Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#496

Viesti Mjölnir »

tänään tehtiin muunmuassa sitä, että lyötiin puukkolyöntejä täysillä tyynyyn ennen tekniikkaharjoittelun aloittamista. Tosin lyötiin niin, että puukosta oli vain kahvan pää vähän näkyvissä sieltä nyrkistä, mutta ideana se, että hyökkääjä orientoituu lyömään oikeasti ennen tekniikkaharjoittelua. Sitten lyötiin kovaa niitä puukkopistoja myös henkilöön.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga -videoita

#497

Viesti DeusVult »

ninja kirjoitti: Tämä dedikoituneempi on nyt niin hieno sana, etten ymmärrä mitä se takoittaa.
Dedikaatio = omistautuminen. Tarkoittaa hyökkäämistä niin, että maksimaalisen hyökkäystehon saavuttaakseen hyökkääjä uhraa osan (tai kaiken) puolustautumis- ja reagointikyvystään. Tämä on erittäin tavallista erilaisissa päällekarkaustilanteissa.
ninja kirjoitti: Mitä tarkoitat tällä?: "Tämä antaa puolustajalle mahdollisuuden yllättää puukottaja omalla toiminnallaan, mikä ei salilla sparratessa käytännössä tahdo onnistua mitenkään."
Sparrissa - niinkuin minä sen ymmärrän - ei ole erikseen puolustautujaa ja hyökkääjää. On vain kaksi periaatteessa tasaväkistä ottelijaa. Tässä on se radikaali ero ip-tilanteen ja sparrin välillä. Sparrissa se puukkomies tietää tarkkaan mitä vastustaja pyrkii tekemään, ja mitoittaa oman tekemisensä estääkseen tämän vastustajan toiminnan mahdollisimman tehokkaasti. Aseistautuneella ottelijallahan on tietenkin mahdoton etulyöntiasema, jos tilanne muuten on ottelijoiden välillä tasapäinen.

Sen sijaan yleensä ip-aspektia sisältävät kamppailulajit perustavat nämä asymmetriset asetelmat siihen oletukseen, että hyökkääjä - aseen tai aloitteen suomaan näennäiseen etuun luottaen - ei osaa odottaa vakavasti otettavaa vastustusta, ja näin ollen tämä on mahdollista yllättää taidolla ja määrätietoisella toiminnalla.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#498

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Sen sijaan yleensä ip-aspektia sisältävät kamppailulajit perustavat nämä asymmetriset asetelmat siihen oletukseen, että hyökkääjä - aseen tai aloitteen suomaan näennäiseen etuun luottaen - ei osaa odottaa vakavasti otettavaa vastustusta, ja näin ollen tämä on mahdollista yllättää taidolla ja määrätietoisella toiminnalla.
Juuri näin.

Tai ainakin on mahdollisuus paeta, koska ei jähmety.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Krav Maga -videoita

#499

Viesti ninja »

DeusVult, nyt ymmärrän pointtisi paremmin. Joten voiko väkivaltaa ylipäätään treenata kamppailusalilla, oli laji mikä tahansa?
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga -videoita

#500

Viesti DeusVult »

ninja kirjoitti: DeusVult, nyt ymmärrän pointtisi paremmin. Joten voiko väkivaltaa ylipäätään treenata kamppailusalilla, oli laji mikä tahansa?
Voiko sotimistakaan treenata rauhanaikana intissä? :) Mielestäni voi, mutta se miten se toimii sitten käytännössä on Tuntematonta lainatakseni aina ikäänkuin "korkeemmas käes".
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#501

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Mielestäni voi, mutta se miten se toimii ....
...on kiinni siitä, miten hyvin opetus on valmistanut tositilanteeseen.

Mutta taitaap olla jo aika offtopikkia tässä KM-videoita ketjussa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga -videoita

#502

Viesti DeusVult »

Mjölnir kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Mielestäni voi, mutta se miten se toimii ....
...on kiinni siitä, miten hyvin opetus on valmistanut tositilanteeseen.
Mutta jos ja kun harjoitustilanne ei voi koskaan olla kaikilta muuttujiltaan täysin sama kuin tositilanne, niin mistä tietää kuinka hyvin opetus valmistaa tositilanteeseen? :(
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#503

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Mielestäni voi, mutta se miten se toimii ....
...on kiinni siitä, miten hyvin opetus on valmistanut tositilanteeseen.
Mutta jos ja kun harjoitustilanne ei voi koskaan olla kaikilta muuttujiltaan täysin sama kuin tositilanne, niin mistä tietää kuinka hyvin opetus valmistaa tositilanteeseen? :(
Siitä, miten aiemmin tai itse on tositilanteissa mikäkin juttu toiminut ja miten harjoitteet ovat siihen valmistaneet. Ensikertalaisilla on tietysti se ongelma, että jos ei ole veteraania opettamassa, niin voi heittää vaan sivistyneitä arvauksia tai pyrkiä saamaan oppia sellaisesta, joka tietää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga -videoita

#504

Viesti DeusVult »

Mjölnir kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Mielestäni voi, mutta se miten se toimii ....
...on kiinni siitä, miten hyvin opetus on valmistanut tositilanteeseen.
Mutta jos ja kun harjoitustilanne ei voi koskaan olla kaikilta muuttujiltaan täysin sama kuin tositilanne, niin mistä tietää kuinka hyvin opetus valmistaa tositilanteeseen? :(
Siitä, miten aiemmin tai itse on tositilanteissa mikäkin juttu toiminut ja miten harjoitteet ovat siihen valmistaneet. Ensikertalaisilla on tietysti se ongelma, että jos ei ole veteraania opettamassa, niin voi heittää vaan sivistyneitä arvauksia tai pyrkiä saamaan oppia sellaisesta, joka tietää.
Mutta eihän omien kokemusten ja opetuksen välille kuitenkaan voi vetää suoria yhtäläisyysviivoja. Ehkä joku juttu on toiminut omalla kohdalla kerran, ehkä jopa kaksi, mutta ehkä se ei toimikkaan kolmatta kertaa? Toisaalta jollain epätoivoisella "tempulla" mitä ei ole ikinä harjoitellut, mutta jonka tositilanteessa vetää ihan intuitiolla, voi ollakin juuri haluttu vaikutus.

Pointtini siis on että vaikka harjoittelet miten, et voi ikinä olla 100% varma tuloksesta. Useimmat kamppailulajithan joka tapauksessa perustuvat jonkun omiin tositilannekokemuksiin, mutta se mitä sulle sitten oikeasti käy, on aina jossain määrin sattuman kauppaa. Vai mitä? :)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga -videoita

#505

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: Pointtini siis on että vaikka harjoittelet miten, et voi ikinä olla 100% varma tuloksesta. Useimmat kamppailulajithan joka tapauksessa perustuvat jonkun omiin tositilannekokemuksiin, mutta se mitä sulle sitten oikeasti käy, on aina jossain määrin sattuman kauppaa. Vai mitä? :)
Kyllä

On muuten eräälle potkulaiselle käynyt sillä tavalla, että uhkaajalla on ollut kaksi puukkoa, yksi molemmissa käsissä. Kertoi, että hetken aikaa löi päätöksentekoketju tyhjää, kun ei ollut koskaan harjoitellut kahta puukkoa vastaan :smt003
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#506

Viesti Mjölnir »

magamies kirjoitti: Krav magassa harjoitellaan mm. veitsiuhkia tai pistooliuhkia ja nämähän tapahtuvat paikaltaan, veitishyökkäys on eri asia kuin uhka ja moni joka harjoitellut vain jotain muuta lajia ei tätä ymärrä, kun monessa lajissa ei koskaan harjoitella kyseisiä veitsiuhkia.
tämä ei ihan täysin pidä paikkaansa, tai ainakaan siinä tyylisuunnassa, jota olen harjoitellut. Ensin opetellaan kyllä paikaltaan, mutta harjoitellaan myös liikkeestä, esim pistooli vedetään esiin ja osoitetaan sillä, tehdään tekniikka niin nopeasti kuin pystytään jne.

Tässä on esimerkkejä siitä soveltavammasta harjoittelusta, jossa perustekniikoita laitetaan käytäntöön vähän enemmän muuttuvissa ja liikkuvissa tilanteissa:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bATlhGo_WmU[/youtube]
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Krav Maga

#507

Viesti Point »

Mjölnir kirjoitti: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bATlhGo_WmU[/youtube]
Olin näkeväni alla olevassa videossa muutamia kertoja, että uhkaajan ase osoitti "pidemmän aikaa" (sekuntteja) uhattua, kun aseesta kamppailtiin. Kuinka iso riski, tässä on, että uhkaaja ampuu joko tahallaan tai vahingossa toisen, kun aseestaa kamppaillaan? Vai onko se liipaisimen vetäminen sen verran "hidasta ja vaikeaa", että Lucky Lukemainen laukausi ei oikeasti tilanteessa onnistuisi. Kuinka mahdollista on ns vahinkolaukaus.

Kysyn tätä, kun en ole ampunut pistoolilla kuin 2 kertaa elämässäni. Kerran Laosissa radalla (enkä edes osunnut :( ) ja kerran hiekkamontulla teloitin yhden muovikanisterin.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Krav Maga

#508

Viesti Rojola »

Saattaa olla hyvinkin todennäköistä, koska: http://www.danzanryu.com/interlimb.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyhyesti, kun vasen tyhjä kätesi tarttuu ja kamppailee kohdehenkilöä vastaan, saattaa myös oikea kätesi, jossa ase on, puristua ja mikäli sormi on liipasimella... Minulle on kerrottu viisaampien toimesta, että tämä "interlimb interaction" on aiheuttanut monia vaaratilanteita.

Aseuhkajuttujahan on hyvä reenailla täysmetalli airsoft-kaasuaseilla. Vaatii toki silmäsuojat.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Krav Maga

#509

Viesti Point »

Rojola kirjoitti: Saattaa olla hyvinkin todennäköistä, koska: http://www.danzanryu.com/interlimb.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyhyesti, kun vasen tyhjä kätesi tarttuu ja kamppailee kohdehenkilöä vastaan, saattaa myös oikea kätesi, jossa ase on, puristua ja mikäli sormi on liipasimella... Minulle on kerrottu viisaampien toimesta, että tämä "interlimb interaction" on aiheuttanut monia vaaratilanteita.

Aseuhkajuttujahan on hyvä reenailla täysmetalli airsoft-kaasuaseilla. Vaatii toki silmäsuojat.

Eli suurin riski on ns vahinkolaukaus ei "tietoinen" laukaus?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#510

Viesti Mjölnir »

Point kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: [youtube][/youtube]
Olin näkeväni alla olevassa videossa muutamia kertoja, että uhkaajan ase osoitti "pidemmän aikaa" (sekuntteja) uhattua, kun aseesta kamppailtiin. Kuinka iso riski, tässä on, että uhkaaja ampuu joko tahallaan tai vahingossa toisen, kun aseestaa kamppaillaan?
Se on oikeasti virhe, eli piipun ei pitäisi osoittaa kohti. Mutta tuollaisessa soveltavassa harjoituksessa virheitä sattuu. Tosin, siellä on ainakin yksi kohta, jossa tästä kuvakulmasta ase saattaa näyttää osoittavan kohti, mutta on oikeasti ohi. Joskus kamera valehtelee.

Kuten Rojola totesi, on erittäin mahdollista, että ase laukeaa kamppailtaessa, koska bi-polaarinen symmetria. Eli kun toinen käsi puristaa, niin toinenkin puristaa mielellään.

edit:
en muuten löydä itse kuin yhden kohdan, jossa ase osoittaa kamppailun aloittamisen jälkeen kohti puolustautujaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 23 kurkkijaa