Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tunas Close Combat (TCC)

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Tunas Close Combat (TCC)

#1

Viesti Rojola »

Savolaista lähestymiskulmaa opetetaan uudessa suomalaisessa Tunas Close Combat lähitaistelulajissa.

[video][/video]

Reserviläinen 8/2015 on tehnyt jutun lajin kehittäjästä.
Jarmo Seppälä, Reserviläinen 8/2015 s. 29 kirjoitti: Miksi koulutat lähitaistelua, Tuukka Natunen?

Kuopiolaisella Tuukka Natusella on takanaan tiivis vuosi. Hän kouluttaa itse kehittämäänsä TCC-taistelulajia ja on julkaissut siitä kolme opaskirjaa, toimii MPK:n Pohjois-Savon KOTU-yksikön tiedottajana, on julkaissut MPK:n markkinointioppaan ja työskentelee päivätyönään aseliikkeessä, jonka osaomistajana hän myös on.

- Harrastin aiemmin yli kymmenen vuotta aktiivisesti muun muassa judoa ja potkunyrkkeilyä, mutta ne ovat nyt jääneet taka-alalle. Kamppailulajeissa minua kuitenkin kiinnostaa edelleen se, että niissä voi kehittää taitojaan aina vain paremmiksi, Natunen sanoo.

Natunen suoritti varusmiespalveluksensa sotilaspoliisina Utin jääkärirykmentissä. Jo siellä hän koulutti muille varusmiehille lähitaistelulajeja ja on myöhemmin kouluttanut myös maakuntakomppanian sotilaita.Hän on myös järjestänyt nuorille itse kehittämänsä Sotilaan perustaidot -kurssin Joroisissa.

Kamppailulajien yhdistelmä

Miehen työuraan kuuluvat tehtävät vartijana, järjestyksenvalvojana ja turvallisuusvastaavana.
Oman taistelulajin luominen yhdistämällä eri tekniikoita on vaatinut paljon työtä ja kokeilua. Sen tuloksena on syntynyt TCC eli Tunas Close Combat.

-Karkeasti linjattuna lajin tekniikoista noin 40 prosenttia on aseettomia ja noin 40 prosenttia on ampuma-aseharjoitteita. Aseettomaan kamppailuun sisältyy myös veitsitekniikat. Loput 20 prosenttia on uhkatilanteiden hallintaa ja taisteluensiapua. Jokaiseen harjoitukseen kuuluu osana skenaario-harjoitteita joissa mallinnetaan erilaisia toimintatilanteita.

-Pääpiirteisesti voisi sanoa, että lajin aseettomassa kamppailussa yhdistyy Venäläisperäinen Combat Sambo ja Israelilaisten kehittämä Grav Maga. Ainakaan Suomessa ei ole juurikaan muita lajeja, jotka yhdistävät saumattomasti aseetonta-ja aseellistakamppailua.

Lajia harrastetaan pääsääntöisesti Savon-alueella. Natunen vetää viikkoharjoituksia Varkauden poliisilaitoksella sekä Kuopiossa on myös oma harjoitusryhmänsä.

TCC:ssa ei ole alkeiskursseja. Harrastajat valikoituvat lajiin laadun perusteella ja osoitettuaan potentiaalisuutensa kandidaatti otetaan mukaan harjoitusryhmään. Harjoituksiin osallistuu muun muassa aktiivireserviläisiä, poliiseja ja ammattisotilaita, jotka harrastavat myös muita kamppailulajeja, mutta ottavat oppia TCC:stä.

Kirjoja ja videoita

Uuteen lajiin kuuluvat Natusen kirjoittamat Lähtitaisteluopas 1, 2 ja 3. Lisäksi Natusen laatima veitsitekniikkaopas on saatavissa erillisenä sähköisenä kirjana.
- Lähitaisteluoppaiden teko oli aika kova puristus. Jos ja kun oppaat saavat puolustusvoimien hyväksynnän, ne tulevat PVMoodleen ilmaiseksi jakoon sitoumuksen tehneille MPK:n kouluttajille.

Youtubessa on TCC:n opetusvideoita. Natunen suunnittelee järjestävänsä myös päivän-kahden seminaareja eri kamppailulajien harrastajille, ihan vain harrastuksen vuoksi.

- Puuhaa on tosiaan ollut viime aikoina melko paljon. Tämä on tällainen elämäntapa, jossa työ ja vapaa-aika kiinnostavine harrastuksineen sekoittuvat toisiinsa.
Facebook-sivulla Tunas Close Combat on lisää tietoa lajista sekä lajia tukevista tahoista.

---

Kuka?
Nimi: Tuukka Natunen
Ikä: 26
Paikkakunta: Kuopio
Ammatti: Asekauppias, lähitaistelukouluttaja
Koulutus: Turvallisuusvalvojan perus- ja erikoisammattitutkinto
Sotilasarvo: Kersantti
Yhdistys: Kuopion Reserviläiset, Joroisten Reservialiupseerit
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Veitsiä vastaan toimiminen

#2

Viesti tonik »

Ottaisin eka veitsikäden kiinni vaikka lyöntejä toisella kädellä tuliskin. Mielummin nyrkistä kun veitsestä.
Enkä lähtis agressiivisesti hyökkäämään jos vastassa veitsi, voi olla että juokset terään.
Pahin virhe mun silmään tossa videossa että sitä veistä ei kontrolloitu juuri mitenkään. Tyyliin takki silmille ja polvee perään. Mitä jos vastus sattuu nostamaan puukon ja polvi siihen.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1039
Lauteille: Huhtikuu 2005

Veitsiä vastaan toimiminen

#3

Viesti voipa »

tonik kirjoitti: Ottaisin eka veitsikäden kiinni vaikka lyöntejä toisella kädellä tuliskin. Mielummin nyrkistä kun veitsestä.
Enkä lähtis agressiivisesti hyökkäämään jos vastassa veitsi, voi olla että juokset terään.
Pahin virhe mun silmään tossa videossa että sitä veistä ei kontrolloitu juuri mitenkään. Tyyliin takki silmille ja polvee perään. Mitä jos vastus sattuu nostamaan puukon ja polvi siihen.
Olen samoilla linjoilla. Lisäksi puukkomies jähmettyi liikkumattomaksi ensikontaktista ja puukko osoitti aina ihan muualle kuin vastustajaan. Olihan tuossa hyviäkin ajatuksia ja ymmärrän kun halutaan demota jotain pointtia selkeästi mutta kokonaisuutena ei oikein sytyttänyt.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3386
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Veitsiä vastaan toimiminen

#4

Viesti Jasse »

tonik kirjoitti: Ottaisin eka veitsikäden kiinni vaikka lyöntejä toisella kädellä tuliskin. Mielummin nyrkistä kun veitsestä.
Enkä lähtis agressiivisesti hyökkäämään jos vastassa veitsi, voi olla että juokset terään.
Pahin virhe mun silmään tossa videossa että sitä veistä ei kontrolloitu juuri mitenkään. Tyyliin takki silmille ja polvee perään. Mitä jos vastus sattuu nostamaan puukon ja polvi siihen.
Tuli tuosta viimesisestä lauseesta mieleen..

Legenda kertoo että eräs maamme potkispioneereistä olisi discojonossa potkaissut veitsen heiluttajalta tajun pois tyylipuhtaalla ylä-mavalla. Tilanne oli sillä selvä, mutta hetken päästä potkaisija huomasi että polvessa törrötti puukko :D
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#5

Viesti Mjölnir »

voipa kirjoitti:
tonik kirjoitti: Ottaisin eka veitsikäden kiinni vaikka lyöntejä toisella kädellä tuliskin. Mielummin nyrkistä kun veitsestä.
Enkä lähtis agressiivisesti hyökkäämään jos vastassa veitsi, voi olla että juokset terään.
Pahin virhe mun silmään tossa videossa että sitä veistä ei kontrolloitu juuri mitenkään. Tyyliin takki silmille ja polvee perään. Mitä jos vastus sattuu nostamaan puukon ja polvi siihen.
Olen samoilla linjoilla. Lisäksi puukkomies jähmettyi liikkumattomaksi ensikontaktista ja puukko osoitti aina ihan muualle kuin vastustajaan. Olihan tuossa hyviäkin ajatuksia ja ymmärrän kun halutaan demota jotain pointtia selkeästi mutta kokonaisuutena ei oikein sytyttänyt.
Juu.

en äänestä jatkoon noilla näytöillä :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Veitsiä vastaan toimiminen

#6

Viesti Huppu »

No videolla oli ihan hyviäkin pointteja ja paljon huonompiakin videoja olen nähnyt. Tuossakun demottiin miksi ei pitäisi mennä veitsikäteen kiinni, niin ei noin varmasti kannatakkaan mennä. Myös sen että veitsen pystyy vaihtamaan toiseen käteen esim defendon perus nyppäys positiosta, voi kumota tekemällä tekniikan oikein. Varmasti ihan ok kaveri touhuamaan skenessä, mutta onko tässä nyt vaan haluttu laittaa joku laji pystyyn? Tai itselleni ei noista videoista oikein auennut mikä tän jutun juoni on. Osasta videoista tuli olo, että halutaan tehä vähä sitä sunt tätä. Mielellään vielä aina erillailla kun muut. No saahan sitä touhuta, kuhan ei totuus unohdu.
Oss!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4144
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Veitsiä vastaan toimiminen

#7

Viesti YJT »

Olen tutustunut lajiin / metodiin lähinnä kirjojen kautta.

On totta, että tekniikkapuolella homma on paikoitellen ehkä vähän keskeneräistä, mutta ehdottoman positiivista lajissa on se, että ei häpeillä yhdistää kaikkea voimankäytön skaalaa aseettomasta taistelusta aina ampuma-aseisiin yhden jutun alle. Vähän kaikissa IP-lajeissa on esim. puukkoa vastaan toimimista, mutta harvemmassa ovat ne lajit, joissa opetetaan puukon käyttämistä aseena - ampuma-aseista puhumattakaan.

Tällaisiahan on Suuressa Maailmassa enemmänkin, mutta Suomessa taitaa olla varsin harvinaista. Defendo Blue / Green voivat ehkä olla tällaisia (minulla ei ole omakohtaista kokemusta kummastakaan), mutta en muista niistäkään nähneeni esim. Videota, jossa ensimmäinen hyökkääjä torjutaan esim. Paljain käsin ja seuraava ampumalla. Mitä ei tietenkään tarkoita, etteikö sellaista voida niissä treenata, mutta ei varmaan kaikille avoimissa treeneissa niissäkään?

Lajin olemassaolo siis mielestäni puolustaa paikkaansa täyttämällä erään tyhjiön. Tuna on vähän kuin Suomen Gabe Suarez. Se, ovatko kaikki lajin tekniikat parhaita mahdolilisia tai edes realistisia, on toinen juttu.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Veitsiä vastaan toimiminen

#8

Viesti Ile »

Mitä tarkoittaa MPK ja KOTU-yksikkö?
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Veitsiä vastaan toimiminen

#9

Viesti sinappi »

Ile kirjoitti: Mitä tarkoittaa MPK ja KOTU-yksikkö?
Ensimmäinen on maanpuolustuskoulutusyhdistys, jälkimmäinen on tähän kuuluva koulutus- ja tukiyksikkö.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsiä vastaan toimiminen

#10

Viesti Oar »

Aika vaarallisen näköistä toimintaa. Vaikka uke jähmettyi paikoilleen niin silti näytti siltä että olisi tullut hittiä veitsestä.

Kyseessä nuori kaveri joka sanoo harrastaneensa jonkun ajan judoa ja potkunyrkkeilyä -- mutta lopettanut ne nykyään. Mitään saavutuksia ei kerrota eikä taustalla ilmeisesti ole mitään aseellista taistelulajia, joten esim. veitsitekniikat itse keksittyjä? Ei siinä, saahan sitä harrastaa ja hommassa on ihan tekemisen meininki, mutta ei sinänsä vakuuta valitsemaan tätä lajia Defendon tai Krav Magan sijasta...

Ja muuten sama ilmiö kuin ketjussa aikaisemmin olleissa videoissa: alussa puhutaan mitä osaava veitsimies tekee ja kuinka tekniikka X ei toimi siihen, mutta sitten kun näytetään omaa tekniikkaa niin veitsimies ei liiku ja pitää veistä kaukana vartalostaan jähmettyneenä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#11

Viesti Mjölnir »

YJT kirjoitti: Defendo Blue / Green voivat ehkä olla tällaisia (minulla ei ole omakohtaista kokemusta kummastakaan), mutta en muista niistäkään nähneeni esim. Videota, jossa ensimmäinen hyökkääjä torjutaan esim. Paljain käsin ja seuraava ampumalla.
Kyllä tuollainen ihan arkipäivää systeemissä. Ja myös niinpäin, että ammutaan ensimmäinen hyökkääjä, ja vaikka toinen, sitten tulee häiriö, ja kolmatta joudutaan lyömään aseella, että saadaan aikaa poistaa häiriö ja käyttää taas sitä asetta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Veitsiä vastaan toimiminen

#12

Viesti Presenter »

Oar kirjoitti: Kyseessä nuori kaveri joka sanoo harrastaneensa jonkun ajan judoa ja potkunyrkkeilyä -- mutta lopettanut ne nykyään.
Käsittääkseni Natusella on ruskea vyö judossa.

Tässä videolla näkyy noin kohdasta 3:51 eteenpäin näkyy myös lisää Tunas Close Combatin veitsitekniikkaa. Aiemmin videolla näkyy myös muita lajin tekniikoita.

[video][/video]
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#13

Viesti Andy »

Hmm. Pari juttua tulee mieleen.

Jos kyseessä on lajin eikä siis pelkästään seuran tms. virallinen esittelyvideo niin siihen kannattaisi panostaa vähän enemmän. Nyt tuo koulun liikuntasalissa maiharit jalassa ja kommandopipot päässä tetsaaminen tuo mieleen lähinnä Titan Fistin. En siis muuten halua verrata lajia titan Fistiin vaan kyseessä on selkeästi paljon asiallisempi toiminta, mutta videot on vähän samaa luokkaa vaikka paremmalla laadulla.

Minä en osaa noista puukko- ja pyssyjutuista niin sanoa mutta tuo aseeton puoli näytti siltä että omasta mielestä olisi ollut ehkä hyvä treenata vielä vähän lisää ennen oman lajin perustamista.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsiä vastaan toimiminen

#14

Viesti Oar »

Joo, vähän vaivaannuttavaa katsottavaa välillä, ja Titan Fist tuli itselleni myös ensimmäisenä mieleen videota katsoessa esilletuonnin takia. Natusen tekeminen näyttää ihan hyvältä ainakin osittain, muttä toiset videolla esiintyvät kaverit ovat selvästi heikompitasoisia, joka yhdistettynä kommandopipoihin, videon äänimaailmaan (maiharit vaan natisee kun kaverit tuijottavat toisiaan jäätävässä hiljaisuudessa) ja paikkaan (liikuntasali) ei tosiaan anna ihan parasta kuvaa lajista.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsiä vastaan toimiminen

#15

Viesti Mjölnir »

Onneksi ei polvet hajonneet, kun matot liukuivat lattialla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 3 kurkkijaa