Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Systeemin vääristyminen

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Systeemin vääristyminen

#1

Viesti Mars »

Mitenkäs on näissä moderneissa IP-lajeissa, kuinka estetään ohjaajien henkilökohtaisten ominaisuuksien ja mieltymysten liiallinen vaikutus opetukseen ja treenimetodeihin? Tasokokeitten on kai tarkoitus olla rahankeruun lisäksi myös laadunvalvontaa, mutta valvotaanko treenejä muuten mitenkään? Tasokoetekniikathan voi oppia melko "huonollakin" treenillä. On myös harrastajia, jotka eivät treenaa tasoja varten. Kuinka heidän opetuksensa tasoa kontrolloidaan? Kun vertaan omia kokemuksiani erään IP-lajin treeneistä tällä foorumilla oleviin luotettavana pitämiini kuvauksiin, niin voidaan puhua lähes eri systeemeistä.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Re: Systeemin vääristyminen

#2

Viesti L.K. »

Mars Wolta kirjoitti: Mitenkäs on näissä moderneissa IP-lajeissa, kuinka estetään ohjaajien henkilökohtaisten ominaisuuksien ja mieltymysten liiallinen vaikutus opetukseen ja treenimetodeihin? Tasokokeitten on kai tarkoitus olla rahankeruun lisäksi myös laadunvalvontaa, mutta valvotaanko treenejä muuten mitenkään? Tasokoetekniikathan voi oppia melko "huonollakin" treenillä. On myös harrastajia, jotka eivät treenaa tasoja varten. Kuinka heidän opetuksensa tasoa kontrolloidaan? Kun vertaan omia kokemuksiani erään IP-lajin treeneistä tällä foorumilla oleviin luotettavana pitämiini kuvauksiin, niin voidaan puhua lähes eri systeemeistä.
Tuskin lienee juurikaan mahdollista estää.Ihan sama kuin vaikkapa kamppailulajissakin se opettaja varmasti helposti opettaa mieluiten niitä asioita missä on hyvä ja mistä tykkää.Ja mitkä kokee toimiviksi.

Perustekniikkaa yms. toki opetaan varmasti se määrä mitä tarvii,mutta jos se ip-opettaja esim. on mieltynyt ns. pystyjuttuihin,hän todennäköisesti enemmän rakentaa harjoitteita niiden varaan.
Onnihan on yleensä kuitenkin se,että hyvin usein menee niin,että jos toinen vetäjä on mieltynyt pystyjuttuihin,niin toinen taas tykkää enemmän mattojutuista tms.

Mutta lienee aika mahdoton rakentaa sellaista systeemiä,jossa koko ajan pysytään täysin saman skeeman sisällä ja treeni on silti monipuolista ja vapaata.

Lisäksi esim. kontaktiharjoittelun määrää seurassa voi määrätä harjoittelijoiden halu siihen enemmän kuin ohjaajan halu,ainakin ip-puolella.Jos ohjaaja näet kokee että treenareista valtaosa ei halua paljoakaan kontaktiharjoittelua,ei hän sitä kenties silloin niin paljon halua teettää, koska ei halua menettää treenareitaan.
Mitä isompi seura tai mitä "fanaattisempia" treenareita,sitä vähemmän näit asioita taas tarvii miettiä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Systeemin vääristyminen

#3

Viesti Mjölnir »

Mars Wolta kirjoitti: Mitenkäs on näissä moderneissa IP-lajeissa, kuinka estetään ohjaajien henkilökohtaisten ominaisuuksien ja mieltymysten liiallinen vaikutus opetukseen ja treenimetodeihin? Tasokokeitten on kai tarkoitus olla rahankeruun lisäksi myös laadunvalvontaa, mutta valvotaanko treenejä muuten mitenkään? Tasokoetekniikathan voi oppia melko "huonollakin" treenillä. On myös harrastajia, jotka eivät treenaa tasoja varten. Kuinka heidän opetuksensa tasoa kontrolloidaan? Kun vertaan omia kokemuksiani erään IP-lajin treeneistä tällä foorumilla oleviin luotettavana pitämiini kuvauksiin, niin voidaan puhua lähes eri systeemeistä.
Ongelma näissä lajeissa on, että ne jotka eivät käy tasokokeissa, eivät näytä osaamistaan esim otteluissa koska näitä otteluita ei ole. Ne taas, jotka käyvät tasokokeissa näyttävät osaavansa perustekniikat, mutta niiden soveltaminen käytäntöön on vaikeaa todentaa, sillä salitilanne on aina salitilanne.

Olemme muutaman muun, mielestäni valveutuneen, opettajan kanssa ottaneet tehtäväksi kertoa, miten meidän mielestämme olisi hyvä vetää. Pohjoismaiden pääkouluttaja tietysti seminaareillaan myös ohjeistaa opettajia, jos näkee harjoittelijoilta jotain tarvittavaa puuttuvan.

Tiedän, että Suomessa on Krav Maga -seuroja, joissa ei opeteta sillä tavalla kuin minä haluaisin. Mutta ymmärrän myös sen, että jotkut tekevät kaupallisia kompromisseja saadakseen enemmän harrastajia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Re: Systeemin vääristyminen

#4

Viesti Mars »

Mjölnir kirjoitti: --Mutta ymmärrän myös sen, että jotkut tekevät kaupallisia kompromisseja saadakseen enemmän harrastajia.
Aivan. Mutta että systeemit ei ajanoloon käytännön tasolla vesittyisi, niin eikö sen opetuksen "formaattia" olisi hyvä jotenkin valvoa. Nythän käy helposti niin, että "asiakas" ei ehkä saakaan ihan sitä mitä lajiesittelyissä lupaillaan.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Systeemin vääristyminen

#5

Viesti Mjölnir »

Mars Wolta kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:--Mutta ymmärrän myös sen, että jotkut tekevät kaupallisia kompromisseja saadakseen enemmän harrastajia.
Aivan. Mutta että systeemit ei ajanoloon käytännön tasolla vesittyisi, niin eikö sen opetuksen "formaattia" olisi hyvä jotenkin valvoa. Nythän käy helposti niin, että "asiakas" ei ehkä saakaan ihan sitä mitä lajiesittelyissä lupaillaan.
Kyllä systeemiä valvotaan, muunmuassa seminaareilla ja tasokokeissa. Mutta oma visioni olisi, että Suomessa olisi palkattu "koulutuspäällikkö", joka saisi kiertäisi pitämässä treenejä ympäri Suomea ja pitäisi briiffejä ohjaajille ym.

Ja se ongelma, miksi asiakas ei saa sitä, mitä luvataan on se, että harjoittelija ei ole valmis kohtaamaan sitä tosiasiaa, että ollakseen hyvä itsepuolustustekniikassa ja katutappelussa, pitää treenata kuten kilpaurheilija. Ja jos ei ole valmis venyttämään omaa mukavuusaluettaan, niin tuloksia ei synny. Eli harjoittelijat toivovat, että ostos-TV-tyyppisesti itsepuolustustaito karttuisi mukavia puuhastellessa. Mutta näin se ei ole.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Re: Systeemin vääristyminen

#6

Viesti L.K. »

Mjölnir kirjoitti: Ja se ongelma, miksi asiakas ei saa sitä, mitä luvataan on se, että harjoittelija ei ole valmis kohtaamaan sitä tosiasiaa, että ollakseen hyvä itsepuolustustekniikassa ja katutappelussa, pitää treenata kuten kilpaurheilija. Ja jos ei ole valmis venyttämään omaa mukavuusaluettaan, niin tuloksia ei synny. Eli harjoittelijat toivovat, että ostos-TV-tyyppisesti itsepuolustustaito karttuisi mukavia puuhastellessa. Mutta näin se ei ole.
Erittäin hyvin sanottu.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#7

Viesti Muke »

Komppaan mjölniriä täysin.. Ja minusta luulisi olevan treenajalle plussaa vaan jos on esim erilaisia ohjaajia jotka vetää omia "mausteita" treeneissään. Kuitenkin lajin perustekniikkaa ja tasotekniikkaa käydään paljon (joskus jopa sitä perustekniikkaa tai työkaluja käydään liian vähän) että ns lajinominaisuus säilyy. Isoin ongelma minusta on se että harrastajat (osa) haluavat paljon tekniikkaa ja samalla uskottelevat saavansa hyvän itsepuolustus taidon.. Niinkuin Mjölnir sanoi. IMO pelkkä salilla tasotekniikoiden treenaaminen itsepuolustus mielessä on vähä sama kuin että Finnairin lentäjät opettelisivat lentämään oikeaa konetta pelaamalla kotona PC:llä Flight Simulatoria.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#8

Viesti Mjölnir »

Muke kirjoitti: Isoin ongelma minusta on se että harrastajat (osa) haluavat paljon tekniikkaa ja samalla uskottelevat saavansa hyvän itsepuolustus taidon..
Tämä on niin totta. Aina löytyy sellaisia tekniikkaimureita, jotka haluaisivat treenata 10 toistoa jotain tekniikkaa ja sitten pitäisi saada jo seuraava. Ja ensi kerralla ei jaksa sitä, mitä oli just viimeks, kun sen osaa jo...

Ja kuitenkin: 80% ajasta pitäisi treenata 20% tekniikoista. Eli niitä tärkeimpiä...

Jos ohjaaja lähtee sille linjalle, että antaa liikaa tekniikoita ja treenauttaa tekniikkalähtöisesti, niin ne kovimmat taistelijat lähtevät vapariin, missä saa sitten treenata kunnolla...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#9

Viesti Muke »

Tuokin on totta Mjölnir.. Jos vetää kovaa ja realistisesti, niin osa porukka ei tykkää ja saattaa jättää leikin kesken. Sama toisinpäin. Kaikkia ei millään voi miellyttää. Itse olen ottanut sen lähtökohdan että jätän tekniikat muille ja koitan opettaa realistisesti monilla eri harjotteilla vaikka joskus tuleekin ristiriitoja itse lajin periaatteiden kanssa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mjölnir »

Muke kirjoitti: Tuokin on totta Mjölnir.. Jos vetää kovaa ja realistisesti, niin osa porukka ei tykkää ja saattaa jättää leikin kesken. Sama toisinpäin. Kaikkia ei millään voi miellyttää. Itse olen ottanut sen lähtökohdan että jätän tekniikat muille ja koitan opettaa realistisesti monilla eri harjotteilla vaikka joskus tuleekin ristiriitoja itse lajin periaatteiden kanssa.
Loistavaa! :shake:

Mielestäni näin kannattaa tehdä. Uutuuden viehätys Magassa oli, nykyään se on yksi muiden joukossa, ei sillä enää hillittömiä rahoja tehdä. Ei kannata heitukka (enempää kuin se on vuokran maksamiseksi välttämätöntä) maksavien asiakkaiden perässä, vaan keskittyä niihin jotka haluavat treenata kunnolla :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#11

Viesti Streetwise »

Muke kirjoitti: Itse olen ottanut sen lähtökohdan että jätän tekniikat muille ja koitan opettaa realistisesti monilla eri harjotteilla vaikka joskus tuleekin ristiriitoja itse lajin periaatteiden kanssa.
Sinä vedät Krav Mukea :D
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#12

Viesti Mjölnir »

STR kirjoitti:
Muke kirjoitti:Itse olen ottanut sen lähtökohdan että jätän tekniikat muille ja koitan opettaa realistisesti monilla eri harjotteilla vaikka joskus tuleekin ristiriitoja itse lajin periaatteiden kanssa.
Sinä vedät Krav Mukea :D
Tai tämä huippusalainen Krav Pengar :lol:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#13

Viesti Muke »

Olisko lähempänä krav mukenshido wingjutsua :D
Ei vaa.. leikki leikkinä. Mutta tosiaan en ole pääohjaaja salilla enkä päättävässä elimessä niin en hirveesti voi sooloilla. :)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#14

Viesti MarkkuT »

Ovelasti aloitusviesti on ihan yleisesti ip-lajeista, mutta ketjussa puhutaan pelkästä magasta. :D

Semmoinen kysymys tässä näin magaa harrastamattomana heräsi, että eikö se tasokoetekniikan treenaaminen sitten käy itsepuolustustreenistä, kun siitä puhutaan vähän kuin erillisenä osa-alueena?
Ain't no one.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#15

Viesti Mars »

MarkkuT kirjoitti: Ovelasti aloitusviesti on ihan yleisesti ip-lajeista, mutta ketjussa puhutaan pelkästä magasta. :D
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa