Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1111

Viesti Lasse Candé »

No se ei tässä ollut tarkoitus.
En vieläkään ymmärrä miten se logiikka toimii että jos joku tulkitsee joskus jonkin oletettavasti kauan sitten pidetyn demon tarkoituksen olleen jokin ja jollain muullakin ilmeisimmin on ollut se jokin tarkoitus, niin tästä on ollut kyse nyt. Ajatuksessahan ei ole mitään järkeä, mutta en viitsi metailla enempää.
jsv
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 369
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Iso Omena
Etulaji: BJJ
Takalajit: KU, Potkunyrkkeily, Karate

Senshidosta

#1112

Viesti jsv »

Tässä kyllä näkyy, että aikaisempi keskustelu tässä aiheessa heittää bensiiniä kiukaalle tämänkin asian käsittelyssä :)

Minusta tuo yksittäinen demo oli ihan hyvä reality check, eikä mitään sen kummenpaa. Onhan sitä omassa seurassa tietysti pitkään treenanneiden ihmisten kanssa retuutettu toisiamme välillä kovastikin, mutta tuollaisessa demotilanteessa isolle joukolle täysin tuntemattoman parin kanssa maustettuna verbaalisella ja elekielisellä uhkaavuudella, niin kyseessä olikin eri tilanne. Ainakin minulle.

Mutta jos olisin tajunnut tuon olevan se Pandoran lippaan avain, olisin jättänyt yksityiskohdan pois raportistani. Peace :)

Tuolla seminaarilla ja Dimitrin videoilla ei ollut juurikaan tekemistä ulosanniltaan myöskään. Asiat esitettiin selkeästi omaan juttuun uskoen, mutta mitään lajia kohtaan ei esitetty epäkunnioittavaa kieltä. Jos tuollaisesta joku muun lajin edustaja loukkaantuu, vika on kyllä ihan itsessään.
Jussi Vesala
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1113

Viesti Rojola »

Kiitos jsv, Lasse ja muutkin. Tämä keskustelu on toiminut hyvänä mentaaliharjoitteena itselleni tänään. Esitän tässä nyt vain ja ainostaan oman näkemykseni asiaan. En ole asiasta VKA:n kanssa keskustellut lainkaan, joten hänen (ja Dimitrin) motiiveja ja tekemisiä voitte spekuloida vapaasti ilman minun panostani.

jsv ja Lasse avasivatkin jo ansiokkaasti itse seminaarin antia ja tunnelmaa. Tässä vaiheessahan kaikille lienee jo selvää, että vain sillä on merkitystä mitä tuolle seminaarille osallistuvat saivat, tai eivät saaneet, omaan työkalupakkiinsa. Tosiaan, seminaari pidettiin rakentavassa hengessä eikä missään vaiheessa VKA, minä, tai kukaan muukaan nostanut tapetille mitään lajivertailuja tai vastakkainasetteluja - päinvastoin. Itselleni jäi mieleen VKA:n lainaama viisaus: “hyvä tieto ei syrjäytä hyvää tietoa, ainoastaan huonoa tietoa”. Yleisestikään Senshido-seminaareilla (ainakaan niillä mihin olen osallistunut, ml. Dimitrin seminaarit) ei ole ollut tarkoitus ottaa jo opittuja hyviä asioita pois vaan antaa lisää työkaluja - mikäli on halukkaita ottajia. Näitä ottajia on usein ollut, mutta muutamia poikkeuksiakin aina on ja sekin on ihan ok.

Demon suhteen täytyy mielestäni muistaa se asia, että kyseessä on Senshidon tutustumisseminaari, eli kysymys on lajin alkeista ja kivijalan rakentamisesta myöhempää harjoittelua varten. Olen samaa mieltä, että tuo usein tehtävä demonstraatio olisi hölmö, mikäli se tehtäisiin kokonaisuudesta irrallisena ja siinä keskityttäisiin vain fyysiseen, biomekaaniseen aspektiin (“jos jäkitän vastaan - ei toimi!”). Kuten jsv huomautti, demon varsinainen anti on kuitenkin jossain aivan muualla kuin fyysisessä tekemisessä: miltä se näyttää, tuntuu ja kuulostaa kun aggressiivinen henkilö haluaa loukata fyysistä koskemattomuuttamme ja mahdollisesti vahingoittaa meitä - vähän niinkuin oikeasti?

Potkun kovaksi keitetyille karjuille tämä tuskin on juttu eikä mitään (osa on tällä tavalla harjoitellut jo kauan ennen Senshidoa), mutta meille tavallisille kuolevaisille se on lähtöviivan alustus Senshido-harjoittelun aloittamiselle… Ja vaikka demo keskittyisikin vain sen fyysisen, ehkäpä meille ilmiselvän asian todentamiseen, niin tämä ei välttämättä ole aina ihan selvää ihan jokaiselle tutustumisseminaarille osallistuvalle. Pitää muistaa, että seminaareille osallistuu myös ihmisiä joilla on joko vähäinen, tai ei minkäänlainen, tarttumapinta itsepuolustusharjoitteluun. Lisäksi kun Senshido-harjoittelu eroaa tietyin osin monen muun itsepuolustuslajin harjoittelusta, niin nämä erot tuodaan esille jo alkuvaiheessa. Meillä harjoitellaan näin, näistä syistä, piste.

Joka tapauksessa demon tarkoitus ei ole mielestäni pyrkiä osoittamaan että “perinteiset lajit ovat p4skoja” kuten DeusVult asian ilmaisi, vaan rautalangasta vääntää muotoharjoittelun mahdollisista sudenkuopista. Fyysisestihän VKA ei mitenkään erityisesti estellyt vastatekniikan syntymistä vaan teki omaa juttuaan, eli oli aggressiivinen hyökkääjä, joka loukkaa toisen ihmisen olemista fyysisesti ja verbaalisesti. Tärkein anti on kuitenkin osoittaa kaikille se konteksti, joka läpäisee kaiken Senshido-harjoittelun. Itsepuolustus ei ole vain fyysistä tekemistä, jossa kädet ja jalat viuhuu, vaan ennen kaikkea sosiaalinen, psykologinen ja emotionaalinen kokonaisuus. Tämä kokonaisuus tunkee läpi kaikista harjoitteista mitä Senshidossa tehdään. Itse demo on pieni pala isompaa kokonaisuutta - yksinään ei yhtään mitään. Joillekin nämä kehykset, tsykologiat ja tunnepuolen voivottelut voivat olla yhtä tyhjän kanssa ja hyvä niin.

Tuon demonstraation tarkoituksen voi toteuttaa monella tapaa. Itse teen sen hieman toisella tavalla ja tapa riippunee vetäjästä itsestään. Mielestäni VKA:n tapa on sopivasti provosoiva ja ajatuksia herättävä. Itse lähestyn asiaa huumorin kautta, koska se on minulle luontaisempi (olen siis nössö).

Palatakseni vielä tuohon muotoharjoitteluun. Usein sanotaan, että “oikeassa tilanteessa pitää soveltaa” ja me harjoittelemme juuri tuota soveltamista - pelkästään soveltamista. Meillä on vain muutama yksinkertainen periaate johon vastatoiminta perustuu. Se tuntuu toimivan siedettävän hyvin silloinkin, kun maalimies luo henkistä painetta ja hyökkää yllättävästi, voimakkaasti, nopeasti ja lähietäisyydeltä - sekä haraa vastaan eikä suostu kuolemaan ensimmäisestä vastaiskusta.

Se mikä tämänlaisessa elävässä harjoittelussa ei tunnu kovinkaan usein toimivan on tekniikoiden tai edes niiden sovellusten pakottaminen, jossa neliöpalikkaa laitetaan pyöreästä reiästä sisään. Tällöin ikään kuin yritetään sopeuttaa todellisuutta tahtomme mukaisesti, eikä päinvastoin. Tätä olen todistanut väkivallan ammattilaistenkin toimesta, kun olen itse heille maalimiehenä ollut. Välineriippuvaisuus on tuttu käsite voimankäyttäjille ja tekniikkariippuvaisuudessa kyse on mielestäni samasta asiasta - mutta ilman välinettä.

Kannustamme ihmisiä kriittiseen ajatteluun ja asioiden kyseenalaistamiseen (kuten tässä ketjussa on ansiokkaasti tehtykin jo vuosien ajan), eikä meillä ole erityistä tunnesidettä Senshidoon. Kuten VKA seminaarilla taasen totesi: jos löydätte jotain meidän harjoittelun kontekstissa toimivampaa niin kertokaa meille - tulemme mukaan! (ml. Dimitri)

Potkussa lienee valtaosa sellaisia henkilöitä jotka liputtavat toisenlaisen harjoittelun puolesta. Heissä on monen monta ansioitunutta kamppailijaa, joilla on paljon annettavaa itsepuolustuksen saralla meille jokaiselle. Senshido on vain ja ainoastaan yksi vaihtoehtoinen tapa nähdä ja tehdä asioita. Ei sen enempää. Toki tälle vaihtoehtoisuudelle on selkeät perustelut, jotka voidaan verifioida jokaisissa harjoituksissa. Muutenhan homma olisi aika hölmöä.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1114

Viesti L.K. »

Kertaalleen hyvä ja asiallinen kirjoitus Rojolalta.

Mielstäni edelleen silti kukaan ei kyseenalaistanut tai kritisoinut seminaaria itsessään tai "puuttunut" sen antiin osallistujille.
VAIN tuohon harjoitteeseen KOSKA se nostettiin aika selkeästi esiin. Oliko tässä sitten jsv:ltä tahaton kirjallinen lipsahdus vai kirjoittiko hän asiasta ajattelematta, että siihen voisi joku tarttua (tietämättä ehkä ns. taustoja?). Sitä en tiedä. Itse ainakin sain tarvittavat vastaukseni kysymykseeni eikä asia minua sinällään enempää enää pohdituta/kiinnosta.

Lassen moralisointia ja purkausta en kyllä ymmärrä, but maybe it´s just me..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1115

Viesti Rojola »

L.K. kirjoitti: Mielstäni edelleen silti kukaan ei kyseenalaistanut tai kritisoinut seminaaria itsessään tai "puuttunut" sen antiin osallistujille.
Juuei, mutta positiiviisia säväreitä on mukava levittää toiston uhallakin :)
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 11244
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1116

Viesti Jorge »

Rojola kirjoitti: positiiviisia säväreitä
Liittyykö efoon :? : :? Efohan ei toimi, jos hyökkääjällä ei ole pahaa tarkoitusta.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1117

Viesti Rojola »

Tunnetustihan Senshido toimii vain tosiuskovaisille jotka seuraavat Shredder-jumalan pyhää sanaa ;)
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1118

Viesti Mika »

Minäkin kiitän Rojolaa jälleen kerran hyvästä ja monipuolisesta vastauksesta. Sain vastaukset kysymyksiini.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Senshidosta

#1119

Viesti JanneM »

Lasse Candé kirjoitti: No se ei tässä ollut tarkoitus.
En vieläkään ymmärrä miten se logiikka toimii että jos joku tulkitsee joskus jonkin oletettavasti kauan sitten pidetyn demon tarkoituksen olleen jokin ja jollain muullakin ilmeisimmin on ollut se jokin tarkoitus, niin tästä on ollut kyse nyt. Ajatuksessahan ei ole mitään järkeä, mutta en viitsi metailla enempää.
AJattelin olla puuttumatta tähän enään, mutta puutunpa kuitenkin. (Yksityishenkilönä. En minkään tahon edustajana)

Luin tarinan seminaarista joka oli todella positiivinen ja harjoittelija on saanut varmasti hyviä eväitä itsepuolustukseen ja sen harjoittelemiseen. Tarinasa oli kuvaus demonstraatiosta minkälaisessa olen itse ollut mukana pariinkin otteeseen. Olen sitä pitänyt aina typeränä ja kertonut sen myös ihmiselle joka demonstraation on minun kanssani tehnyt. Tämä koska etukäteen on määritelty, että mitä miä puolustautujana voin tehdä ja hyökkääjä tietää tämän. TÄMÄ on typerä demonstaatio koska se ei todista mitään muuta kuin sen, että hyökkääjä voittaa aina jos tietää mitä puolustautuja tekee. Olen myös ollut läsnä Senshidodemossa missä hyökkääjä ei täysin tiennyt mitä puolustautuja tekee. Tämä oöli helevetin hyvä demoinstraatio ja simien avaaja varmasti kaikille paikalla olleille. Tästä tapahtumasta on tehty upea sarjakuvakin. Siitä puuttui vain hippiäisen loppukommentti mattojen nurkasta keräillessään "Siulla on munasuojat" :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1120

Viesti Mika »

Jos sanatarkkoja olemme, @keskilinja taisi todeta "Siulla on munarit?" :D Joka tapauksessa mietin tuotakin tilannetta eilen. Siinähän olisi saattanut tapahtua aika paljon eri tavalla, jos VKA:lla ei niitä munareita olisi ollut. Keskilinja harrasti silloin perinteistä kiinalaista lajia (TSM), jossa sukuelimet olivat kaikkea muuta kuin kielletty kohde. Olisi ainakin saattanut tatti punoittaa päivän pari.

Ja Lasse varmaankin nyt huomaa, että valistuneet arvauksemme osuivat oikeaan. Tai sitten ei huomaa... Joka tapauksessa Rojola vastasi jälleen kerran hienosti ja kautta linjan. Tämä riittää ainakin minulle.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Senshidosta

#1121

Viesti Aihki »

Ajattelen nyt hieman tuota demo-tilannetta. Leikin nyt tuolla tilanteella, enkä ota muuhun kantaa. Lähes kaikki ovat olleet sitä mieltä, että epäreilu tilanne kun hyökkääjä tietää mitä puolustaja tulee tekemään, tämä varmaan riippuu myös siitä millä tarkkuudella liike täytyy määritellä: "heitto" tai "kaato" jättää vielä aika paljon liikkumavaraa puolustajalle, samoin "lyönti". Jos määritellään tarkemmin jossain lajissa opetettava ns. std irrottautuminen niin taitaa mennä puolustajelle oikeasti vaikeaksi.

Miten olisi ratkaisuna, estetään kiinnitarttuminen. Se ei varmaan ole huono taktiikka "Intehstreet", vaikkakin luultavasti johtaa käsirysyyn, mutta niin se luultavasti johtaa tuo otekin ja paljon huonommasta tilanteesta.

Sen lisäksi tuo esto demoisi tilannetajun merkitystä vastustajan liikeiden ennakoinnissa, eihän kai ole pakko saattaa itseään tårtaan ennenkuin tekee jotain.
Zamikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 81
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Senshidosta

#1122

Viesti Zamikki »

Mulla olis ehkä kaksi asiaa tähän...

1. Kyseessä on/oli nimenomaan demo, ei harjoite. (Huomasin joidenkin käyttäneen sanaa harjoite ja se antaa mielestäni väärän mielikuvan.) Demo tehtiin osana hyvin suunnitelmallista ja perusteltua kokonaisuutta. Tuolla tavalla ei ole tarkoitus harjoitella ikinä. Siinä vain demottiin, että staattinen tilanne muuttuu aikalailla pelkästään agressiivisen puheen takia, saatika agressiivisen käytöksen ansiosta.

2. Ymmärrän, että hyökkääjä voi "nollata" puolustautujan tekemiset jos tietää ne etukäteen. Mielestäni tästä ei ole kuitenkaan kyse, vaan hyökkääjä olisi tehnyt omaa juttuansa (retuuttamista, agressiivista käytöstä ja puhetta) samalla tavalla riippumatta siitä, mitä puolustautuja olisi tehnyt. (Tai riippumatta minkä tekniikan olisi etukäteen kertonut tekevänsä.) Olisihan voinut olla, että irtautuminen olisi onnistunut, mutta se olisi ehkä ollut huomattavasti hankalampaa kuin staattisesta tilanteesta. Ja juuri tätä haluttiin tuoda esiin, eikä osoittaa tietyn irtautumisen huonoutta.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että agressiivisen näytteleminen "uskottavasti" on aika hankalaa ja jos jokin harjoite toistetaan useaan kertaan, niin se agressio sieltä pikkuhiljaa yleensä löytyy ja viimeiset suoritukset ovat huomattavasti agressiivisempia kuin ensimmäiset. Luonnollisesti VKA:lla on kokemusta tästä sen verran, että saa kaivettua sen viimeisen vaihteen aika nopeasti käyttöönsä!

Vastaanottavana osapuolena olemista taas EI tarvitse treenata! Kun kaveri käyttäytyy agressivisesti harjoituksessa, niin kyllä se jostain selkärangasta vaan tulee, että "Prkl, kohta toi hullu tulee päälle!" Vaikka kuinka oltaisiin tuttuja ja kavereita kyseisen maalimiehen kanssa. Tämä lienee tuon demon idea, että pitää totuttautua kohtaamaan agressivisesti käyttäytyvä hullu ja sen aiheuttamat tuntemukset harjoituksissa, ettei se sitten tulisi yllätyksenä "oikeasti". Sitten kun yhdistetään agressiivista hyvin ja tottuneesti esittävä maalimies ja tähän tottumaton suorittaja ja vielä yleisön edessä yhtäkkiä, saadaankin jo aika kivat sävärit ehkä aikaiseksi?

Näin ei valitettavasti oman rajallisen kokemuksen mukaan kovin usein harjoitella, ainakaan kaikilla saleilla tai kaikissa lajeissa - varsinkaan systemaattisesti ja ohjatusti! Kuten jsv:kin sanoi, niin he ovat ylempivöisten kanssa ainakin jollain tasolla tuolla tavalla treenanneet, mutta se ei ilmeisesti ole osa "syllabusta" tms... vaan joidenkin joskus tekemää omaa "kikkailua".

Disclaimer: En siis ollut kyseisellä seminaarilla, mutta muutamalla aiemmalla...ja jonkun verran olen normitreeneissäkin käynyt.
Chuck Norris failed 7th grade Science. The only thing he recognized on the periodic table was the element of surprise.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Senshidosta

#1123

Viesti YJT »

En ollut po. seminaarissa, joten en tiedä mitä siellä tapahtui. Olen kuitenkin ollut muutamassa sekä Dimitrin että Kaivosen seminaarissa, ja muistaakseni molemmat ovat käyttäneet tällaista demoa osoittaakseen, että kuollut harjoittelu ei ole optimaalista harjoitusta elävää tilannetta varten.

Dimitrin tapa esittää asia oli konfrontationaalisempi, mutta kumpikin korosti, että tarkoitus ei ole dissata mitään lajia, tai esittää että Senshido olisi "parempi" laji / systeemi kuin muut.

Mielestäni demo (ei harjoitus) toimii ihan hyvin. Esimerkiksi yhdessä seminaarissa Dimitri otti joukon eteen henkilön, joka oli harrastanut lajia jossa treenataan mm veistä vastaan puolustautumista. Pyysi kaveria näyttämään lajinsa puukkotorjuntoja. Sanoi hyökkäävänsä puukolla ja pyysi torjumaan. Jälkikäteen puolustaja kertoi onnistuneensa torjunnassa koska oli saanut tehtyä lajilleen ominaisen torjunnan. Dimitri totesi, että tästä huolimatta tämä ei kuitenkaan ollut saanut torjuttua edes ensimmmäistä hyökkäystä, ja oli sen jälkeen jähmettynyt patsaaksi.

Siis demon tarkoituksena on käsittääkseni osoittaa, että jos esimerkiksi aina harjoitellaan tunnettua hyökkäystä vastaan ja/tai toimintaa ei jatketa, se rankaisee dynaamisessa tilanteessa. Samaa näkee aika paljon meillä myös ampumaharjoittelussa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20845
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1124

Viesti Lasse Candé »

Zamikki ja YJT mielestäni näyttää hyvää esimerkkiä siitä miten olisi kiva jos me juteltaisiin meidän "kollegoista". Ettei nokittaisi korppeina muita korppeja. Kun ei olla oltu paikalla niin ajatellaan että ehkä siinä on ollut jotakin järkeä.

Jannelle sen verran että ongelmia on edelleenkin muutama.
1. Sinä (eikä kukaan muukaan joka ei ollut paikalla) et tiedä mitä on ollut tarkoitus demota.
(Sanottakoon tähän vielä että tarkoituksen läpimeno riippuu myös kuuntelijasta, joten läsnäolokaan ei takaisi mitään. Opettajalla on tässä vastuuta mutta periaatteessa on mahdollista että myös oppilas ymmärtää väärin. Minimaalinen seikka kun kaikki olivat tyytyväisiä.)
2. Kukaan kuka ei ollut paikalla ei tiedä miten demo sopi kokonaisuuteen ja vain kokonaisuus ratkaisee.
Kokonaisuuteen oltiin hemmetin tyytyväisiä ja se pelitti kuin junan vessa.
3. Kun tässä ei olla tiedetty tarkoitusperiä eikä tunnettu kokonaisuutta, on sitten laitettu se oma selitys ja näköjään pidetty siitä sitten kiinni. Tämä tosiaankin kertoo jostakin omista ongelmista enemmän kuin sen demon tai sen seminaarin ongelmista.

Ja yleisesti jo Rojolankin kirjoittama:
4. Vain semmaporukalla on väliä. Luultavimmin kaikki olivat tyytyväisiä kaikin puolin. Jos tänne maalautuu toisenlainen kuva edes detaljista, varmaan jossain on vikaa. En usko että se on semmaporukassa joka koostui akateemisista kamppailijoista, jotka treenaavat kovalla intensiteetillä. Niinpä se vika on siinä keskustelussa, vaikka dimitri ja vaikka 2005 oli munarit. :lol:



Tässä on aika hauska asetelma kyllä kun pohditaan sitä että mikä on reilua ja mitäs jos ei olis ollut munareita. Sitten olisi varmaan sattunut vähän ja ehkä tilanne olisi loppunut tai ollut loppumatta. Aikuinen ihminen ottaa vastuun omasta ajattelustaan ja voitte pohtia miten se pikkudetalji joka lisää harjoitteluturvallisuutta liittyy tositilanteeseen.

Myös se että demo on epäreilu, niinkuin Aihki sanoi. Aihki kirjoitti hyvin, joten tämä kritiikki tulee lähinnä muille tuota Aihkin valitsemaa kuvastavaa taikasanaa käyttäen... Mitä sitten jos demo on epäreilu? Kaveri laittoi kerran minut kurkusta seinää vasten ja hänellä oli nyrkki ladattuna. Se oli epäreilua. Tilanne josta kirjoitin tositilanneketjuun oli epäreilu. En ota kantaa mihinkään muuhun nyt tässä yhteydessä kuin siihen että mitä muuta väliä sillä on, kuin se että onhan se opetustilanteessa egolle paha? Ei siinä, ratkaisevaa on seminaarin henki ja se oli hyvä. Ego jäi oven ulkopuolelle näköjään... ehkä koska semma oli niin hyvin johdettu. Egoilu selittelyineen munareista tms jääköön tänne palstalle... näköjään, olkoonkin että minä taas en ollut siellä. Minäpä se en toisaalta ollutkaan joka jotakin yhteyttä kahden erillisen tilanteen välille yrittää väkisin rakentaa.

Ja Mika, minä olen koko ajan nähnyt että "valistuneet arvaukset" menivät nimenomaan ohi.


L.K.,
Mun "moralisointi" ja "purkaus" pohjautuu yksinkertaisesti siihen että täällä puhutaan passkaa. Purkaus siihen. Moralisointi siihen että mielestäni moinen kirjoittelu on helvetin väärin. Jos kirjoittaisin tänne noin muutenkin, puuttuisin vastaavalla tavalla siihen jos joku sanoisi sinun potkumiittiosuudestasi jotain ihan outoja ja se näyttäytyisi huonona kritiikkinä. Jopa spekuloisin kysyvämmässä muodossa puolestasi myös järkeä hakien, vaikka en olisi ollut paikalla. Sinun ei sitä edes tarvitsisi haluta, mutta mielestäni on parempi että täällä pyritään faktapohjaiseen kunnioittavaan keskusteluun kuin valheelliseen epäkunnioittavaan. Toivottavasti selkeyttää...
Ja siihen ettei semmaa muka sinänsä olla haukuttu, niin kyllä se nyt vain että otetaan suurennuslasin alle jokin detalji minkä paikkaa ei tiedetä ja mollataan sitä, langettaa vähintään käytännössä ikävän varjon.


Vastapainoksi sanon että tässä nyt näyttäisi olevan myös lössi joka voi suositella noita semmoja. Itse suosittelen kybällä. Hyvä rakenne... ajaa asiansa läpi, antaa eväät harjoittelulle tai jos ei nappaa, niin vähintään hyvät ajatukset. Tehokkaasti käytettyjä tunteja olivat ne!
Myös tätä ketjua jopa ahkerasti lukeneelle.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1125

Viesti Mika »

Lasse Candé kirjoitti: Ja Mika, minä olen koko ajan nähnyt että "valistuneet arvaukset" menivät nimenomaan ohi.
Tästä olemme vahvasti eri mieltä. Mutta me nyt olemmekin olleet jo parisen vuotta eri mieltä melkein kaikesta, joten sinällään tämä oli aavistettavissa. Meitä on moneksi. Ihmiset näkevät samoja asioita eri tavoin.

Edelleen tuo seminaari on varmasti ollut hyvin suunniteltu ja osallistujille mieluisa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa