Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Senshidosta

#601

Viesti Ile »

Tää on ihan tajunnanvirtaa....mut tuli mieleen, että minkähänlainen on senshidon ja voimankäytön suhde? Siis jos voimankäyttö ymmärretään nyt about suomalaisten pelisääntöjen mukaisesti.

Eli kysyisin ajatusleikkinä senshidolaisilta, että jos teidän pitäisi opettaa jollekin tuleville pokeille sun muille järjestelmävalvojille väkivaltaisen asiakkaan kohtaamista, kiinniottamista, poistamista yms.. niin miten se tapahtuisi? Joo, pikkusen jäsentymätön ja laaja kyssäri.... mutta siis jotain ajatuksia siitä, että millä tapaa senshidon ajattelutapaa ehkä voisi tuoda siihen juttuun tai jotain.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Senshidosta

#602

Viesti YJT »

Itsehän olen käyttänyt Shredderiä voimankäyttönä. Uskallan väittää, että vammoja olisi helposti tullut enemmän, jos olisin käyttänyt tavanomaisempia voimakeinoja.

Kun osaa voimankäytön yleiset pelisäännöt, niin kyllä kaikkea voi soveltaa. Muutenkaan ei ole olemassa mitään sapluunaa, jossa kerrottaisiin että "tällaisessa tilanteessa voi käyttää tällaisia tekniikoita", vaan ammattilaisen on sovellettava tilanteen mukaan.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#603

Viesti Rojola »

Aiheesta on julkaista myös erillinen DVD Puolustaudu-sarjassa nimeltään Hallitse, älä hajoita.

YJT jo kertoikin omakohtaisia kokemuksiaan Shredderin käytöstä voimankäytön työkaluna. Shredderin ja pääkontrollin avulla kohdehenkilö hallintaan ja kuljetuksella pois, joko yksin tai mieluiten avustettuna. Normaalia elävää harjoittelua ja skenureeniä rensselit päällä, kuten olisi töissä. Eipä kai siinä sen kummempaa. Kontekstin ymmärtäminen ja hätävarjelusta voimankäyttöön siirtymiset, omien voimankäyttövälineiden käyttö/suojaaminen käsikähmässä yms. Tuttua varmaan monessa muussakin systeemissä.

Tuosta Shredderin skaalautuvuudesta on käsittääkseni tullut positiivisia kommentteja voimankäyttäjiltä. Tuottaa haluttua tulosta kevyemminkin.

Omat kokemukseni voimankäyttöreenistä voitanee laskea yhden käden sormin, joten itse en pysty kovin kattavaa vastausta antamaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Senshidosta

#604

Viesti Ile »

Kiitos, hyviä kommentteja!
ps. shreddaukseen uskon itsekin (vaikka ulkopuolisena mun ei tarvi kirjottaa sitä isolla alkukirjaimella :) )
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#605

Viesti Rojola »

Eihän verbejä kirjoitetakaan isolla alkukirjaimella paitsi virkkeen alussa...? :p
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#606

Viesti Jorge »

Verbejä?
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#607

Viesti Rojola »

:ot:

Shredder on erisnimi joka viittaa Senshidossa olevaan työkaluun. Shreddaus lienee verbi, joka ilmaisee tekemistä, esim. tässä tapauksessa ko. työkalun käyttöä.

Esimerkkejä käytöstä:

"Se Shredder on aivan tårta på tårta, ei se toimi jos pitää silmiä oikein tiukasti kiinni!"

"Tänään on taas sitä 'tanan shreddausta, tehtäis välillä jotain muuta..."
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#608

Viesti Jorge »

Shreddaus lienee verbaalisubstantiivi?
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 100
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Senshidosta

#609

Viesti Tuomo »

Ja jotkut väittävät kamppailijoita tyhmiksi :D

Itse olen myös käyttänyt Shredderiä voimankäytössä. Päällimmäisenä tunteena on mieleen jäänyt helppous.
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Senshidosta

#610

Viesti Streetwise »

Presenter kirjoitti: Lisäksi luulisin, että tuo kevytkin kama olisi monelle vähän herkemmälle ihmiselle liikaa, kuten tuossa STR:kin itkemisestä mainitsi.
Näin se on. Eikä meillä mennä mihinkään henkilökohtaisuuksiin tyyliin "mitä säkin witun ihrapossu" tms. Koska todellakin sen toisen henkinen nujertaminen ei ole se juttu.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Senshidosta

#611

Viesti T-T »

Tuomo kirjoitti: Ja jotkut väittävät kamppailijoita tyhmiksi :D

Itse olen myös käyttänyt Shredderiä voimankäytössä. Päällimmäisenä tunteena on mieleen jäänyt helppous.
Sama juttu, ja kyseessä oli henkilö, jolla on historiaa nujuamisesta.
nyt kun alan oikein miettiin niin... kaverin reagointi oli aluksi säikähdys.
Tämän jälkeen kädet hakivat pelkästään omia kasvoja ja henkilö pelkästään omalla touhuamisella
veti itsensä huonoon tasapainoon. En muista tarvitsiko itse edes pyyhkäistä yhtään.

Tilanne lähti kun henkilö saattotilanteessa kiinniottotiloihin kääntyi ja tuli lähietäisyydeltä päälle.
Tilannetta helpotti se, että henkilön kädet eivät ennen omia käsiäni ehtineet nousta pään tasolle.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Senshidosta

#612

Viesti Ile »

T-T kirjoitti: Tilannetta helpotti se, että henkilön kädet eivät ennen omia käsiäni ehtineet nousta pään tasolle.
Mikä taas saattoi johtua siitä, että henkilö oli raudoitettu...? ;)

Mutta vakavasti puhuen, kyllä mua jotenkin ihmetyttää, että kaikenlainen naamasta vääntäminen on "perinteisesti" ollut niin sivuutettu juttu monessakin ihan vakasti itsepuolustukseen tähtäävässä lajissa.

Vaikuttaakohan siihen osaltaan se, että sellainen on usein erilaisten ottelusääntöjen ja -harjoitusten kannalta ongelmallista? Tai sitten joku kulttuurinen tabu tai jopa ajatus siitä, että sellaista ei tarvitse erikseen harjoitella? Vähän niin kuin se, että "helppohan se on munille potkaista tai silmään tökkäistä"?
En tiiä.

Mutta vielä tosta senshidosta ja voimankäytöstä. Ei mulla toki ollut epäilystäkään, etteikö niitä toimintamalleja voisi voimankäytössä hyödyntää, puhumattakaan tilanteista joissa voimankäytöstä mennään enemmänkin hätävarjelun puolelle (tästähän ehkä tuossa T-T:n casessa tarkkaan ottaen oli kyse).

Mutta vähän kysymyksessäni tietysti oli sellaista piiloprovoa, kun mun mielestä voimankäytössä tehdään yleisesti juttuja, joiden ei kai pitäisi ollenkaan toimia, mikäli esim. Dimitrin puheita on uskominen. Siis taltutetaan/riisutaan aseista/raudoitetaan vaarallisia tyyppejä tavoilla, joissa ei ole tietoakaan senshidon primäärikohteista tai vastahyökkäyksen viiden periaatteen noudattamisesta. Mutta tämähän ei mitenkään vähennä itse sensihdon toimintatavan arvoa, se vaan taas liittyy muita systeemejä kohtaan esitettyyn kritiikkiin.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Senshidosta

#613

Viesti bodyguard »

Ei kai se mitään todista jos jotain tekniikkaa käyttää voimankäyttötilanteessa. Itsekkin olen käyttänyt voimankäyttötilanteessa hanhenkaulaa ja vasta myöhemmin potkua luettuani minulle selvisi että kaikki mittariliikkeet on ihan hanurista ja niillä ei tee mitään :lol:
Ile kirjoitti: Mutta vakavasti puhuen, kyllä mua jotenkin ihmetyttää, että kaikenlainen naamasta vääntäminen on "perinteisesti" ollut niin sivuutettu juttu monessakin ihan vakasti itsepuolustukseen tähtäävässä lajissa.
En tiedä mikä tilanne "perinteisesti" on ollut mutta naamasta vääntelyä on kyllä ainakin itselleni tullut vastaan useammassakin lajissa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Senshidosta

#614

Viesti T-T »

Ei ollut raudoissa... vielä :)
Mutta juu siinä häilyvässä rajassa (voimankäyttö - hätävarjelu) oli erittäin toimiva ratkaisu.

Bodyguard on ihan oikeassa siinä, että ei todista mitään, jos on käyttänyt jotain tekniikka tai periaatetta
tai konseptia voimankäyttötilanteessa. Enemmänkin se oli vastaus senshidon ja voimankäytön suhteeseen,
jota Ile kysyi tuolla aiemmin.

Muutenhan erittäin tekninen olkapäästä ohjaus (TM) ovesta ulos luokiteltaisiin tekniikaksi, joka paloteltaisiin osiin ja opetettaisiin
esimerkiksi vain vieressä kävelynä peruskurssilaisille. Tästä tekniikasta tehtäisiin sitten sellaisia nopeaksi leikattuja
videonpätkijä (...jo vuosia turva-alan ammattilaiset ovat käyttäneet tätä tekniikka/konseptia ympäri maailmaa. Nyt se on
saatavana myös siviileille)

ja takaisin asiaan...
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#615

Viesti Rojola »

T-T kirjoitti: Tilannetta helpotti se, että henkilön kädet eivät ennen omia käsiäni ehtineet nousta pään tasolle.
Itsesuojelun ja hätävarjelun kontekstissa tämä liittyy läheisesti tuohon alistuvaan/passiiviseen käytökseen joka on Senshido-harjoittelussa vahvasti läsnä. Mitä lähempänä vastustaja on (ego up, guard down), sitä nopeammin ja tehokkaammin päästään kiinni primäärikohteisiin Shredderin avulla ohittaen aggressorin flinch-refleksin. Tämän ennakoivan hyökkäyksen jälkeen saavutettu etulyöntiasema tulisi ylläpitää niin, että vastustaja on kolme kierrosta OODA-luupissa jäljessä. Toki samaan pyritään myös siinä tapauksessa jos joudutaan flinchin kautta "hakemaan vauhtia", jolloin kädet ovat taas toivottavasti lähellä vastustajan päätä.
ile kirjoitti: Mutta vakavasti puhuen, kyllä mua jotenkin ihmetyttää, että kaikenlainen naamasta vääntäminen on "perinteisesti" ollut niin sivuutettu juttu monessakin ihan vakasti itsepuolustukseen tähtäävässä lajissa.
"niin sivuutettu" on tietysti suhteellinen termi, mutta omien kokemuksieni (Bujinkan + erinäinen määrä sekalaisia Modernijutsu/Maga/Defendo/RBSD -reenejä/leirejä) mukaan kasvoihin tarttuminen on ollut "juttu muiden joukossa". Sitä ei ole mielestäni erityisesti sivuutettu tahi korostettu.

Senshidossa se on mielestäni erityisen korostuneessa asemassa ja Shredderin dynamiikka eroaa siitä, mitä itselleni on muualla opetettu. Senshidossa taasen ei korosteta tuota peruskauraa eli "learn to hit f**king hard!" puolta, koska sille ei ilmeisesti koeta olevan niin suurta tarvetta, mitä ehkäpä yleisesti taasen ajatellaan (mutu). Kamppailutehoa ei tietenkään laske, mikäli osaa lyödä ja potkia todella hyvin ja omastakin mielestäni se on sangen hyvä taito osata... Mutta mikäli minulla olisi se toisen ketjun mukainen 20h armonaikaa opettaa henkilölle itsepuolustusta, en opettaisi "perinteisiä" lyöntejä tai potkuja eristetysti/kuolleesti/välineisiin lainkaan.
ile kirjoitti: Mutta vähän kysymyksessäni tietysti oli sellaista piiloprovoa, kun mun mielestä voimankäytössä tehdään yleisesti juttuja, joiden ei kai pitäisi ollenkaan toimia, mikäli esim. Dimitrin puheita on uskominen. Siis taltutetaan/riisutaan aseista/raudoitetaan vaarallisia tyyppejä tavoilla, joissa ei ole tietoakaan senshidon primäärikohteista tai vastahyökkäyksen viiden periaatteen noudattamisesta. Mutta tämähän ei mitenkään vähennä itse sensihdon toimintatavan arvoa, se vaan taas liittyy muita systeemejä kohtaan esitettyyn kritiikkiin.
Tässä pitää mielestäni ottaa huomioon se, että näillä videoilla Dimitri puhuu pääasiallisesti hätävarjelusta, ei voimankäytöstä. Konfliktitilanteiden konteksti ja dynamiikka on mielestäni erilainen näissä kahdessa tapauksessa. Ensimmäisessä yritetään välttää tilanteita ja jos niitä syntyy, ne tulevat usein yllättäen emmekä halua olla niihin osallisena. Jälkimmäisessä taasen yritetään hakeutua näihin ongelmatilanteisiin, etsien niitä ja ratkaista ne joko läsnäololla, verbaalisesti tai fyysisesti.

Mielestäni tuo Dimitrin kritiikin anti "tekniikoiden toimimattomuudesta" kohdistuu erityisesti kamppailun ensimmäisiin sekunteihin, kun konflikti tulee yllätyksenä, jolloin henkilö ei välttämättä kykene käyttämään mitään ennalta opeteltua tekniikkaa mantelitumakkeen ottaessa vallan, synnyttäen flinch-refleksin. Mikäli tästä shokista pystyy toipumaan nopeasti, niin eipä siinä mikään estä opeteltujen tekniikoiden käyttöä, jotka kuitenkin ilmeisesti vaativat sen avoimen väylän sinne ylempään aivolohkoon, jossa harjoitellut tekniikat majailevat. Mikäli osataan ennakoida konfliktia ja ollaan valmistauduttu siihen jollain tavalla, niin kyllähän noiden "toimivien tekniikoiden" toteuttaminen helpottuu huomattavasti.
T-T kirjoitti: Muutenhan erittäin tekninen olkapäästä ohjaus (TM) ovesta ulos luokiteltaisiin tekniikaksi, joka paloteltaisiin osiin ja opetettaisiin esimerkiksi vain vieressä kävelynä peruskurssilaisille. Tästä tekniikasta tehtäisiin sitten sellaisia nopeaksi leikattuja videonpätkijä (...jo vuosia turva-alan ammattilaiset ovat käyttäneet tätä tekniikka/konseptia ympäri maailmaa. Nyt se on saatavana myös siviileille)
:lol:
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa