Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Magan paini

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

#46

Viesti HarriN »

Modet! Voisitteko ystävällisesti laittaa lainaukset kondikseen? Kiitti.
Kari Aittomäki kirjoitti: Tehokkaassa puremisessa funktionaalisuus perustuu nimenomaan yllätyksellisyyteen, eri tekijöitten yhteisvaikutukseen ja päättäväiseen jatkoon.
Eli minimaalisesti vastaanpannut uhri räjähtää yllättäen silmille, repii hampain huulet irti, painaa peukaloita silmiin, sätkii niin perkeleesti ja kirkuu kuin harpyija.
Irti päästyään kenkäisee päähän sen mitä koivesta lähtee... tai jos malttia on niin polkee molempien jalkapöytien luut rikki.
Ehkä jopa viiltää jollain terävällä ottanahan silmille.
Tuostahan oltiinkin ihan samaa mieltä, mä nyt vaan en osaa ajattelussani mennä noin pitkälle. Baariväkivallasta ja katunujakoinnista kun on vielä pitkä matka oikeaan selviytymiskamppailuun. Tilanteiden lopetuksesta mäkin puhuin ja olen sitä ystävilleni painottanut.
Kostoretkien ja myöhemmin tapahtuvan takaa-ajon estämisen koen kuuluvaksi tuohon ei-fyysiseen itsepuolustukseen, ei niinkään itse kamppailutilanteeseen. Heti kamppailun aikana on osattava päättää tarvittavat jatkotoimet, jotka sitten riippuvat yleisistä olosuhteista. Keskellä Turkua on ehkä turha murjoa päällekarkaajaa karkuun päästäkseen, yksinäisenä naisena pimeällä pellolla maaseudulla tilanne onkin jo toinen.

Kouriintuntuvin esimerkki täysin unohtuneesta tappelun jälkeisestä hereilläolosta oli, kun poistuimme kahden kaverini kanssa yökerhosta valomerkin jälkeen. Toinen ystävistäni oli baarissa tapellut vanhemman aasialaisen miehen kanssa, joka sitten tappeluun syyllisenä poistettiin kyseisestä baarista. Kaveripa ei niellytkään tappiotaan, vaan kävi hakemassa autonsa, vaihtoi siihen kilvet ja ajoi hetken parkissa odotettuaan päällemme. Noin tiivistetysti. Kaikki tämä kävi alle kahdessa tunnissa, tuloksena yksi murtunut selkä ja yksi vahingoittunut nilkka. Itse ehdin hypätä alta pois.
Tokihan tuonkin tilanteen olisi voinut estää pieksemällä kaverin ajokelvottomaksi, mutta se tuskin olisi ollut järkevintä. Järkevin, ja samalla täysin ei-fyysinen tapa olisi ollut alkuperäisen tappelun välttäminen. Tai edes sitten myöhemmin ympärilleen katseleminen.

Kari Aittomäki kirjoitti: Aivan oikeasti en tajua, miksi joku itsepuolustuksellinen näkökulma on niin luja asenne-ankkuri. Luulisi nyt hengittämisen ja fyysisen koskemattomuuden painavan asenteissa enemmän kuin kunnonkansalaisehdollistamisen.
??
Kari Aittomäki kirjoitti: Ja vielä, muistuupa mieleeni että Vaasassa oli pari jättikokoista afrikantähteä pistänyt portsarit ulos pelistä, myös puremalla ja tehokkaasti.
Tuosta syystä juuri kirjoitinkin edellisessä viestissäni, että pureminen on täällä Suomessa harvinaista. Jokainen kohtaamani purija on tullut muualta kuin tutuista ja turvallisista länsimaista.


Mode edit: tagit kuntoon
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

#47

Viesti Pocari »

HarriN kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti:Aivan oikeasti en tajua, miksi joku itsepuolustuksellinen näkökulma on niin luja asenne-ankkuri. Luulisi nyt hengittämisen ja fyysisen koskemattomuuden painavan asenteissa enemmän kuin kunnonkansalaisehdollistamisen.
??
Tarkoittaakohan se jotain tyyliin: "En voi toimia kun en ole vielä tarpeeksi lirissä, whoops, too late"...
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#48

Viesti Kari Aittomäki »

Tuo kommenttini tarkoittaa sitä, että koen miltei KAIKEN itsepuolustusnäkökulmasta kamppailun ongelmaa lähestyvän ohjauksen epärealistisena ja jopa vaarallisena.

Jo pelkkä sana itsepuolustus on typerä reaalimaailman vaatimuksia ajatellen. Jos termiä on pakko käyttää, tarkoittakoon se ennenkaikkea ennakoivaa ajattelua ja käytöstä. Eli ihan silkkaa valppautta.
Ei missään tapauksessa mitään käytösrajoitteita. Tösiäsiällisesti älkäneen öikeydettömän hyökkäyksen törjyntä = Oikeus ottaa turpaan.
Heh, olen useinkin asiasta vaahdotessani kysynyt joltakulta epävarman oloiselta:
- Kuinka voitat Karelinin mitähä?
- öö.. teeskentelen kuollutta.. puren.. puukotan..
- Väärin! Pöllit auton ja ajat päälle. Kuka tahansa voittaa kenet tahansa! Kuka tahansa voittaa kenet tahansa! Say it!
- Kuka tahansa voittaa kenet tahansa!
- Louder!
- KUKA TAHANSA VOITTAA KENET TAHANSA!
- Kiai sille!

Öykkäröinnin ääripäästä eli terrori-iskuista on kauniisti sanottu(Greengrass), että niissä näkyy aikamme dna. Kiihkoilijat pakottavat viattomat taisteluun. Eli juoksemaan kirkuen karkuun. Tai kääntymään päin.
Saman ilmiön toisessa päässä, näissä kapakoitten saippuakuplasodissa on nähtävissä sama toimintamalli, peli käydään öykkärin hyökkäyspäässä.
Kaikensävyisen häiriköinnin siedättämisessä on menty niin pitkälle, että suoraviivaista reagointia ei koskaan edes ajatuksena käsitellä itsepuolustuspainotuksissa.
Kuitenkin sellainen pre-emptive korvapuusti onmitä mainioin veto, aivan taktisesti.

Juuripa tässä maanantai-iltana sattui taasen.
Tulin ostoksineni ulos paikallisesta marketista. Ja heti hoksasin neljä häirikköä, joilla mitä ilmeisimmin oli jäänyt Venetsialaiset päälle. Kolme laihuliiniä ja yksi jykevämpirakenteinen, vanhempi tomaattiposki.
Tuuria on kahdenlaista ja laatu on tulkintakysymys, retkue oli parkkeerannut romuni viereen.
Kävelin kohti ja munasissa hyrisi lupaavasti. Aukaisin farkkupaitaa paremmin jotta vanha Finnfight 6-paitani pääsisi oikeuksiinsa.
Ja tuloni havaittiin, paksuposkinen esilaulaja otti pari askelta kohti:
- Haluakko turpaan!
Rytmiä lainkaan muuttamatta jatkoin kävelyä - ja laakaisin takakäden jätkän ottaan molempien jalkojen ponnistuksella. Kakkiainen jysähti nurin kuin karjalan mänty. Jalat vain lievästi vatkasivat.
- Nuku siinä.
Se oli kommenttini, samalla käännyin dramatiikkaa ähkyen eli kauniisti hymyillen hovipoikia kohti. Sjambok kirkui autosta haluaan päästä laulamaan ja olin ittekkin sitämieltä että nytpä tahdon olla ma, suuri tällinantaja.. Vähäpojat teki sijaistoimintaliikkeitä ja päästelivät pieniä ääniä kun kokivat jäsentää havaitsemaansa tajuiseksi informaatioksi.
Vaan Kokkola on Kokkola, jätkät räjähtivät niin karjuvaan nauruun kuin puolen litran pahikset pystyvät.
Eli tilanne laukesi. Nousin romuuni ja kaasutin vamonos tieheni.


No Beast so fierce but knows some touch of pity.
But I know none and therefore am no Beast.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#49

Viesti AriJ »

Kari Aittomäki kirjoitti: Jo pelkkä sana itsepuolustus on typerä reaalimaailman vaatimuksia ajatellen. Jos termiä on pakko käyttää, tarkoittakoon se ennenkaikkea ennakoivaa ajattelua ja käytöstä. Eli ihan silkkaa valppautta.
Itse puhun itsensä suojelemisesta, ja vasta sitten itsensä puolustamisesta (jos puolustamaan joudutaan ollaan jo päästetty vastustaja omalle puolustusalueelle, hyvä ettei pilkulle).
Kari Aittomäki kirjoitti: Juuripa tässä maanantai-iltana sattui taasen.
Lahti oli aikoinaan Suomen Chicago... mikähän Kokkola mahtaa olla? :pimp:
______________________
MattiR
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2006

#50

Viesti MattiR »

Itsensä puolustamisessa näinä päivinä ihmisten suurimpia pelkoja ovat seuraukset. Moni pystyväkin kaveri miettii tosipaikan tullen, että mitä minulle seuraa tästä jos lyön leegot sisään paljonko se maksaa ja minkälaisen tuomion siitä saa... Tämän takia voi tulla turpaan ja henkikin paeta.

Suomalaisen lainsäädän yleisestävä vaikutus on taattu, kun aina jaellaan sakkoja ja sanktioita joka tappelusta (olitpa oikeassa tai väärässä).
Kuitenkin sellainen pre-emptive korvapuusti onmitä mainioin veto, aivan taktisesti.
Tämän toimintamallin tulisi olla aina no. 1, mutta aina ajatellaan, että kun lyön ensin olen syyllinen (juridisesti yleensä näin on)
You are the weapon, everything else is just a tool
-anonymous
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#51

Viesti AriJ »

MattiR kirjoitti: Itsensä puolustamisessa näinä päivinä ihmisten suurimpia pelkoja ovat seuraukset. Moni pystyväkin kaveri miettii tosipaikan tullen, että mitä minulle seuraa tästä jos lyön leegot sisään paljonko se maksaa ja minkälaisen tuomion siitä saa... Tämän takia voi tulla turpaan ja henkikin paeta.
Karkuun ja kovaa oli oma viimeisin "ninjatekniikkani" (ilman jauhoja tosin, puhuin juuri poliisille kännykällä joten en saanut kaivettua :ninja: ).
MattiR kirjoitti: Tämän toimintamallin tulisi olla aina no. 1, mutta aina ajatellaan, että kun lyön ensin olen syyllinen (juridisesti yleensä näin on)
Tätä ajatusmallia toin esiin eilisissä treeneissäkin juuri. Mutta, taas, teoria on mitä on, käytäntö taas... ehkä jotain ihan muuta (eli sitä ei tiedä mitä tapahtuu kun alkaa tapahtua :( ).
______________________
MattiR
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2006

#52

Viesti MattiR »

Karkuun ja kovaa oli oma viimeisin "ninjatekniikkani" (ilman jauhoja tosin, puhuin juuri poliisille kännykällä joten en saanut kaivettua
Tämä toimii kun olet yksin. R.Dimitriä/VKA:ta lainaten, entä jos olet vaimon ja lasten kanssa jättääkkö ne sitte siihen paikalle riidan haluisen narkin hampaisiin... (en epäile että jättäsit, mutta ainainen paras ip-temppu on juosta karkuun tulee esiin näissä keskusteluissa)

Kaikilla asioille on tietysti se "entä jos" tämä on se mitä itse painoitan harjoittelussa.
You are the weapon, everything else is just a tool
-anonymous
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#53

Viesti AriJ »

MattiR kirjoitti: Tämä toimii kun olet yksin. R.Dimitriä/VKA:ta lainaten, entä jos olet vaimon ja lasten kanssa jättääkkö ne sitte siihen paikalle riidan haluisen narkin hampaisiin... (en epäile että jättäsit, mutta ainainen paras ip-temppu on juosta karkuun tulee esiin näissä keskusteluissa)
Tämä oli juurikin tilanteena - olin lähettänyt vaimon kiertämään aivan toista kautta, eli olin yksin ja pakoon häntä koipien välissä oli optiona.

Lajissamme liikkuva vanha "laki" sanoo; suojele yhteiskuntaa, suojele perhettäsi, suojele itseäsi... ja järjestys on nimenomaan tämä...
______________________
MattiR
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2006

#54

Viesti MattiR »

Eli toteutit ITSEPUOLUSTUKSEN tärkeintä asiaa eli ennakointia :perfect10:
Lajissamme liikkuva vanha "laki" sanoo; suojele yhteiskuntaa, suojele perhettäsi, suojele itseäsi... ja järjestys on nimenomaan tämä...
Miksi yhteiskunta on ykkönen onko se joku velvoite juttu vai...
You are the weapon, everything else is just a tool
-anonymous
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#55

Viesti AriJ »

MattiR kirjoitti: Miksi yhteiskunta on ykkönen onko se joku velvoite juttu vai...
Soturiperinteitä... ja soturien tehtävänä (armeijassa) on toimia yhteiskunnan puolustajina, eikös? Jopa nykypäivänä.... Tuo on yhden koulukunnan ideologiasta (kerrotaan että ko. koulukunta olisi pysynyt aina hallitsijalle uskollisena muiden vastaavien sortuessa palveluidensa vapaampaan myyntiin :ninja: ).
______________________
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#56

Viesti Jarppa »

Nyt kun näitä purujuttuja on täältä lukenut pari päivää, kiinnitin aamupaineissa vähän huomiota siihen, miten helposti tai vaikeasti oma ottelutyylini antaisi vastustajalle tilausuuksia purra.

Jos vastustaja on mua parempi, tai samantasoinen, tilaisuuksia tulee ihan selvästi tasasin väliajoin, milloin mistäkin. Ongelmana on se, että keskittymiseni on tasapainon pitämisessä enemmän.

Jos vastustaja on vähemmän osaava, tilaisuuksia tulee, mutta yleensä oon niin hallitsevassa positiossa, että pureminen saisi mut tekemään häijympää tekniikkaa päästäkseni irti. Ja esimerkiksi juji-gatamea tehdessä, sijoitan jalan muutenkin leuan alle, kun pää pysyy paremmin paikallaan. Esimerkkinä tuo, kun oon nähnyt väitettävän, että siitä voi päästä puremalla karkuun.

Mitenkäs esimerkiksi tuossa leuassa puremis jutussa toimis semmonen, että painaa leukaa suuhun sisään. Tai sama juttu, jos puru on ranteessa, maassa runnoo koko painolla kättä suuta kohti. Ainakin koiran kanssa oon oppinut, että purtavaa kohdetta ei saa ikinä vetää poispäin koirasta, vaan mieluummin työntää sisäänpäin.
MattiR
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 45
Lauteille: Elokuu 2006

#57

Viesti MattiR »

Soturiperinteitä...
Näin ajattelinkin.
Mitenkäs esimerkiksi tuossa leuassa puremis jutussa toimis semmonen, että painaa leukaa suuhun sisään. Tai sama juttu, jos puru on ranteessa, maassa runnoo koko painolla kättä suuta kohti. Ainakin koiran kanssa oon oppinut, että purtavaa kohdetta ei saa ikinä vetää poispäin koirasta, vaan mieluummin työntää sisäänpäin.
Pureminen ei tulisi olla sellaiseta, että "haukataan" pala pois vaan revitään pieniä paloja paljon (kasvot toimii, mutta vaatteet estää/vaikeuttaa jaloista, käsistä puremisen)
You are the weapon, everything else is just a tool
-anonymous
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#58

Viesti AriJ »

Jarppa kirjoitti: Mitenkäs esimerkiksi tuossa leuassa puremis jutussa toimis semmonen, että painaa leukaa suuhun sisään. Tai sama juttu, jos puru on ranteessa, maassa runnoo koko painolla kättä suuta kohti. Ainakin koiran kanssa oon oppinut, että purtavaa kohdetta ei saa ikinä vetää poispäin koirasta, vaan mieluummin työntää sisäänpäin.
Itselleni kävi Randorissa kerrankin siten, että Uke iski hampaansa sormiini... noh, painoin sormet koukkuun ja "kiinni hammasrivistöstä"... loppui pureminen, halusi ennemminkin saada sen käden ulos suustaan :D Jolloin pääsinkin itse muualle kiinni... eli taas se pienen hetken toisen rytmin rikkominen... jolla voidaan saada itselleen lisähetki toimia.
______________________
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#59

Viesti Kari Aittomäki »

Eräs kaverini vei erästä (taasen) eteläistä pihalle, ihmetteli lievästi kun käteen sattu ja vasta otetta irrottaessa huomasi että rasvapää oli upottanut hampaat käsvarsinahkaan.
Ei muutaku löysät pois ja lukko kiinni. Purijalta taittu hampulit sisään.
Syykin on ilmeinen: Puristajana oli tämä kaveri.

Kuva
Hit55
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 139
Lauteille: Huhtikuu 2006

#60

Viesti Hit55 »

... hampaat kiinni akillesjänteeseen ja sai taas tilaa poistua lukosta :D Palkinnoksi sain tietty "mainetta"... varsin kun purin paria muutakin tyyppiä...

Ihan kiva temppu harjoituksissa kunnes sattuu se pelimies vastaan. Meinaan noita hampaita on melko käytännöllinen irroitella silmistä (puhun nyt tässä yleisesti puremisesta, en vain akillesjänteen järsimisestä). Mitä nopeammin ja tehokkaammin silmiin hyökkää, sitä todennäköisempää on, että hampaat irtoavat.
Toinen hyvä vaihtoehto on ladata nyrkillä päähän (pää kun sattuu olemaan monasti paikallaan puremis tilanteessä).
Kolmas vaihtoehto on näiden sekoitus. Toisella kädellä silmiin ja toisella "ääntä kohden" niin perkeleesti.
Ja jos harjoitellaan molemmat "samalla kovuudella", niin mitä kovempaa puret, sitä enemmän saat painetta silmiin. Mites sitten kun purraan HARJOITUSKAVERIA niin kovaa, että tulee verta, onko silloin tilanne se, että ollaan valmiita HARJOITUSTILANTEESSA ottamaan damagea esim. paljaasta nyrkistä ihan tosissaan?
Eräs kaveri kyllä on sanonut, ettei ip harjoittelun tarvitse aina olla hauskaa.
Omakohtaisiin kokemuksiini perustuen väittäisin, että ne hampaat irtoavat ihosta, kun tarpeeksi kaivaa silmistä ;) Mutta sitten kun hampaat irtoavat, kyssäri kuuluu, irtoavatko sormet silmistä???
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa