Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tositilanteiden realistinen harjoittelu

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#1

Viesti Rawson »

Mjölnir kirjoitti: 1. tyypillinen jähmettymisreaktio. Suurin ongelma on antaa itselleen lupa satuttaa toista ihmistä. Tätä tapahtuu myös harjoitelleilla ihmisillä, jotka eivät ole tehneet mentaaliharjoittelua, eli sitä harjoittelua, jossa annetaan itselle lupa satuttaa toista
Yritin searchilla hakea jos tuosta menttaaliharjoittelusta olisi käyty keskustelua, mutta ei nyt ainakaan suoraan hypännyt silmille. Olisiko sulla Mjölnir laittaa jotain esimerkkiä tuollaisesta harjoittelusta, vai käydäänkö siinä vaan yksinkertaisesti mielessä läpi toisen vahingoittamista?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mjölnir »

Rawson kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
1. tyypillinen jähmettymisreaktio. Suurin ongelma on antaa itselleen lupa satuttaa toista ihmistä. Tätä tapahtuu myös harjoitelleilla ihmisillä, jotka eivät ole tehneet mentaaliharjoittelua, eli sitä harjoittelua, jossa annetaan itselle lupa satuttaa toista
Yritin searchilla hakea jos tuosta menttaaliharjoittelusta olisi käyty keskustelua, mutta ei nyt ainakaan suoraan hypännyt silmille. Olisiko sulla Mjölnir laittaa jotain esimerkkiä tuollaisesta harjoittelusta, vai käydäänkö siinä vaan yksinkertaisesti mielessä läpi toisen vahingoittamista?
Kysymyksesi on noteerattu. Vastaan kun ehdin, juuri nyt on vähän kiire
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mjölnir »

Mjölnir kirjoitti:
Rawson kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
1. tyypillinen jähmettymisreaktio. Suurin ongelma on antaa itselleen lupa satuttaa toista ihmistä. Tätä tapahtuu myös harjoitelleilla ihmisillä, jotka eivät ole tehneet mentaaliharjoittelua, eli sitä harjoittelua, jossa annetaan itselle lupa satuttaa toista
Yritin searchilla hakea jos tuosta menttaaliharjoittelusta olisi käyty keskustelua, mutta ei nyt ainakaan suoraan hypännyt silmille. Olisiko sulla Mjölnir laittaa jotain esimerkkiä tuollaisesta harjoittelusta, vai käydäänkö siinä vaan yksinkertaisesti mielessä läpi toisen vahingoittamista?
Kysymyksesi on noteerattu. Vastaan kun ehdin, juuri nyt on vähän kiire
Tuota, tähän Rawsonin kysymykseen...

Yksi tapa harjoitella on nämä ihan perinteiset välinemätöt jne. Eli valmistaudutaan vaikka lyömään pistareita täysillä. Kouluttaja huutaa "VALMIINA" johon kaikki vastaavat "VALMIS!!" ja siirtyvät samalla keltaiselta oranssille. Sitten hetken kuluttua annetaan joku merkki "PÄÄLLE!!!" tms, jolloin syöksytään punaiselle ja aletaan mättää. Tällä tavalla kroppa ja mieli tottuvat siihen, että kun tulee se joku liipaiseva (huono suomennos, triggering) ärsyke, niin annetaan itselle "lupa" räjähtää täysillä toimintaan.

Sitten ihan siitä satuttamisen harjoittelusta, tehdään mentaaliharjoittelua ja esim hidasta hyökkäysharjoittelua, jossa parin% nopeudella hyökätään vastustajan kimppuun, otetaan lyönneille ja potkuille kontakti ja "työnnetään" lyönnit ja potkut "läpi", jolloin saadaan vastustajan pää heilahtamaan jne. Esim lyödään hidas suora vastustajan leukaan, otetaan kontakti hitaasti ja jatketaan (kuten oikeasti läpi lyödessä) nyrkin työntämistä, käden ojentamista, kunnes lyönti on oikeasti "läpi" ja vastustajan pää on takakenossa.

Yleensäkin hidas harjoittelu, jossa "herkutellaan" erilaisten hyökkäyskohteiden valinnalla, madaltaa kynnystä hyökätä oikeasti. Jos tehdään aina vain nopeaa harjoittelua sinne päin, niin aika harvat tarkoituksellisesti käyvät silmiin ja nenään ja kilpirustoon, kiveksiin, jne. Mutta hidas harjoittelu, jossa tehdään maalinvalintaa ja toteutetaan se hyökkäys harkitusti sinne kohteeseen brutaalilla tavalla pakottaa tekemään päätöksentekoa harjoittelussa. Ja kun näin toimitaan, sietokyky niinkin vastenmieliselle asialle kuin oman lajitoverin vahingoittamiselle vähenee.

Tähän muunmuassa perustuvat myös erilaisten ihmismuotoisten lyömätynnyjen tai säkkien käyttö, maalitaulut jne.
Viimeksi muokannut Mjölnir, syys 5, 2007, 09.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#4

Viesti MarkkuT »

Mjölnir kirjoitti: Yleensäkin hidas harjoittelu, jossa "herkutellaan" erilaisten hyökkäyskohteiden valinnalla, madaltaa kynnystä hyökätä oikeasti.
Hehe. Kun ekan kerran näin Ashiharan kumite-no-kataa, jossa lopuksi stompataan kantapäällä kaadetun vastustajan päähän, ihan oikeasti ajattelin, että onpas väkivaltaista. Nykyään kyseinen tekniikka on yksi mun herkuttelusuosikeista. Onko tämä sitä henkistä kasvua?
:lol:
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti: Onko tämä sitä henkistä kasvua?
:lol:
O :badgrin:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#6

Viesti carenza »

Mjölnir kirjoitti: Yleensäkin hidas harjoittelu, jossa "herkutellaan" erilaisten hyökkäyskohteiden valinnalla, madaltaa kynnystä hyökätä oikeasti.
Eli aivan kuten nimimerkkinikin kertoo :D Carenza siis tarkoittaa muutakin kuin pelkkää varjonyrkkeilyä tai on siis filippostyylinen versio shadow boxingista. Kummasti auttaa viemään tuonne mielen hämärälle puolelle ja toteuttamaan brutaalisia toimintamalleja...
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Tositilanteiden realistinen harjoittelu

#7

Viesti Mjölnir »

Jaettu täältä
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#8

Viesti keskilinja »

Ehkä juurikin tuo lupa itselle satuttaa toista on tärkein tekijä tappeluksissa. Toisilla se on luonnostaan ja toisien se pitää harjoitella, mutta ilman sitä ei mikään onnistu. Tai no kaikki toimintahan on loppujen lopuksi kiinni pääkopasta.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#9

Viesti Kari Aittomäki »

Kyllä routa porsaan puuhun ajaa.
Tai jotain.

Kuinkas hyviä tuloksia tuolla sisäänajamisella saavutetaan?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kuinkas hyviä tuloksia tuolla sisäänajamisella saavutetaan?
Vaikea sanoa, kun absoluuttinen mittaristo puuttuu. Eli siis en tiedä, onko vastaus 2 vai 73.

Toimii ainakin simulaatioissa. Tositilanteesta ei kukaan harrastajistani ole kehdannut tulla kertomaan, että olisi jähmettynyt.

Samaan lopputulokseen päästään varmasti monella keinolla. Tämä on vain tietoinen lähestymistapa spesifiin ongelmaan.

Olen joskus pohtinut kylläkin sitä, että kuinka syvää oppiminen on (sisäistäminen), jos kaikki vastaukset annetaan valmiina eikä oppilas itse joudu niitä oivaltamaan. Eli jos itse on joutunut tekemään paljon töitä jonkun totuuden löytämiseksi, niin välittyykö se samanlaisena oppilaalle, mikäli vastaus annetaan valmiina? Ei varmasti täysin samanlaisena, sillä jo konstrukstiivisen oppimiskäsityksen mukaan jokainen jalostaa tiedon omanlaisekseen, perustuen historiaan, nykyhetkeen ja tulevaisuudennäkemyksiinsä.

Mutta toistaiseksi uskon kyseisten opetusmenetelmien olevan hyviä.
Viimeksi muokannut Mjölnir, syys 5, 2007, 15.25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#11

Viesti Kalle Koskinen »

Mjölnir kirjoitti: Tällä tavalla kroppa ja mieli tottuvat siihen, että kun tulee se joku liipaiseva (huono suomennos, triggering) ärsyke, niin annetaan itselle "lupa" räjähtää täysillä toimintaan.
Kuinka hyvin kävisi Laukaiseva Ärsyke?
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#12

Viesti MarkkuT »

Mikä vika siinä liipaisussa on? Vähän insinöörimäinen termi ehkä, mutta selvää suomea kuitenkin.
Ain't no one.
M M A
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 417
Lauteille: Lokakuu 2006

#13

Viesti M M A »

:). Huvitin itseäni parikuukautta sitten piirtämällä säkkiini irvikuvan yhdestä kylän kuspäästä ja huomasin yllätyksekseni, että säkin pieksäminen muuttui paljon mielekkäämmäks,i kun on lajitoverin naama mätettävänä :badgrin: :badgrin:
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#14

Viesti Kalle Koskinen »

MarkkuT kirjoitti: Mikä vika siinä liipaisussa on? Vähän insinöörimäinen termi ehkä, mutta selvää suomea kuitenkin.
Mikä vika minun lauseessani oli? Kysyin vain, että kuinka kävisi sana Laukaiseva. Kunhan yritän selvitellä sopivia termejä itselleni. Kaikki sanat eivät kuulosta korvaani sopivilta tai hyviltä.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#15

Viesti Rojola »

Tai ihan vaan ärsyke?

Annetaan ärsyke johon reagoidaan...
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 17 kurkkijaa