Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

mitä se on se krav maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

mitä se on se krav maga

#1

Viesti joksanen »

Eräs pontentiaalinen harjoittelija luonnehti kysymään mitä eroja on krav magalla ja wingtczunilla, ja hoksasin kuinka vähän krav magasta oikeasti tiedänkään. Kun kaveripiiriin ei kuulu ketään magaajaa niin käännyin netin puoleen. Siellä hoetaan jatkuvasti lajin historiaa ja sen no-nonsense -asennetta. Kerrotaan kuinka laji luottaa ihmisen uhkatilannereaktioihin.

Mutta mitä se krav maga sitten oikeasti ja käytännön tasolla on? Miten nuo ihmisen omat reaktiot ilmenevät taistelun edetessä, vai onko kyse vain "speariin putoamisesta"? KMn ei pitäisi olla tekniikkakokoelma vaan konsepti. Minkälaisia teorioita tai konkreettisia periaatteita sillä on? Jollakin sivuilla mainittiin rytmi ja tahti; miten nämä ilmenevät harjoittelussa?

Miten paljon muuten vielä nykyään KMn lajisisältöön vaikuttaa opettajan entiset taistelulajiharrastukset? Mulla on se käsitys että lajin alkuaikoina opettajan tittelin sai hyvin nopeasti, jolloin lajin omaa opetussisältöä ei (mielestäni) millään voinut omaksua.
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#2

Viesti VKA »

No aluksi pitää todeta, että kyllä se KM on tekniikkapohjainen laji eikä konsepti.
Siitä voidaan olla sitten montaa mieltä onko se hyvä vai huono asia. Itse en pidä tekniikkapohjaisesta harjoittelusta mutta ymmärrän kyllä sen lähestymistavan.
Muutamia periaatteita jotka näkyvä KM tekniikoissa:
Yhtäaikainen tai mahdollisimman aikainen vastahyökkäys. Eli jos irrottaudutaan/torjutaan niin pyritään heti vaikuttamaan siihen vastustajaan. Tästä voidaan käyttää myös termiä yhtäaikainen rytmi tai jos hyökkäys tulee hieman perässä pirstottu tai rikottu rytmi.

Taistelusektori on 360 astetta. Eli varaudutaan siihen, että hyökkäys voi tulla mistä suunnasta tahansa ja samoin itse pitää osata hyökätä mihin suuntaan tahansa kaikille etäisyyksille.
Tuossa joitain, joku muu voi jatkaa.


"Mulla on se käsitys että lajin alkuaikoina opettajan tittelin sai hyvin nopeasti, jolloin lajin omaa opetussisältöä ei (mielestäni) millään voinut omaksua."
(Prkl quote toiminto...) :evil:

Tottakai ohjaajan tausta näkyy tavalla jolla hän opettaa magaa. Magahan sai aikanaan aika paljon kakkaa niskaan kun siinä uskallettiin järjestää ohjaajakoulutuksia. Nuo koulutukset kestivät alkuaikoina kuukauden. Opetusta/harjoittelua oli 6pv viikossa, joka päivä 8 tuntia. Laske siitä. Väitän, että intensiivisellä pienryhmäopetuksella lajin pääkouluttajan johdolla tuossa ajassa saatiin kamppailutaustan omaavista ohjaajista kelvollisia KM ohjaajia. Se mitä ihmiset eivät ehkä tajunneet oli se, että eivät ohjaajat "valmiita" ole ohjaajakoulutuksen jälkeen. Mutta kykeneviä aloittamaan magan vetämisen esim. peruskurssien muodossa. Koko lajin ideahan on se, että opetettavat asia ovat yksinkertaisia ja nopeasti omaksuttavia. Väitän, että moni ihminen osaan opettaa kokeneesta kamppailijasta ihmisen joka osaa opettaa eteenpäin esim. suoran lyönnin aika tyydyttävällä tasolla..
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#3

Viesti joksanen »

VKA kirjoitti: Taistelusektori on 360 astetta.
Näin tämän sloganin myös, mutta en ymmärrä miten tämä olisi jätetty erityisesti epähuomioon muissa lajeissa, jotta asian voisi KMn kohdalla nostaa erikseen framille.

On totta että esimerkiksi WTssä vastustaja pyritään pitämään oman kehon edessä (keskilinjalla), mutta ei se tarkoita sitä että vastustajan pitäisi alunperin hyökätä siltä suunnalta. Karaten "ensimmäisen" katan, Pinan nidanin ensimmäisessä bunkaissa on vastustajan tarttuminen sivulta.

Tuo mitä sanoit magan ohjaajakoulutuksesta oli varsin hyvä argumentti.

Onko krav magalla muuten taktiikkaa tai strategiaa? Pari häirintäkomboa sisään ja knockout leukaperiin? Tai kuuluvatko rikoslakioppitunnit oikeasti lajin kurrikulumiin vai onko kyseessä vain urbaani legenda?
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#4

Viesti Ronin »

joksanen kirjoitti: Näin tämän sloganin myös, mutta en ymmärrä miten tämä olisi jätetty erityisesti epähuomioon muissa lajeissa, jotta asian voisi KMn kohdalla nostaa erikseen framille.
En ole missään nähnyt ilmoitusta jossa sanotaan "360 asteen taistelusektori, VAIN Krav Magassa!!!" tms. Lajin esittelytekstissä vain mainitaan tuo, koska sitä harjoitellaan. Esim. nyrkkeilyssä harvemmin näkee harjoiteltavan sitä, että joku nappaa takaa kiinni samalla kun toinen hyökkää edestä päin.
joksanen kirjoitti: Onko krav magalla muuten taktiikkaa tai strategiaa? Pari häirintäkomboa sisään ja knockout leukaperiin? Tai kuuluvatko rikoslakioppitunnit oikeasti lajin kurrikulumiin vai onko kyseessä vain urbaani legenda?
Rikoslakioppitunneista väittäisin, että riippuu täysin seurasta/ohjaajasta. Kattava opetus aiheesta lienee harvinaista ja on varmasti seuroja joissa noita asioita ei käsitellä lainkaan.

Taktiikkaa ja strategiaa kuuluu lajiin. Esim. jos harjoitellaan 1 vs. 3 tilannetta niin käydään läpi esim. sitä miten kannattaa asettautua/liikkua hyökkääjiin nähden jne. Ns. häirintäkombojen konsepti on minulle vähän hämärä. Voitko täsmentää? Tietääkseni KM:ssä ei kuitenkaan erotella hirveästi tekniikoita jotka ovat yleiseen säheltämiseen tekniikoista jotka ovat tilanteen lopettamiseen. Krav Magassa tunnutaan myös painottavan enemmän samoja asioita kuin esim. Thompsonin ideologiassa: tarkkuus ja voima ovat suhteessa tärkeämpiä kuin nopeus kun taas niissä WT-esittelyklipeissä joita olen katsellut satelee nopeita iskuja esim. straight blastin muodossa ja silloin tähtääminen ja optimaalinen voima tuntuisivat olevan vähemmällä. Oman käsitykseni mukaan siis KM:ssä homma on hieman yksinkertaistetumpaa kuin monessa muussa lajissa.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#5

Viesti AriJ »

VKA kirjoitti: Muutamia periaatteita jotka näkyvä KM tekniikoissa:
Yhtäaikainen tai mahdollisimman aikainen vastahyökkäys. Eli jos irrottaudutaan/torjutaan niin pyritään heti vaikuttamaan siihen vastustajaan. Tästä voidaan käyttää myös termiä yhtäaikainen rytmi tai jos hyökkäys tulee hieman perässä pirstottu tai rikottu rytmi.
Tuota - taas kerran - uskon käytettävän hyvinkin laajassa kamppailulajiskaalassa. muutenhan homma on tyyliin länkkärien sinä-minä-sinä-minä-sinä-sin... eiku! OUCH!

Tottakai oman puolustuksen pitäisi vahvistaa omaa mahdollista "jatkotointa" samalla kun se heikentää vastustajan aina mahdollista "toista aaltoa" :shock:
______________________
VKA
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 832
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#6

Viesti VKA »

No itse olen taas nähnyt juuri tuollaista : Torju näin, lyö sitten näin ratkaisumallia monessa lajissa sen yhtäaikaisen vastahyökkäyksen sijaan.
Mutta en todellakaan väitä, että noi olisivat jotenkin uniikkeja asioita magan parissa.
Varmasti monessa muussakin lajissa tehdään asioita samalla tavalla.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#7

Viesti joksanen »

Ronin kirjoitti: En ole missään nähnyt ilmoitusta jossa sanotaan "360 asteen taistelusektori, VAIN Krav Magassa!!!"
En minäkään. Mutta mielestäni se on niin isosti ja tärkeän näköisenä esillä, että sitä pidetään jonakin erityisenä myyntivalttina. Tää on nyt tällaista katsojan silmässä olevaa juttua, etenkin kun olin nimenomaisesti etsimässä WTn ja KMn eroja.
Ronin kirjoitti: häirintäkombojen konsepti on minulle vähän hämärä. Voitko täsmentää? Tietääkseni KM:ssä ei kuitenkaan erotella hirveästi tekniikoita jotka ovat yleiseen säheltämiseen tekniikoista jotka ovat tilanteen lopettamiseen.
Häirintäkombo oli ensimmäinen mieleeni tullut oma nimitys sille stereotypialle että potkii säärille ja puree sormille näennäisesti tehottomia tekniikoita kunnes tällä häirinnällä pääsee irti nelsonista ja voi vetää lopetustekniikalla oikeasti turpaan. Joistain kirjoituksista tuli sellainen olo, että KMssa pyrittäisiin jonkinlaiseen lopetustekniikkaan, jonka jälkeen vastustaja on vaaraton ("kuollut"). Tämän miellän omalla tavallaan myös taktiikaksi. Ilmeisesti tältäkin osin käsitykseni KMsta on väärä. Valotit myös hyvin KMn taktista puolta liikkumisen suhteen.
Ronin kirjoitti: WT-esittelyklipeissä joita olen katsellut satelee nopeita iskuja esim. straight blastin muodossa ja silloin tähtääminen ja optimaalinen voima tuntuisivat olevan vähemmällä.
Ketjulyönteihin keskittyvät klipit pitää jättää omaan arvoonsa, mutta olet siinä mielessä oikeassa että mitään järisyttävän voimakasta yksittäistä lyöntiä WTssä harvemmin esiintyy, vaan kyse on enemmänkin ylivyöryvästä hyökyaallosta. Joka on taktiikkaa. ;)


Toivottavasti mun kirjoituksista ei saa sellaista kuvaa että jotenkin väheksyisin krav magaa lajina. Siitä ei ainakaan tarkoituksella ole kysymys.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#8

Viesti Ronin »

joksanen kirjoitti: Joistain kirjoituksista tuli sellainen olo, että KMssa pyrittäisiin jonkinlaiseen lopetustekniikkaan, jonka jälkeen vastustaja on vaaraton ("kuollut").
Hmm, ideana on ennemmin pyrkiä lopettamaan tilanne asap. Mitään tiettyä lopetustekniikkaa ei ole. Eikä kombot ole mitään etu- taka, potku ja lopetus, vaan hyökkäystä jatketaan kunnes toinen ei enää ole uhka.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa