Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanish
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 76
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Vantaa

Krav Maga

#436

Viesti Vanish »

Tervehdys!

Oman lajini etsintä jatkuu edelleen uudella paikkakunnalla, tällä kertaa Tikkurilassa.
Seuraavaksi olisikin tarkoitus kokeilla löydänkö etsimäni magasta. Lähellä uutta asuntoani sijaitsee Vantaan Kamppailukeskus, onko kenelläkään tietoa ohjaajien tasosta magan puolella kyseisessä seurassa?
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Krav Maga

#437

Viesti Lowclass »

Kokeile. Kemiat osaltaan ratkaisee ei pelkkä taso. Kuten mulla ei tasoa mutta välillä jotkut ajaneet 70km kuukausia...
Zamikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 81
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga

#438

Viesti Zamikki »

Mitenkä muuten SKML:n puolella noin ylipäätään myönnetään "mustia vöitä", eli expert tasoja? Tai oikeastaan kuka sen myöntää? Pitääkö se käydä "hakemassa" ulkomailta asti tms? (Ellei jokin leiri tms, jossa on tarpeeksi isoja herroja, satu suomeen)

SKML kuuluu nettisivujensa mukaan IKMF "kattojärjestöön" ja ilmeisesti ostaa koulutuspalveluita KMG yritykseltä. Kumpikin organisaatiohan varmaan myöntää esimerkiksi noita expert tasoja. (Vai antaako toinen koulutuksen ja toinen tason?) Suomessa varmaankin SKML:n Jyrki Saario myöntää ainakin alemmat expert tasot (ehkä jonkin kollegion avustuksella), mutta kuka myöntää ne korkeammat? Vaikka Saarion seuraavan tason, onko se KMG vai IKMF. (Tai riittääkö että toinen myöntää tason, niin myös toinen hyväksyy sen tms. Vai onko tälläista ongelmaa olemassakaan ja mä pähkäilen ihan turhia!?)

Tämä tuli mieleen lähinnä siitä mustavyö ketjusta sekä siitä, että ennen joulua pidetyllä FEKM:n talvileirillä saatiin suomeen vasta neljäs euroopan liiton myöntämä mustavyö krav magassa ja kukaan suomessa ei voi mustaa tosiaan myöntää vaan sen pitää tulla FEKM:n puolelta. Sitä en osaa sanoa onko se Douieb itse, vai onko muitakin ylempiä daneja, tai joku dan-kollegio jotka sen vyön viime kädessä myöntää. (Itse veikkaan ensimmäistä!)

Mustat ovat myös ainoita jotka voivat mitään vöitä ylipäätään myöntää ja Tampereelle mennyt uusi vyö helpottaa silleenkin kun kaikki aiemmat mustat ovat olleet Helsingissä Combatilla. (Ja ilmeisesti sitten käyneet vyökokeet pitämässä peruskursseja myöten myös "maakunnissa")

SKML:n sivuilla on maininta jostain expert kurssista johon otetaan parikymmentä taistelijaa ja muistaakseni viime vuonna oli sama homma, tämä vähintäänkin vihjaa siihen suuntaan että expert tasoja on suomessa useita kymmeniä ellei satoja. Osaako joku sanoa tarkempaa lukua? Ja ehkäpä tuo ei vielä sano mitään yksinään, vaan jos joku osaisi sanoa lisäksi suuntaa antavan luvun SKML:n jäsenmäärästä myös. SKML on ilmeisesti selvästi suurempi kuin PKMI kuitenkin. Valitettavasti en osaa sanoa PKMI:n jäsenmäärästä mitään...mutta ei kait se voi olla kuin joitakin satoja. Voisihan tätä yrittää kysellä.


Josta taas päästään seuraavaan:
Meillä on hehkuteltu että FEKM olisi nykyään reilusti suurin krav maga liitto maailmassa noin 13000 jäsenellään. Ymmärtääkseni aiemmin tämä "titteli" oli IKMF:llä. Osaako joku sanoa heidän nykyisestä jäsenmäärästään jotain?

Jotenkinhan KMG liittyy asiaan, mutta kun IKMF on liitto ja KMG yritys niin mun aivot eivät kaikkea tajua! =D Osa vanhoista IKMF:n jäsenistä varmaan kuuluu vain toiseen ja osa kumpaankin tms. Mutta oletan siis Yanilovin irtaantumisen IKMF:stä olevan syy FEKM:n hehkutuksiin ja mä tässä vähän kyselen että onko hehkutuksille katetta...
Chuck Norris failed 7th grade Science. The only thing he recognized on the periodic table was the element of surprise.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#439

Viesti Mjölnir »

Zamikki kirjoitti: Mitenkä muuten SKML:n puolella noin ylipäätään myönnetään "mustia vöitä", eli expert tasoja? Tai oikeastaan kuka sen myöntää? Pitääkö se käydä "hakemassa" ulkomailta asti tms? (Ellei jokin leiri tms, jossa on tarpeeksi isoja herroja, satu suomeen)
Näin on. Tällä hetkellä suomalaisilla ei ole oikeutta myöntää expert-tasoja. Expert -tasokokeessa on kaksi tai kolme testaajaa, jotka kuuluvat "kolleegioon".
SKML kuuluu nettisivujensa mukaan IKMF "kattojärjestöön" ja ilmeisesti ostaa koulutuspalveluita KMG yritykseltä. Kumpikin organisaatiohan varmaan myöntää esimerkiksi noita expert tasoja. (Vai antaako toinen koulutuksen ja toinen tason?)
Tällä hetkellä kumpi tahansa voi myöntää. Minulla on IKMF:n myöntämä Expert 1 -taso ja KMG:n myöntämä Expert 2 -taso.
Suomessa varmaankin SKML:n Jyrki Saario myöntää ainakin alemmat expert tasot (ehkä jonkin kollegion avustuksella), mutta kuka myöntää ne korkeammat? Vaikka Saarion seuraavan tason, onko se KMG vai IKMF. (Tai riittääkö että toinen myöntää tason, niin myös toinen hyväksyy sen tms. Vai onko tälläista ongelmaa olemassakaan ja mä pähkäilen ihan turhia!?)
Suomessa ei ole ollut mahdollista myöntää expert-tasoja ilman "kollegion" läsnäoloa. KMG on ilmoittanut hyväksyvänsä IKMF:ssä myönnetyt tasot, ja käsittääkseni IKMF on myös sanonut samoin. Taustalla on ilmeisesti jäsenseurojen "kalastelu", eli molemmat ovat valmiit saamaan leiriinsä porukkaa kelpuuttamalla "entiset" tasoarvot.

SKML:n sivuilla on maininta jostain expert kurssista johon otetaan parikymmentä taistelijaa ja muistaakseni viime vuonna oli sama homma, tämä vähintäänkin vihjaa siihen suuntaan että expert tasoja on suomessa useita kymmeniä ellei satoja. Osaako joku sanoa tarkempaa lukua? Ja ehkäpä tuo ei vielä sano mitään yksinään, vaan jos joku osaisi sanoa lisäksi suuntaa antavan luvun SKML:n jäsenmäärästä myös. SKML on ilmeisesti selvästi suurempi kuin PKMI kuitenkin. Valitettavasti en osaa sanoa PKMI:n jäsenmäärästä mitään...mutta ei kait se voi olla kuin joitakin satoja. Voisihan tätä yrittää kysellä.
Expert-tasoja on muistaakseni alle sata, nyt tuli viime kesänä kertarysäyksellä 9 lisää, mutta sitä ennen tasoja on suoriteltu aika nihkeästi. Jos en ihan väärin arvaa, niin expert 1-tasoja on varmaan kolmisenkymmenettä, exp 2-tasoja noin 10 kpl ja exp 3-tasoja kaksi.

Josta taas päästään seuraavaan:
Meillä on hehkuteltu että FEKM olisi nykyään reilusti suurin krav maga liitto maailmassa noin 13000 jäsenellään. Ymmärtääkseni aiemmin tämä "titteli" oli IKMF:llä. Osaako joku sanoa heidän nykyisestä jäsenmäärästään jotain?
Varmasti on näin, eli IKMF:stä on "eronnut" seuroja / jäseniä, kun KMG ja IKM on perustettu. Eli kun Eyal Yanilov ja Gabi Noach ovat lähteneet IKMF:sta ja perustaneet uudet liitot / yritykset.
Jotenkinhan KMG liittyy asiaan, mutta kun IKMF on liitto ja KMG yritys niin mun aivot eivät kaikkea tajua! =D Osa vanhoista IKMF:n jäsenistä varmaan kuuluu vain toiseen ja osa kumpaankin tms. Mutta oletan siis Yanilovin irtaantumisen IKMF:stä olevan syy FEKM:n hehkutuksiin ja mä tässä vähän kyselen että onko hehkutuksille katetta...
Varmasti näin on. Esimerkiksi Suomen Krav Maga Liitto tekee yhteistyötä kaikkien liittojen kanssa, ja noudattaa omaa tasokoevaatimusluetteloaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga

#440

Viesti Jutoka »

Mjölnir kirjoitti:
Josta taas päästään seuraavaan:
Meillä on hehkuteltu että FEKM olisi nykyään reilusti suurin krav maga liitto maailmassa noin 13000 jäsenellään. Ymmärtääkseni aiemmin tämä "titteli" oli IKMF:llä. Osaako joku sanoa heidän nykyisestä jäsenmäärästään jotain?
Varmasti on näin, eli IKMF:stä on "eronnut" seuroja / jäseniä, kun KMG ja IKM on perustettu. Eli kun Eyal Yanilov ja Gabi Noach ovat lähteneet IKMF:sta ja perustaneet uudet liitot / yritykset.
Tarkoittavatko jäsenet tässä tapauksessa seuroja vai harrastajia? 13 000 harrastajaa kun on minusta erittäin vähän, kun taas 13 000 seuraa olisi todella paljon.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Krav Maga

#441

Viesti L.K. »

Kyllä minusta ip-lajille, jopa niinkin tunnetulle kuin magalle, tuo 13 000 harrastajaa on kuitenkin aika paljon.

13 000 seuraa oliskin sitten jo aika järkyttävä määrä..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga

#442

Viesti Andy »

http://www.kravmaga.com/about-us/" onclick="window.open(this.href);return false;
Krav Maga Worldwide™ is currently the largest reality based self-defense organization in the world with over 240 licensed schools, over 500 law enforcement and government agencies and multiple specialized military units trained.
jos tämä yhtään pitää paikkaansa, niin jo tuolla Krav maga Worldwidella täytyy olla se 13000 harrastajaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#443

Viesti Mjölnir »

Jutoka kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Josta taas päästään seuraavaan:
Meillä on hehkuteltu että FEKM olisi nykyään reilusti suurin krav maga liitto maailmassa noin 13000 jäsenellään. Ymmärtääkseni aiemmin tämä "titteli" oli IKMF:llä. Osaako joku sanoa heidän nykyisestä jäsenmäärästään jotain?
Varmasti on näin, eli IKMF:stä on "eronnut" seuroja / jäseniä, kun KMG ja IKM on perustettu. Eli kun Eyal Yanilov ja Gabi Noach ovat lähteneet IKMF:sta ja perustaneet uudet liitot / yritykset.
Tarkoittavatko jäsenet tässä tapauksessa seuroja vai harrastajia? 13 000 harrastajaa kun on minusta erittäin vähän, kun taas 13 000 seuraa olisi todella paljon.
Minulla ei ole mitään hajua maailman kuvioista, eikä toisaalta mitään kiinnostustakaan. Eli en tiedä :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Zamikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 81
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga

#444

Viesti Zamikki »

Jutoka kirjoitti: Tarkoittavatko jäsenet tässä tapauksessa seuroja vai harrastajia? 13 000 harrastajaa kun on minusta erittäin vähän, kun taas 13 000 seuraa olisi todella paljon.
Ymmärtääkseni harrastajia, se ketkä lasketaan liiton jäseniksi onkin sitten eri asia. Eli onko luvuissa mukana kaikki ko. vuonna vain peruskurssin käyneetkin vai pelkästään "jatkoryhmäläiset" vai molemmat tms.
Andy kirjoitti: http://www.kravmaga.com/about-us/" onclick="window.open(this.href);return false;
Krav Maga Worldwide™ is currently the largest reality based self-defense organization in the world with over 240 licensed schools, over 500 law enforcement and government agencies and multiple specialized military units trained.
jos tämä yhtään pitää paikkaansa, niin jo tuolla Krav maga Worldwidella täytyy olla se 13000 harrastajaa.
En tosiaan tiedä muiden liittojen koosta, yritin sitä täällä hieman udella. Tietoni perustuu tähän PKMI:n facebook sivulla olevaan lauseeseen:
Richard Douiebin (6. dan) johtama FEKM-RD on lähes kolme kertaa isompi kuin yksikään toinen krav maga-liitto maailmassa, vuoden 2011 jäsenmäärän hipoessa n. 13 000 jäsentä.
Lisäksi omien keskustelujen perusteella ymmärsin että Darren Levinen KM worldwide olisi toisiksi suurin liitto. Voisin kuvitella, että tieto worldwiden nettisivuilla voisi olla vanhempaa kuin nuo FEKM:n 2011 luvut. Jenkkilässähän on ilmeisesti jos jonkinmoista krav maga liittoa ja toimintaa, ja voi olla että sielläkin on pistetty pystyyn omia liittoja ja/tai esim IKMF on jenkkilään uudelleen rantautuessaan vienyt worldwideltä jäseniä tms.

Täytyy kyllä myöntää että kuulostaa hieman oudolta jos worldwide on "äskettäin" (milloin ikinä heidän nettisivunsa onkaan päivitetty tuolta osin) pitänyt itseään suurimpana, ja nyt FEKM olisikin "lähes kolme kertaa suurempi"... Tietty tässä voi olla sellaista kikkailua että FEKM on "jäsenmäärältään" suurin ja KM worldwide "lisensoitujenkoulujen ja viranomaisyksikköjen" määrällä laskettuna? Amerikkalaiseen malliin etsitään se paras tapa esittää itsensä! Tosin vaikka tämä edellinen hypoteesi olisikin totta, niin sitten worldwidellä pitäisi olla vain 4000 jäsentä, joka kuulosta jenkkilään (ainakin hetki sitten seksikkään lajin osalta) aika vähältä.

Itse sain kuitenkin alkuperäisen postaukseni tärkeimpiin kysymyksiin tyhjentävän vastauksen Mjölniriltä, kiitoksia siitä.
Chuck Norris failed 7th grade Science. The only thing he recognized on the periodic table was the element of surprise.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga

#445

Viesti Andy »

Eihän noita harrastajamääriä kukaan oikeasti tiedä kun ei ole mitään standardoitua tapaa laskea sitä, kuka on harrastaja. Onko harrastaja se, jolla on treenimaksu voimassa? Jos on, niin silloin vuoden suoraveloitussopimuksen tekemvillä saleilla on valtavasti harrastajia, jotka eivät ole käyneet moneen kuukauteen treeneissä eivätkä koskaan tulekaan takaisin. Vai pitääkö olla käynyt treeneissä esim. viimeisen kuukauden aikana? Silloin harrastajamäärä on syyskuussa moninkertainen heinäkuuhun verrattuna. Missä kuussa se lasketaan? Entä ne poliisilaitokset? Onko jokainen laitoksen jepari jolle on yksikin voimankäyttötunti vedetty magapohjilta harrastaja? Vai vain se lisensoitu kouluttaja?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 176
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga

#446

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Eihän noita harrastajamääriä kukaan oikeasti tiedä kun ei ole mitään standardoitua tapaa laskea sitä, kuka on harrastaja. Onko harrastaja se, jolla on treenimaksu voimassa? Jos on, niin silloin vuoden suoraveloitussopimuksen tekemvillä saleilla on valtavasti harrastajia, jotka eivät ole käyneet moneen kuukauteen treeneissä eivätkä koskaan tulekaan takaisin. Vai pitääkö olla käynyt treeneissä esim. viimeisen kuukauden aikana? Silloin harrastajamäärä on syyskuussa moninkertainen heinäkuuhun verrattuna. Missä kuussa se lasketaan? Entä ne poliisilaitokset? Onko jokainen laitoksen jepari jolle on yksikin voimankäyttötunti vedetty magapohjilta harrastaja? Vai vain se lisensoitu kouluttaja?
Joo, mielestäni ei ole "aukotonta" tapaa laskea harrastajamääriä, kun ei ole mitään vakioitua lisenssimaksua tai jotain tällaista, jonka vuosittain maksavat henkilöt olisivat "jäseniä".

Mä voin mainostaa sillä, että mun treeneissä on käynyt tänä vuonna kerran 1,45 promillea tämän kaupungin asukkaista, joka esim Helsingissä vastaisi 862 henkilöä yhdessä treenissä :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Zamikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 81
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga

#447

Viesti Zamikki »

Tuolla jossain ketjussa pyydettiin kokemuksia FEKM:n leiristä jossa kävin pyörähtämässä. Tälläsen sain vihdoin kasaan 8-):

Neljäpäiväinen FEKM:n talvileiri pidettiin Suresnessa luoteis-Pariisissa hieman ennen joulua. Yllättävänkin hieno kahden tähden hotelli sijaitsi Suresnesin metroaseman lähettyvillä ja itse treenipaikka oli Beldeveren metroaseman vieressä sijaitseva urheiluhalli. Halli oli parin - kolmen koulun liikuntasalin kokoinen parkettilattiainen urheiluhalli, jonka yhdessä päässä oli joku kiipeilyseinä. Paikkojen välillä oli hieman reilu kilometrin kävelymatka ja hotellilta pääsi Pariisin keskustaan muutamalla metron vaihdolla.

Treeneissä porukka oli jaettu oman tasonsa mukaisiin ryhmiin, ruskeat ja siitä ylöspäin yhteen ryhmään ja muut vyöt omiin ryhmiinsä. Itse olin sinivöisten ryhmässä, jossa treenattiin siis ruskean tekniikoita. Opetus tapahtui ranskaksi, joten se meni täysin ohi, mutta onneksi opettaja oli niin selkeä liikkeissään ja toisti tekniikan eri kulmista ja jäi näyttämään eri kohtien tärkeitä juttuja useampaan otteeseen, että ainakin omasta mielestä homma meni perille. (Tietty aika paljon lisäinfoa olisi tullut jos puheenkin olisi ymmärtänyt) Erikseen kysyttäessä vastaus tuli kyllä sujuvasti englanniksi. Jotenkin olisin silti odottanut sitä, että kun opettaja tiesi että ryhmässä on ranskaa puhumattomiakin, niin meihin olisi hieman enemmän kiinnitetty huomiota tulemalla ehkä kertomaan jotain key pointteja tai muuten vaan kattomaan meidän tekemistä hieman enemmän.

Opettaja oli tosiaan todella hyvä ja asetti mielestäni kovat paineet suomalaisille opettajille! Kun hän näytti tekniikan, ei siinä ollut yhtäkään ylimääräistä hötkyilyä ja kaikki oli just eikä melkein. Selkeästi yksi parhaista opettajista mitä vastaan on tullut. Itselle pisti silmään suurimpina erona suomeen korkeatpotkut. Ruskeaan tasoon kuului mm. kiertopotku takapotku combo sekä takahyppykiertopotku - päähän! Ja eihän ne tälläselta tönköltä suomalaiselta luonnistu! Noh, onneks vanhoista karateajoista oli jotain jäänyt päähän ja muutaman yrityksen jälkeen nekin alkoivat mennä jotenkuten, mutta ei se nättiä ollut, eikä ne päähän yltäneet, mutta ehkä niitä pystyi potkuiksi kutsua! Onneksi myös paikalliset olivat kutakuinkin samalla tasolla!

Saavuimme ensimmäisenä päivänä paikalle hieman myöhässä kun piti keretä syömäänkin ja kamojen vaihdon jälkeen hypättiin hieman väsyneenä sitten pikasesti mukaan tatamille temmeltämään. Ensimmäisenä oli vuorossa takaata tuleviin syleily- ja niskalenkkiotteisiin heittomaisia tekniikoita jotka olivat meille uusia. Ne eivät oikein luonnistuneet, ne kun olivat uusia, tatami oli aivan liian täynnä porukkaa ja oltiin muutenkin vielä vähän hukassa. Yksi innokas pari rysähtikin niskaan kun olimme maassa ja suusta syleksittiin sitten hampaanpaloja, onneksi pieniä...noh, sen jälkeen käytinkin juuri leiriä varten hommaamiani uusia hammassuojia sitten! brushteeth

Oikeastaan muissa tekniikoissa, jotka olivat samoja tai lähes samoja kuin suomessa, olimme sitten jo mielestäni ehkäpä jopa keskivertoa parempia paikallisiin verrattuna. Huomiona vielä se, että paikalliset eivät kertaakaan tehneet putkinäön rikkomisia tai pistoolin häiriönpoistoja tms. ja hieman kattelivat meitä pitkään kun muutaman kerran niitäkin sitten tehtiin tekniikan loppuun. Toivottavasti näytettiin oikein tactical commandoilta! Ranskalaisilla oli mielestäni painotus tekniikassa, eikä sellasessa rujoudessa mitä esim. ne Puolan sotilasjannut kävi Suomessa vetämässä. Puolalaiset ei hirveästi jäänyt yksityiskohtia hiomaan, vaan agressiivinen hyökkäys ja liike eteenpäin oli pääosassa. Mikä tietty taustat mukaanlukien lienee ymmärrettävää, sotilaille se on työ (ainakin jos on lähitaistelukouluttaja kuten nämä pari jannua jotka muuten uusivat paikallisen lähitaistelumanuaalinkin), ja suurin osa porukasta on kuitenkin vain harrastajia, vaikka olisivatkin mustavöisiä ja opettajia.

Oheisrekvisiittaa, puukkoja, pistooleja ja patukoita oli aina kaikille ja vielä ylimääräisiäkin. Ilmeisesti jokaiselle tasoryhmälle oli omat setit tarvittavia vermeitä koska niitä ei tarvinnut koskaan etsiä tai odotella. Suurin osa kamoista näytti jopa aivan uusilta!

Parilta kaverilta kysyttiin voisivatko he kääntää meille pääkohdat opettajan puheista, mutta ei pystynyt, kuulemma katsomalla oppii paremmin. Noh, myöhemmin kävi ilmi että ainakin se yks kaveri oli suorittamassa ruskeaa vyötä, joten ehkä hän halusi keskittyä siihen. Mustien ryhmässä oli kuulemma yksi tuttu ranskis joka käänsi suurimman osan opetuksesta siinä ryhmässä treenanneille ulkomaalaisille.

Leirillä oli mukana ranskalaisten lisäksi ainakin suomalaisia, puolalaisia, italialaisia, bulgarialaisia ja paria muutakin kansallisuutta, pääosa kuitenkin paikallisia. Heistä ainakaan suomalaiset ja puolalaiset eivät osanneet ranskaa. Treenaajien määrä hieman vaihteli päivästä toiseen, mutta kyllä siellä varmaan se 200-300 taistelijaa oli joka päivä. Suomalaisia tais matkassa olla peräti 20.

Leirillä käytiin jokaisessa ryhmässä läpi ilmeisesti kaikki seuraavan tason tekniikat läpi ja samalla kun niitä aherrettiin, niin opettaja tarkkaili vyökokeen suorittajia hieman tarkempaan ja pisti merkintöjä paperiin. Vyökokeet suoritettiin siis ikäänkuin siinä samalla. Välillä opetus keskeytettiin vyökokeisiin kuuluvien matsien ajaksi. Pareiksi oltiin valittu about saman kokoisia ja ilmeisesti about saman tasoisia kavereita. Matseista jäi mieleen se, että ranskalaiset käyttivät paljon korkeita potkuja ja että vaikka oltiin parkettilattialla, niin armoa ei annettu alasvienneissä, eikä paljon muutenkaan! Yksikin kaveri huomasi häviävänsä potkunyrkkeilyn ja alkoi tekemään konepistoolikaatoja. Niitä tais tulla ainakin kolme sen 2x3min aikana, vastustaja surutta pää edellä maahan! Kerran ei kaveri kerenny ottamaan käsillä vastaan, vaan tuli ihan oikeasti pää edellä! Ja me kun täällä suomessa varotaan hulluna kun tehään samaa tatamilla! Muutenkin välillä matseissa oli todella kova meininki.

Leirillä oli yksi suomalainen tampereelta suorittamassa mustaavyötä ja hänellä oli aivan leirin lopussa matsi todella isoa puolalaista vastaan. Jotenkin se puolalainen potkasi massalla suomalaista polveen (se ei näyttänyt sivusta mitenkään kovalta potkulta) ja polvilumpio siirtyi minne sattuu. Polvi teipattiin ja apteekista hommattiin kunnon tuki ja mömmöt, onneksi paikalla oli ranskalaisia ensihoitajia ja lääkäreitä treenaamassa. Oli muuten aika hieno fiilis kun kaveri kävi koukkaamassa sen mustanvyön yleisön edessä keppien kanssa lopuksi! Housun lahje leikattu halki ja jumalaton tuki jalassa! Muille tasokokeensä läpäisseille annettiin aina pienet aplodit, mutta keppien kanssa kyllä koko sali antoi raikuvat suosionosotukset! Kaveri tuli sissinä suomeen samalla koneella kun me muutkin ja suomessa sitten vasta lääkäriin.

Douieb keskeytti tasoryhmissä tehtävän opetuksen välillä ja veti koko porukalle jotain juttuja välillä, sekä ajoittain tuli tasoryhmään näyttämään miten joku juttu oikeasti tehdään! Jumalauta mikä äijä! 55-vuotias ja jalka nousee päähän nopeammin kun meikäläinen löisi! Aivan käsittämättömän nopea, notkea ja taitava... ja keho, käsivarret jne näytti kyllä siltä että on sitä treenattukin! Hieman Douiebin muuten ensiluokkaista esitystä häiritsi yks pieni juttu: Kun Douieb näytti jotain kevyttä sparria koko porukalle, niin sitä jatkettiin kunnes Douieb sai vastustajansa maahan ja “voitti”. Jotenkin se oli minusta aivan turhaa ja yli puolet lyhyempi demo olisi ajanut saman asian aivan yhtä hyvin. Jotenkin siitä jäi sellainen kuva että piti vaan näyttää kuka täällä määrää.

Mielestäni siinä omassa ryhmässä oli aika tasaisen olosta porukkaa ja me suomalaiset sulauduttiin mukaan aika hyvin. Jotenkin mulle jäi sellanen kuva että mustillavöillä olisi eniten hajontaa, siis siellä oli todella särmiä kavereita, jotka oli selkeesti treenannu oikeasti pitkään, mutta välissä oli sitten taas muutama ihme hötkyilijä. Jotenkin tuntui että oma toiminta olisi ollut särmempää kuin näillä mustavöisillä hötkyilijöillä...Enhän mä mitään taustoja tosin tiiä, voihan olla että niillä oli just jotain vammoja tms. mitkä vaikutti tekemiseen, mutta silti, aika säälittävä kuva jäi niistä parista kaverista. Niin - ja tietty se, että heti siinä vieressä oli vaan niin TUN särmiä tyyppejä pilvin pimein! Kyllä siinä useampi kymmenen dania temmelsi vieressä.

Lauantaina ja sunnuntaina treenien jälkeen kerettiin sitten hieman pyörähtämään Pariisiakin katsastamassa. Lauantaina käytiin “isolla kirkolla” ja punaisen myllyn vieressä jossain amerikkalaistyylisessä paikassa pihvillä, perjantaina kun piti tyytyä hotellin vieressä olleen ravintolan crepes tarjontaan joka ei kaikkia miellyttänyt. Koska olin aiemmin käynyt jo Pariisissa, niin sunnuntaina jätin nähtävyydet väliin ja menin shoppailemaan joululahjoja ja tuliaisia mitään juurikaan oikeasti löytämättä. Ensimmäisen päivän harjoittelun jälkeen Pariisin kattavalla metroverkostolla pääsi liikkumaan jo sujuvasti jopa tällänen Helsingin “metroverkostoon” tottunut. Matkat lentokentältä ja takaisin kentälle mentiin muuten taksilla, eipähän tarvinnu roudata kasseja metrossa.

Oikeastaan ainoat epäkohdat leirillä oli tatamin pieni koko (tai siellä temmeltävien määrä) ja että englantia ei juuri puhuttu, vaikka sitä osattiin. Muita highlighteja olivat varmaan sitten matsien kovuus, korkeat akrobaattiset potkut ja opettajien todella kova taso! Meitä oli kaksi sinivöistä reissulla ja tehtiin 99% jutuista keskenämme. Olisi varmaan pitänyt enemmän koittaa tehdä paikallisten kanssa, niin olisi saanut paremman käsityksen heidän tasostaan ja tekemisistään. Hetkisen sparrasin opettajan vakiouken kanssa ja aika kylmää kyytiä sieltä sai! Etujalka vaan viuhu meikän kasseilla! =D Leirin treenausosio loppui kohdallani ilkeäänpainiin jonkun tosi timmissä kunnossa olleen ranskiksen kanssa, itseasiassa se oli siis se joka ei suostunut meille opetusta kääntämään! Taisin juuri ja juuri pitää puoliani vaikka vastustaja oli selvästi parempi painissa ja ainakin mulla alkoi neljän päivän vääntö tuntua kehossa.

Kokonaisuutena leiri oli hyvin järjestetty ja se oli todella hieno kokemus. Pitänee varmaan alkaa reissaamaan lajin parissa enemmänkin, Israelissa olis siistii käydä magailemassa. Ne reissut vaan taitaa olla vähän kalliimpia sitten, tämä kun ei kustantanut kuin lennot 200€, leiri majoituksineen (sis. aamupala) 315€ ja muutamalla satasella sitten syötiin ja ostettiin tuliaiset jne.

Noh, tuttuun tapaan tämäkin venyi jo aika romaaniksi, mutta kun oli niin paljon kerrottavaakin! Olen jo ainakin pari lisäystä "valmiiseen" tuotokseen tässä jo kirjottanut kun tuli jotain yhtäkkiä mieleen. En tuota paljoa oikolukenut, mutta toivottavasti ei nyt aivan kauheaa tekstiä ole ja joku saa siitä jotain irtikin. :?
Chuck Norris failed 7th grade Science. The only thing he recognized on the periodic table was the element of surprise.
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Krav Maga

#448

Viesti magamies »

Terve ja Kiitos Zaniikki, oli todella hieno kertomus ja leirikuvaus, suorititko sen ruskean vyön?
Tampereen kaverihan oli Chitaladasta Kivisen Kimmo, joka sai 1. danin, mitenkähän polvi parantunut.
Douiebin liitossahan on vain noin 250 mustaa vyötä ja iso liitto kyseessä, joten taso on kyllä korkea.
Hienoa ja kerro lisää, jos tulevaisuudessa leireille olet menossa.
Magamies
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Krav Maga

#449

Viesti magamies »

Zamikki sorry nimimokaukseni, siis kiitos Zamikki oli erittäin hyvä juttu.
Magamies
Zamikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 81
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga

#450

Viesti Zamikki »

magamies kirjoitti: Terve ja Kiitos Zaniikki, oli todella hieno kertomus ja leirikuvaus, suorititko sen ruskean vyön?
Tampereen kaverihan oli Chitaladasta Kivisen Kimmo, joka sai 1. danin, mitenkähän polvi parantunut.
Douiebin liitossahan on vain noin 250 mustaa vyötä ja iso liitto kyseessä, joten taso on kyllä korkea.
Hienoa ja kerro lisää, jos tulevaisuudessa leireille olet menossa.
Kimmo tais olla suomalaisista ainoa joka suoritti mitään vyötä, sitä mustaa kun ei voi muualla suorittaa. Noissa tasokoetekniikoissahan on jotain eroakin vielä ja uskon että kaikki alemmat vyöt olis tarkotus suorittaa kotimaan puolella. Mähän suoritin ton sinisenkin vasta keväällä, että kyllä tässä vielä menee hetkinen ennen kun tarvii ruskeasti haaveilla! Ja noitten kokemusten perusteella teen sen vyökokeen suomen puolella jos valinnanvaraa on! :lol:
Chuck Norris failed 7th grade Science. The only thing he recognized on the periodic table was the element of surprise.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa