Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1351

Viesti Mjölnir »

Jorge kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Näkyykö tää posti?
Tässä teen toiseksi viimeisenä juttuna sen askellyönnin, eli ryntäävää kohti taakse ja kun liikesuunta vaihtui, askellyönti eteenpäin
Näkyy.

Hyvä tekniikka ja yksi hyvä jatko tuolle pysäytys-/ horjutus - vaihtoaskellyönnille on myös potkaista takimmaiseksi vaihdetulla jalalla sellainen laajakaarinen alapotku sisäreiteeen, jonka tarkoitus on siis "repäistä jalka irti lonkasta" ts. pudottaa vihulainen perseelleen, kun sen tasapaino on jo valmiiksi rikottu.

Vai mitä mielipuolta ootte?
Juuri näin. Tuo on nimenomaan jalkatyöharjoite, ei pelkästään askellyönti. Defendossa on tarkoitus potkaista ja lyödä ensisijaisesti takaraajalla, eli tilanteeseen nähden mahdollisimman kovaa. Siksi jalkatyön harjoittelua tehdään. Yksi sovellus jalkatyöstä on mm vaihtoaskel, jolla saadaan potku lähtemään takajalalta, mutta se voi olla myös puoliaskel viereen jne.

edit:
itseasiassa samassa videossa näkyy tuo samainen jalkatyö potkuun, eli toinen kiertopotku, jonka teen (vasemmalla jalalla), lähtee myös takajalalta, eli siihen liittyy vaihtoaskel.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1352

Viesti Mjölnir »

http://www.spartan.fi/blog/yksinkertais ... n-defendo/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1353

Viesti Huppu »

Mjölnir kirjoitti:
Huppu kirjoitti:
Andy kirjoitti: Siis ilmeisesti kohdassa 0:37?

Aika vaikea käsittää että joku filosofia kieltäisi lyömästä peräntyessä. Kai se on paljon parempi pysäyttää kaverin ryntäys lyönneillä kuin yrittää juosta sitä pakoon selkä edellä?

Lasse tuossa jo sivusikin vastaustani, mutta Defendon periaate on mennä täysillä sisään. Ryntäävään vastustajaan käytetään yleensä pysäytyspotkua tai mennään kilpitorjunnalla sisään. Pointti nyt vaan oli se, että tuo harjoite osui näytöksestä silmään. Noin kun ei yleensä Defendossa käsittääkseni harjoitella, eikä se kovin näyttävääkään ollut. Itse en ole kovin hyvä lyömään, mutta eikai pakittaessa kovin paljon lyönteihin edes voimaa saa? Ennemmin tekis sitten sitä kuuluisaa ällää ja kauhois paremmasta asennosta vastaan.
Näyttävyyteen en osaa ottaa kantaa, mutta muuten tuosta lyönnistä ja Defendon harjoittelusta olet osin väärässä

Miltä muilta osin olen väärässä? Mitä mieltä itse olet tuoste tekniikasta ja kuinka isona osana Defendoa pidät sitä? Onko se mielestäsi Defendon periaatteiden mukainen? Hyvä lyönti on kova lyönti, vai miten se meni?
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1354

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Huppu kirjoitti:
Andy kirjoitti: Siis ilmeisesti kohdassa 0:37?

Aika vaikea käsittää että joku filosofia kieltäisi lyömästä peräntyessä. Kai se on paljon parempi pysäyttää kaverin ryntäys lyönneillä kuin yrittää juosta sitä pakoon selkä edellä?

Lasse tuossa jo sivusikin vastaustani, mutta Defendon periaate on mennä täysillä sisään. Ryntäävään vastustajaan käytetään yleensä pysäytyspotkua tai mennään kilpitorjunnalla sisään. Pointti nyt vaan oli se, että tuo harjoite osui näytöksestä silmään. Noin kun ei yleensä Defendossa käsittääkseni harjoitella, eikä se kovin näyttävääkään ollut. Itse en ole kovin hyvä lyömään, mutta eikai pakittaessa kovin paljon lyönteihin edes voimaa saa? Ennemmin tekis sitten sitä kuuluisaa ällää ja kauhois paremmasta asennosta vastaan.
Näyttävyyteen en osaa ottaa kantaa, mutta muuten tuosta lyönnistä ja Defendon harjoittelusta olet osin väärässä

Miltä muilta osin olen väärässä? Mitä mieltä itse olet tuoste tekniikasta ja kuinka isona osana Defendoa pidät sitä? Onko se mielestäsi Defendon periaatteiden mukainen? Hyvä lyönti on kova lyönti, vai miten se meni?
Siltä osin olit väärässä, että Defendossa ei kuuluisi mennä taaksepäin. Tosin, liikkuminen taakse ja sivuun ei ole helppoa, siksi ensin alkuun opetetaan muita ratkaisuja.

Askellyönti taakse on vahvin tapa tehdä niin kova lyönti kuin mahdollista, jos ollaan liikkumassa taaksepäin

Lisäksi Defendo -kolmion toinen puolikas on kyky "tapella". Opetettavat asiat ovat myllytys, katunyrkkeily, maassa selviytyminen ja "vapaatappelu"
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Defendo

#1355

Viesti Rojola »

Avaisitko hieman Defendon termejä myllytys, katunyrkkeily ja vapaatappelu?

Maassa selviytyminen lienee selvää - ellei kyseessä ole kosmisen tason tekniikat :p
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Defendo

#1356

Viesti Ile »

Maassa maan tavalla tai maasta ylös.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1357

Viesti Mjölnir »

Rojola kirjoitti: Avaisitko hieman Defendon termejä myllytys, katunyrkkeily ja vapaatappelu?

Maassa selviytyminen lienee selvää - ellei kyseessä ole kosmisen tason tekniikat :p
Jep. Mä kirjoittelen illalla, kun päivän hommat on ohi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1358

Viesti Mjölnir »

Rojola kirjoitti: Avaisitko hieman Defendon termejä myllytys, katunyrkkeily ja vapaatappelu?

Maassa selviytyminen lienee selvää - ellei kyseessä ole kosmisen tason tekniikat :p
No niin, päivä harjoiteltu voimankäyttöä ja nyt on taas aikaa harrastaa itsepuolustusta. Tai siitä saivartelua.

Myllytys 1 ja 2, ovat Scandinavian Defendon ensimmäisen ja toisen tason tasokokeessa testattavat kamppailuosiot. Ykkösessä tehdään pystypainia, jossa "voitetaan" vuorotellen, eli mennään selkään tai sivulle. Tarkoitus on oppia dynaamisessa pystypainitilanteessa tunnistamaan paikka, jolloin esim puikkausta tai nyppäystä voi käyttää. Myllytys 2 on samankaltainen pystypainiharjoite, mutta se tehdään dynaamisena otteistavapautumisharjoitteena. Olen joskus vuosia sitten kuvannut tämän harjoitteen videolle, ja se näyttää suunnilleen tältä:
[video][/video]

Seuraavaksi tulee nakkikioskiheijaritesti, jossa hyökkääjällä on nyrkkeilyhanska kädessä ja hän lyö täydellä voimalla kovan ykkösen puolustautujan päähän. Puolustautuja saa tehdä minkä tahansa torjunnan, jolla aikoo selviytyä tilanteesta.

Katunyrkkeily tarkoittaa dirty-boxingia, eli otetaan erät katunyrkkeilyä. Hanskaamista clinch mukana, likaiset temput sallittuja.

Vapaatappelu, eli "vale tudo", anything goes: vapaaottelua minimaalisin säännöin. Mattolyömiset ja -potkimiset sallittuja, maahanviennit jne.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Defendo

#1359

Viesti Rojola »

Kiitos, selvensi.

Eikä ollut saivartelua lain :)
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1360

Viesti Huppu »

Onkos kisatoiminta on nyt saanut tuulta siipiensä alle? En ole nyt vähään aikaan käynyt ohjatuissa defendo reeneissä, vaan olen reenannut muissa ympyröissä. Onko defendon tekniikoista joku muuttunut / poistunut lähiaikoina?
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1361

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti: Onkos kisatoiminta on nyt saanut tuulta siipiensä alle? En ole nyt vähään aikaan käynyt ohjatuissa defendo reeneissä, vaan olen reenannut muissa ympyröissä. Onko defendon tekniikoista joku muuttunut / poistunut lähiaikoina?
Täytyy hetken aikaa selvitellä asiaa, olen ollut nyt niin kiinni ammatti-defendoissa, että en ole käytännössä kerinnyt yhtään siviili-defendoa a) vetää, b) treenata, c) seurata tilannetta kuukausiin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Defendo

#1362

Viesti Tim0 »

Opetetaanko Defendossa puolustautumaan alasvienti- ja heittoyrityksiä vastaan? Meinaan jos vastaan tulee painija, judoka, vapaaottelija? Ei tietty se kaikkein todennäköisin tilanne snagarilla että hyökkääjä olisi kamppailulajien expertti, mutta on näihinkin varmaan hyvä varautua. :)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1363

Viesti Mjölnir »

Tim0 kirjoitti: Opetetaanko Defendossa puolustautumaan alasvienti- ja heittoyrityksiä vastaan? Meinaan jos vastaan tulee painija, judoka, vapaaottelija? Ei tietty se kaikkein todennäköisin tilanne snagarilla että hyökkääjä olisi kamppailulajien expertti, mutta on näihinkin varmaan hyvä varautua. :)
Kyllä, tasolla 2 on maahanvientiyrityksen puolustus
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1364

Viesti Mjölnir »

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendo

#1365

Viesti Mika »

:peukku:

Lisätkää vielä tämä ketju linkkeihin. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 28 kurkkijaa