Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Katulajien erot?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Katulajien erot?

#106

Viesti ninja »

Puhutaanko tässä ketjussa todella itsepuolustuksesta vai katutappelusta? Toi yllä oleva video on karmea jos tarkoitus on neuvoa ihmisiä puolustamaan itseään, siinähän käytännössä todetaan: ole persereikä ja käyttäydy myös niin. Ei mitään tekemistä itsepuolustuksen kanssa, tappelemisen kyllä..
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Katulajien erot?

#107

Viesti Streetwise »

Olen opettanut Vunakin oppeja vuodesta 1999. Minun täytyy siis olla todellinen peräaukko :D Tai ehkä sinä käsitit videon jotenkin väärin. Mitä luulet?
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Katulajien erot?

#108

Viesti ninja »

STR kirjoitti: Olen opettanut Vunakin oppeja vuodesta 1999. Minun täytyy siis olla todellinen peräaukko :D Tai ehkä sinä käsitit videon jotenkin väärin. Mitä luulet?
Videossa käytetään sanoja kuten streetfight ja win. Lisäksi korostetaan asennetta ME EI VÄLITETÄ! En usko, että käsitin sanat väärin. En ota kantaa siihen miten hyvin opettajasi Vunakin(?) opit toimivat tappelussa tai kuinka tehokkaita ne ovat. Mutta onko tällä mitään tekemistä itsepuolustuksen kanssa? Sillä tappeluun osallistuminen ja itsepuolustus ovat kaksi eri asiaa.
Miltä sinusta kuulostaa jos joku toteaisi "no, se oli katutappelu jonka halusin voittaa ja jotta voi voittaa ja olla tehokas, niin ei voi vaan välittää tårta på tårta!" ja samaan hengenvetoon väittäisi, että kaikki oli kuitenkin itsepuolustusta.
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Katulajien erot?

#109

Viesti Streetwise »

Jos mä vähän avaan sitä videon tarkoitusta. Videolla puhutaan sopeutumisesta erilaisiin tilanteisiin, jolloin tavallaan emme "välitä" joudummeko puolustautumaan pystyssä, maassa, veistä vastaan tms... Ja se välittäminen tässä yhteydessä ei tarkoita sitä, että meitä ei kiinnosta joutuuko kuseen vai ei, vaan sitä että harjoittelemalla totutetaan itsemme kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin, jolloin ne eivät tule yllätyksenä vaan osataan toimia kuin "kala vedessä", osataan lyödä, potkia, painia, käyttää veistä, lyömäasetta jne...Tai Bruce Leen sanoin "be water my friend" ;)

Olen itse pyrkinyt kaikki nämä vuodet olemaan käyttämättä tuota "streetfighting" termiä, koska olen samaa mieltä siitä, että se ei oikein sovellu Suomen itsepuolustus/kamppailukuvioihin, mutta jenkeissä markkinat ovat vähän toisenlaiset (Vunakiltahan tuli jo 80-luvulla Streetfighting Series). Ilmeisen turhaan olen sitä varonut, koska mainostihan Defendon markkinahirmutkin katutappeluseminaaria muistaakseni viime vuonna (ja ketään ei kiinnostanut asiaa moralisoida).
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Alapotku
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 227
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Defendo
Sivulajit: Libre Fighting, Baraw Sugbo, kuntonyrkkeily, Combat Hapkido
Takalajit: Thaiboxing

Katulajien erot?

#110

Viesti Alapotku »

Itsepuolustuksella ja tappeluun osallistumisella on eroa ihan samalla tavalla USA:n kuin Suomenkin oikeudessa. Tappelijaa ei suojaa hätävarjelu oikeuttamisperusteena myöskään USA:ssa. Hätävarjelu/itsepuolustus ei ole kyseessä silloin, jos tappelusta yhdessä sovitaan (sanallisesti tai konkludenttisesti).
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Katulajien erot?

#111

Viesti Streetwise »

Niin, mutta minä puhuinkin markkinoinnista. Esim. jenkeissä "streetfighting/barroom brawling/jne." -nimiset opetusvideot ovat ihan yleisiä. Suomessa ei "katu/kapakkatappeluoppaita" näy.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Katulajien erot?

#112

Viesti JanneM »

STR kirjoitti: Niin, mutta minä puhuinkin markkinoinnista. Esim. jenkeissä "streetfighting/barroom brawling/jne." -nimiset opetusvideot ovat ihan yleisiä. Suomessa ei "katu/kapakkatappeluoppaita" näy.
Barfight seminaarit... ;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Katulajien erot?

#113

Viesti ninja »

Jenkeis kaikki on isompaa, myös Martial Arts/kamppailulaji/RBSD bisnes sekä opetus. Olen myös antanut itselleni kertoa, että USAs moni tavallinen lajiharrastaja on joutunut kuseen "puolustaessaan vain itseään". Esim. monkey dance kun ei toimi oikeudessa perusteena hätävarjelulle.

Tiedän, että aihe on monimutkaisempi kuin minä tai moni muu uskookaan. Itse koin jonkinlaisen valaistumisen luettuani tämän -> http://www.nononsenseselfdefense.com/self-defense.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
sekä muita artikkeleita sivustolta.

Sivusto pitää sisällään valtavasti asiaa liityen itsepuolustukseen, väkivaltaan, rikoksiin/rikollisiin tekotapoihin ja ajattelluun jne. Tekstit ovat pitkiä, mutta silmiäavaavia..
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Katulajien erot?

#114

Viesti Aihki »

Luin muutaman noista esityksistä, aika hyvin kirjoitettu ja selkeästi ja kiihkottomasti sanottu. Hyvin amerikkalaisesti myös. Olisi kiva tietää joiltain osaavalta kuinka lähellä tuo esitetty "itsepuolustuksen rajat" on [A] Suomen teoriaa, käytäntöä. Ensimmäisenä arvauksena ei kovin kaukana.
Kuvake
Laicus
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 59
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Katulajien erot?

#115

Viesti Laicus »

Luin jokin aika takaperin suurimman osan noista sivuston artikkeleista läpi. Hyvin kirjoitettua ja perusteltua asiaa, joka myös herättelee miettimään asioita itse. Suosittelen lämpimästi tutustumaan sivustoon mikäli mielenkiintoa aihepiiriin riittää.
"No groin, no Krav Maga!" - The Simpsons

"Niin Magaa kuin petaa!" - Duunikaverin suuri viisaus
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Katulajien erot?

#116

Viesti L.K. »

En äkkiseltään tiedä miten homma pelaa rapakon takana aseettoman itsepuolustuksen osalta, mutta aseellisen osallahan ainakin on tosi isoja eroja eri osavaltioiden välillä lainsäädännössä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Katulajien erot?

#117

Viesti Ile »

Siellä on kai liittovaltion tasolla jonkunlainen yleinen linjaus itsepuolustuksesta mutta osavaltiot voivat säätää itse tarkemmin asiasta ja ilmeisesti erot ovat isojakin.

Kyllä mun yleiskuva on se, että itsepuolustus on jenkeissä jonkun verran "vapaampaa" kuin meillä.

Pikaisen vilkaisun perusteella tuolla nettisivuilla puhuttiin aiheesta aika varoittelevaan sävyyn, mikä on tietysti yleisestikin hyvä asia, mutta sitä voinee ymmärtää erityisesti siltä kannalta, että Jenkeissä varmaan myydään aika kovaa kamaa (aseita, itsepuolustusoppeja) ihan taviksille itsepuolustusta varten ja samalla rangaistukset mahdollisista ylilyönneistä saattavat olla aika kovia. Eli varoittelu on paikallaan vaikka systeemi meidän näkökulmastamme onkin sallivampi.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Katulajien erot?

#118

Viesti Lowclass »

Sieltä toisesta magaliitosta.. Parin viime vuoden aikana korostunut maahanvienti- ja hallintatekniikat, tekniikkaa tullut huomattavasti lisää jokaiseen vyöhön joten vöiden välinen minimikuukausiraja kasvanut aikalailla. Edelleen alkeiskurssista alkaen opetetaan että puolustuksen kovuus tms ei saa ylittää hyökkäystä eli laki otetaan huomioon tilanteissa. Pyritään moninkertaisiin vastahyökkäyksiin jne. Tuo potkunyrkkeilymäisyysväittämä mielestäni vain suuntaa antava, paljon käytetään polvia ja kyynärpäitä ja suorissa lyönneissä myös kämmenpohjaa, jos henki kyseessä niin sormilyöntejä arkoihin paikkoihin.

Toivottavasti enemmän selvitti kuin sekoitti.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Katulajien erot?

#119

Viesti PetriP »

L.K. kirjoitti: En äkkiseltään tiedä miten homma pelaa rapakon takana aseettoman itsepuolustuksen osalta, mutta aseellisen osallahan ainakin on tosi isoja eroja eri osavaltioiden välillä lainsäädännössä.
Hassuin on Texasin laki joka sallii varkaan ampumisen illalla/yöllä jos pakenee. No hassua se tietty ollut
http://nation.time.com/2013/06/13/when- ... -in-texas/" onclick="window.open(this.href);return false;
kun tuo seuralaispalvelun työntekijä ammuttiin ja kaveri pääsi ilman tuomiota. Tosin en ymmärrä mitä uhrin koettiin varastaneen, mutta Jury oikeudenkäynnit on arvaamattomia.



Amerikassa ei yleensä edellytetä pakenemista vaikka se olisi mahdollista.
Alapotku
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 227
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Defendo
Sivulajit: Libre Fighting, Baraw Sugbo, kuntonyrkkeily, Combat Hapkido
Takalajit: Thaiboxing

Katulajien erot?

#120

Viesti Alapotku »

PetriP kirjoitti: Amerikassa ei yleensä edellytetä pakenemista vaikka se olisi mahdollista.
Laki ja oikeuskäytäntö vaihtelevat USA:ssa paljon eri osavaltioiden välillä. Joka osavaltiossa oma rikoslakinsa ja sama asia voi olla toisessa rikos, toisessa täysin sallittua. Eroa on myös saman osavaltion eri paikkakuntien välillä, koska USA:ssa on myös paikallisia lakeja, kuten Suomessa oli ennen kuntien järjestyssääntöjä. Esim. hätävarjelutilanteessa Teksasissa saa tehdä lähes mitä tahansa, monissa itärannikon suurkaupungeissa ei.

Alain Burrese on amerikkainen hapkidon mustavyö ja oikeustieteen tohtori. Hän neuvoo ip-aiheisissa julkaisuissaan aina tarkistamaan paikallisen lain eikä luottamaan siihen, että se olisi sama kuin kotipaikkakunnalla.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa