Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga

#721

Viesti Andy »

Jäseneksi ottamattomuutta ei tarvitse perustella.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#722

Viesti Vesa Vuorinen »

Kiitos herrat!

Muutetaan asiaa. Selvitän tuon virallisen kannan eräältä tutulta lakimieheltä. Tunsin hänet jo Nokian aikoina. Osannee sanoa, miten tuo asia menee virallisesti. Siis tuon opettamisen / rikosrekisterittömyyden kannalta. Palaan asiaan joskus, jos saan sen selville. Tässähän kuitenkin lähtökohta on hyvä - eli välttää antamasta väkivaltaisille ihmisille lisää keinoja tehdä pahaa. Ei minun tai edustamani järjestön tarkoitus ole loukata entisiä rikollisia...,tai syrjiä vähemmistöjä. Luultavasti kaikki tämän täällä nyt tajuavatkin.

Palaan vielä yhteen asiaan. Täällä oli jotain puhetta Commando Krav Magan nimestä. Noo, mitä tuohon voisin sanoa...,virallisesti CKM on nimetty noin siksi, että "krav Maga tarkoittaa hepreaksi lähi-tai kontaktitaistelua. "Commando" viittaa lajin sotilastaustaan, sekä siihen, että CKM:ssä käytetään osittain samoja tekniikoita ja taktiikoita IDF:n kanssa. Olen silti samaa mieltä siitä, että varmasti asiassa on ajatelty myös kaupallisuutta. CKM:hän ei ole tyypillinen seuravetoinen laji. Kattojärjestö on yritys, ja aika moni ylemmän luokan ohjaaja tekee opetusta ammatikseen. Suomen kieleen sana "commando" istuu huonosti. Olen samaa mieltä. Kuitenkin, hepreassa se kuulemani mukaan tarkoittaa vain erikoisjoukkojen sotilasta. Siellä ihan yleinen sana. Luultavasti myös esimerkiksi Amerikan suunnalla on helpompi myydä lajia tuolla nimellä, kuin jollain kökkö-mätöllä.
Sinänsä hauskaa, mutta olen juuri Suomessa huomannut tuon nimen aiheuttaman negatiivisuuden. Olen siitä saanut kuulla aika paljon. Mutta mitäpä minä siitä :-) .jos ihmisen suurin murhe on yhden lajin nimi, hänellähän menee aika hyvin...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga

#723

Viesti Mika »

Joo, ei tosiaan yhdistyksessä, mutta yrityksellä lienee sitten vähän erilaiset velvollisuudet. Käsittääkseni osa kamppailulajiseuroista on nykyään yritysmuotoisia. Silloin uskoakseni tuollainen pykälä olisi lainvastainen, mutta en kyllä tiedä tätä faktaksi.

Ymmärrän Krav Maga -seurojen logiikan. Silti minusta on harhaanjohtavaa ilmoittaa ettei tuomittuja rikollisia oteta jäseniksi, kun eihän se ole totta. Oikeampaa olisi sanoa ettei tuomittuja rikollisia haluta jäseniksi.
Vesa Vuorinen kirjoitti: Lähetän osallistujien nimi ja osoitetiedot kattojärjestöllemme.
Taaskin vain arvailen, mutta mitäköhän nykyinen lakikirja sanoo henkilötietojen luovuttamisesta ulkomaille?
Tietojen luovuttamisesta, siis esimerkiksi henkilörekisterin tai sen osan kopioinnista toisen organisaation käyttöön, oli vanhassa henkilörekisterilaissa erillisiä säädöksiä. Nykyisessä laissa luovuttamista tarkastellaan yhtenä henkilötietojen käsittelemisen muotona. Sitä siis koskevat henkilötietojen käsittelyn yleiset edellytykset, jotka käytännössä rajoittavat luovuttamista melkoisesti. Tosin on olemassa erillisiä säädöksiä esimerkiksi tietojen luovuttamisesta puhtaasti tilastollisiin tarkoituksiin, sukututkimukseen ym.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#724

Viesti Vesa Vuorinen »

Niin,

kuten sanoin niin vaatimus rikosrekisterittömyydestä ei ole minun keksimäni. Se on kattojärjestömme vaatimus kursseille tuleville. En olisi niin varma, ettei tuota voisi yritystoiminnassakin soveltaa. Jos vaikka lajia opettava taho on yritys, se voi kai asettaa kriteerejä myymälleen tuotteelle. Kuten vaikka 18 vuoden iän. Samalta pohjalta voisi ehkä ajatella muitakin kriteerejä. Sellaisia, jotka eivät ketään syrji. Tosin kieltämättä tämä asettaa kyllä rangaistuksensa jo kärsineen ihmisen hieman eriarvoiseen asemaan. Kuten sanoin, selvitän tämän eräältä lakimieheltä. Sitten ei tarvitse arpoa asiaa.

Henkilötietojen luovuttamiselle ei ole mitään estettä. Koska siis tämä tapahtuu 1) asianomaisten omalla suostumuksella 2) niitä ei kopioida mistään rekisteristä 3) ne luovutetaa ulkomaalaiselle yritykselle. Ne tarvitaan senkin takia, että kurssin läpäisevät saavat suoraan kattojärjestöltä sertifikaatin kotiinsa. Olen ollut sen verran yritystoiminnassa mukana, että tiedän tämän asian ihan varmaksi. Tietoja ei lähetetä, jos joku ei siihen suostu. Tosin hän ei myöskään silloin saa mahdollista sertifikaattia. Ja ainakin minusta olisi erikoista, miksi joku ei suostuisi?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga

#725

Viesti Mika »

Joo, se onkin varmasti totta, että jos jäsen suostuu tietojensa luovuttamiseen, silloin ne voidaan jakaa eteenpäin.

18 vuoden ikä on minusta eri asia kuin vaikka rikosrekisteri. Rikosrekisteri sitten taas on ihan luonnollisena esteenä joihinkin koulutuksiin tai ammatteihin. Tosin en itse osaa nähdä, miten kamppailulajiseurat tai -yritykset sijoittuvat tässä viidakossa. Kukaanhan ei tietenkään halua opettaa väkivaltataitoja sellaisille, joiden voidaan katsoa käyttävän niitä rikollisesti, mutta tukeeko lakikirja tällaista ehtoa? Ihan mielenkiintoinen pohtimisen aihe tämä minusta on.

Kerrotko sitten mitä tämä lakimies kertoo? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#726

Viesti Vesa Vuorinen »

Kyllä.

Varsinkin jos kouluttava taho on yritys, ja kattojärjestö on toinen yritys. Silloin esimerkiksi kouluttava taho voi esimerkiksi myydä virallisesti kattojärjestönä toimivan yrityksen tuotetta. Tässä tapauksessa koulutusta. Tällöin voidaan vaatia, että osallistuja ilmoittaa tietonsa kattojärjestölle. Muuten ei saa tuotetta itselleen.
Anyway, tällä asialla ei liene kuin akateeminen merkitys. Siis tietojen luovuttamisella. Minulle jo ilmoittautuneet ihmiset ovat kaikki esimerkiksi antaneet luvan tietojensa ilmoittamiseen. Jos tämä tulisi olemaan jollekin ongelma, haluaisin kyllä kuulla miksi? Sen jälkeen sitten voisin miettiä, mitä asian kanssa tehdään.

Minä kerron asian virallisen puolen, kun saan sen selville. Laitan illalla asiasta mailia lakimiehelle. Ja korjasin jo hieman noita sivujamme :-)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#727

Viesti Mjölnir »

Vesa Vuorinen kirjoitti: Se käsittääkseni ei ole laitonta, että lajia ei opeteta rikosrekisterin omaaville? Eikös tämä ole case defendossakin, Mjölnir?
Juu, emme ota jäseniksi henkilöitä, joilla on rikollista taustaa. Ne, ketkä ilmoittautuvat peruskurssille, allekirjoittavat paperin, että heillä ei ole rikollista taustaa, ja sitoutuvat siihen, että mikäli rikkoo tätä sääntöä, niin voidaan erottaa yhdistyksestä.

Ihan vaan, jos tämä sattuisi tulemaan ilmi jossain muissa yhteyksissä, kuten julkisten tuomiolauselmien muodossa tms.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#728

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Kukaanhan ei tietenkään halua opettaa väkivaltataitoja sellaisille, joiden voidaan katsoa käyttävän niitä rikollisesti, mutta tukeeko lakikirja tällaista ehtoa? Ihan mielenkiintoinen pohtimisen aihe tämä minusta on.
Yhdistys voi valita jäsenensä, eli kaikkia ei ole pakko ottaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga

#729

Viesti Mika »

Joo, yhdistys tietenkin voikin, mutta voiko yritys, sitä mietin. Tokihan nyt varmaankin 99 prosenttia kaikista kamppailulajiseuroista on yhdistyksiä, mutta nykyään taitaa Suomessakin olla muutama yritys jo. En silti tiedä tätä varmaksi.

Ymmärrän silti hyvin sen, ettei seura, joka opettaa esimerkiksi poliiseja, halua ottaa riveihinsä rikollisia. Olisihan se vähän erikoista, jos poliisi harjoittelisi jotakin kamppailulajia entisen pokansa kanssa. Tai vähän hassulta se minusta tuntuisi. Toisaalta sitähän ei kaiketi näissä Krav Maga -seuroissa ole määritelty, millaisista rikoksista ovi sulkeutuu.

Mutta tästähän on oma ketjunsa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#730

Viesti Vesa Vuorinen »

No niin,

Hyvä, kun nämäkin asiat tulivat esille tässä vaiheessa. Tiedotan organisaatiota, että Suomessa ei saa selvittää hakijoiden rikosrekisteriä. Selvitän myös lakimieheltä jo pelkästä mielenkiinnosta miten tuo asia yrityksissä menee? Siis se, voidaanko kieltää opettaminen rikosrekisterin omaavilta?

Suomen krav maga liiton sivuilla hakijoista mainitaan "Krav Maga on tarkoitettu kaikille yli 18 vuotta täyttäneille puhdasmaineisille henkilöille." Tuohan käytännössä viitannee myös juuri rikosrekisteriin.

Kuten jo aiemmin sanoin, kaikissa tapauksissahan tässä on kyseessä se, ettei kukaan halua opettaa mahdollisia lajin väärinkäyttäjiä. Koska en ole ihan varma miten tuo rikosrekiseri menee, muotoilin CKM Finlandin sivut hieman eri tavalla. Nyt rikosrekisteri "ei ole toivottavaa". Poistin viittaukset sen tarkistamiseen, koska tämä oli Suomessa mahdotonta. Koska kattojärjestömme Combat Survival on kuitenkin yritys, selvitän tämän asian vielä lakimiehen kanssa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga

#731

Viesti Andy »

Totta kai yritys saa valita asiakkaansa, kunhan sitä ei tehdä syrjivin perustein. Ovathan esimerkisi jotkut kaupat kieltäytyneet myymästä energiajuomia alle 15-vuotiaille. Esim. rodun tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella ei saa valikoida asiakkaita, mutta eihän nyt rikosrekisteri ole tällainen syrjivä peruste.
Viimeksi muokannut Andy, elo 6, 2014, 16.52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga

#732

Viesti Mika »

Onko varmasti näin?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Krav Maga

#733

Viesti Mika »

Olen Petrin kanssa samaa mieltä. Kukaan ei tietenkään halua opettaa sellaisia henkilöitä, jotka voivat käyttää opittuja taitoja väärin, mutta sen ilmoittaminen kurssimainoksessa on vain kornia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Krav Maga

#734

Viesti PetriP »

Andy kirjoitti: Totta kai yritys saa valita asiakkaansa, kunhan sitä ei tehdä syrjivin perustein. Ovathan esimerkisi jotkut kaupat kieltäytyneet myymästä energiajuomia alle 15-vuotiaille. Esim. rodun tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella ei saa valikoida asiakkaita, mutta eihän nyt rikosrekisteri ole tällainen syrjivä peruste.
Ei se ole syrjivä. Se on jonnninjoutava. Millä perusteella seura tai yritys voisi rekisterinolemassolon
tarkistaa? Kamppailutaison opetus ei varmasti ole peruste ja lisäksi se maksaa. Säännöt joita ei voi valvoa ovat turhia

Kyse on hölmöstä markkinointi tekniikasta. Ollaan niin kovia ettei oteta pahiksia mukaan.
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Krav Maga

#735

Viesti Vesa Vuorinen »

Olen hieman eri mieltä Petri P:n kanssa.

Minä en ainakaan itse halua opettaa ihmistä, joka esimerkiksi on todistetutsti väkivaltainen. Tai vaikkapa tuomittu jostain pahoinpitelyistä. Kyse on siitä, että en pidä itse väkivaltaisista henkilöistä. Aloitin joskus aikoina magan juuri siksi, kun sain ilman syytä yhdeltä pahikselta todella kunnolla turpaani. En todellakaan aio opettaa ainakaan tietoisesti ketään vastaavaa.

Minä olen myös sitoutunut noudattamaan Commando Krav Magan kattojärjestön sääntöjä. Tämä asia rikosrekisteristä tulee sieltä. Kuten tässä aiemmin jo todettiin, tarkistaminen voi olla sitten asia erikseen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 14 kurkkijaa