Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#76

Viesti Ile »

Mjölnir kirjoitti: pyritään rakentamaan tiettyjä maneereita sellaisiksi, että ne laukaisevat toiminnan treeneissä, jotta pystytään helpottamaan sitä päätöksenteon jälkeistä toimintaan siirtymisvaihetta.
Sivukommentti ja menee semantiikaksi, mutta itseäni viehättää ilmaista asia niin, että toiminta on helpompaa, kun asiat on päätetty jo etukäteen.

Tällä en tietenkään tarkoita sitä, etteikö joka kerta tarvittaisi myös tilannekohtaista päätöksentekoa.

Mutta esim. noissa toiminnan laukaisevissa maneereissahan on kyse siitä, että etukäteen on "päätetty" miten tiettyyn asiaan voi ja kannattaa reagoida. Etukäteen tapahtuva päätöksenteko ei siis koske vain fyysistä reaktiota vaan myös sitä, että on aktiivisesti päätetty (annettu itselle lupa) puolustaa itseä ja harjoittelussa pyritty mahdollisimman hyvin tunnistamaan se, minkälainen toiminta missäkin tilanteessa on oikeutettua jne... Eli harjoittelussa tehtävillä "päätöksillä" vähennetään tositilannekohtaisessa ooda-luupissa prosessoitavan aineksen määrää.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#77

Viesti Daddy »

kukuska kirjoitti: Kuvittele tilanne, että sinulla on edessäsi henkilö, joka ei ole koskaan harrastanut itsepuolustusta tai kamppailulajeja. Mitä asioita painottaisit, jos sinulla olisi vain rajallisesti aikaa (esim. peruskurssin verran) opettaa henkilöä selviytymään tavanomaisimmista väkivaltatilanteista? Eli mistä olisi lähdettävä liikkeelle, kun tavoitteena on tavallisen ihmisen selviytyminen hätävarjelutilanteesta?
Koitin tässä muistella, että minkälaisin odotuksin ym aikoinaan (vuonna nakki&kivi) hakeuduin Krav Magan pariin. Eli haen tässä sitä tuossa viestissä mainitun henkilön näkökulmaa. Toki olin (kauan) sitä ennen harrastanut Judoa, että ihan en täysin määritelmää täytä.

Kyllä sitä silloin innokkaana halusi oppia nimenomaan niitä tekniikoita. Eli jos kimppuusi hyökätään näin, niin puolustaudu noin. Tai jos hyökkäys onkin tuollainen, niin sitten tee tällälailla. Skenaarioharjoitteista pidin, koska niissä tavallaan sai soveltaa opittua ja katsoa, että kuinka sitä paineen alla pystyy toimimaan. Treenien väliin sijoitetut "tietoiskut" lainsäädännöstä, käytännöstä ym olivat mielenkiintoisia. Taisi olla kerran jopa koko treenien mittainen luento ihmisen stressin alaisesta käyttäytymisestä ym, sekin oli mielenkiintoinen.

Pääpaino siis niillä käytännön tekniikoilla ja noi lakijutut yms sitten vähän niinkuin "vahingossa" sinne väliin sopivin annoksin tuntui itselleni luonnolliselta.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#78

Viesti kukuska »

Mika kirjoitti:
kukuska kirjoitti: Harva meistä pystyy tappamaan, mutta se, että kieltäytyy vahingoittamasta toista suojellessaan itseään tai läheistään, kertoo yhteiskunnan opettamista rajoista.
Tämä kuulostaa aika äärimmäiseltä pasifismilta ja suojeluvaiston tarkoitukselliselta ohittamiselta. Kuinka yleistä sanoisit tämän olevan? Itse pitäisin sitä aivan äärimmäisen marginaalisena, mutta saatan olla väärässä. Jäätyminen on sitten ihan eri asia, mutta sehän ei liitykään kieltäytymiseen.
Joo veistelin sen vähän huonosti. Harjoittelussa on kyse enemmänkin kieltäytymiesestä, tositilanteessa se näkyy jäätymisenä, kun ei ole tehty itselle selväksi mitä on valmis tekemään. Esim. jos joku on tappamaisillaan sinulle läheisimmän ihmisen veitsellä, oletko sinä valmis tappamaan kertalaukauksella tämän hyökkääjän. Nojoo! Entä jos hyökkääjä on raskaana oleva psykoottinen nainen? noh... joo...
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3862
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#79

Viesti Puni »

Piti muutama päivä miettiä asiaa ja suorittaa vähän rottakokeita. Päädyin johtopäätökseen, että käsien pitäminen "kimpussa" ei olekaan tie, totuus ja elämä.

Tätä nykyä olen sitä mieltä, että tasapainoinen asento ensin, sit mietitään eteenpäin.

Rottakokeissa huomattu, että vanha kunnon "kolmiomalli" ja siihen liittyvät harjoitteet ovat parhaiten peruspulliaiselle jakeluun menevää kamaa (kantapään alla yksi ja päkiän alla yksi "tasapainopiste", muodostavat kolmion, erilaisilla perusheilautteluilla demotaan vaikutusta tasapainopisteiden välityksellä). Hirvee selostus taas, bruuh.
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#80

Viesti ninja »

" onclick="window.open(this.href);return false;
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#81

Viesti nomad »

Tasapaino -> häviämisen/sietämisen jalo taito -> voittamisen jalo taito -> miten 2 edellistä eroaa toisistaan.

edit: Ne ei oikeastaan mitenkään sillä erotuksella, kumpi saa viimeisen tehokkaan osuman. Ajoituskysymys, pitää osata lopettaa kun on voitolla.

Aikanaan eräs "sempai" eli vanhempi harjoittelija sen mulle kertoi- et voi voittaa jos et osaa hävitä. Siksi pitää ensin ottaa hallitusti nokkiinsa. Sitten se onnistuminen merkkaakin jotain verrattuna siihen, että tekniikat toimii räsynukelle ihanasti joka kerta.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#82

Viesti Daddy »

Tuossa viikko sitten vastasin siltä kannalta, että miltä tuntui itsestä silloin kun olin itse aloittelija.

Nyt kun on vuosia vierähtänyt ja on tullut Magan lisäksi tutustuttua myös Defendoon (Blue ja perus), sekä tullut muutama vuosi tehtyä poken ja vartijan hommia, niin uskaltanen jotain näkökulmia tuoda esillekin.

Ensimmäisenä on tietty se, että ainakin aivan aluksi opetetaan yksinkertaisia ja helposti opittavia tekniikoita. Oppimisen ilo kun kannustaa jatkamaan eteenpäin.

Sitten tietty ne skenaarioharjoitteet on minusta tosi tärkeitä. Yleensäkin se, että pääsee/joutuu soveltamaan opittua on itsepuolustuksen kannalta tärkeää. Sekin on tärkeää, että pystyy reagoimaan muuttuviin tilanteisiin ym - niinkuin tosielämässäkin ip-tilanteissa yleensä tahtoo olla.

Korostaisin vielä sitä, että (onneksi) suurin osa ihmisistä ei ole tottunut vastapuolen aggressiiviseen käytökseen. Moni saattaa olla vahvasti omalla epämukavavuusalueellaan kun pitäisi tehdä muutakin kuin nättejä jumppaliikkeitä. Pahimmillaan joku saattaa jäätyä jo siitä, että häntä komennetaan kovaäänisesti tms. Se perustreeni, eri pareittain treenaaminen on kaiketi ihan hyvä ratkaisu totuttautua tuohon epämukavuusalueella olemiseen (jolloin siitä tulee pikkuhiljaa vähemmän ja vähemmän epämukava -> toimintakyky paranee).

Tasapaino, kyky "ottaa turpiin" ym enemmän tai vähemmän liikunnalliset pointit on tietty kanssa tärkeitä, mutta nähdäkseni ne tulevat opittua vähän niinkuin "vahingossa" muun treenin ohessa.

Ei myöskään pidä unohtaa niitä lakipläjäyksiä. Parhaimmillaan sellaiset ovat minuutin-kahden pituisia katsauksia esim hätävarjelupykälään, kuinka oikeusjärjestelmä toimii (karkealla tasolla), kuinka sivulliset kokevat eri tilanteet yms. Käytännön tositarinat on tietysti aina tämmöisten suola.

Niin ja sokerina pohjalla: yllättävän monella on pelko epäonnistumisesta. En osaa tähän tarjota muuta ratkaisua kuin vetäjän asiallinen palaute, jossa myös kiinnitetään huomiota siihen, mikä meni oikein.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#83

Viesti DeusVult »

Daddy kirjoitti: Tuossa viikko sitten vastasin siltä kannalta, että miltä tuntui itsestä silloin kun olin itse aloittelija.

Nyt kun on vuosia vierähtänyt ja on tullut Magan lisäksi tutustuttua myös Defendoon...
Jouduit johonkin aika-avaruus-anomaliteettiin? :abduct:
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#84

Viesti Daddy »

DeusVult kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Tuossa viikko sitten vastasin siltä kannalta, että miltä tuntui itsestä silloin kun olin itse aloittelija.

Nyt kun on vuosia vierähtänyt ja on tullut Magan lisäksi tutustuttua myös Defendoon...
Jouduit johonkin aika-avaruus-anomaliteettiin? :abduct:
En tiedä mitä tarkoitat, mutta kyllä tämä elämä kieltämättä joskus (lue: usein) tuntuu tuolta :rolleyes:
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#85

Viesti Mjölnir »

Daddy kirjoitti:
DeusVult kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Tuossa viikko sitten vastasin siltä kannalta, että miltä tuntui itsestä silloin kun olin itse aloittelija.

Nyt kun on vuosia vierähtänyt ja on tullut Magan lisäksi tutustuttua myös Defendoon...
Jouduit johonkin aika-avaruus-anomaliteettiin? :abduct:
En tiedä mitä tarkoitat, mutta kyllä tämä elämä kieltämättä joskus (lue: usein) tuntuu tuolta :rolleyes:
DV ilmeisesti tarkoitti sitä, että oli hassua, kun viikko sitten olit aloittelija ja siitä viikosta on nyt vierähtänyt vuosia :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#86

Viesti Daddy »

Mjölnir kirjoitti: DV ilmeisesti tarkoitti sitä, että oli hassua, kun viikko sitten olit aloittelija ja siitä viikosta on nyt vierähtänyt vuosia :)
Aa.. tuon voi tosiaan lukea noinkin :naurupyorii:
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
J.Tonteri
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 57
Lauteille: Lokakuu 2011

Mitä opettaisit ensimmäiseksi aloittelijalle?

#87

Viesti J.Tonteri »

Riippuen lajista, mutta ukemit ja kehonhallintaliikkeet ovat tärkeä juttu osata alussa. Tietenkin kaverin taitotason mukaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa