Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1426

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti: Jätä nyt ainakin ne vammakuvaukset pois herranjestas.
Never. :smt003

Enhän minä edes ole sitä ihmetellyt ettei jengiä pahemmin kiinnosta, minä tiedän tasan tarkalleen sen miten se homma menee ihmisten päässä. Ihmettelen sitä miksei asenteita haluta muuttaa.

Tämä ettei edes haluta tietää mitä väkivalta on, on se asennevamma mitä vastaan tässä tapellaan.
Realiteetit kun ymmärtää niin siitä harjoittelustakin tulee huomattavasti päämäärätietoisempaa. Laitoin tuon uc kilpi pätkän tuohon ihan esimerkiksi hyvästä harjoitus asenteesta. Realistisen itsepuolustuksen oleellisimpia asioita on asenteen sekä realiteettien ymmärtäminen, se on se juttu.

Ihmisten pitää haluta tietää ja ymmärtää.
Silloin maailmasta tulee pikkasen parempi paikka. Aika kaunis ja idealistinen ajatus.

Sen jälkeen voikin keskittyä tappelemaan miehekkäästitm :naka:

Tämä sivujuonnehan lähti tästä videosta minkä Rojola postasi [video][/video]

Itse nyt näin siitä lähteneestä sivujuonteesta hyvän mahdollisuuden "valistaa" ja härkkiä tällä laudalla että saadaan aikaan keskustelua. Ja ehkä joku näitä lukeva muuttaa suhtautumistaan "tappelemisesta" hiukan eri suuntaan.
Yleisimmät suhtautumiset kun tahtovat olla joko tunti turpaan tai kaikki väkivalta on aina pahasta.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1427

Viesti Lasse Candé »

tohtorismies kirjoitti: Enhän minä edes ole sitä ihmetellyt ettei jengiä pahemmin kiinnosta, minä tiedän tasan tarkalleen sen miten se homma menee ihmisten päässä. Ihmettelen sitä miksei asenteita haluta muuttaa.

Tämä ettei edes haluta tietää mitä väkivalta on, on se asennevamma mitä vastaan tässä tapellaan.

(...)

Ihmisten pitää haluta tietää ja ymmärtää.
Silloin maailmasta tulee pikkasen parempi paikka. Aika kaunis ja idealistinen ajatus.
Niin siis että miksei niitä asenteita haluta muuttaa että useampi ihminen pohtisi väkivallan toimintaa? Kamppailetko siis sen puolesta että useampi tietäisi noista asioista enemmän?

Olen tuosta viimeisestä eri mieltä tai en ainakaan ole äkkiseltään samaa mieltä. Mitä vähemmän ihmiset pohtivat väkivaltaa sitä parempi. Ja sitten taas jos pohdituttaa niin sitten pohditaan.

Olisiko myös niin että tuo valistushenki ei ole kovin yleistä Senshidopiireissä noin muuten?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1428

Viesti tohtorismies »

Juuri sitä että omia asenteita ei haluta edes tarkistella.
Hyvää se tekee aina aika ajoin tsekata niitä suhtautumisiaan.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että ihmisten pitäisi ajatella väkivaltaa hiukan enemmän. Sen ihannoiminen(johon jokainen heteromies jossain vaihetta elämäänsä joka tietoisesti tai alitajuisesti syyllistyy) on ihan yhtä hanurista kuin sen kieltäminen, kieltäminen aiheuttaa melkoisen shokin sitten sen ulosteen lentäessä tuulettimeen. Mun mielestä se pitää vain hyväksyä.
Omaan suhtautumiseeni noin yleisesti ottaen on aika paljon vaikuttanut Dimitrin tekstit.


Ei se valistaminen ole yleistä(Vaikka Dimitri onkin melko kova vaahtoamaan), kerrotaan "faktat" eli asiat niinkuin ne näyttävät olevan.

Puukolla sohiminen aiheuttaa verenvuotoa ja lyöminen voi aiheuttaa murtumia. Ja voimakkaasti päihtynyt ihminen ei välttämättä tunne kipua etc.
Ja sitten treenataan sen mukaan.
Ei tämä mitään salatiedettä ole mutten usko että loppujen lopuksi eroaa niin kauheasti asenteeltaan moneen muuhunkaan rbsd hommaan.

Edit. Tästä "asennevammasta" vielä. Olen itse aika hämilläni millaisissa supermies syndroomassa osa potkusta elää kun näitä ketjuja on lueskeltu. Hämmentää suunnattomasti kun porukka ei osaa mitenkään samaistua esimerkiksi näihin netissä pyöriviin sarrjatuli/singer puukotus videoihin... Porukka uskoo niin vakaasti että kiinanliike kikkakolmonen toimii aina ja ennenkaikkea se ettei tunneta minkäänlaista empatiaa videoissa olevia uhreja kohtaan. Ei pystytä myöskään mitenkään ajattelemaan sitä miltä se potentiaalisesti itsestä tuntuisi jos se terä viiltää kymmeniä kertoja omaa lihaa.... Maksimissaan aina vittuillaan siitä miten passiivinen uhri on. Lähinnä tämänkaltainen nettikäytös sai aikaan sen että on jo pakko rueta valistamaan. On tämä vaan niin kipeetä.
Viimeksi muokannut tohtorismies, touko 11, 2015, 00.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1429

Viesti Andy »

tohtorismies kirjoitti: Enhän minä edes ole sitä ihmetellyt ettei jengiä pahemmin kiinnosta, minä tiedän tasan tarkalleen sen miten se homma menee ihmisten päässä. Ihmettelen sitä miksei asenteita haluta muuttaa.

Tämä ettei edes haluta tietää mitä väkivalta on, on se asennevamma mitä vastaan tässä tapellaan.
Realiteetit kun ymmärtää niin siitä harjoittelustakin tulee huomattavasti päämäärätietoisempaa. Laitoin tuon uc kilpi pätkän tuohon ihan esimerkiksi hyvästä harjoitus asenteesta. Realistisen itsepuolustuksen oleellisimpia asioita on asenteen sekä realiteettien ymmärtäminen, se on se juttu.
Kannattaa tiedostaa että kamppailulajeja treenaamattomat ihmiset ovat pääosin aivan kujalla kaikesta ihmisten muksimiseen liittyvästä. Erityisesti niistä pään sisäisistä jutuista. Jo kohti tulevan pehmustetun hanskan aiheuttama säikähdys on sellaista mitä ei voi ymmärtää ellei ole sitä kokenut. Siinä ei auta bodatut lihakset eikä UFC:n katsominen videolta. Se että lisää tähän vielä joidenkin "näin voi käydä sinullekin" -kauhukuvien esittelyn ei tosiaan tee asiaa helpommaksi.

Ainoa keino saada edes jotenkin merkittävä osa ihmisistä lähtemään tähän leikkiin mukaan on totuttaa heidät siihen pikkuhiljaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1430

Viesti tohtorismies »

On varmasti Andy näin. Tavallaanhan senshidon tehokkuus perustuu siihen että mennään suoraan asiaan ja ei "maaritella".

Se on mun mielestäni yksi senshidon aseista verrattuna muihin lajeihin että se oppiminen on nopeaa kun siinä mennään suoraan asiaan.

Defendossa käsittääkseni tämä "pikkuhiljaa" totuttaminen osataan. (no pun intended)


Kirjoitettakoon se vielä erikseen ettei siitä kenellekkään jää epäselvyyttä että eihän senshidon treenaminen loppujen lopuksi ole millään tapaa sen hurjempaa ole kuin mikään muukaan ja ei siellä pelotella ketään.
Ja kontakti säädetään aina harjoittelijalle sopivaksi.

Okei, nyt ollaan siinä kohtaa menossa että puhutaan suhteellisen avoimesti ilman kynsiä ja hampaita asenteesta niin mistäs tämä meidän kamppailijoiden ubermies syndrooma johtuu? Miksi me monesti luullaan että vasen käsi painaa tonni ja oikea tappaa sonnin?
Viimeksi muokannut tohtorismies, touko 11, 2015, 00.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1431

Viesti Mika »

Rojola, tarkoitin nimenomaan näitä keskusteluja.
tohtorismies kirjoitti: Juuri sitä että omia asenteita ei haluta edes tarkistella.
Hyvää se tekee aina aika ajoin tsekata niitä suhtautumisiaan.
Nyt taisit puhua myös itsellesi.
Omaan suhtautumiseeni noin yleisesti ottaen on aika paljon vaikuttanut Dimitrin tekstit.
Tämä on ihan ymmärettävää, mutta jos edelleen haluat niitä treenikavereita, tämän ulostuontia kannattanee miettiä.

Edit. Tästä "asennevammasta" vielä. Olen itse aika hämilläni millaisissa supermies syndroomassa osa potkusta elää kun näitä ketjuja on lueskeltu.
Näin olet selvästi, selvästi tulkinnut, mutta se on sitten eri asia, kuinka lähellä totuutta se on.
Lähinnä tämänkaltainen nettikäytös sai aikaan sen että on jo pakko rueta valistamaan. On tämä vaan niin kipeetä.
Juuri tämän takia tuo kirjoittelu Senshidosta olisi oikeasti hyvä jättää Rojolan harteille.


Mitä tulee sitten Senshidon treenaamiseen noin muuten, niin jossakin vaiheessa on käynyt selväksi kaksi asiaa: Senshido ei ole laji, ja ne perustaidot hankitaan toisaalta. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Siinä mielessä tuo Andyn ehdotus, jota toki itse pidän hyvänä, ei välttämättä sovellukaan Senshidoon. Senshidoa taitavat ehkä muutenkin pidemmän päälle harrastaa sivulajina ne, joilla jo on muuta, aktiivista tai inaktiivista taustaa lajeista, vai kuinka?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1432

Viesti Rojola »

Mika kirjoitti: Senshidoa taitavat ehkä muutenkin pidemmän päälle harrastaa sivulajina ne, joilla jo on muuta, aktiivista tai inaktiivista taustaa lajeista, vai kuinka?
Tampereella aktiivisia harjoittelijoita on itseni lisäksi vajaa kymmenen. Heistä kahdella ei liene kovin aktiivista kamppailulajitaustaa entuudestaan (jos nyt jotain lapsuuden alkeiskurssikokeilua jne. otetan huomioon).

Toinen näistä vähemmän reenanneista oli jotenkin bongannut nimenomaan Senshidon kaiken kohinan keskeltä ja halusi päästä kokeilemaan. Mikä oli mielestäni yllättävää.

Mielestäni Dimitrillä on erittäin hyvät opetustaidot ja hän on viihdyttävä esiintyjä. Ymmärrän tosin, että jotkut eivät tykkää hänen tavastaan opettaa. Siinä ehkä auttaisi se, että antaa vähemmän painoarvoa sille amerikkalaistyyliselle meuhkaamiselle ja keskittyy enemmän itse asiaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1433

Viesti tohtorismies »

Sivulajinahan se enemmän mullakin on.

Parhaillaan meitäkin oli puolenkymmentä mutta porukka on hajoillut perhekiireidensä/vammautumisien ja muuttojen kanssa.

Nythän ei olla sinällään puhuttu senshidosta vaan suhteesta väkivaltaan.

Mika, otit tuon lainauksen suhtautumisesta väkivaltaan, miksi näet sen tarpeelliseksi että minun täytyy juuri nyt tarkastella suhtautumistani siihen asiaan?

Käsittääkseni olen kirjoittanut väkivallattomuuden ja sen miten inhottavaa sekä välttelyn arvoista touhua se on...
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Senshidosta

#1434

Viesti Huppu »

Kyse on siitä mitä haluaa reeneistään. Ip hommiin on varmastikkin aivan loistava tommonen 10 henge porukka. Mikäli kaikilla on hyvä asenne ja oikeasti halu oppia lajia. Ongelmaksihan tämä muodostuu jos pitää saada rahaa sisään, mutta Rojola on ainakin hoitanut asian ilmeisen edullisesti. Tohtorin kannattais vetää joka jampan jumppaa ja pikkuhiljaa sitten maustaa sitä realistisempaan suuntaan. Ei uusille kavereille voi heti soittaa kongia. Aloittelijalle se shokki on vaan niin iso, että toiseen koskeminenkin on joillekkin kynnyskysymys. Ihmiset pitää opettaa reenaamaan.
Oss!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Senshidosta

#1435

Viesti DeusVult »

tohtorismies kirjoitti: [video][/video] Tuossa drillaillaan itsepuolustusta Urban combatives sekä senshido ohjaajan johdolla. Alussa esiintyvä naishenkilö vetää suojausharjoitteessa huomattavan hyvin vaikkei urheilijan fysiikkaa ja veikkaisin melko pienellä kokemuksella olevan liikkeellä. Asenne kohdillaan.
Paha arvioida kenenkään asennetta tuollaisen kymmenen sekunnin pätkän perusteella, mutta minusta näyttää että hyökkääjä lyö hyvin kontrolloidusti (=nopeasti mutta kevyesti), eikä edes yritä osua tätiä mihinkään muualle kuin niihin käsivarsiin. Lopussa tätillä on naamalla sellainen samanlainen hymy kuin vauhdikkaasta mutta turvallisesta vuoristoradasta juuri nousseilla huvipuistoasiakkaalla. Opettaako tämä nyt kyseistä tätiä jotenkin paremmin tajuamaan sitä väkivallaan raakuutta ja katujen lakia, kuin vaikka jokin perus-hojoilutreeni jossa sama täti treenaisi yhtä lailla "vähän sinnepäin" olevia torjuntoja vähemmän-kuin-tosissaan hyökkäävän vastustajan kanssa?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1436

Viesti Rojola »

Hyvä huomio. Tehoilua on helppo naamioida.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Senshidosta

#1437

Viesti JanneM »

Toisaalta tuo varmasti nosti tätin itsetuntoa ja varmuutta aika paljon. "Selvisin äärimmäisen kovasta lyöntitreenistä missä iso mies kävi täysiä päälle..."

onko kyseessä vääränlainen itsetunto vai auttaako tuo tätiä puolustamaan itseään tosi tilanteessa on varmaankin sitten kysymys mihin ei vielä voida vastata. Ei ehkä ainakaan mene ihan paniikkiin jos joskus joutuu jonkinlaiseen mäiskintään...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1438

Viesti Rojola »

Juuh, ei pidä myöskään väheksyä plasebo-efektin hyvä puolia.

Nyt tuntuu kuin...

[video][/video]

:lol:
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18953
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1439

Viesti Andy »

Minusta tuo tätivideo on ihan hyvä harjoitus. Nimenomaan yhtenä askeleena polulla jolla aloittelijasta tehdään "mä vien sulta silmän - ainakin" itsepuolustaja tai vaikka sitten jonkun täyskontaktilajin ottelija.

Mutta voin kertoa sen että tuo on jo niin korkea askelma että huomattava osa ihmisistä ei pysty sitä ottamaan kylmiltään. En teettäisi tuota missään tapauksessa ensimmäisissä treeneissä koska osa ihmisistä ei ole siihen henkisesti valmiita vaan kokee sen niin epämukavaksi että ei enää tule treeneihin. Kuitenkin vielä tuollainen treeni on sen verran kevyttä että ainakin suurin osa porukasta pystytään taluttamaan tuolle tasolle kunhan lähdetään liikkeelle hellävaraisemmin.

Ja tosiaan habitus ei kerro kaikkea. Tuo pulska täti-ihminen voi ihan hyvin olla luonteeltaan paljon hurjempi ja sitkeämpi kuin joku kolmekymppinen täynnä tatskoja oleva kundi joka nostaa penkistä kaksi markkaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1440

Viesti Lasse Candé »

Vastauksena JanneM:n pohdintaan, näkisin että sitten treenataan jotain muuta kuin mitä ehkäpä tässä ajetaan takaa. Varsin arvokasta silti. Tämä on kontaktitreeniä ja hyökkäysten näkemistä. Olkoonkin sitten vähän sinnepäin, niin varmasti temmeltäminen on parempaa kuin temmeltämättömyys.

Tällainen putoaisi kategoriaan "tyypillinen kamppailuharjoittelu". Ongelma se on vasta jos se on olevinaan myös tosirealistista eikä sitä puolta sitten kerrota edes palautteessa, että pohdipas miten peli saattaa murtua kun toinen yrittääkin lyödä täysillä päähän ja luultavasti tuleekin osumaa perille.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 17 kurkkijaa