Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Defendo

#1276

Viesti sinappi »

Ile kirjoitti: Sori ootee, mutta ihan tajunnanvirtana.... voisiko aseettomasta toiminnasta veistä vastaan saada toimivan kilpailumuodon? Ehkä näistä on joskus puhuttukin...(onko jotain tällaista olemassa?).
Shodokan aikidossahan tuo on yksi kilpailumuoto.
[video][/video]
http://en.wikipedia.org/wiki/Shodokan_A ... ompetition kirjoitti: In tanto randori (短刀乱取), there is a designated attacker (tantō) and a designated empty-handed defender (toshu). The attacker attempts to stab the defender with a training knife (usually rubber or stuffed) while the defender attempts, with any of seventeen basic aikido techniques, to throw or perform joint-locks on the attacker. Tantō is expected to resist or counter with the first five techniques. In competition, the roles switch, with competitors having the same amount of time with and without the knife. In both these forms of randori, the traditional separation between the performer of technique (tori) and the receiver of technique (uke) no longer exists, as either participant may throw the opponent.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Defendo

#1277

Viesti DeusVult »

Brittiläisessä TJF jujutsussa on myös kilpailuja, joissa hyökkääjiä tulee jonossa kohti puolustautujaa, ja joillain näistä voi olla aseita. Tosin se on tyylipisteperusteinen, eikä varsinainen kamppailutilanne.

[video][/video]
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1278

Viesti Andy »

Lajin olemuksen huomioonottaen ajatus siitä että olisi kaksi erää joissa ensin toisella ja sitten toisella on veitsi tuntuisi järkevämmältä kuin veitsikaksintaistelu. Puolustautuminen aseettomana veistä vastaan on kai todennäköisempää. Ja onhan sekin varmaan mahdollista että jossain tilanteessa on perusteltua käyttää veistä aseetonta hyökkääjää vastaan. Jos ei muuten niin Defendo Greenissä.

Sitten tuosta pystyottelusta. Tämmöiseltä se nyt näyttää, niin missähän vaiheessa matsi menisi poikki noilla kahden osuman säännöillä?

[video][/video]
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1279

Viesti Mjölnir »

Kohdassa 0:38 niin paikan, jossa oli mahdollisuus takaa tulevalle hyökkäykselle, mutta selvästi mielestäni näin kaksi onnistunutta peräkkäistä suoritusta noin minuutin kohdalla. Enempää en nyt tästä puhelimen pikkunäytöltä jaksanut katsoa.

Mutta tähän disclaimer, en ole saanut koulutusta tuohon tuomaritoimintaan, enkä tiedä vielä mitä hyvän osuman kriteerejä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1280

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Lajin olemuksen huomioonottaen ajatus siitä että olisi kaksi erää joissa ensin toisella ja sitten toisella on veitsi tuntuisi järkevämmältä kuin veitsikaksintaistelu. Puolustautuminen aseettomana veistä vastaan on kai todennäköisempää. Ja onhan sekin varmaan mahdollista että jossain tilanteessa on perusteltua käyttää veistä aseetonta hyökkääjää vastaan. Jos ei muuten niin Defendo Greenissä.
Kyseessähän ei siis ole itsepuolustustilanteen simulointi, vaan Defendo-kolmion "toisen puolen", eli kamppailu-/tappelutaidon kisa. Ja Defendoon kuuluu mustan vyön tasolla veitsi vastaan aseeton ja veitsi vastaan veitsi -tekniikat samoin kuin myös Defendo Greenissä.

Keskustelu on tietysti hyvästä, ja itsehän minä tämän aloitin, mutta valitettavasti minulla on vielä hyvin vähän tietoa asiasta, enkä ole nähnyt / osallistunut yhteenkään Defendo-otteluun, joka olisi tehty kokonaan. Joten älkää hermostuko näistä "tyhjistä" vastauksista. On kuitenkin hyvä, että tulee näkemyksiä asiaan, niistä voi olla todella hyötyä, kun sääntöjä kehitetään edelleen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Defendo

#1281

Viesti tohtorismies »

Mjölnir kirjoitti:
sinappi kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kaksi kovaa onnistunutta hyökkäystä tuo voiton (tositilanteessa tulisi suurella todennäköisyydellä mahdollisuus irtautumiseen tai lopettamiseen), taikka yksi kova onnistunut hyökkäys takasektorista.
Öh, mutta eikö tuollainen ippon-tyylinen pisteytys ole vähän keinotekoista, kun kyse kerran on täyskontaktiottelusta? Meinaan vaan, että kun saa lyödä täysillä vaparihanskalla, niin sehän on sikäli tositilanne, että mahdollisuus irtautumiselle tai lopettamiselle tulee kyllä ihan itsestään, jos on tullakseen.
Tässä tulee se "turvallisuusaspekti", eli tuomari laittaa pelin poikki kun kaksi peräkkäistä hyvää hyökkäystä onnistuu
Ideahan on hyvä. Että turvallisesti saa koeponnistaa mutta väkiselläkin herää kysymys että eikö defendo treeneissä koeponnisteta muuten?

Että tälläiselle on erikseen tarvetta.

Ja tukeeko tämä nyt oikesti mitään itsepuolustukseen liittyvää todenteolla vai halutaanko tässä vain miellyttää harrastajamassaa ja saada enemmän jengiä salille?

Parhain terveisin
Jarno
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1282

Viesti Mjölnir »

tohtorismies kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
sinappi kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kaksi kovaa onnistunutta hyökkäystä tuo voiton (tositilanteessa tulisi suurella todennäköisyydellä mahdollisuus irtautumiseen tai lopettamiseen), taikka yksi kova onnistunut hyökkäys takasektorista.
Öh, mutta eikö tuollainen ippon-tyylinen pisteytys ole vähän keinotekoista, kun kyse kerran on täyskontaktiottelusta? Meinaan vaan, että kun saa lyödä täysillä vaparihanskalla, niin sehän on sikäli tositilanne, että mahdollisuus irtautumiselle tai lopettamiselle tulee kyllä ihan itsestään, jos on tullakseen.
Tässä tulee se "turvallisuusaspekti", eli tuomari laittaa pelin poikki kun kaksi peräkkäistä hyvää hyökkäystä onnistuu
Ideahan on hyvä. Että turvallisesti saa koeponnistaa mutta väkiselläkin herää kysymys että eikö defendo treeneissä koeponnisteta muuten?

Että tälläiselle on erikseen tarvetta.

Ja tukeeko tämä nyt oikesti mitään itsepuolustukseen liittyvää todenteolla vai halutaanko tässä vain miellyttää harrastajamassaa ja saada enemmän jengiä salille?

Parhain terveisin
Jarno
Joo, kyllä koeponnistetaan treeneissä.

Mutta ihmiset haluavat kilpailua. Kuten ketjusta "Mitä Kansa Haluaa?" voidaan päätellä.

Ja kilpailuun liittyy paljon hyviä puolia, jos ne tehdään oikein.

Itsepuolustukseen liittyviä asioita, hmmmm. No, jos vaikka aloitetaan siitä, että Defendo-filosofian mukaisesti itsepuolustuksen fyysinen osuus koostuu jutuista, jotka otetaan pääosin sellaisista lajeista, joissa niitä koeponnistetaan jatkuvasti kilpailussa. Kuten paini, nyrkkeily, potkunyrkkeily, BJJ, lukkopaini yms. Kun näistä saatu tekniikkavalikoima rakennetaan koherentiksi paketiksi, jonka osa-alueet tukevat toisiaan, niin treenaamalla näitä rajoitettuja tekniikoita kilpailumielessä, tulee paremmaksi. Mielestäni.

Ja edelleen, Defendo -ottelu ei ole mikään itsepuolustussimulaattori, vaan kamppailukilpailu, jossa käytetään Defendon tekniikoita. Tarkoituksena, että henkilö tulisi paremmaksi niissä tekniikoissa ja niiden ajoituksessa sekä toteutuksessa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Defendo

#1283

Viesti tohtorismies »

Okei. Asiallinen vastaus.

Jengi saa sitä mitä tilaa, kyllä tuolla varmasti salivuokrat maksetaan.

Senshidossahan asia jätetään jokaisen omalle vastuulle ja mennään huitomaan niiden "spesialistien" luo eikä yritetäkkään osata kaikkea itse täydellisesti.


Jarno
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1284

Viesti Mjölnir »

tohtorismies kirjoitti: Okei. Asiallinen vastaus.

Jengi saa sitä mitä tilaa, kyllä tuolla varmasti salivuokrat maksetaan.

Senshidossahan asia jätetään jokaisen omalle vastuulle ja mennään huitomaan niiden "spesialistien" luo eikä yritetäkkään osata kaikkea itse täydellisesti.


Jarno
Juu. Siinä se ero. Among other things
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93925
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendo

#1285

Viesti Mika »

Senshido ei taida liittyä aiheeseen kovinkaan tiiviisti, mutta tällaisia kisoja ei siinä lajissa voisi järjestää siksikään, ettei harrastajamassaa vain ole tarpeeksi, mikäli en ole ymmärtänyt jotakin väärin. Edelleenkin olen silti sitä mieltä, ettei Senshido liity aiheeseen. Hassuksihan se mielestäni muuttuisi, jos jokaisen lajin edustajat kävisivät tässä ketjussa kertomassa, miksi heillä ei toimita kuten Defendossa toimitaan. Sauna on sitten ihan eri alue. Siellä on tarkoituskin tarkastella useampia lajeja ja niiden metodeja aina samassa ketjussa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Defendo

#1286

Viesti tohtorismies »

Mika kirjoitti: Senshido ei taida liittyä aiheeseen kovinkaan tiiviisti, mutta tällaisia kisoja ei siinä lajissa voisi järjestää siksikään, ettei harrastajamassaa vain ole tarpeeksi, mikäli en ole ymmärtänyt jotakin väärin. Edelleenkin olen silti sitä mieltä, ettei Senshido liity aiheeseen. Hassuksihan se mielestäni muuttuisi, jos jokaisen lajin edustajat kävisivät tässä ketjussa kertomassa, miksi heillä ei toimita kuten Defendossa toimitaan. Sauna on sitten ihan eri alue. Siellä on tarkoituskin tarkastella useampia lajeja ja niiden metodeja aina samassa ketjussa.


Ei liitykkään, vaikka liityykin.

Itsepuolustus kun on minun mielestäni hemmetin vakava aihe ja itsepuolustusta kun tulee treenattua(muiden asioiden ohessa) niin kyllä se minun mielestäni on ihan okei kysyä miten kilpailu liittyy mihinkin ja vetää linkkiä siihen miten itse(defendon ulkopuoliset) treenaa.

Sama se mulle on mitä mikäkin laji tekee, ei se minulta ole pois.

Jarno
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Defendo

#1287

Viesti Rojola »

tohtorismies kirjoitti: Senshidossahan asia jätetään jokaisen omalle vastuulle ja mennään huitomaan niiden "spesialistien" luo eikä yritetäkkään osata kaikkea itse täydellisesti.
Mode voi tämän siirtää sotkemasta Defendo-ketjua, mutta tuo ylläoleva lainaus ei pidä mielestäni täysin paikkaansa ja koen aiheelliseksi vastata siihen. Senshido-harjoittelun sisältö riippuu salikohtaisesti ja tästä aiheesta on jauhettu useamman kerran jo Senshido-ketjuissa, mutta jostain syystä tuo pomppaa toisinaan esiin...

Sanon kuitenkin aiheeseen sen verran, että konsepti tulisi mielenkiintoisemmaksi epäsymmetrialla jolloin itsepuolustuksen luonne tulisi paremmin esiin (vaikka kyseessä ei olekaan itsepuolustussimulaatiokilpailu). Tällöin kehitettäisiin jotain oikeasti uutta, tosin ehkä on järkevämpi lähteä liikkeelle varovaisin askelein? "Pelaamiseksi" tuo muuttuu ennemmin tai myöhemmin, ellei sääntökokoelmaa pidetä jatkuvassa liikkeessä - ja mielenkiintoista onkin nähdä minkälaiseksi peliksi tämä muokkautuu.

Uskoisin, että Defendo Duellum on oiva tapa sitouttaa harjoittelijoita lajin pariin ja se sopii lajin luonteeseen (sikäli kuin minä lajin luonnetta ymmärrän).
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Defendo

#1288

Viesti tohtorismies »

Rojola kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Senshidossahan asia jätetään jokaisen omalle vastuulle ja mennään huitomaan niiden "spesialistien" luo eikä yritetäkkään osata kaikkea itse täydellisesti.
Mode voi tämän siirtää sotkemasta Defendo-ketjua, mutta tuo ylläoleva lainaus ei pidä mielestäni täysin paikkaansa ja koen aiheelliseksi vastata siihen. Senshido-harjoittelun sisältö riippuu salikohtaisesti ja tästä aiheesta on jauhettu useamman kerran jo Senshido-ketjuissa, mutta jostain syystä tuo pomppaa toisinaan esiin...
No juu, "jätetään omalle vastuulle" on meikäläisen omaa kärjistettyä kieltä.

Vastaan tähän omassa ketjussa.

Mutta ei siinä mitään hyvä juttu defendolle.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1289

Viesti Andy »

Miten onko idea että näissä kolmessa kilpailumuodossa kisataan aina kaikissa yhteen menoon ja lasketaan pisteet yhteen jollain tavalla? Vai onko erikseen veitsikisat, painikisat ja nyrkkitappelukisat joista voi osallistua vain osaan?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1290

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Miten onko idea että näissä kolmessa kilpailumuodossa kisataan aina kaikissa yhteen menoon ja lasketaan pisteet yhteen jollain tavalla? Vai onko erikseen veitsikisat, painikisat ja nyrkkitappelukisat joista voi osallistua vain osaan?
Olen ymmärtänyt, että kisataan kaikissa kolmessa, tosin voitto voi tulla kahdessa erässä, jolloin kolmatta ei oteta. Erän voitosta saa siis pisteen ja kahdella voitolla vie ottelun
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa