Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuristukset?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#46

Viesti sivarinlötkö »

Tarkennuksena vielä, tarkoitin että backgrabissa mutta alla.
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#47

Viesti Sylvesteri »

jussip kirjoitti:
Sylvesteri kirjoitti:Mikä on backgrab? Pystyssä, mutta selän puolella?
Backgrab on edelleen se ketjun ensimmäisessä kuvassa näkyvä tilanne jossa istutaan ja kaveri on napattu syliin.
Olen sekaisin.

Toi positiohan on sama mikä on wikin back mount artikkelissa...?
(paitsi että kaveri kuristaa)

Kuva
Kuvateksti:
The back mount is very difficult to escape once the legs have been hooked in.

Vääntäkää nyt rautalankaa, en tajua.
Mietinnässä.
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#48

Viesti kenttiensankari »

Back grap on kait se kun toinen on rähmällään ja toinen selässä.Back mount on se kun toinen on kontallaan ja toinen selässä. Yleisesti kyl melkein kaikki sanoo back mount, toi back grap on uudempi termi ainakin minulle.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#49

Viesti Jarppa »

sivarinlötkö kirjoitti: Itse tosiaan näkisin, että kuristaminen tajuttomaksi olisi helpompi keino päästä irti tilanteesta kuin yrittää lyödä toista sekaisin lähietäisyydeltä matossa. Etenkin jos on itse pienempi ja/tai heikompi.

Ja siitä kontrolloinnin menettämisestä. Vastus pääsee kääntymään ympäri ja sitten jäädään alle maahan epäsuotuisaan positioon, josta isomman alta pois tuleminen ei olekaan kovin helppoa, etenkin kun nyt se pystyy pahoinpitelemään takaisin...
Edelleen sitä tilannesidonnaisuutta. Ei kannata jäädä kuristamaan jos näkee kuristettavan kaverin tulossa kohti. Järkevämpää on menettää kontrolli ja nousta ylös. Myös niiden lyöntien aikana voi pitää kontrollia kaverin kauluksesta sen verran mitä tarvitsee, todennäköisyys sille että vastassa on heppu joka karkaa siitä ongelmitta on aika pieni. Myös, kauluksesta voi vetää kaveria sitä kyynärpäätä kohti.

Tietysti kuristus on hyvä vaihtoehto osata, kaikelle on aikansa ja paikkansa.

Tietääkös kukaan miten lyönnit kyynärpäällä kaulavaltimoihin, onko miten turvallista tai tehokasta?
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#50

Viesti sivarinlötkö »

Tämännäköinen tilanne on backmount. Omat polvet siis maassa, vastustaja lähestulkoon mahallaan. Jalkaterien ei tarvitse olla sisäreisillä.

Kuva

Back grab on sitten tämä:
Kuva
tai
Kuva
tai
Kuva
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#51

Viesti sivarinlötkö »

Jarppa kirjoitti: Edelleen sitä tilannesidonnaisuutta. Ei kannata jäädä kuristamaan jos näkee kuristettavan kaverin tulossa kohti. Järkevämpää on menettää kontrolli ja nousta ylös.
Tulee vähän mieleen tää Karin tekniikat-vaatii-urheilijan-fysiikan -kommentti. Sitä on varmaan vaikea ymmärtää, jos on iso mies ja/tai koko ikänsä urheillut. Olen nyt vaan vakaasti sitä mieltä, että on paljon helpompaa kuristaa selästä vastustaja (isompi, rumempi, pahempi, vahvempi) tajuttomaksi kuin tuosta vaan tsädäng nousta ylös vastustajan alta pystyyn. Sieltä tulee se +1, et pääsekään ylös etkä saa enää kuristettua kun vastustaja riehui itsensä irti kun et kontrolloinut, ja nyt on kaksi vastassa... ;)
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#52

Viesti jussip »

Sylvesteri kirjoitti: Toi positiohan on sama mikä on wikin back mount artikkelissa...?
(paitsi että kaveri kuristaa)
No lainataan edelleen noita wikin asiantuntevia kuvia.

Mount:

Kuva

Back mount:

Kuva

Back grab:

Kuva

.. Ja tässä vaiheessa huomasinkin että sivari postasi juuri oman vastauksensa asiaan, joten jätänkin tämän kirjoittelun ja syvällisemmän analyysin tähän.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#53

Viesti Jarppa »

sivarinlötkö kirjoitti:
Jarppa kirjoitti:Edelleen sitä tilannesidonnaisuutta. Ei kannata jäädä kuristamaan jos näkee kuristettavan kaverin tulossa kohti. Järkevämpää on menettää kontrolli ja nousta ylös.
Tulee vähän mieleen tää Karin tekniikat-vaatii-urheilijan-fysiikan -kommentti. Sitä on varmaan vaikea ymmärtää, jos on iso mies ja/tai koko ikänsä urheillut. Olen nyt vaan vakaasti sitä mieltä, että on paljon helpompaa kuristaa selästä vastustaja (isompi, rumempi, pahempi, vahvempi) tajuttomaksi kuin tuosta vaan tsädäng nousta ylös vastustajan alta pystyyn. Sieltä tulee se +1, et pääsekään ylös etkä saa enää kuristettua kun vastustaja riehui itsensä irti kun et kontrolloinut, ja nyt on kaksi vastassa... ;)
Et nyt ajattele loppuun. Et voi kuristaa jotain jos sen kaveri potkii sua futispotkuilla, tai tuleekin sun selkään kuristamaan. Tai voit mutta todennäköisempää on että suhun sattuu pahemmin. Parempi nousta ylös ja lähteä juoksemaan.

Ootteko treenannu tuota mun sparri-ketjussa esittämää harjotusta, jota Alex Monsalve meille teetti? Siinä huomaa että parempi lopettaa kaverin kuristaminen kun tajuaa että kolmas saa sen takia selän. Parempi menettää mikä tahansa positio kuin antaa kolmannelle selkä. Siinä vaiheessa kun antaa kaverille selän sen takia että jääräpäisesti yrittää kuristaa, saattaa mieleen pälkähtää että ehkä parempi olisi ollut yrittää nousta pystyyn ja juosta. (hahaa, olen muistaakseni kerran saanut yhden hyvän jätkän kuristettua, kun pääsin suoraan selkään tämän harjoituksen alkaessa.) :D

Katutappelu ei ole elokuvaa, jossa muut odottaa vuoroaan kun päähyvis kurittaa pääpahista, vaikka onkin tilanteita jossa omasta selustasta ei tarvitse huolehtia. Tietenkin, jos tilanteesta näkee että ketään ei ole tulossa heppua jeesaamaan, sitten kuristaminen on varteenotettava vaihtoehto.

Esittämäsi kolmas kuva, jossa jalat on triangelimaisesti vartalon ympärillä, ei ole ymmärtääkseni BJJ sääntöjen mukaan back-grab. ADCC:n lukkopainisäännöillä se on back-mount. Onko riittävän sekavaa?
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#54

Viesti sivarinlötkö »

Jarppa kirjoitti: Et nyt ajattele loppuun. Et voi kuristaa jotain jos sen kaveri potkii sua futispotkuilla, tai tuleekin sun selkään kuristamaan. Tai voit mutta todennäköisempää on että suhun sattuu pahemmin. Parempi nousta ylös ja lähteä juoksemaan.
Et nyt lue kaikkea mitä olen kirjoittanut, olen koko ajan puhunut tilanteesta jossa itse ollaan alla. Pointtini on, että se ylös tulo on vaikeaa.

Voidaanhan tuota koittaa jos miittiin satutaan, saat aloittaa mun selästä mun alta, ja näytät miten sieltä tullaan tsädäng 10 sekunnissa ylös :D
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#55

Viesti Rojola »

Kymppi Jarpan puolesta :lol:

Anyone?

Aiheeseen: Eiköhän ne kuristukset ole voimankäyttäjien (poket, stevarit jne) työkaluja enemmän kuin mitää itsepuolustukseen soveltuvia kikkakolmosia.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#56

Viesti Kitten »

Mikäli on kyseisessä tilanteessa riittävän taitava, fyysinen ja kylmäpäinen verrattuna vastukseen, niin kuristusotteen kautta voi päästä irti. Hallitulla kuristusotteella voi vaikuttaa huomattavasti erityisesti harjoittelemattoman ihmisen tahtoon hyökätä uudestaan, vaikka ei tajuttomaksi asti veisikään. Kaikki sarvenkolistelijat eivät ole puskissa väijyviä pirinarkkeja, vaan on siellä yhtä lailla niitä kauluspaitaisia maailmanomistajia, joille on maistunut drinkki mutta ei sun viimeisin kommenttisi tai pyyntösi esim. tilanhallintaan keskittymisestä.

Defendossa mm. esimerkkinä mainiten on yhdeksi perustason lähtökohdaksi otettu hallinta esim. tyyliin kilpikonnapuolustuksella kyynärpäät edellä päin hakkaajaa -> käsien sitominen -> heikentäminen esim. polvipotkuin -> puikkaus selän puolelle -> kuristusote -> mahdollinen maahanvienti. Mielestäni tuossa kuristukselle on annettu rinnakkainen funktio lopettamisliikkeen oheen, eli tehokas hallinta, joka mahdollistaa toisen viemisen maahan. Jää siis kaksi vaihtoehtoa ideaalitapauksessa, jolloin on päästy tuohon asti - voi joko jatkaa kuristuksella tai pelata lisää aikaa irtautumiseen ja pakoon.

Kaikelle on toki aikansa ja paikkansa. Ei juurikaan huvittaisi halailla yhtäkään likaista sälliä, jos ei ole ihan pakko. Jos ontuva vertaus sallitaan, niin mieluummin sitä koirankakkaankin vain astuu, jos vaihtoehtona on ottaa se käteen ja hieroa takkiin. Anteeksi.

Voimankäyttäjät eli jv:t yms. eivät itse asiassa lyhyesti selitettynä periaatteessa saisi kuristaa, mutta hallintaotteen ja kuristusotteen raja on sitten toinen juttu. Pään hallinta on hyvä esimerkki. Kuristaminen on sitten useimmiten kuristamista KäO:n kirjoissa, vaikka kuinka verhoilisi sitä huolestuneeksi halaamiseksi.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#57

Viesti Jarppa »

sivarinlötkö kirjoitti:
Jarppa kirjoitti:Et nyt ajattele loppuun. Et voi kuristaa jotain jos sen kaveri potkii sua futispotkuilla, tai tuleekin sun selkään kuristamaan. Tai voit mutta todennäköisempää on että suhun sattuu pahemmin. Parempi nousta ylös ja lähteä juoksemaan.
Et nyt lue kaikkea mitä olen kirjoittanut, olen koko ajan puhunut tilanteesta jossa itse ollaan alla. Pointtini on, että se ylös tulo on vaikeaa.

Voidaanhan tuota koittaa jos miittiin satutaan, saat aloittaa mun selästä mun alta, ja näytät miten sieltä tullaan tsädäng 10 sekunnissa ylös :D
Ihan mielelläni mä näytän. Tyypillinen reaktio osaamattomalle on rynnätä ylös tuossa tilanteessa, joten ote kauluksesta, hookit irti ja jalat maahan -> pääsen ylös kaverin nostamana, jonka voin repiä alas siitä kauluksesta.

Jos et halua rynnätä ylös, ote kauluksesta ja kyynärpäätä, nyrkkiä tai jotain muuta mukavaa -> haluat todennäköisesti rynnätä ylös -> sama homma.

Takuulla nopeampaa ku tehdä huolestunut halaus, varsinkin jos toinen osaa blokata sitä. Ainahan sitä alle jäänyttä kaveria voi vähän stompata ja selittää, että juos niin paniikissa karkuun että astui vahingossa päälle.
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#58

Viesti suppulam »

Rojola kirjoitti: Aiheeseen: Eiköhän ne kuristukset ole voimankäyttäjien (poket, stevarit jne) työkaluja enemmän kuin mitää itsepuolustukseen soveltuvia kikkakolmosia.
Sitähän ne juuri mitä suuremmassa määrin ovat, vaikka niiden perustelu maallikoille on todella vaikeaa ja harva ikinä virallisesti tunnustaisi kuristuksia käyttävänsä.

Kauheen kivoja :D noin teidän kuvanne, mutta menkäähän ulos kovaan kakkaseen maahan painiin. Ei nuo swiippauksetkaan pelitä enää kovinkaan jouhevasti.
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#59

Viesti Sylvesteri »

Kiitoksia selventävistä kuvista.

Olen aina luullut tuota backgrabbia back mountiksi, enkä ole koskaan kuullut kenenkään käyttäneen tuota termiä aikaisemmin (en edes bjj/lukkopainia harastavien kavereideni), eikä googlauskaan auttanut. Aina sitä oppii uutta.

Mutta kai tuosta nyt edelleenkin aika nopeasti ja vaarattomasti pääsee ylös, mikäli haluaa paeta...kääntää sen kaverin ensin vaikka kyljelleen niin helpottuu...
Mietinnässä.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#60

Viesti Jarppa »

suppulam kirjoitti: Kauheen kivoja :D noin teidän kuvanne, mutta menkäähän ulos kovaan kakkaseen maahan painiin. Ei nuo swiippauksetkaan pelitä enää kovinkaan jouhevasti.
Jaa miksiköhän?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa