Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Ohiampuja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 181
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Defendo

#1336

Viesti Ohiampuja »

Miltä tuo video näytti kokeneempien silmään? Tällaisena alkeiskurssilaisena tunnistin siitä aika monta tekniikkaa, eli ehkä tämä sitten on luvatun yksinkertainen ja suoraviivainen konsepti. :)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1337

Viesti Andy »

Onhan nuo taitotasoltaan hyviä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Defendo

#1338

Viesti kukuska »

Perussettiä näyttävästi. Hyvältähän tuo näyttää ja sietäisikin kun on paikalliset ykkösnyrkit esiintymässä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1339

Viesti Mjölnir »

Defendossa ei ole mitään näyttäviä juttuja, vain perussettiä. :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1340

Viesti Huppu »

Hämmennystä herätti lähinnä kohta, jossa pakittaessa heitettiin lyöntejä. Tämä ei ole lainkaa Defendon filosofian mukaista, eikä minua näin olla koskaan opetettu tekemään.
Oss!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1341

Viesti Andy »

Siis ilmeisesti kohdassa 0:37?

Aika vaikea käsittää että joku filosofia kieltäisi lyömästä peräntyessä. Kai se on paljon parempi pysäyttää kaverin ryntäys lyönneillä kuin yrittää juosta sitä pakoon selkä edellä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 20858
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendo

#1342

Viesti Lasse Candé »

JanneM kirjoitti:
Jorge kirjoitti: Mikä ruumiinosa (ja missä asennossa?) osuu ensin tonttiin tässä A- torjunnassa?
TOivottavasti kyynärvarret.
Pään ja muiden herkempien alueiden suojeleminen on tässäkin tärkeämpää...
Kyseinen tapa on suht yleinen ns kova ukemi eteenpäin.
Itse suosin siinä kyllä koko kyynärvarsien sijaan ensimmäisenä osana kämmensyrjiä (shuto japaniksi, eli "karatella niskaan"-osa) ja monissa kaatumisissa jopa ihan kämmenillä vastaanottamista. Kämmensyrjiltä sitten alue kasvaa koko kyynärvarreksi, kuten Janne sanoikin. Tätä suosittelen pehmeyden takia. Ehkäpä Janne jotain tällaista tarkoittikin?

Kuitenkin koska jälkeenpäin mainittu (kämmenillä ikäänkuin käänteinen punnerrus) on se mitä ihminen tekee luonnostaan huonosti ja siinä on esim kääntymisen kannalta joskus ongelmia, kannattaa lähinnä tuota "A-torjunta"-tapaa harjoitella. Se kun treenauttaa myös kämmenvastaanoton tärkeitä pehmeitä periaatteita.

Tuo A-torjunta on myös yhteensopiva eri suuntiin tapahtuvien ukemeiden kanssa. Jos opettelisi vaikkapa ottamaan kämmenillä vastaan eteenpäin, tämä tapa hiipisi myös mukaan muihin suuntiin, kun kyynärvartta tulisi mielummin käyttää.


Huppu kirjoitti: Hämmennystä herätti lähinnä kohta, jossa pakittaessa heitettiin lyöntejä. Tämä ei ole lainkaa Defendon filosofian mukaista, eikä minua näin olla koskaan opetettu tekemään.
Andy jo tästä sanoikin, mutta eikös tuota kannata silti treenata, koska joskus joutuu peruuttamaan. Esim jos toisella on massa- ja voimaylivoima ja hän vaikkapa tönii. Se on sitten toinen asia että lajeissa ylipäätään on yleensä strategiana hyökkäävämmät mallit (mitä sitten tarkoittaakin missäkin lajissa), mutta nämähän ovat vain primääritavoitteita. Tuollaisellahan voi pedata niitä primäärimalleja ja tuollaisella harjoittelulla parantaa edellytyksiä todella toteuttaa niitä primäärimalleja. Jos pystyy tuottamaan voimaa lyönteihin, pystyy hieman todennäköisemmin myös liikkumaan eteenpäin.
=> Kannattaa harjoitella tuottamaan voimaa lyönteihin monenlaisissa harjoitteissa.

Oletko tuolla filosofialla sellaisen perässä että mennään sisään ja otetaan hallinta? Olen ollut saavani käsityksen että tämä olisi Defendon strategia. Muutkin voivat korjailla.
Jos näin on, en pitäisi tuota harjoittelua tosiaankaan ristiriitaisena suhteessa siihen. Varsinkaan jos on tuon tasoisia tekijöitä, jotka voivat tuollaisella harjoittelulla tutkia liikkumista ja harjoitella moninaisia asioita. Ehkäpä tässä onkin tärkeää se, että peruskurssilla tuota ei kannattane ainakaan liikaa viljellä, jotta ristiriitaa ei pääse päässä muodostumaan?
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1343

Viesti Huppu »

Andy kirjoitti: Siis ilmeisesti kohdassa 0:37?

Aika vaikea käsittää että joku filosofia kieltäisi lyömästä peräntyessä. Kai se on paljon parempi pysäyttää kaverin ryntäys lyönneillä kuin yrittää juosta sitä pakoon selkä edellä?

Lasse tuossa jo sivusikin vastaustani, mutta Defendon periaate on mennä täysillä sisään. Ryntäävään vastustajaan käytetään yleensä pysäytyspotkua tai mennään kilpitorjunnalla sisään. Pointti nyt vaan oli se, että tuo harjoite osui näytöksestä silmään. Noin kun ei yleensä Defendossa käsittääkseni harjoitella, eikä se kovin näyttävääkään ollut. Itse en ole kovin hyvä lyömään, mutta eikai pakittaessa kovin paljon lyönteihin edes voimaa saa? Ennemmin tekis sitten sitä kuuluisaa ällää ja kauhois paremmasta asennosta vastaan.
Oss!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 20858
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendo

#1344

Viesti Lasse Candé »

Itse olen sitä mieltä että kun on harjoitellut riittävästi lyömistä paikaltaan ja edeten, kannattaa myös harjoitella perääntyen.
Liian aikaisin tulee kenottamisia mukaan ja voimantuotto jää kaikilta osin riittämättömäksi. Lisäksi saattaa tosiaankin ajaa rankaan epätoivottuja malleja.

Tuo potkiminen onkin toisaalta ihan todellisessa ristiriidassa pakituslyöntien kanssa ja oletettavasti hyvä pointti. Potkimisessa taas on ongelmana se että se ei toimi jos etäisyys menee liian pieneksi ja sen jälkeen saattaa aikaansaada kaatuilua. Yhdessä vyökokeessa kun en ollut treenannut riittävästi matsia ajanjaksona ennen ja vastustaja liikkui nopeasti, muuttui pysäri potkuksi munille. Tämä, vaikka etäisyys oli karateottelun ja olen potkinut paljon pysäreitä sekä se oli tavallaan suunnitelmana. Jossain itsepuolustustilanteessa ei altavastaajana lähdetä pysäreillä korjaamaan juttua vahvempaa vastaan vaan räpelletään ja hävitään. Sen sijaan pysäreistä oli jokunen vuosi sitten hyvä video missä muistaakseni suomalainen vartija jakeli niitä jotenkin aseistettua hyökkääjää vastaan. Olikohan veitsi...
Tässä asetelma oli kuitenkin että vartijalla oli työ tehtävänä (ja siis aloitetta), fyysistaidollinen ylivoima ja aikaa valita nämä pysärit ihan suunnitelman tasolla strategiaksi.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Defendo

#1345

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti: Defendossa ei ole mitään näyttäviä juttuja, vain perussettiä. :)
No näytös on tietenkin näytös, mutta kuinka suurella onnistumisprosentilla mennään tuossa 1.29 - kohdassa nähdyllä taaksepäin liikkuvan kaverin pudottamisella kroppaan suuntautuvalla potkulla?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1346

Viesti Mjölnir »

Askellyönnit taakse ovat osa perusjalkatyötä, joka kuuluu Defendoon. Askellyönnit kokoaskeleella ja puoliaskeleella pitää hallita mustalla vyöllä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1347

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Siis ilmeisesti kohdassa 0:37?

Aika vaikea käsittää että joku filosofia kieltäisi lyömästä peräntyessä. Kai se on paljon parempi pysäyttää kaverin ryntäys lyönneillä kuin yrittää juosta sitä pakoon selkä edellä?
Juu. Ja astumalla etujalka taakse ja lyömällä saman puolen kädellä saadaan yllättävän hyvä pysäytyslyönti. Tekniikka ei ole kovin helppo, eikä peruskurssia
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1348

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti:
Andy kirjoitti: Siis ilmeisesti kohdassa 0:37?

Aika vaikea käsittää että joku filosofia kieltäisi lyömästä peräntyessä. Kai se on paljon parempi pysäyttää kaverin ryntäys lyönneillä kuin yrittää juosta sitä pakoon selkä edellä?

Lasse tuossa jo sivusikin vastaustani, mutta Defendon periaate on mennä täysillä sisään. Ryntäävään vastustajaan käytetään yleensä pysäytyspotkua tai mennään kilpitorjunnalla sisään. Pointti nyt vaan oli se, että tuo harjoite osui näytöksestä silmään. Noin kun ei yleensä Defendossa käsittääkseni harjoitella, eikä se kovin näyttävääkään ollut. Itse en ole kovin hyvä lyömään, mutta eikai pakittaessa kovin paljon lyönteihin edes voimaa saa? Ennemmin tekis sitten sitä kuuluisaa ällää ja kauhois paremmasta asennosta vastaan.
Näyttävyyteen en osaa ottaa kantaa, mutta muuten tuosta lyönnistä ja Defendon harjoittelusta olet osin väärässä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1349

Viesti Mjölnir »



Näkyykö tää posti?
Tässä teen toiseksi viimeisenä juttuna sen askellyönnin, eli ryntäävää kohti taakse ja kun liikesuunta vaihtui, askellyönti eteenpäin
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Defendo

#1350

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti: Näkyykö tää posti?
Tässä teen toiseksi viimeisenä juttuna sen askellyönnin, eli ryntäävää kohti taakse ja kun liikesuunta vaihtui, askellyönti eteenpäin
Näkyy.

Hyvä tekniikka ja yksi hyvä jatko tuolle pysäytys-/ horjutus - vaihtoaskellyönnille on myös potkaista takimmaiseksi vaihdetulla jalalla sellainen laajakaarinen alapotku sisäreiteeen, jonka tarkoitus on siis "repäistä jalka irti lonkasta" ts. pudottaa vihulainen perseelleen, kun sen tasapaino on jo valmiiksi rikottu.

Vai mitä mielipuolta ootte?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa