunnerrusasentoon". Kovassa taas läväytetään kyynärvarsilla/kämmenillä maahan. Rullaavat on sitten asia erikseen.
Oukkidoukki. Minä en tuosta etunojapunnerrusasennosta tiedä muuta kuin etta meidän touhuissa opetetaan että älä vain luojan tähden ainakaan noin kaadu :)
Vaatinee hieman tarkennusta. Etunojapunnerrusasento ei ole kovinkaan tarkka kuvaus, kun ideana on tuoda kädet lähelle toisiaan, jolloin rasitus ei ole kohtuuton olkapäille ja voimaakin löytyy enemmän. Käsistä muodostuu ikään kuin kolmio, ja pää käännetään sivuun. Kämmenet ovat pään korkeudella ottamassa vastaan. Käytännössä vältetään myös polvien osumista maahan. Kyynärpäät edellä ei myöskään ole tarkoitus mennä.
Koko liike perustuu nk. kädet eteen -reaktion jalostettuun versioon ja sovellettavuuteen. Riittävän helppoa suorittaa yllätettynä myös silloin, kun joku roikkuu jaloissa tai tönäisee seinää päin.

Ymmärrän kyllä, että näkemättä ja ilman selitystä mielikuva saattoi olla hieman erikoinen. :shock: :D
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#14

Viesti Muke »

pehmeä "etunojapunnerrusasento" tekniikka on eri kuin kova jossa käsivarsilla otetaan isku vastaan ja jossa kädet on kolmiossa edessä.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#15

Viesti flammee »

Mjölnir kirjoitti: Tärkein harjoiteltava asia kaatumisessa on, että jos kaatuu taaksepäin, niin pistää leuan kiinni rintaan eikä tunge käsiä sinne väliin. Kaikki muu hoituu luonnostaan.
Tähänkin on pieni poikkeus, nimittäin jalkasakset vartaloon. Siinä leuan pitäminen rinnassa ei aina onnistu vaikka siihen keskittyisikin, se vaan jotenkin retkahtaa siitä. Joten tunkee käden takaraivon ja maan väliin, ja tietysti siten ettei se siinä vääntyile mitenkään.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa