Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Treenimäärät IP-lajeissa

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Gjagor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 180
Lauteille: Syyskuu 2013

Treenimäärät IP-lajeissa

#31

Viesti Gjagor »

Onko IP-lajien puolella yleistä se, että luotettaville harrastajille annetaan salin avaimet ja saa käydä treenaamassa omalla ajalla? Jos esim. FB-ryhmässä tiedottaa näistä (esim "huomenna klo 10 lukkopainiseuraa tarjolla") niin saa ihan hyvin lisäharjoitusta jos muitakin innokkaita treenaajia on. Toki ei nämä ohjattuja treenejä ole. Urheilupuolelta FFG:llä tälläinen toiminta on vilkasta.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#32

Viesti L.K. »

Eiköhän tuo riipu ihan salista eikä niinkään harrastajien "laadusta".

Meillä on jo vuosia ollut harrastajilla mahdollisuus saada kulkutunniste, jolla on mahis käydä treenaamassa salilla 06-22 välisenä aikana ympäri vuoden pl. jos on jotain muuta ohjelmaa salilla.

Tätä mahdollisuutta on harrastajamäärästä riippumatta käyttänyt vain kourallinen väkeä, joskus muistan että oli joku porukka mikä aktiivisemmin kävi keskenään nujuamassa tms mutta useimmille tuntuu ohjatut treenit riittäneen ja omatoimitreenarit käyvät sitten enempi esim treenailemassa kuulilla tms.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Gjagor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 180
Lauteille: Syyskuu 2013

Treenimäärät IP-lajeissa

#33

Viesti Gjagor »

L.K. kirjoitti: Eiköhän tuo riipu ihan salista eikä niinkään harrastajien "laadusta".
Jos tulkitsit viestini niin, että yritin sanoa että jos jossain seurassa ei tuollaista mahdollisuutta ole, niin se johtuisi epäluotettavista harrastajista, niin sitä en sanonut.
Kuvake
Gjagor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 180
Lauteille: Syyskuu 2013

Treenimäärät IP-lajeissa

#34

Viesti Gjagor »

Mjölnir kirjoitti:
Gjagor kirjoitti: Sivulajeista puheenollen, olen miettinyt olisiko nyrkkeily paras sivulaji IP-harjoittelijalle. Tämä sillä oletuksella ettei ole tuollaista soveltavaa opetusta (nyrkkeilytaustainen defendo-ohjaaja jne) vaan pitää valita puhtaasti urheilulaji.
Sanoisin, että
1) potkunyrkkeily ja nyrkkeily
2) BJJ ja vapaaottelu

Näistä itse olen sivulajit valinnut
Itseäni hieman mietityttää BJJ sivulajina. Pidän kyllä lajista ja eittämättä sen treenaus auttaa itsepuolustustaitojen suhteen. Mutta jos puhutaan sporttijutsusta, niin eikö siinä ole vaarana että aletaan oppimaan juttuja jotka on aika toisarvoisia kadulla (vaikka se triangeli) ja että hakeudutaan painiin turhaan?
Ile kirjoitti: Krav magan näkökulmasta ajattelisin niin, että sivulajeista pystylajit tukevat suoremmin päälajia ja sen toimintamalleja kun taas painilajit ovat enmmän paketin laajentamista. Tämä tietysti yksinkertaistettu jaottelu.
Toki näin. Jos näitä (tukeva vs. laajentava sivulaji) miettii, niin minulle tulee mieleen että tukeva laji olisi parempi siinä mielessä, ettei se ainakaan sekoita pakkaa? Esimerkiksi ettei brassijutsun treenaamisen myötä ala magassa turhia painiskelemaan, se kun ei magan filosofiaan sovi. Mutta tämä tälläistä hifistelyä, treenaisin sivulajina sitä mikä mahdollista ja kunhan edes jotenkin sopii, mielenkiintoista kuitenkin pohdiskella.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#35

Viesti Mjölnir »

Gjagor kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Gjagor kirjoitti: Sivulajeista puheenollen, olen miettinyt olisiko nyrkkeily paras sivulaji IP-harjoittelijalle. Tämä sillä oletuksella ettei ole tuollaista soveltavaa opetusta (nyrkkeilytaustainen defendo-ohjaaja jne) vaan pitää valita puhtaasti urheilulaji.
Sanoisin, että
1) potkunyrkkeily ja nyrkkeily
2) BJJ ja vapaaottelu

Näistä itse olen sivulajit valinnut
Itseäni hieman mietityttää BJJ sivulajina. Pidän kyllä lajista ja eittämättä sen treenaus auttaa itsepuolustustaitojen suhteen. Mutta jos puhutaan sporttijutsusta, niin eikö siinä ole vaarana että aletaan oppimaan juttuja jotka on aika toisarvoisia kadulla (vaikka se triangeli) ja että hakeudutaan painiin turhaan?
Ile kirjoitti: Krav magan näkökulmasta ajattelisin niin, että sivulajeista pystylajit tukevat suoremmin päälajia ja sen toimintamalleja kun taas painilajit ovat enmmän paketin laajentamista. Tämä tietysti yksinkertaistettu jaottelu.
Toki näin. Jos näitä (tukeva vs. laajentava sivulaji) miettii, niin minulle tulee mieleen että tukeva laji olisi parempi siinä mielessä, ettei se ainakaan sekoita pakkaa? Esimerkiksi ettei brassijutsun treenaamisen myötä ala magassa turhia painiskelemaan, se kun ei magan filosofiaan sovi. Mutta tämä tälläistä hifistelyä, treenaisin sivulajina sitä mikä mahdollista ja kunhan edes jotenkin sopii, mielenkiintoista kuitenkin pohdiskella.
Magassa on kokonaisuus maassa kamppailulle ja puolustautumiselle. BJJ:n opiskelu parantaa sitä pakettia, jos pitää fokuksen siinä irtautumisessa vs. Lopettamisessa.

Yleensäkään en suosittele ottamaan mitään sivulajeja ennen kuin peruspaketti on edes vähän paremmin selvillä. Sitten, kun osaa päälajin riittävästi, niin sivulajit, olivat ne sitten täydentäviä tai laajentavia, eivät enää häiritse.

Toinen esimerkki laajentavasta sivulajista voisi olla esim eskrima: Itselle esimerkiksi on ollut hyötyä selvästi siitä, että on hieman treenannut eskrimaa, Krav Magan keppitekniikkojen oppiminen on ollut helppoa. Mutta tässä on taas sama juttu kuin sen BJJ:n kanssa, sivulaji ei saa pilata sitä perustana olevaa pakettia, tai se homma hajoaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#36

Viesti Andy »

Itsepuolustajien tyypilliset treenimäärät huomioiden ei välttämättä ole ihan hirveästi porukkaa jolle olisi sivulajeista enemmän hyötyä kuin haittaa...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Gjagor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 180
Lauteille: Syyskuu 2013

Treenimäärät IP-lajeissa

#37

Viesti Gjagor »

Sanottakoon että yksi syy miksi minua nämä IP-seurojen tarjoamat treenimäärät kiinnostaa on se, että minua ei sivulajien treenaaminen kiinnosta (osaltani siis täysin teoreettista keskustelua niistä). Siihen on ihan käytännöllinen syy (rahan säästö kun treenaa vain yhdessä seurassa) ja myös se, että minua kiinnostaa keskittyä vain yhteen lajiin kerralla. Tämän takia nyt kovasti vaikuttaakin siltä, että vaihdan takaisin kamppailu-urheiluun, koska uudella paikkakunnallani ei IP-seurat tarjoa minulle riittävästi treenimahdollisuuksia per viikko. Ei se mitään - kamppailu-urheilu on kivaa siinä missä IP. Sinänsä toki vähän harmi, kun ottaa huomioon että kyseiseltä paikkakunnalta tietääkseni löytyy varsin hyvää IP-osaamista.

Jos sivulajien treenaaminen kiinnostaisi, niin sittenhän ei IP-lajien treenimäärät olisi niin tärkeitä, kun voisi ottaa ohelle jotain muuta.
Andy kirjoitti: Itsepuolustajien tyypilliset treenimäärät huomioiden ei välttämättä ole ihan hirveästi porukkaa jolle olisi sivulajeista enemmän hyötyä kuin haittaa...
Kuinka niin? Siis jos vaikka on tarjolla 2 magatreeniä viikossa, niin onko siitä että magailija käy sen lisäksi vaikka 2 kertaa viikossa nyrkkeilemässä enemmän haittaa kuin hyötyä? Optimaalinen tietenkin olisi että magaa treenaisi enemmän, mutta jos se ei ole mahdollista?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#38

Viesti Andy »

Tarkoitin lähinnä sitä että jos treenaa kahdesti viikossa niin kestää melko kauan ennen kuin paketti alkaa olla jollain lailla kasassa niin että sivulaji - etenkin jos se on huonommin yhteensopiva kuin nyrkkeily - ei sekoittaisi konsepteja. Useimmat ehtivät lopettaa ennen tälle tasolle pääsyä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#39

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Useimmat ehtivät lopettaa ennen tälle tasolle pääsyä.
Tässä olet täysin oikeassa.

Muun muassa siksi tuntuu monesti, että aloittelijan neuvominen on yhtä tyhjän kanssa, kun tilastollisesti se lopettaa puolen vuoden kuluessa. Kaikesta huolimatta kuitenkin opetan edelleen kaikkia täysillä, sillä yksi sadasta saattaa jatkaa niin pitkään, että siitä tulee jotain.

Ja jokainen peruskurssinkin käynyt on seuran ja opettajansa käyntikortti
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Gjagor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 180
Lauteille: Syyskuu 2013

Treenimäärät IP-lajeissa

#40

Viesti Gjagor »

Toisaalta täysillä opettaminen varmaan myös pienentää hieman sitä riskiä että uusi harrastaja lopettaa (vaikka valtaosa lopettaakin nopeasti).

Jollain (Andylla?) oli periaate että suurissa massatreeneissäkin pyrkii edes kerran huomioimaan jokaisen harjoittelijan, vaikka sitten jollain ihan lyhyelläkin kommentilla. Pidän sitä erinomaisena periaatteena, sillä uskon että monelle edes se lyhytkin henkilökohtainen palaute on kiva juttu.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Treenimäärät IP-lajeissa

#41

Viesti Lasse Candé »

Gjagor kirjoitti:
Andy kirjoitti: Itsepuolustajien tyypilliset treenimäärät huomioiden ei välttämättä ole ihan hirveästi porukkaa jolle olisi sivulajeista enemmän hyötyä kuin haittaa...
Kuinka niin? Siis jos vaikka on tarjolla 2 magatreeniä viikossa, niin onko siitä että magailija käy sen lisäksi vaikka 2 kertaa viikossa nyrkkeilemässä enemmän haittaa kuin hyötyä? Optimaalinen tietenkin olisi että magaa treenaisi enemmän, mutta jos se ei ole mahdollista?
Andy kirjoitti: Tarkoitin lähinnä sitä että jos treenaa kahdesti viikossa niin kestää melko kauan ennen kuin paketti alkaa olla jollain lailla kasassa niin että sivulaji - etenkin jos se on huonommin yhteensopiva kuin nyrkkeily - ei sekoittaisi konsepteja. Useimmat ehtivät lopettaa ennen tälle tasolle pääsyä.
Näissä sivulajipohdinnoissa pitää aina myös muistaa sellainen näkökulma, että jos joku ihan vakavissaan pohtii niitä, selailee potkua ja jossain tapauksessa vieläpä kirjoittelee tänne, niin on luultavasti jo kyseessä sellainen henkilö joka ei sovi kategoriaan "tyypillinen" tai "useimmat".

Mitä olen itse nähnyt heti alusta ristiintreenaavia joilla viikkotreenimäärä on noin 5-7 +omat, niin ovathan he nyt aivan hemmetisti sitä tyypillistä treenaajaa parempia ja varsinkin myöhemmät edellytykset ovat hyvät. Tämä, koska heitä kiinnostaa lajit.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#42

Viesti Andy »

Tämä menee nyt off-topiciksi mutta yritän tosiaan antaa sitä henkilökohtaista palautetta ainakin kerran jokaiselle treenin aikana niin että jokainen kokee tulleensa huomioiduksi.

Vaikka harrastaja luultavasti lopettaakin pian pyrin siihen että kaikki kehittyisivät maksimaalisesti. Tämä nimittäin johtaa treenien tason yleiseen nousemiseen ja silloin myös ne jotka jatkavat saavat parempaa treeniä kun harjoituspari tekee asioita oikein eikä väärin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Treenimäärät IP-lajeissa

#43

Viesti Mjölnir »

Gjagor kirjoitti: Toisaalta täysillä opettaminen varmaan myös pienentää hieman sitä riskiä että uusi harrastaja lopettaa (vaikka valtaosa lopettaakin nopeasti).
Itse opetan täysillä ja jokaista huomioin yksilönä. Siitä huolimatta prosentit ovat luokkaa 80% käy peruskurssin loppuun, 30-40% jatkaa puoli vuotta peruskurssin jälkeen. 10-20% jatkaa vuoden 5-10% jatkaa max 2 vuotta. 0,1-1% jatkaa niin pitkään, että voi suorittaa mustan vyön.

Ensimmäiseen vuoteen parasta sivulajia itsepuolustuksen kannalta on mielestäni fysiikkaharjoittelu. Sitten kun osaa perusteet, voi ottaa tukevaa harjoittelua, kuten esim nyrkkeily tai potkunyrkkeily. Pari-kolme vuotta treeniä, niin mielestäni olisi suositeltavaa ottaa täydentävä laji, esim. peruskurssi jostain hyödyllisestä. Tässä tosin on vaarana se, mikä on monesti omille oppilaillekin käynyt, että menettää haastajan BJJ:lle.

Mutta sellaista se on. Vähän Niinkuin vanhemmuus: Jossain vaiheessa lapset lähtevät kotoa ja voit vain toivoa, että sait annettua riittävät eväät muuhun elämään
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Gjagor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 180
Lauteille: Syyskuu 2013

Treenimäärät IP-lajeissa

#44

Viesti Gjagor »

Mjölnir kirjoitti:
Gjagor kirjoitti: Toisaalta täysillä opettaminen varmaan myös pienentää hieman sitä riskiä että uusi harrastaja lopettaa (vaikka valtaosa lopettaakin nopeasti).
Itse opetan täysillä ja jokaista huomioin yksilönä. Siitä huolimatta prosentit ovat luokkaa 80% käy peruskurssin loppuun, 30-40% jatkaa puoli vuotta peruskurssin jälkeen. 10-20% jatkaa vuoden 5-10% jatkaa max 2 vuotta. 0,1-1% jatkaa niin pitkään, että voi suorittaa mustan vyön.
Toki toki. Mutta mitkä olisi lopettavien prosentit jos opetus peruskurssilla olisi tasoa "hällä väliä, suurin osa lopettaa kuitenkin kohta. Alan opettamaan vasta peruskurssin jälkeen"? En tosin suosittele kokeilemaan.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Treenimäärät IP-lajeissa

#45

Viesti Lowclass »

Täällä päin suomea ei peruskurssit onnistu, porukka tulee muuta kautta. Nyrkkeilyä kerta kolmesta viikossa, ja vielä magatreeneissäkin puolet. Oma combo ja varsinkin naiset pitävät. Vihdoin porukka onnistunut olemaan yhdessä...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 20 kurkkijaa