Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

20 tuntia armonaikaa

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#46

Viesti Streetwise »

Mjölnir kirjoitti: Mietin tuota 2 v 1, ja opetin sitä intensiivikurssilla, joka kesti 30 tuntia. Kuitenkin 20 tuntiin ajattelin supistaa siitä. Tosin eihän sekään mikään kovin ihmeellinen juttu ole, joten sen voi ottaa mukaan kans lyhyemmällekin kurssille
Joo se on nopeasti opittavissa ja harjoittelu menee vaikka alkulämmittelynä. Ja koska kerran opetetaan "+1 sääntö" niin sitä ei oikein voi olla opettamatta samalla.

Kuinka monen opettajan lajin/systeemin peruskurssi on muuten täsmälleen sama kuin mitä vetäisi jos saisi vapaasti koota ainekset 20-tunnin ip-kurssiin ? Vai olenko minä ainoa onnellinen, jolla ei ole "tekis mieli opettaa muuta, mutta kun laji määrää" fiilistä.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Santeri Laitinen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 86
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#47

Viesti Santeri Laitinen »

Yhtenä kurssin osa-alueena kannattaisi mielestäni pitää harjoittelijoiden totuttamista fyysiseen kontaktiin, jotta päästään hyökkäyksen aiheuttamasta shokki-/paniikkireaktiosta ja pystytään edelleen säilyttämään toimintakyky. Tämä on varmasti itsestäänselvyys kaikille vähänkin aikaa harjoitelleille ja tulee osana elävää harjoittelua, mutta vasta-aloittelijoille pienikin odottamaton fyysinen epämukavuudentunne saattaa olla järkytys.

Ei siis mitään turpaanlyöntikisoja vaan annetaan kohderyhmälle turvallinen kokemus ennen oikeaa tilannetta siitä, millaiselle fyysisyyden tasolle itsepuolustustilanne saattaa edetä.

Ja kuten Mjölnir sanoi, harjoittelun taso - otetaanko pystypainia vai skenaarioharjoitteita kovalla kontaktilla - riippuen kurssin osanottajista ja miten heitä halutaan opettaa.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#48

Viesti Streetwise »

No minä pidän tuota fyysistä kontaktia itsestäänselvyytenä jo peruskurssilla, koska ilman sitä kaikki opetettu ei olisi tyhjän huitomista opettavaisempaa.

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi maassa puolustautuminen. Sitä voisi harjoitella pelkästään niin että toinen pyörii ympärillä ja potkii kevyesti kintuille - ei juuri kontaktia, kivaa on. Tai sitten sitä voi harjoitella lisäksi niin, että se pystyssä oleva potkii ja yrittää kaikin tavoin istumaan maassa makaavan mahan päälle - hiki ja henki haisee, epämukavaa, ei kivaa mutta erittäin opettavaista.

Ja käsiotevapautumisia voi opettaa ilman, että tulee edes hiki ja käsiotekamppailussa saa jo oikeasti punnertaa toisen kanssa.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Santeri Laitinen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 86
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#49

Viesti Santeri Laitinen »

STR: Juuri noin. Mutta kuten tiedät, eri opettajat painottavat eri asioita ja "itsepuolustuskoulutus" saattaa joissain tapauksissa sisältää harjoittelua vain hyvin rajallisella kontaktilla ja tältä pohjalta rajumpaan hyökkäykseen ei osata reagoida millään tavoin. Tämän vuoksi toimintakyvyn säilyttäminen tilanteessa kuin tilanteessa on tärkeää ja siksi 20 opetustunnin aikana mielestäni oleellisempaa kuin yrittää iskostaa määrättyjä toimintamalleja tietynlaisiin tilanteisiin. Tekniikat menevät kuitenkin v*turalleen vaikka olisivat kuinka yksinkertaisia, ja välittömästi tämän jälkeen pitäisi pystyä puolustautumaan.

Mutta en sano, että stressitilanteessa tarvittavaa tilannetajua ja improvisointikykyä pystyttaisiin sen helpommin omaksumaan kuin muitakaan itsepuolustuksen osa-alueita ja näihin tarvitaan ehdottomasti paljon tavoitehakuista harjoittelua.

Taidan tosiaan toistella vain itsestäänselvyyksiä. :oops:
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#50

Viesti Streetwise »

Santeri Laitinen kirjoitti: Taidan tosiaan toistella vain itsestäänselvyyksiä. :oops:
Ei kyllä sinun ajatuksistasi saa moni ottaa oppia :thumbsup:
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#51

Viesti L.K. »

Ongelmahan juuri näissä peruskursseissa (mihin tuo 20 tuntia nyt aika kovasti liippaa..) on juuri se,että mukaan tulee hyvin monta erilaista tyyppiä.Ja jos esim. valtaosa porukasta kurssilla on sen oloisia,että ns. kovempi vääntäminen ja nujuaminen,kontakti yms. ei oikein tunnu heille istuvan ainakaan kurssin aikana vielä,voi ohjaajalle olla kova pala ns. hylätä heidät ja vetää kovempaa linjaa parin takia,joka taas voi maksaa sen suuren osan harrastajista jatkoa ajatellen-->menetetyt treenimaksut yms.

Eli se aines määrää aika paljon.Jos on hyvää ainesta,voi vetää paljon kovemman setin,jos taas vähän "pehmeämpää",sitten kovuutta lisätään asteittain niiden osalta ketkä jatkaa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#52

Viesti Rawson »

K.Maga kirjoitti: Ongelmahan juuri näissä peruskursseissa (mihin tuo 20 tuntia nyt aika kovasti liippaa..) on juuri se,että mukaan tulee hyvin monta erilaista tyyppiä.Ja jos esim. valtaosa porukasta kurssilla on sen oloisia,että ns. kovempi vääntäminen ja nujuaminen,kontakti yms. ei oikein tunnu heille istuvan ainakaan kurssin aikana vielä,voi ohjaajalle olla kova pala ns. hylätä heidät ja vetää kovempaa linjaa parin takia,joka taas voi maksaa sen suuren osan harrastajista jatkoa ajatellen-->menetetyt treenimaksut yms.

Eli se aines määrää aika paljon.Jos on hyvää ainesta,voi vetää paljon kovemman setin,jos taas vähän "pehmeämpää",sitten kovuutta lisätään asteittain niiden osalta ketkä jatkaa.
Oman KM peruskurssin ja P1 tason fiiliksiä treeneistä: Mitä enempi väännettiin ja hiki lensi -> sitä tyytyväisempää porukkaa oli pukkarissa. Mitä enemmän tehtiin kuollutta tekniikkaharjoittelua -> "Uittu tässä tullu edes hiki" ja masentuneena kotiin. In the end moni kovempaa treeniä halunnut siirtyi toisiin lajeihin.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#53

Viesti L.K. »

Rawson kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Ongelmahan juuri näissä peruskursseissa (mihin tuo 20 tuntia nyt aika kovasti liippaa..) on juuri se,että mukaan tulee hyvin monta erilaista tyyppiä.Ja jos esim. valtaosa porukasta kurssilla on sen oloisia,että ns. kovempi vääntäminen ja nujuaminen,kontakti yms. ei oikein tunnu heille istuvan ainakaan kurssin aikana vielä,voi ohjaajalle olla kova pala ns. hylätä heidät ja vetää kovempaa linjaa parin takia,joka taas voi maksaa sen suuren osan harrastajista jatkoa ajatellen-->menetetyt treenimaksut yms.

Eli se aines määrää aika paljon.Jos on hyvää ainesta,voi vetää paljon kovemman setin,jos taas vähän "pehmeämpää",sitten kovuutta lisätään asteittain niiden osalta ketkä jatkaa.
Oman KM peruskurssin ja P1 tason fiiliksiä treeneistä: Mitä enempi väännettiin ja hiki lensi -> sitä tyytyväisempää porukkaa oli pukkarissa. Mitä enemmän tehtiin kuollutta tekniikkaharjoittelua -> "Uittu tässä tullu edes hiki" ja masentuneena kotiin. In the end moni kovempaa treeniä halunnut siirtyi toisiin lajeihin.
Teillä on ollut sitten varsin hyvä jengi,koska omat kokemukset puhuvat vähän toista.Mutta kuten sanoin,kyse on aina porukan yleisestä tasosta,aseenteesta,ikärakenteesta jne.
Ja toki on vielä eroa hyvällä hikitreenillä ja kovalla kontaktitreenillä.Yksi ongelma vaan lienee siinä,että kun tekijöiden taidot eivät ole kovinkaan kaksisest,ns. elävän harjoittelun vammauttamisriskit on mielestäni joksenkin isommat,koska on aina isompi riski,että tulee ylilyöntejä tai toinen ei osaakkaan torjua sitä hyökkäystä,mitä joku kokeneempi varmasti torjuisi jne.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#54

Viesti Rawson »

K.Maga kirjoitti: Teillä on ollut sitten varsin hyvä jengi
Kyllä meillä oli hyvä porukka. Moni oli harrastanut jotain toista lajia aikaisemmin ja olivat motivoituneita.
K.Maga kirjoitti: ns. elävän harjoittelun vammauttamisriskit on mielestäni joksenkin isommat,koska on aina isompi riski,että tulee ylilyöntejä tai toinen ei osaakkaan torjua sitä hyökkäystä,mitä joku kokeneempi varmasti torjuisi jne.
Miten paljon suojilla voitaisiin helpottaa tilannetta? Ainakin sisäelinvammat, luunmurtumat ja pahat lihasrepeämät etc. pitäisi mielestäni pystyä harjoittelusta karsimaan.

Teidän kouluttajien juttuja kun lukee, niin tulee sellainen olo, että ei olla oikein enää tyytyväisiä valmiisiin paketteihin (omiin lajeihin). Hommat on kuin 80-luvun tuotekehityksessä. Tehdään mitä muutkin, vaikka olisi kaikki edellytykset kehittää omaa. Meillä on Suomessa omat uhkakuvat ja ympäristöt. Jos jengi haluaa natsoja ja tasojärjestelmää, niin miksi sellaista ei voisi olla. Ei mitään rivissä huitomista, vaan oikeita testiratoja, jotka mittaavat oikeasti opittua.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#55

Viesti Streetwise »

Rawson kirjoitti: Ainakin sisäelinvammat, luunmurtumat ja pahat lihasrepeämät etc. pitäisi mielestäni pystyä harjoittelusta karsimaan.
Ei meidän peruskurssilla ole kyllä sattunut vielä ikinä mitään noista. Kun edetään opetuksessa oikealla tavalla ja ohjaaja on treeneissä hereillä niin riski on pieni. Liian kovaa, liian aikaisin ja liian typerät harjoitteet tuovat aina ongelmia.
Rawson kirjoitti: Teidän kouluttajien juttuja kun lukee, niin tulee sellainen olo, että ei olla oikein enää tyytyväisiä valmiisiin paketteihin (omiin lajeihin). Hommat on kuin 80-luvun tuotekehityksessä. Tehdään mitä muutkin, vaikka olisi kaikki edellytykset kehittää omaa. Meillä on Suomessa omat uhkakuvat ja ympäristöt. Jos jengi haluaa natsoja ja tasojärjestelmää, niin miksi sellaista ei voisi olla.
Mulle ei kyllä nuorempanakaan kelvannut pakettistereot, piti saada erillishifiä :D Jos joku osa ei miellyttänyt niin ei tarvinnut koko systeemiä vaihtaa. Nyt toteutan samaa ideaa JKD:n puitteissa.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#56

Viesti L.K. »

Rawson,STR ehtikin jo osittain vastaamaan mitä meinasin.Eli toki suojilla voi ehkäistä,mutta taas jos seura ei niitä omista,niin tuskin kukaan peruskurssilainen niitä suostuu ostamaan.
Eli järkevä treeni ja harjoitteet on avainsana.Mutta tässä tulee juuri se,että mitä kovempaa haluaa ottaa ilman suojia,sitä enemmän mielestäni pitää olla taitoa ja kokemusta tekijöillä.Mutta toki simppeleitä harjoituksia voi tehdä kovaakin,pitää vaan muistaa tarkkaan määritellä mitä saa tehdä ja mitä ei jne.

Tuohon pakettiin tyytymättömyyteen..en itse ainakaan ole tyytymätön,mutta olen utelias ja alati kiinnostunut näkemään ja kokeilemaan eri juttuja.Ja ymmärtääkseni useimmissa ns. modernessa ip-lajeissa on se tyyli,että jos joku juttu ei toimi tai löytyy parempi,ei ole kiellettyä sitä ottaa käyttöön.Toki tasokoetekniikoita voi olla hankalampi muokata jne.Eli esim. tasokokeessa vaikkapa lyödään nyrkillä,mutta itse opetan mieluummin lyömään kämmentyvellä ns. tosipaikan tullessa eteen.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Muke
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 58
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#57

Viesti Muke »

Mä oon yrittänyt opettaa psykologista puolta enemmän ja elävää treeniä enemmän ja periaatteita joita ei pakettiin noin vain kuulu ja sit taas erikseen tahkonu sitä tasotekniikka jos on kokeet edessä. Mutta hirveesti ei voi "sooloilla" kun "pitää" tietyn raamien sisässä opettaa + että pitää kuunnella mitä se vastuuohjaaja haluaa opettaa seurassa. Jos saisin täysin vapaatkädet niin peruskurssin sisältö ja kovuuskin muuttuis kertalaakista. Koitan silti opettaa enemmän työkaluja ja itsepuolustusta jne ja antaa muiden opettaa enemmän itse lajia ja niitä tasotekniikoita.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#58

Viesti L.K. »

En itsekkään ole mikään perustekniikkafani,mutta haluan opettaa hlön tietylle tasolle tekniikassa,ennen kuin sitä voidaan alkaa soveltamaan ja tekemään vapaammin.Tällä ainakin itse pyrin minimoimaan vammoja yms.
Toki tämä aina vaatii treenarilta vähän pitkäjänteisyyttä,mutta en muutenkaan oikein tiedä onko lajista riippumatta sellainen kaikki-mulle-heti-nyt asenne tai treenari oikeanlainen.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#59

Viesti Mjölnir »

STR kirjoitti: Mulle ei kyllä nuorempanakaan kelvannut pakettistereot, piti saada erillishifiä :D Jos joku osa ei miellyttänyt niin ei tarvinnut koko systeemiä vaihtaa. Nyt toteutan samaa ideaa JKD:n puitteissa.
Hitto, siinä se tuli. Mä olen ihan samaa mieltä! Tosin toteutan vaan eri lajin(lajien) puitteissa!
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#60

Viesti Mjölnir »

Muke kirjoitti: Mä oon yrittänyt opettaa psykologista puolta enemmän ja elävää treeniä enemmän ja periaatteita joita ei pakettiin noin vain kuulu ja sit taas erikseen tahkonu sitä tasotekniikka jos on kokeet edessä. Mutta hirveesti ei voi "sooloilla" kun "pitää" tietyn raamien sisässä opettaa + että pitää kuunnella mitä se vastuuohjaaja haluaa opettaa seurassa. Jos saisin täysin vapaatkädet niin peruskurssin sisältö ja kovuuskin muuttuis kertalaakista. Koitan silti opettaa enemmän työkaluja ja itsepuolustusta jne ja antaa muiden opettaa enemmän itse lajia ja niitä tasotekniikoita.
Hommaa itses vastuuopettajaksi 8)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa