Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#16

Viesti L.K. »

Kyynikko kirjoitti: joo, ajattelin siltä kannalta että huomattava osa käyttäjistä jotuuu käyttämään kaasua ulkona JA sisällä..kartio ottaa tuuleen turhan hyvin..niinkuin siitä sienimyyjävideostakin näkee...Ja itse olen oppinut käyttämään kaasua pyörivällä suihkutusliikkeellä automatic...vähentää juovan ongelmaa...
Kyl, sumutustekniikalla pystyy aika hyvin kyllä ehkäisemään juovan heikot puolet. Itsekin ehdottomasti juovan kannattaja sen monikäyttöisyyden takia esim .versus kartio.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#17

Viesti YJT »

Joo, sumutuskuviolla voi parantaa osumistodennäköisyyttä. Juovaa käytettäessä se onkin tärkeä juttu, ja kuuluu ihan välineen peruskäyttöön. Sen täytyy tosin onnistua myös hätävarjelutilanteessa, eikä kuvio saa silloinkaan olla liian iso.

Kuten todettua, jokaisella sumutintyypillä on sekä hyvät että huonot puolensa, ja toiset soveltuvat eri tilanteisiin paremmin kuin toiset. Lähinnä kommenttini oli kirjoitettu vastineeksi Kyynikon kommenttiin:
Kyynikko kirjoitti: Mielestäni pahimmat virheet OC:n käytössä ovat 1.) ei käytä juovaa
Voi olla, että se on kirjoitettu vain henkilökohtaisesta perspektiivista, mutta yleisohjeena ei ole kovin hvä mielestäni. Oma mielipiteeni on, että kartio on parad yleiskaasu, mutta parempi toki olisi valita juuri aiottuun käyttöön sopiva.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#18

Viesti Mjölnir »

YJT kirjoitti:
Kyynikko kirjoitti: Mielestäni pahimmat virheet OC:n käytössä ovat 1.) ei käytä juovaa
Voi olla, että se on kirjoitettu vain henkilökohtaisesta perspektiivista, mutta yleisohjeena ei ole kovin hvä mielestäni. Oma mielipiteeni on, että kartio on parad yleiskaasu, mutta parempi toki olisi valita juuri aiottuun käyttöön sopiva.
Olen itse onnistunut aina kartiolla. Tosin siihen vaikuttaa se, että käytän mielestäni hyvää, kartiomaiselle sumulle sopivaa tekniikkaa. Sääntö 1, älä näytä sumutinta; Sääntö 2, älä sumuta liian kaukaa; Sääntö 3, käytä kartiolle sopivaa levitystekniikkaa. Itse sumutan hyvin läheltä, siltä etäisyydeltä, kun kohdehenkilö todnäk kiinnittää huomiotaan johonkin muuhun (ja kun on putkinäkö, niin sumutin jää todnäk huomaamatta). Tykkään itse serpentiinilevitystekniikasta, alhaalta ylös, jolloin alaspäin väistäminen ei auta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#19

Viesti Clancy B. »

Tuore käytännön esimerkki uutisoituna, yksityiskohtia ei tietenkään tiedä tän perusteella:

http://www.ess.fi/?article=332610" onclick="window.open(this.href);return false;
Poliisi taltutti miehen kaasusumuttimella Helsingin Itäkeskuksessa
14. heinäkuuta 2011
Poliisi käytti keskiviikkona kaasusumutinta noin 20-vuotiasta miestä vastaan Helsingin Itäkeskuksessa. Mies alkoi käyttäytyä aggressiivisesti Tallinnanaukiolla eikä totellut poliisin käskyjä, kun hänen henkilöllisyyttään selvitettiin.
Mies jatkoi kaasutuksen jälkeenkin aggressiivista käytöstään muun muassa lyömällä ja potkimalla poliisia. Häntä kaasutettiin toistamiseen, minkä jälkeen mies yritti paeta paikalta.
Tapaus sattui iltapäivällä kello neljän jälkeen. Mies otettiin kiinni ja häntä epäillään virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta sekä pahoinpitelystä.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4155
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#20

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: Oma mielipiteeni on, että kartio on paras yleiskaasu, mutta parempi toki olisi valita juuri aiottuun käyttöön sopiva.
Täsmennetään sen verran, että jokaisen käyttäjän olisi valittava kaasu omien tarpeidensa ja miksi ei myös mieltymystensä mukaan. Sen sijaan yhden käyttäjän olisi parempi pysytellä koko ajan samanlaisessa välineessä, eli mieluummin niin että kaasu ei vaihdu työtehtävistä toiseen.

Toki joskus voi olla, että eri työtehtävien/tilanteiden vaatimukset ovat niin erilaiset että yksi ja sama väline ei kertakaikkiaan sovellu kaikkiin työtehtäviin, tai soveltuu huonosti. Tällöin olisi kehitettävä joku tapa erottaa eri malliset kaasut toisistaan jo tuntoaistin perusteella; esim. että eri malliset kaasut ovat selvästi eri kokoisissa purkeissa tai ne muuten tuntuisivat rilaisilta käten (esim. niin että toisessa purkissa on Peter Jones -kotelo jolloin käteen tuntuu kotelon "ulkopurkin" sormiurat, ja toisenlainen purkki on paljaaltaan). Sen sijaan en ihan heti lähtisi neuvomaan, että eri tilanteissa välineitä kannetaan eri paikoissa (ellei vaatetus tms sitä vaadi).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#21

Viesti Kari Aittomäki »

Sen mitä mä olen kaasua nieleskelly.. Vaikutus on ollu lähinnä tasoa v'tutus ja hikeentyminen.
Paras kaasu on jauhesammutin, etenkin aseuhkaa vastaan. Tosin suppeasti ahtaissa tiloissa.
Koska a)krimit ei noin ylöjään osaa ampua juuri ollenkaan. b) jauhesuihku on helppo suunnata ja on riittoisa jaeltava. c) sokaisee ja passivoittaa d)sammuttimella voi kilauttaa kyrväkkeeltä naaman kasaan tai jotain muuta kaunista.

Huonoja puolia on paino, saattaa hikikäsistä liikkuessa lipsahtaa sekä jauheen aiheuttama laattian liukkaus, asemiestä kohti edetessä ei ois aikaa kaatuiluun.

Sori, oli pakko.
Mulla ei ole kaasuista käyttökertoina laskettuna kuin yksi ja seki oli feikki.
Nielly olen kaasua kyllä.
Me no like.

Mutta sehän ei kaasusta itsessään tee sen tehottomampaa, tiedän ja olen nähny tapauksia kun se pelittää.
Ja tosiaan kokemattomille paremmin, kuten YJT ansiakkaasti anlalyseeras.
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Kaasun/sumutteen kesto/vaikutuksilta välttyminen?

#22

Viesti ninja »

Itselläni on omakohtaista kokemusta kaasujen saamisesta silmille. Tosin tapauksesta on ~20vuotta aikaa. Vihu sai kaasutettua sumut naamalleni läheltä ja yllättäen, toimi varmaan senkin takia niin hyvin. Olin kyllä hetken aivan ulkona kaikesta. Pikkuhiljaa sain silmät auki, mutta kirvely pysyi vielä pitkään. En voi suositella..

Onni onnettomuudessa oli, ettei vihut halunneet monotella tms. Kaverin tultua auttamaan, sai hänkin oireita kaasun tarttuessa häneen.
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa