Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Haganah

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93957
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Haganah

#1

Viesti Mika »

YJT kirjoitti: Olen nyt treenannut haganahia työporukalla, ja nyt tuntuu siltä että olen löytänyt itselleni sopivan lajin, ja ennen kaikkea treenimuodon.
Voisitko kertoa lisää?

Tämä saitti ilmeisesti liittyy asiaan?

http://www.fight2survive.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#2

Viesti mronkain »

Ilmeisesti nämä liittyvät vähintäänkin nimen historiaan:
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso" onclick="window.open(this.href);return false; ... ganah.html
http://i-cias.com/e.o/haganah.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thirteen.org/heritagedvd/ej_3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sanan "haganah" merkitys on kai muuten "puolustus" tai "puolustautuminen"?

- Marko
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#3

Viesti YJT »

Haganah on todellakin hepreaa, ja tarkoittaa puolustusta. Ei pidä sekoittaa Haganah-järjestöön, joka on Israelin armeijan edeltäjä.

Täytyy tunnustaa, että en ole tutustunut aivan järjettömän syvällisesti lajin historiaan, mutta alla lyhyesti omia käsityksiäni lajista:

Lajin perustaja on Mike Lee Kanarek, joka toimi Israelin armeijan jossain "vähän paremmassa yksikössä" (ei kai kuitenkaan varsinaisesti erikoisjoukoissa). Haganah perustuu vahvasti krav magaan ja muihin israelilaisiin lajeihin; osa tekniikoista on oikeastaan suoraan krav magan tekniikoita.

Haganahissa on kaksi erikoispiirrettä:
- Rakenne: Haganah on suunniteltu armeijan koulutusrungon ympärille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lajia opetetaan muutaman kuukauden mittaisissa rotaatioissa. Yhden rotaation aikana käydään läpi kaikki tekniikat, ja kun rotaatioita on takana useampia, alkavat tekniikat olla yhä paremmin hallussa. Eli ei tarvitse treenata vuosia että pääsisi käsiksi niihin "salaisiin tappotekniikoihin".

- Point Of Reference: Riippumatta siitä, miten vastustaja hyökkää, on tavoitteena päästä yhteen kolmesta Point Of Referencesta (POR), eli päästä tiettyyn asemaan suhteessa hyökkääjään. Kun on päästy PORiin, on valittavana neljä tekniikkaa, jotka ovat aina samat. Valitusta tekniikasta riippuen tavoitteena on vastustajan toimintakyvyttömäksi saattaminen, vastustajan tappaminen tai vastustajan kiinniottaminen. Koska kaikki tekniikat päätyvät yhteen kolmesta POR:sta, ja siitä eteenpäin tekniikat ovat aina samat, tämä nopeuttaa tekniikoiden oppimista.

Haganahia ei opeteta Suomessa; nettisivujen mukaan lähin koulutuspaikka on Lontoossa. Mutta systeemi on toteutettu siten, että sitä voi treenata kavereiden kanssa, ilman opettajaa.

Ja kyllä, http://www.fight2survive.com" onclick="window.open(this.href);return false; on se paikka, josta tilasin materiaalin.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#4

Viesti YJT »

Löysin mielenkiintoisen sivun, jossa mm. esitellään eri kamppailulajeja. Haganahistakin löytyy esittely:

http://www.canadiancontent.net/en/jd/go" onclick="window.open(this.href);return false; ... sadojo.com
(Valitse vasemmalla olevasta pystypalkista "Research: systems and styles", ja sitten H-kohdasta haganah.)

Kyseessä ei ole mikään puolueeton arvostelu, vaan ilmeisesti joku Haganh USA:n kouluttajan tekemä lajiesittely. Mutta siinä kerrotaan asiasta vähän tarkemmin kuin mitä minä tuossa yllä esittelin.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#5

Viesti Mars »

YJT kirjoitti: ---Haganahissa on kaksi erikoispiirrettä:
- Rakenne: Haganah on suunniteltu armeijan koulutusrungon ympärille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lajia opetetaan muutaman kuukauden mittaisissa rotaatioissa. Yhden rotaation aikana käydään läpi kaikki tekniikat, ja kun rotaatioita on takana useampia, alkavat tekniikat olla yhä paremmin hallussa. Eli ei tarvitse treenata vuosia että pääsisi käsiksi niihin "salaisiin tappotekniikoihin".

- Point Of Reference: Riippumatta siitä, miten vastustaja hyökkää, on tavoitteena päästä yhteen kolmesta Point Of Referencesta (POR), eli päästä tiettyyn asemaan suhteessa hyökkääjään. Kun on päästy PORiin, on valittavana neljä tekniikkaa, jotka ovat aina samat. Valitusta tekniikasta riippuen tavoitteena on vastustajan toimintakyvyttömäksi saattaminen, vastustajan tappaminen tai vastustajan kiinniottaminen. Koska kaikki tekniikat päätyvät yhteen kolmesta POR:sta, ja siitä eteenpäin tekniikat ovat aina samat, tämä nopeuttaa tekniikoiden oppimista.

Haganahia ei opeteta Suomessa---
Tuon kehittäjä on selvästi tajunnut kertauksen ja toistojen merkityksen.

Joko tämä on Suomessa? (2005 --> 2007)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mjölnir »

Mars Wolta kirjoitti: Tuon kehittäjä on selvästi tajunnut kertauksen ja toistojen merkityksen.
Tämä on myös Defendon periaate. Aivan identtinen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 1

#7

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Mjölnir kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti: Tuon kehittäjä on selvästi tajunnut kertauksen ja toistojen merkityksen.
Tämä on myös Defendon periaate. Aivan identtinen.
Löytyykö IP lajia jossa ei painoiteta kertauksia ja toistoja?
:?:
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#8

Viesti YJT »

Mars Wolta kirjoitti: Joko tämä on Suomessa? (2005 --> 2007)
Ainakaan nettisivujenmukaan ei ole.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mjölnir »

Timur kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti: Tuon kehittäjä on selvästi tajunnut kertauksen ja toistojen merkityksen.
Tämä on myös Defendon periaate. Aivan identtinen.
Löytyykö IP lajia jossa ei painoiteta kertauksia ja toistoja?
:?:
Olen kyllä sellaisestakin kuullut...
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#10

Viesti Streetwise »

Minä en ainakaan jaksanut katsoa Haganahin videoita loppuun. On se niin Magaa, että muutaman Kali tempun ja drillin lisäksi ei oikein muita mausteita löytynyt... paitsi urban camohousut :D

Videot ovat kyllä hyvälaatuisia ja tehty oikein ajan ja rahan kanssa.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

#11

Viesti voipa »

Mars Wolta kirjoitti: Joko tämä on Suomessa? (2005 --> 2007)
Onko tämä sitä samaa: http://naistenitsepuolustus.haganahsecurity.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Näin mainoksen naisille suunnatusta lajista "krav jiujitsu", jossa oli mainittuna oheinen nettiosoite.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti bodyguard »

voipa kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti:Joko tämä on Suomessa? (2005 --> 2007)
Onko tämä sitä samaa: http://naistenitsepuolustus.haganahsecurity.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Näin mainoksen naisille suunnatusta lajista "krav jiujitsu", jossa oli mainittuna oheinen nettiosoite.
Ei liity Haganahiin millään lailla. Haganah security on ko. puljun nimi.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#13

Viesti Mars »

luupää kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti: Tuon kehittäjä on selvästi tajunnut kertauksen ja toistojen merkityksen.
Tämä on myös Defendon periaate. Aivan identtinen.
Löytyykö IP lajia jossa ei painoiteta kertauksia ja toistoja?
:?:
Lähinnä meinasin tuota "non-stop" rotaatiota. Itse olen kokenut ongelmalliseksi sen, että esimerkiksi Krav Magassa ja Defendossa yritetään yhtä aikaa kerrata perusjuttuja ja tuoda uutta (tasokokeita varten?). Ja tämä kahdessa viikkotreenissä. On siinä ohjaajilla miettimistä, että mitä tänään tehtäisiin, kun harrastajillakin on erilaisia toiveita (perusjuttujen hankaaminen vs. uusia tekniikoita ja tasoja).
VKA kirjoitti: --Ihmiset haluavat vöitä, tasomerkkejä, mukavaa puuhastelua. Halutaan enemmänkin harrastusta kuin itsepuolustustaitoa. Eikä siinä mitään pahaa ole siinäkään. Ihmisten pitäisi mielestäni ehkä hieman enemmän pohtia sitä, mitä he pohjimmiltaan oikeasti harjoittelultaan hakevat.
...tuollainen rotaatio vaikuttaisi siksi hyvältä ratkaisulta.

Tämä toinenkin erikoispiirre, point of reference, vaikuttaa tietyllä tavalla loogiselta.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#14

Viesti L.K. »

Mars Wolta kirjoitti:
luupää kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Mars Wolta kirjoitti: Tuon kehittäjä on selvästi tajunnut kertauksen ja toistojen merkityksen.
Tämä on myös Defendon periaate. Aivan identtinen.
Löytyykö IP lajia jossa ei painoiteta kertauksia ja toistoja?
:?:
Lähinnä meinasin tuota "non-stop" rotaatiota. Itse olen kokenut ongelmalliseksi sen, että esimerkiksi Krav Magassa ja Defendossa yritetään yhtä aikaa kerrata perusjuttuja ja tuoda uutta (tasokokeita varten?). Ja tämä kahdessa viikkotreenissä. On siinä ohjaajilla miettimistä, että mitä tänään tehtäisiin, kun harrastajillakin on erilaisia toiveita (perusjuttujen hankaaminen vs. uusia tekniikoita ja tasoja).
Eipä taida juuri lajeja löytyä,missä ei kerrattaisi perusjuttuja ja samalla yritettäisi vähän oppia uutta?!
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Re: Haganah

#15

Viesti Mars »

YJT kirjoitti: Olen nyt treenannut haganahia työporukalla, ja nyt tuntuu siltä että olen löytänyt itselleni sopivan lajin, ja ennen kaikkea treenimuodon.
Näistä tappelushommeleista voi koota monenlaisia paketteja, tämä vaikuttaa erilaiselta. Tuo treenimuoto on hakusessa minullakin ja sen löytäminen on monin verroin vaikeampaa kuin lajin tai systeemin, nuo kun tuppaavat kulkemaan käsi kädessä.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa