Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Iskut & lyönnit

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Iskut & lyönnit

#136

Viesti Miklu »

AlexMachine kirjoitti: Kyynärpään noususta takakäden suoraa lyödessä ehkä ongelmallisimpana pidän kuitenkin sitä suojan katoamista/avopaikan aukemista ja tosiaan sitä että treenannut kaveri näkee sen lyönnin olevan tulossa.
Ihastelinkin vasta yhden vanhemman herran klippiä, jossa opetti boxailua. Suositti ettei aloittelija edes yritä kääntää sitä nyrkkiä just, että sais tuon virheen pois.
Oli kyllä nätin näköstä. Sellaista oikein tiukkaa eikä ollenkaan ilmavaa tai struktuurista vuotavaa poksinkia.
Bruce Lee elää!
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Re: Iskut & lyönnit

#137

Viesti AlexMachine »

Miklu kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti:Kyynärpään noususta takakäden suoraa lyödessä ehkä ongelmallisimpana pidän kuitenkin sitä suojan katoamista/avopaikan aukemista ja tosiaan sitä että treenannut kaveri näkee sen lyönnin olevan tulossa.
Ihastelinkin vasta yhden vanhemman herran klippiä, jossa opetti boxailua. Suositti ettei aloittelija edes yritä kääntää sitä nyrkkiä just, että sais tuon virheen pois.
Oli kyllä nätin näköstä. Sellaista oikein tiukkaa eikä ollenkaan ilmavaa tai struktuurista vuotavaa poksinkia.
Asian sivusta. Itse yritän juurikin opettaa tuolla tavalla. Ensin todella tiukka paketti, suojaus hyvä, lyönnit puhtaita. Kun sen hanskaa hyvin on helppo kehässä lähteä sitten avaamaan pakettia omalle tyylille/ruumiinrakenteelle sopivaksi. Tuollaisia alussa opittuja virheellisiä tekniikoita kun on pirun vaikea myöhemmin enää poisoppia.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19107
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Iskut & lyönnit

#138

Viesti Jussi Häkkinen »

AlexMachine kirjoitti: Vastaan vaikka en Jussi olekaan. Ainakin nyrkkeilystä kun puhutaan niin kyynärpään nousemisella on muutama haitta. 1. lyönti on hitaampi koska lyöntiin tulee hiukan kiertoa. Nopein reittihän kahden pisteen välillä on suora viiva.
Ei tule kiertoa (ainakaan niin paljon, että sillä olisi mitään väliä). Itse nyrkki menee kyllä kohteeseen suhteellisen suoraa viivaa, vaikka kyynärpää nousisikin (saman ojentumisen se kyynärnivel tekee, oli se kallellaan tai alhaalla). Kyseessä on oikeastaan "rakenteen" kallistuminen olkapäästä, josta on toki muita pieniä haittoja (mm. painonsiirron välittämisessä). Tapahtuu usein railakkaan kehonkierron seurauksena.

2. Juuri tuo mainitsemasi lyönnin paljastuminen, eli nouseva kyynärpää viestittää lyönnin tulevan, koska monesti kyynärpää saattaa lähteä kiertämään jo kun lyönti on lähdössä. 3. Suojaukseen tulee aukkopaikka, kun kyynärpää lähtee sivulle - ei suojaa mahaa/kylkeä yhtä hyvin.
Näitä kahta en pidä (kadun ollessa alueena) lyömisen kannalta hirveän merkittävinä asioina. Virittyneessä kilpatilanteessa tekniikan hajoamisen voi bongata, mutta katupuolella ("asiakkaan" ollessa hieman erilaisessa asemassa) isompienkin juttujen havainnoinnissa on aika tavalla kädet täynnä...

4. lyönnistä saattaa kadota voimaa
Kyllä, hieman. Syy on se, että etenkin suoraa lyödessä rakenne ei ole enää eteenpäin siirtyvän painon kanssa linjalla ja on myös virheherkempi. Voimaa siis karkaa hitusen sivusuuntaan saattovaiheessa. Sinällään tämäkään ei ole jäätävän merkittävä asia - lyönnin "optimaalinen voima" (jossa on takana koko kehon voimantuotto ja painonsiirto) on ihan lievästi sanoen ylimitoitettua kun ihminen on kohteena. Pelkällä käsivoimalla tyrmää ja murtaa kylkiluita - vaikka olisi vähän enemmänkin lyijykynäorientoitunut kaveri.


Suurin "ongelma" kyynärpään nousussa (ei-kilpailullisesti ajatellen) on siis formaalisen tarkkuuden kärsiminen. Tämä on kuitenkin merkittävä asia joidenkin lajien harjoittelussa. Siihen kannattaa kiinnittää huomiota silloin, kun esim. järjestelmässä on selkeä kaanon (eli kyse ei ole vain kikkakokoelmasta) jonka kautta muu oppiminen tapahtuu. Tekniikan hajoaminen on silloin poikkeustilanne.



Re: 45 asteen nyrkkikierto tekniikassa: Tulee helpoimmin kun nyrkkiä ei aktiivisesti kierrä vaan antaa sen kiertyä rennon saaton päätteeksi luonnolliseen asentoonsa. Jos olkapään antaa samalla nousta runsaasti (eteen pudottamisen sijaan) tai nostaa sitä aktiivisesti (esim. suojaustarkoituksessa), tulee lopputulokseksi täysi kämmenen alaspäin kiertyminen. Nyrkin aktiivinen loppukierto on sangen turhaa - kun kätensä antaa kiertyä, lyönti pysyy yleisesti paremmin paketissa ja tuottaa nätin 45 asteen loppuasennon. Sen sijaan "mun pitää kääntää sitä lopussa" -tekniikkatapa tuottaa usein muutamia ongelmia - kyynärpään kiertoa pahempana erilaiset nyrkin osuma-asentoon liittyvät ongelmat.
On muuten hauskaa katsoa kaikenlaisia perusteita nyrkin loppukierrolle. Oma suosikkini on ainainen "lihaporakone" -selitys.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Iskut & lyönnit

#139

Viesti Ronin »

Miklu kirjoitti:
Ronin kirjoitti: " onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla pitäisi näkyä jotain sen suuntaista mitä tarkoitin. Voi olla, että puhutaan vähän eri asiasta tuon kyynärpään noston ja suorien suhteen.
Joo, tuossa ei suoria ollut kuin kaksi ja ne molemmat olis takakädellä tehtyjä kurotteluja ;)

Hämmentävää. Systema klipeillä nähny tuon tyylistä lyömistä. Vähän notekeampana versiona kuitenki.
Pahoittelen, töissä ei näy youtuben videot ni pitää kotona sit metsästää sopivampi klippi. :D
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Re: Iskut & lyönnit

#140

Viesti Mars »

En tiiä... nyt kun vähän olen testaillut, niin kyllä koukutkin vaan parhaalta tuntuu kun antaa nyrkin olla "neutraalissa ja luonnollisessa" asennossa mihinkään päin kiertämättä.
“Fatigue makes cowards of us all.”
m4G-
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 604
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Sipoo

Re: Iskut & lyönnit

#141

Viesti m4G- »

Itsellä se käsi kyllä aina kääntyy, mutta mielestäni kyynerpäät eivät nouse... Tiedä sitten.
Tuntuu jotenkin luonnottomalta lyödä ilman minkäänlaista kiertoa, käsi aivan pystysuorassa. Mites on muilla? Veikkaan henk.koht. tällaista, että lähes kaikilla kehälajion harrastajilla se käsi kääntyy lyönnin lopussa, ainakin suorissa (itsellä myös koukuissa). Tai sitten itsellä on tekniikassa jotain toooodddella väärin...
wut...
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskut & lyönnit

#142

Viesti Hukka »

Multa unohtui olennainen osa siitä miksi meillä kierretään nyrkkiä. Kierto mahdollistaa saman lyönnin lyömisen myös kämmen tyvellä nyrkin sijaan. Itse en ainakaan onnistu tätä tekemään ilman kiertoa.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Iskut & lyönnit

#143

Viesti Ronin »

Ronin kirjoitti:
Miklu kirjoitti:
Ronin kirjoitti: " onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla pitäisi näkyä jotain sen suuntaista mitä tarkoitin. Voi olla, että puhutaan vähän eri asiasta tuon kyynärpään noston ja suorien suhteen.
Joo, tuossa ei suoria ollut kuin kaksi ja ne molemmat olis takakädellä tehtyjä kurotteluja ;)

Hämmentävää. Systema klipeillä nähny tuon tyylistä lyömistä. Vähän notekeampana versiona kuitenki.
Pahoittelen, töissä ei näy youtuben videot ni pitää kotona sit metsästää sopivampi klippi. :D
Nyt vasta muistin katsoa tuon klipin. Ja joo, on siinä läjäpäin sellaisia suoria mitä tarkoitin ja niissä on kyllä reilusti voimaa ja kyynärpäät kohollaan. Kyse vain semantiikasta: jotkut kutsuvat suoraksi, jotkut...no, joksikin muuksi. :smt003
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Re: Iskut & lyönnit

#144

Viesti L.K. »

Hukka kirjoitti: Multa unohtui olennainen osa siitä miksi meillä kierretään nyrkkiä. Kierto mahdollistaa saman lyönnin lyömisen myös kämmen tyvellä nyrkin sijaan. Itse en ainakaan onnistu tätä tekemään ilman kiertoa.
Nyt en ihan ymmärrä?Eikö juuri nimenomaan pystynyrkillä lyöminen ole lähempänän kämmentyvellä lyömistä?

Tai toki voihan ns. nyrkkeilytyyliinkin lyödä kämmentyvellä, mutta itse ainakin lyön aina niin että sormet osoittaa sivulle, pl. ehkä joku chin jab tms.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskut & lyönnit

#145

Viesti Hukka »

L.K. kirjoitti:
Hukka kirjoitti:Multa unohtui olennainen osa siitä miksi meillä kierretään nyrkkiä. Kierto mahdollistaa saman lyönnin lyömisen myös kämmen tyvellä nyrkin sijaan. Itse en ainakaan onnistu tätä tekemään ilman kiertoa.
Nyt en ihan ymmärrä?Eikö juuri nimenomaan pystynyrkillä lyöminen ole lähempänän kämmentyvellä lyömistä?

Tai toki voihan ns. nyrkkeilytyyliinkin lyödä kämmentyvellä, mutta itse ainakin lyön aina niin että sormet osoittaa sivulle, pl. ehkä joku chin jab tms.

Joo siis nyrkki on pystyssä ja kämmenselkä naamaapäin, jos kämmenselkä on pois itsestään tuntuis musta ainakin hankalalta lyödä kämmentyvellä. Eli miellä kierretään tota nyrkkiä tosiaan niin paljon että se kääntyy selkä kasvoihin päin, ja kuten aiemmin sanoin olin jotenkin elänyt siinä ajatuksessa että muutkin tekisivät niin :).
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskut & lyönnit

#146

Viesti Mika Väyrynen »

Mä olen ratkaissut tuon nyrkkiongelman sillä, että vetelen päähän kämmenpohjalla tai avokkaalla (jos nyt joskus sellainen tilanne tulee/on ollut). Nyrkki kun ei oikein kuitenkaan kestä tuota pään kovaa luustoa. Vartaloon vedellään sitten vaikka nyrkillä, siinä kulmassa kun se sattuu sieltä tulemaan :-) Aika monesti näissä nyrkkikeskusteluissa unohtuu se, että sitä kannattaisi sitten hiukan kovettaa - mikäli sillä aikoopi johonkin kovaan löydä... Kaikki jotka ovat turvonnutta kouraansa parannelleet tietävät mistä puhun. Ne jotka ei tiedä, tietävät ennemmin tai myöhemmin...:-)

Ja joskus kun olen katsellut jengin rystysiä, ei voi muuta kun ihmetellä että miten niillä vauvan rystysillä ja huonolla nyrkillä ylipäätään edes pystyy mitään tekemään? Telovat vaan itsensä... Nyrkin ihokin on kun vauvan peppu ja ranne vain odottelee tilaisuutta päästä venähtämään tms kunnolla:-)

Okinawalaisten (joidenkin koulujen) fiksu ajatus: pehmellä kovaan ja kovalla pehmeään - on hyvä juttu. Missä asennossa nyrkki on... onko sillä niin kovasti väliä... ??? Ei siinä touhutessa sitä edes kannata miettiä, parempi vaan että ranne on hyvässä asennossa ja jämäkkä.

Mika Väyrynen
Kuvake
janip
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 32
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Iskut & lyönnit

#147

Viesti janip »

Tuossa alussa oli puhetta niistä rystysistä ja omakohtaisesti olen todennut, että nimettömän ja pikkusormen rystyset eivät ainakaan ole mikään paras mahdollinen osumakohta. Varsinkin jos osumakohteena on jokin luinen vastakappale. Eli nehän eivät saa peukalosta/kämmenpohjasta tukea lyönnin aikana samalla tavalla kuin etu ja keskisormi ja näin ollen venähtävät helpohkosti, vaikkei mitään murtuisikaan.
Kuulun itsekin siihen joukkoon, jolle tuottaa vaikeuksia lyödä vaistomaisesti jollain muulla kuin nyrkillä. Mutta eiköhän tuokin ajan kanssa onnistu, kun jaksaa vaan treenata.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskut & lyönnit

#148

Viesti Mika Väyrynen »

No jaa,


eikös toiset koulukunnat ihan suunnitellusti käytä sitäkin nyrkinosaa ?
Käsittääkseni Wing Tsun/Chunissa mennään niin, ja okinawalaisetkin tykkää käyttää sitä, tosin pehmeisiin kehonosiin (pikkusormen rystynen, erityisesti kai hermopisteosastolla).

Mutta valitettavan monella ihan perusnyrkki on löysä, ja jopa nyrkin tekevät lihakset sekä kämmenpohjan lihaisa osa (tettsui) ihan vaahtokarkkia. Sellaisella kun huitaisee- teloo itsensä ja ihan varmasti (eikä edes osuta niillä etu- ja keskisormen rystysillä vaan siitä seuraavilla sorminivelten rystysillä. Jotta kunnolla osuu optimaalirystysillä, pitää olla tehnyt sen nyrkki kunnolla tuhansia kertoja). Ja kun niillä "parhailla" neitseellisillä rystysillä vetää kylmiltään siihen kattotiileen tai pariin - mahtaa olla makoisa fiilis. Näytöksissä nahanpaloja lentelee, ja "pulleita kätösiä" peitellään viimeiseen asti. Toista on kiukkarin tms porukka: tempaisevat vaikka seinään, ja hymyilevät päälle:-) Hakkaavat kisoissa toisiaan kuin vierasta sikaa, ja taitaa siinä nyrkki jos toinenkin osua milloin luuhun, milloin minnekin. Eikä näytä pahasti hommaa hidastavan... "työkalut" kun on valmistettu siihen hommaan.

Mika Väyrynen
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Re: Iskut & lyönnit

#149

Viesti L.K. »

Hukka kirjoitti:
L.K. kirjoitti:
Hukka kirjoitti:Multa unohtui olennainen osa siitä miksi meillä kierretään nyrkkiä. Kierto mahdollistaa saman lyönnin lyömisen myös kämmen tyvellä nyrkin sijaan. Itse en ainakaan onnistu tätä tekemään ilman kiertoa.
Nyt en ihan ymmärrä?Eikö juuri nimenomaan pystynyrkillä lyöminen ole lähempänän kämmentyvellä lyömistä?

Tai toki voihan ns. nyrkkeilytyyliinkin lyödä kämmentyvellä, mutta itse ainakin lyön aina niin että sormet osoittaa sivulle, pl. ehkä joku chin jab tms.

Joo siis nyrkki on pystyssä ja kämmenselkä naamaapäin, jos kämmenselkä on pois itsestään tuntuis musta ainakin hankalalta lyödä kämmentyvellä. Eli miellä kierretään tota nyrkkiä tosiaan niin paljon että se kääntyy selkä kasvoihin päin, ja kuten aiemmin sanoin olin jotenkin elänyt siinä ajatuksessa että muutkin tekisivät niin :).
Itse asiassa tänään kun kävin vähän lätkimässä pistareita huomasinkin, että lyön etukäden samalla tapaa kuin sinä kuvailit,mutta takakäden suorassa sormet osoittaa sivulle. Etukädenkin lyön samalla tapaa jos keskityn enemmän, mutta jos vaan haen nopeaa ja rentoa lyöntiä,silloin tulee usein kämmenselkä naamaanpäin.

Koukut luonnollisesti avokkaalla sormet sivulle päin.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iskut & lyönnit

#150

Viesti Hukka »

L.K. kirjoitti:
Hukka kirjoitti:
L.K. kirjoitti:
Hukka kirjoitti:Multa unohtui olennainen osa siitä miksi meillä kierretään nyrkkiä. Kierto mahdollistaa saman lyönnin lyömisen myös kämmen tyvellä nyrkin sijaan. Itse en ainakaan onnistu tätä tekemään ilman kiertoa.
Nyt en ihan ymmärrä?Eikö juuri nimenomaan pystynyrkillä lyöminen ole lähempänän kämmentyvellä lyömistä?

Tai toki voihan ns. nyrkkeilytyyliinkin lyödä kämmentyvellä, mutta itse ainakin lyön aina niin että sormet osoittaa sivulle, pl. ehkä joku chin jab tms.

Joo siis nyrkki on pystyssä ja kämmenselkä naamaapäin, jos kämmenselkä on pois itsestään tuntuis musta ainakin hankalalta lyödä kämmentyvellä. Eli miellä kierretään tota nyrkkiä tosiaan niin paljon että se kääntyy selkä kasvoihin päin, ja kuten aiemmin sanoin olin jotenkin elänyt siinä ajatuksessa että muutkin tekisivät niin :).
Itse asiassa tänään kun kävin vähän lätkimässä pistareita huomasinkin, että lyön etukäden samalla tapaa kuin sinä kuvailit,mutta takakäden suorassa sormet osoittaa sivulle. Etukädenkin lyön samalla tapaa jos keskityn enemmän, mutta jos vaan haen nopeaa ja rentoa lyöntiä,silloin tulee usein kämmenselkä naamaanpäin.

Koukut luonnollisesti avokkaalla sormet sivulle päin.
No niin väsynyt väärin käsitys. Mä puhuin koukuista meinaan (kuten jo aeimminkin). Kai mä jotenkin väsyneenä jatkoin vain omaa vanhempaa juttuani huomaamatta että te olitte siirtyneet suorista puhumaan.

Mut joo lyön mä kyllä suorankin kemmntyvellä sormet ylöspäin. Niin juu ja pystynyrkkiä meille jossain vaiheessa opetettiin suorassa sillä idealla että se menee helpommin suojaavien käsien välistä, mutta taitaa toi vaaknyrkki kyllä meillä olla yleisempi. Itse kyllä lyön suoran vaakana.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa