Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuristukset?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#121

Viesti Kyynikko »

Heh joo..jos siis kaveri ei ilmaannu paikalle niin sittenhän se on eri asia...ja kuuulustelut on ihan hauskoja, hyvää treeniä jos joskus itse joutuu..... :badgrin:
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#122

Viesti suppulam »

JanneM kirjoitti: Toisovittelu ainakin meni ihan mallikkaasti.
Menin sovittuun aikaan (tietenkin mulle sopivaan) paikalle. SIellä oli sovittelijatäti, pojat ja heidän äidit. Siellä kerrottiin asia esitettiin vaateet ja tehtiin maksusuunnitelma. Nikotelua ei tullut tosiaan kuin sen verran, että eivät tosiaan suostuneet korvaamaan koko liivipuvun hintaa kun housut hajosivat. Käräjille menemisessä kun joutuu käymään kuulusteluissa, menemään käräjille. Jos jantteri ei tule paikalle, niin uudestaan käräjille jne... Ihan typerää... TOki jos sovittelu menee säätämiseksi, niin onhan sekin typerää. TOdella typerää. Mut mä en vaan jaksa istua kuulusteluissa ja oikeudessa ja vaikka missä. MIelummin vaikka hengaan potku.netissä... ;)
Niin nämä urpot oli tosiaan 17v. pojan kloppeja ja mutsit yh-äitejä. Jäi viututtamaan koko sovittelu, vaikka itse sainkin rahani pois. Muistaakseni paita ja housut repesivät minultakin samana iltana, oli vähän kiirusta silloin (olisko ollut vappu??) ja ajattelin ottaa pojilta omani pois. Se sovittelu oli sellaista selittelyä, että "meidän pikku kullannuppu on niiiiin kiltti poika ja me ollaan niiiiin köyhiä, että mitään ei ole varaa maksaa, pllaalalaaalla". Ihan naurettava juttu vietäväksi käräjille, mutta mutkan kautta kuulin, että pojat olivat viellä asemalla järjestäneet pienen painikisan ja viranomaisilla oli palava halu antaa pieni opetus. Olen 99% varma, että toinen niistä jannuista sai multa myöhemmin ilmaisen kyydin ulos eräästä tamperelaisesta ravintolasta jonka nimi viittaa edullisiin hintoihin. Ei ollut poika oppinut mitään.
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#123

Viesti JanneM »

Samaa rataa se meni mullakin.
Noh... Jotkut ei opi koskaan...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuristukset?

#124

Viesti MikaelF »

planter kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Treenataanko täällä ip-puolella lainkaan kuristuksa? Matossa tai pystyssä, miten vain. Näin nopeasti ajatellen kuvittelisin niissä olevan sama ongelma kuin lukoissa, eli mitäs sitten kun on tekniikka kohdallaan.

Onko siis mahdollista kuristaa vastustajalta taju pois ja sitten karkuun? Näin ajatusleikkinä..
Treenataan ja on.

Eli verisuonikuristusta treenataan ja se on yksi helpoimmista tavoista tyrmätä henkilö hetkeksi.

Harjoitellut kaveri tekee sen kuristuksen siten, että 3sekunnissa taju lähtee. Ongelma on, kuten VKA sanoi, kuristuksen ottaminen ei ole helppoa ellei pääse yllättämään toista takaapäin. Ja kuristamiseen liittyy, kuten kaikkeen fyysiseen väkivaltaan, riskejä. Kuristus takaa kyynärtaipeella saattaa ärsyttää vagushermoa siten, että sydän pysähtyy. Toisaalta, kuristus on mielestäni turvallisempi kuin lyönti.
Olin tänään 1.4.08 gsm 0400–623 969, Kyösti Latvala Kirurgian ja fysiatrian erik. lääkärin piikiteltävänä. Keskustelimme kaulavaltimoiden hermoituksesta ja kallonpohjan 1-2 niskanikaman valtimoista jotka tuovat pikkuaivoihin verta. Hänen mielestään kuristukset jotka tapahtuvat juuri ko alueella tulisi välttää, samoin kallonpohjaan tulevien lyöntien esim. kämmensyrjällä lyönti saattaa vaurioittaa pikkuaivojen valtimoita saaden aikaiseksi spasmin joka supistaa verisuonet jolloin veri ei pääse kiertämään pikkuaivoissa.
Jep kuristuksiin tosiaan liittyy nämä edellä mainitut riskit. Nikamavaltimoiden spasmi on joissakin alan lähteissä kaiken lisäksi esitetty olevan herkässä erityisesti nuorilla aikuisilla. Ja kaulavaltimoiden mekaaninen ärsytys (tarkemmin carotis poukaman painereseptorit) voi tosiaan aiheuttaa sydämen sykkeen harventumista, verenpaineen romahtamista ja sydämen pysähdyksen...
Tosi tilanne on tositilanne ja siinä tilanteessa...no kaikki tiedäte. Mutta suhtautuisin hyvin, hyvin, HYVIN varovasti tähän treenimielessä hämärän rajalle tekniikan viemisestä. Tyrmäys löynnistä tai potkusta on mielestäni eri asia koska treeneissä vissiin useimmat eivät harjoittele sitä tahallaan "loppuun asti" (vai???).
Ounou
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 177
Lauteille: Heinäkuu 2007

#125

Viesti Ounou »

sivarinlötkö kirjoitti:
VKA kirjoitti:Joka tapauksessa tuo aika on tavattoman pitkä, kun ottaa huomioon, että siinä ajassa ja tuosta positiosta voisi tehdä paljon muutakin.
Mitä esimerkiksi?
Niin, edelleen, kaiken tämän keskustelun jälkeenkin, milläköhän perusteella kymmenen sekuntia on tavattoman pitkä aika, ja mitäköhän muuta itsepuolustuksellisesti tehokasta tuossa ajassa muka tuosta positiosta ehtii tehdä? Kysyn vain, koska sinänsä en tiedä itsepuolustuksesta paljon mitään, eikä tässä ketjussa ole vielä toistaiseksi tullut mielestäni esille mitään järkevää vaihtoehtoa.

Kun ensinnäkin minusta kymmenen sekuntia on tosi lyhyt aika. Ja kun edelleenkin kaipaisin vinkkejä joihinkin RNCtä tehokkaampiin ja turvallisempiin tekniikoihin ip-tilanteessa backmountista tai backgrabista, jos kerran joillakin on sellaisia antaa.

Okei, voihan sitä siis yrittää lyödä hyökkääjää kyynärpäällä tai nousta ylös ja stompata perään. No joo. Voihan sitä periaatteessa kai yrittää tehdä ihan mitä vaan.

Jos toisaalta ajatellaan, ettei sen viisikymmentäkiloisen naisen kuristuksilla ole yhtään mitään väliä, niin minkäköhän verran sen stompeilla tai kyynärpääiskuilla sitten on väliä? Veikkaisinpa ettei ehkä edes senkään vertaa.

No joka tapauksessa en itse ihan suoraan sanottuna vaihtaisi perusturvallista backgrabia korkeintaan kahteen tai kolmeen kyynärpäälyöntiin (todennäköisesti vielä huonosta kulmasta) ja sen jälkeiseen hyvin epävarmaan tilanteeseen pystyssä, en varsinkaan itseäni isompaa vastustajaa vastaan.

Nimittäin wituttaisi jos irrottaisin RNCn noustakseni karkuunpääsemistä varten esim. muutaman kyynärpäälyönnin suojaamana pystyyn, jos sitten huomaisinkin, että hyökkääjällä onkin toisessa kourassaan ote venyvästä villapaidastani, joka estää pakenemiseni. Siinähän sitä sitten vaihdettaisiin lyöntejä itseään kolmekymmentä kiloa painavamman kaverin kanssa.

Backgrabistahan voi olla, että a.pystyn kuristamaan ns. "kaverin" tajuttomaksi, b.vaikka en pystyisikään, niin niin kauan kuin kyseisessä positiossa onnistun pysymään, ns. "kaveri" ei toisaalta myöskään pysty lyömään eikä potkimaan minua, eli olen ainakin toistaiseksi turvassa, c.kun "kaveri" kumminkin todennäköisesti joutuu paniikkiin, on hyvät mahdollisuudet, että hän riehuessaan väsyttää itse itsensä. Ja satakiloinen tosi väsynyt jätkä ei ainakaan oman vähäisen kokemukseni mukaan sitten enää olekaan kovin vaarallinen vastustaja.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#126

Viesti Kari Aittomäki »

Tästä:
...samoin kallonpohjaan tulevien lyöntien esim. kämmensyrjällä lyönti saattaa vaurioittaa pikkuaivojen valtimoita saaden aikaiseksi spasmin joka supistaa verisuonet jolloin veri ei pääse kiertämään pikkuaivoissa.
Olen nimittäin jonkunkinkerran vedellyt karatella niskaan eli just siihen niskakuoppaan jonka Hartsellikin Mikaelille kerran demosi.
Ylensä ne vaan lojahtaa mutta jonkun kerran käynnistyminen on tuottanut vaikeuksia ja miekkonen käveleskellyt seinästä seinään kun flipperipallo.
Eli onko kyseessä motorisen keskuksen verenkiertohäiriö?
Voiko sillä tappaa vahingossa?

Ja kuinkas moni on kokeillut kokonelsonia, kuristus tavallaan sekin?
Toimi helevatan hyvin tuolla Lapuansuunnalla, alistavana painitekniikka se sanoma uppos samantein.
Itseasiassa se sosiaalinen vastaanotto oli ihan eriluokkaa kuin kuristuksissa, jotka herätti valtavaa raivoa katselijoissa.
Joten vaihdettiin pinnetiloihin ja pelitti aivan perkeleesti.

Yksikin uhoveikkonen kävili kiltisti pää Esankainalossa lähes puolikilometria, irtipäästyään väitti jotta "olisin päässyt tosta sun otteesta irti mikrosekunnissa".
Mutta oli kyllä kilttiä poikaa kun annoin rotsia ja kerroin ottamaan löysin rantein, kerrankos sitä kapakasta lähdetään taluttamalla.

jep
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#127

Viesti Kyynikko »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tästä:
...samoin kallonpohjaan tulevien lyöntien esim. kämmensyrjällä lyönti saattaa vaurioittaa pikkuaivojen valtimoita saaden aikaiseksi spasmin joka supistaa verisuonet jolloin veri ei pääse kiertämään pikkuaivoissa.
Olen nimittäin jonkunkinkerran vedellyt karatella niskaan eli just siihen niskakuoppaan jonka Hartsellikin Mikaelille kerran demosi.
Ylensä ne vaan lojahtaa mutta jonkun kerran käynnistyminen on tuottanut vaikeuksia ja miekkonen käveleskellyt seinästä seinään kun flipperipallo.
Eli onko kyseessä motorisen keskuksen verenkiertohäiriö?
Voiko sillä tappaa vahingossa?

Ja kuinkas moni on kokeillut kokonelsonia, kuristus tavallaan sekin?
Toimi helevatan hyvin tuolla Lapuansuunnalla, alistavana painitekniikka se sanoma uppos samantein.
Itseasiassa se sosiaalinen vastaanotto oli ihan eriluokkaa kuin kuristuksissa, jotka herätti valtavaa raivoa katselijoissa.
Joten vaihdettiin pinnetiloihin ja pelitti aivan perkeleesti.

Yksikin uhoveikkonen kävili kiltisti pää Esankainalossa lähes puolikilometria, irtipäästyään väitti jotta "olisin päässyt tosta sun otteesta irti mikrosekunnissa".
Mutta oli kyllä kilttiä poikaa kun annoin rotsia ja kerroin ottamaan löysin rantein, kerrankos sitä kapakasta lähdetään taluttamalla.

jep
olen yhdenkin tepsin hyökkääjän taluttanut ulos baarista niskalukossa (siinä missä kaveri on edessä vartalosta taittuneena, ja pää on omassa kyynärmutkassa, mistä annetaan ns. jenkaa). Talutin sitte siitä kaverin pylly edellä ulos asti. Irti kun päästin niin oltiin niin neekeriä että...

Tuli viikko myöhemmin vielä valittamaan että niska vieläkin kipeä, ja että otanko mä aina noin lujaa. Sanoin että kyllä. Sinänsä noloa kun koko homma oli väärinkäsitys , ja kaveri oli vain puolustanut itseään hedarin vetänyttä tyyppiä vastaan. Oma lähtötilanne oli että tämä tyyppi on lyönyt naista nyrkillä niin että neiti tippui selälleen..käsittämätön yhdistelmä tilanteen nopeutta, tielle osunutta kännistä ämmää ja narikan seinän näköestettä joka rajasi juuri sopivasti näkökenttää..."fog of war"..Oh well... :badgrin:
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
KonDe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#128

Viesti KonDe »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ja kuinkas moni on kokeillut kokonelsonia, kuristus tavallaan sekin?
Toimi helevatan hyvin tuolla Lapuansuunnalla, alistavana painitekniikka se sanoma uppos samantein.
Itseasiassa se sosiaalinen vastaanotto oli ihan eriluokkaa kuin kuristuksissa, jotka herätti valtavaa raivoa katselijoissa.
Joten vaihdettiin pinnetiloihin ja pelitti aivan perkeleesti.
Velipoika tykkää käyttää kokonelsonia ovihommissa. On kuulemma toiminut tähän asti hyvin..
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#129

Viesti Mjölnir »

Karilla on pointti: jotkut pitävät kuristamista kovin raukkamaisena tekniikkana, eli kuristuksen käyttäminen on rinnastettavissa kivesten vääntämiseen tai puremiseen...

Olen kerran saanut ihme härdellin aikaiseksi, kun eräillä festareillä töissä ollessa erotin kaksi tappelijaa siten, että päälläolijaa nappasin giljotiinilla ja lähdin nostamaan ylöspäin, samalla jutellen, että "järjestyksenvalvoja, rauhoitu." Kun se lakkasi tappelemasta vastaan, päästin irti ja se kimposi saman tien suu vaahdossa huutaen kohti. Huusi, että "jumalauta, sä yritit tappaa mut."
Aiheen vierestä: Väistin syrjään hyökkäyslinjalta ja räpsäytin OC:n kotelosta rinnalle valmiusotteeseen, ja äijä jähmettyi saman tien (kun harjoittelee paljon, niin onni potkii useammin... Meni aivan täydellisesti se sumuttimen esilleotto). Jäi sitten huutamaa siitä kahden metrin päästä, edelleen sitä, että yritin tappaa sen. Kävi mielessä muutamakin lennokas lause, jonka olisin voinut heittää, mutta sen sijaan yritin olla ammattimainen ja hiljaiseen ääneen toistelin "otetaan ihan rauhallisesti, sulla ei ole mitään hätää". Siihen paikalle tuli tässä vaiheessa neljä muuta JV:a ja minä lähdin irtautumaan taakse, että saatiin tilanne rauhoittumaan. Kun olin lähdössä, tyyppi sanoi "et taida olla mikään palloseurajärkkäri" :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ounou
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 177
Lauteille: Heinäkuu 2007

#130

Viesti Ounou »

...Taikka luettuani ketjun ja varsinkin sen pari ensimmäistä sivua nyt ehkä vähän enemmän ajatuksella läpi, on mainittu järkeviä vaihtoehtoja. Paria poistumista on kuvailtu suht tarkastikin. Silti ihan vaan näin intuition pohjalta ajateltuna jopa ihan hyvinkin pohjustettu poistuminen esimerkiksi tuon Ôarin keskustelun alkupuolella postaaman kuvan kaltaisesta tilanteesta, eli siis tästä
Ôari kirjoitti: Kuva

voi epäonnistua jostakin random syystä, esimerkiksi siksi, että (alkuperäisellä) hyökkääjällä on vaikkapa tekstiileistäni ote, jota en ole sattunut huomaamaan, tai että kompastun esteeseen, jota en ole ehtinyt noteeraamaan, tai jotain muuta painajaisunenomaisen kivaa. Ei ole siis riskitöntä mikään (kai).

Näin ollen ainakaan minulle ei ole vieläkään itsestäänselvää, minkä riskianalyysin pohjalta voidaan väittää, että kuristaminen tuossa positiossa ei olisi ainakin joissain tapauksissa myös itsepuolustuksellisesti paras ratkaisu. Jos nyt sitten sellaista on väitettykään.

Tuli vain taas kerran kai vähän sama tuskastumisen tunne mikä Kalevillakin:
Kalev kirjoitti: Pieni sivuhuomautus: potkun IP-aiheisissa ketjuissa on tähän mennessä tyrmätty jo melkein kaikki kuviteltavissa olevat keinot päihittää vihulainen: nyrkillä lyöminen, munille potkiminen, painiminen yleensä, mattopaini, teräaseet, tuliaseet, kuristaminen.. you name it.
Oli tyhmää tai viisasta, ainakaan omalta kohdalta en usko, että edes hypoteettisten plusykkösten pelossa enää irrottaisin tuosta tilanteesta kuristusta ennen kuin hyökkääjä joko valahtaa veltoksi tai saa mut jotenkin vakuuttuneeksi siitä, että ei enää aio hyökätä (jos olisin jonkun ihmeen kautta noin hyvään positioon päätynyt). Eri asia toki, jos tiedän, että plusykkösiä on, ja että ne ovat vihamielisiä. Eri asia myös, jos ero fyysisessä voimassa on sitten taas ihan tolkuton, tyyliin vastustaja on 150 kiloa pelkkää lihasta, jolloin varmasti en pärjää mistään positiosta. Silloin jo vaisto varmaan pakottaisi yrittämään epävarmaakin pakenemista.

En tiedä, oliko loppujen lopuksi mitään sisältöä, mutta koin tarpeelliseksi yrittää täsmentää edellistä viestiäni, kun siinä tuli esitettyä vähän väärä väite. Ja ei ole kokemusta kyseisestä positiosta ip-tilanteessa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#131

Viesti Mjölnir »

...ja edelleen korostan sitä, että kuristaminen on vaarallista. Edes treeneissä ei pitäisi tehdä sitä hämärän rajamaille menoa, sillä siihen liittyy aina riskejä.

Mutta toisaalta, ei se paljaalla päähän lyöminenkään riskitöntä ole...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#132

Viesti Kari Aittomäki »

Pari pointersia.

Oletkos Mjölnir jättänyt sitä "seis, rauhoittukaa, olen epäjärjestysmies"-loitsua lausumatta? Ja onko havaittavia eroja tampion käytöksessä?

Kun ittelleni tuojuttu on ikäänkuin uusijuttu, tuntu erinomaisen teennäiseltä sanoa ja muutenkin koko lähestymistapa on ikäänkuin teennäisensorttinen. Alko aina naurattaa niin pirusti.
Kun minä vaan ravaan tilanteeseen ja nappaan vaarallisimman ja teen siitä vaarattomamman.
Yleensä ne tietää jo käytöksen sävystä kukasiinä puristelee, mutta jos riehumista yhä riittää niin tonttiinvienti sellaseella kohtalaisella päättäväisyydellä antaa ainakin sellasen tauon että jätkä varmaan tajuaa olevansa portsarikyydillä.

Ja jos senkin jälkeen vielä ähistystä riittää niin..
Kyse on tietenkin virkamiehen tai siihenverrattavan järjestystä valvovan henkilön vapaavalintaisesta ja yksinteoin suoritetusta väkivaltaisesta vastustamisesta, joka oikeuttaa toimenpiteisiin.

Mulla on aina näitten koulutusjuttujen kanssa sellasia Vanhala-fiiliksiä. Khihi.
Mutta pointti on se, että kokemusteni mukaan päättäväinen väliinmeno + pikkutauko on vähintään yhtä hyvä fightstopperi kuin peruskäskyttely identifikaatiomaneereineen.
Koska kyllähän ne rähjääjät sitä väliintulijaa odottaakin jo.


Ja sitte Kyynikko, aijaijai..
Tuo on oikeastikin aika riskaabeli ote.
Tottakai luit tilannetta ja vietävä oli nuori ja notkea..
Mutta olen nähnyt kun vastaavassa tilanteessa syntyy niskaan pinnetila, eli nips ja sen väännettävän pää ei kääntyny enää!
Kuten arvata saattaa, synty kalabaliikki eli yhteiselostelmallinen performanssi jossa riitti kaikenlaista punaisenristin ohjaajaa ja muuta viittomakielen opettajaa huitomassa ja toisiaan neuvomassa.

Onneks se jätkä hätäänty senverran että sänäili pinnetilan vek ja sai periskooppiin alkuperäiset kääntökulmat.
Mutta tottakai sinne jotain vammaa tai vammanaihiota jäi.
Ja pahemminkin ois voinu käydä.

Mutta noin kaikkiaan, pidän kuristusta kyllä hyvänä työkaluna. Ellen suorastaan erinomaisena, jos vaan huolehtii siitä kiristämisenaikaisesta immobilisaatiosta.
Riehumisesta ne kuolemiset on kaiketi johtuneet, luulisin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#133

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Oletkos Mjölnir jättänyt sitä "seis, rauhoittukaa, olen epäjärjestysmies"-loitsua lausumatta? Ja onko havaittavia eroja tampion käytöksessä?
Olen kyllä useasti hyökännyt takakautta kimppuun ihan ilman mitään varoituksia. Mutta toi "virka-aseman" esittäminen jne on niin yliharjoiteltu nykyään, että se tulee automaationa. Kunhan vaan muistaa, että mikä se olikaan se toimivaltatunnussana, jota tällä kertaa käytetään..

Tosin silloin kun aloitin hommia, niin en kyllä ko. jutusta tiennyt yhtään mitään.

Kohdehenkilön käyttäytymisessä on joskus ollut eroja, jotkut ovat välittömästi lopettaneet, toiset taas eivät. Mutta sivullisia on tullut huomattavasti vähemmän väliin, kun huutaa tuota toimivaltaa osoittavaa sanaa. Aiemmin, kun oli vaan pieni lätkä rinnassa, niin useita kertoja tuli joku sankari auttamaan allejäänyttä ja yritti repiä minua pois. Nämä ovat vähentyneet kun on ottanut käskyttämisen mukaan, koska tavallinen ihminen ei paljoa painiessa juttele, niin tyhmempikin yleensä tajuaa, että tässä on jotain laillista tekeillä.

Ja vielä, "kohdehenkilölle tulee antaa mahdollisuus omatoimisesti luopua moitittavasta käyttäytymisestä", eli kun on esitetty asema, että minulla on oikeus käskeä, sitten käsketty, niin seuraavaksi on perusteet voimakeinojen käytölle, ellei moitittavasta käyttäytymisestä ole luovuttu..
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#134

Viesti suppulam »

Mjölnir kirjoitti: Olen kyllä useasti hyökännyt takakautta kimppuun ihan ilman mitään varoituksia. Mutta toi "virka-aseman" esittäminen jne on niin yliharjoiteltu nykyään, että se tulee automaationa. Kunhan vaan muistaa, että mikä se olikaan se toimivaltatunnussana, jota tällä kertaa käytetään..
Itse en osaa vieläkään sanoa tuota "Järjestyksenvalvojaa" luontevasti. Jos pääsen yllättämään niin supisen vaan kohteliaasti korvaan siinä matkalla ulos, että: "JV tässä, päästätkö irti siitä jakkarasta ja ollaanko ystäviä vai raudoissa".

Mulle on joskus töissä eräs asiakas huutanut ihan tosissaan: " Seis, seis tai käytän voimakeinoja". :roll:
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#135

Viesti JanneM »

suppulam kirjoitti: Mulle on joskus töissä eräs asiakas huutanut ihan tosissaan: " Seis, seis tai käytän voimakeinoja". :roll:
Muhahahahaha :lol:

No käyttikö?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa