Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#31

Viesti tohtorismies »

JanneM kirjoitti: Sen minkä käsityksen oon saanut shenshidosta, niin se on treenimetodina varsin väkevä ja uskon, että se tuottaa hyviä tuloksia.
Mutta mä nyt tässä vähän tarkennan... Eli jos ihan pystymettästä tuleva ihminen haluaa alkaa harjoittelemaan itsepuolustusta, niin senshidossa ei opeteta häntä lyömään eikä torjumaan eikä liikkumaan vaan vain reagoimaan viiden eri periaatteen mukaan?
Jos näin, niin itse ainakin näkisin senshidon enemmänkin treenimetodina ihmisille joilla jo perusteet ovat hallussa.
Tosin tämä varmaan juontaa mun urheilukamppailufiksaatioon jossa yleensä rakennetaan soveltaminen perusteiden päälle... :D
Joo, minäkin uskon kyllä 11100% siihen että senshido on treeni metodina aivan ässää mutta puuttuvatko nykyään kaikki tekniikat(etukäsi,takakäsi jne) lajista?

Että mennäänkö todellakin puhtaasti niiden viiden fyysisen vastaiskun periaatteen mukaan?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Senshidosta

#32

Viesti Presenter »

Käsittääkseni Senshidossa (joku fiksumpi saa korjata, jos menee pieleen) esim. nuo etukäsi ja takakäsi ovat "työkaluja", eivät "tekniikoita". Eli käsite-erosta kyse.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Senshidosta

#33

Viesti Mjölnir »

Presenter kirjoitti: Käsittääkseni Senshidossa (joku fiksumpi saa korjata, jos menee pieleen) esim. nuo etukäsi ja takakäsi ovat "työkaluja", eivät "tekniikoita". Eli käsite-erosta kyse.
Juuri näin olen ymmärtänyt. Paitsi, jos puhutaan jostain toisesta lajista, silloin tekniikat ovat tekniikoita, eivät työkaluja :(
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 100
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Senshidosta

#34

Viesti Tuomo »

Presenter kirjoitti: Käsittääkseni Senshidossa (joku fiksumpi saa korjata, jos menee pieleen) esim. nuo etukäsi ja takakäsi ovat "työkaluja", eivät "tekniikoita". Eli käsite-erosta kyse.
Kyllä. Käsite ero johtuu myös siitä, että emme käytä esim. lyöntiä osana sarjataitoa (Kuten esim. Krav magan kuristuksesta vapautuminen kun vastustaja työntää - Hauis korvaan, vartalonkääntö ja kyynärpääiskulla irroitus, vasaralyönti ja SUORA). Se on yksi työkalu muiden joukossa, joilla vastustajaa vahingoitetaan.
Mjölnir kirjoitti: Juuri näin olen ymmärtänyt. Paitsi, jos puhutaan jostain toisesta lajista, silloin tekniikat ovat tekniikoita, eivät työkaluja :(
Tuohan on täyttä semetiikkaa!! Ei mikään iso juttu.

Karatealueelle voi myös kirjoittaa, että kun näin Suomessa ollaan, niin Oitsuki ja Yakutsuki on etu- ja takakäsi ;)
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Senshidosta

#35

Viesti bodyguard »

Niin, voinhan vaikka minä perustaa lajin jossa ei ole lyöntejä ja potkuja. Toki meillä ojennetaan kättä vastustajan naamaan mutta se on meillä räjähtävä kädenojennus :D

Näkisin että Mjölnir on aikalailla asian ytimessä tässä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 20210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Senshidosta

#36

Viesti JanneM »

Niin siis Senshidossa ei opetella valmiita tekniikkasarjoja kuten esim Defendossa tai BJJssä.
esim. niskalenkki hyökkäyksenä. Otetaan tukiaskel ja lukitaan etukäsi vihun polvitaipeeseen, tämän jälkeen käsi isolla kaarella takakautta kaverin eteen ja nenästä ? liikkeellä alas.
Tämänkin siis voi tehdä mikäli tilanne sellaiseksi menee, mutta tätä ei varsinaisesti harjoitella?
Mutta siis entä ne yksittäiset tekniikat kuten lyönnit potkut ja torjunnat? Treenataanko niitä lainkaan vai mennäänkö niidenkin suhteen vähän "vaiston varassa"?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Senshidosta

#37

Viesti Mjölnir »

Tuomo kirjoitti:
Presenter kirjoitti: Käsittääkseni Senshidossa (joku fiksumpi saa korjata, jos menee pieleen) esim. nuo etukäsi ja takakäsi ovat "työkaluja", eivät "tekniikoita". Eli käsite-erosta kyse.
Kyllä. Käsite ero johtuu myös siitä, että emme käytä esim. lyöntiä osana sarjataitoa (Kuten esim. Krav magan kuristuksesta vapautuminen kun vastustaja työntää - Hauis korvaan, vartalonkääntö ja kyynärpääiskulla irroitus, vasaralyönti ja SUORA). Se on yksi työkalu muiden joukossa, joilla vastustajaa vahingoitetaan.
Mjölnir kirjoitti: Juuri näin olen ymmärtänyt. Paitsi, jos puhutaan jostain toisesta lajista, silloin tekniikat ovat tekniikoita, eivät työkaluja :(
Tuohan on täyttä semetiikkaa!! Ei mikään iso juttu.

Karatealueelle voi myös kirjoittaa, että kun näin Suomessa ollaan, niin Oitsuki ja Yakutsuki on etu- ja takakäsi ;)
Pitäisi ymmärtää, että jos ei halua uudestaa hakata sitä kuollutta hevosta tekniikka vs. konsepti -keskustelussa, ei kannata laukoa kovin vahvoja mielipiteitä siitä, mitä joku toinen laji on tai ei ole.

Krav magan kuristuksesta vapautumisen "tekniikka" on se käsi ylös ja kääntyminen. Kaikki sen jälkeen on jatkoa, joka voi optimitilanteessa olla se vasara-suora, mutta myös joku muu, riippuen puolustautujan valmiudesta, liiketilasta, vastustajan asennosta jne. Eli puhutaan niinsanotusta "mahdollisimman nopean vastahyökkäyksen periaatteesta".

koko konsepti-tekniikka -keskustelu on sematiikkaa, jolla saadaan keskustelua aikaiseksi. Harjoittelumetodit ovat todellakin erilaisia krav magan perusteisiin verrattuna, mutta soveltava harjoittelu ei välttämättä paljoakaan. Riippuu opettajasta ja seurasta.

edit:
BTW, ko. TEKNIIKASSA kyynärpäälyönti ei ole se vapautuminen, vaan olkapää vapauttaa kuristuksen, ja vartalon kääntö on se vapautuminen. Samaa PERIAATETTA käytetään myös takaa tulevassa vapautumisessa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Senshidosta

#38

Viesti AriJ »

Taas näin kolmannelta taholta katsoen noihin tekniikka ja työkalu -termeihin (jos nyt oikein nuo muistan siitä viiden vuoden takaisesta);
- vastausmalli jossa tehdään useampia asioita = muoto (vastustaja kuristaa, hauis korvalle, kyynärpääisku jne.)
- muoto koostuu tekniikoista = työkalut (kyynärpääisku)
- muodon sisällä on myös periaate = konsepti (estä kuristuminen)

Miten osuin?
______________________
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#39

Viesti L.K. »

Se on muuten semaNtiikka hyvät herrat:=D

Koetko Tuomo mitenkään ristiriitaisena opettaa senshidoa ja defendoa?Kun ratkaisumallit ja oppimisajattelu vaikuttaisi kuitenkin olevan aika erilainen?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Poista käyttäjä 1416
Viestit tässä aiheessa: 9

Senshidosta

#40

Viesti Poista käyttäjä 1416 »

Ennen Tuomon vastausta edelläolevaan kysymykseen näin treenaajan näkökulmasta kokisin, että koska lajien kohderyhmät ovat erilaiset (voimankäyttö/itsepuolustus) niin myös ajatusmallit lähtökohtaisesti ovat erilaiset.

Toisessa kun on sellainen "kravmagamainen" puolusta itseäsi ja painu vittuun -mentaliteetti ja toisessa on kysymys voimankäytöstä ja ihmisen hallintaan saamisesta. Toki myös lajit risteävät toistensa päälle ja molemmista on hyötyä toistensa lisäksi, kuten vaikka shredderin käytöstä transitionaalisena työkaluna vastarinnan murtamiseen ja täten parempaan voimankäytön asemaan..

..jään odottelemaan mielenkiinnolla Tuomon vastausta kouluttajan näkökulmasta.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#41

Viesti L.K. »

Mistä olet saanut sen käsityksen että defendo on vain voimankäyttöä?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Poista käyttäjä 1416
Viestit tässä aiheessa: 9

Senshidosta

#42

Viesti Poista käyttäjä 1416 »

Itse ainakin miellän sen enemmän voimankäytöksi noita kahta vaihtoehtoja tarkastellessa. Lisäksi sen mitä itse olen defendoa treenannut, niin "tekniikat" ovat olleet ainakin minun mielestäni selkeämmin sovellettavissa voimankäyttöön kuin itsepuolustukseen. Ja ehkä mielikuvaan vaikuttaa vielä se, että ainakin omien kokemuksieni mukaan defendo vetää enemmän kontrollialan ihmisiä puoleensa kuin senshido.

Toisaalta en missään sanonut, että defendo olisi "vain" voimankäyttöä. Silti kuitenkin miellän sen ainakin enemmissä määrin siksi, ainakin kun vain näitä kahta vaihtoehtoa tarkastellaan.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#43

Viesti L.K. »

Ok. Ymmärrän kyllä mistä mielikuvaa tulee. Toki lajia paljon markkinoidaan turva-alan ihmisille.

Mutta oletko ajatellut että se kontrollointi ja iholle meno on paljon muutakin kuin sitä voimankäyttöä pohjustamaan.

Enkä itse kyllä sinällään näe lajin tekniikoita mitenkään huonommin itsepuolustukseen soveltuvina.

Olethan ymmärtänyt oikein esim. iholle menemisen idean?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Poista käyttäjä 1416
Viestit tässä aiheessa: 9

Senshidosta

#44

Viesti Poista käyttäjä 1416 »

Kuvittelisin, että olen. Lähellä oleminen mm. helpottaa kontrollointia eikä läheltä ole helppoa lyödä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#45

Viesti L.K. »

Juu,näinhän se menee. Ymmärrän kyllä hyvin mistä mielikuva tulee ja jos esim. teillä on paljon turva-alan ihmisiä treeneissä, se varmaankin näkynee treenien sisällössäkin.

Meilläkin on paljon, mutta pyrimme normitreeneissä vetämään ihan siviilin näkökulmasta ja annamme sitten viranomaisille/turva-alan ihmisille mahdollisuuden välillä soveltaa itselleen paremmin soveltuvasti tilanteita ja ratkaisuja.

Lisäksi meillä on erillinen viranomaisryhmä jossa sitten keskitytään enempi voim.käyttöön.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa