Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
S_L
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 659
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Senshidosta

#256

Viesti S_L »

STR kirjoitti: Kuinka se voi olla väsynyttä jos ihmettelee miten ainoastaan senshido saa aikaan närästystä, vaikka muut systeemit ovat toteuttaneet samoja periaatteita jo paljon aikaisemmin?
No ainakin senshido saa aikaan närästyssä sinussa. SE on tässä neljässä vuodessa tullut ikävästi selväksi. Ja mitä tulee SJKD ja Senshidon samankaltaisuuteen, niin ei se ainkaan minusta mitenkään selkeätä ole. Önkin materiaalista ei ole kylläkään kokemusta kuin Potku-tapaamisesta, mutta muistikuvieni mukaan aika tekniikkapohjaisesti siinä mentiin.

Vaan väliäkö tuolla.

Olin tuolla viimeisellä Dimitrin seminaarilla ja se oli edellisien tapaan hyvä. Kiitos järjestäjille ja todennäköisesti tulen näihin osallistumaan jatkossakin. Aikaa olisi kyllä saanut olla enemmän, sillä paljolti jäi asiat pintaraapaisuiksi (ts. enemmänkin annettavaa olisi varmaan ollut).

A-torjunta / kilpi-keskustelu on ollut ihan mielenkiintoista. Itse olen asiassa vähän kahden vaiheilla: Olen nähnyt kun kilven kaltainen puolustus on pelastanut ainakin yhden naaman kadulla ja olen itsekin käyttänyt sellaista suht menestyksekkäästi mm. vaparisparrissa. Toisaalta puukkoa vastaa en kilpeä (en siis ole defendoa treenannut, mutta ymmärtääkseni se on samankaltainen kuin muissa lajeissa oleva vastaava puolustus) lähtisi käyttämään. En siis tyrmää sitä täysin, mutta oman kokemukseni mukaan huomattavasti parempi lopputulos saadaan muilla tavoin. Tätähän voidaan jossain tulevassa tapahtumassa toki testailla lisää ja näkisin mielelläni defendon tavan kilven käyttöön.
Kuvake
jepulista
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 61
Lauteille: Lokakuu 2010

Senshidosta

#257

Viesti jepulista »

L.K. kirjoitti: Voihan pyhä Sylvi:) Me kyllä ymmärrämme nyt varmaankin mustamaalauksen AIKA eri tavalla.
Jos kritisoin sinua siitä ettet ilmeisesti ole paljoakaan viitsinyt googletta JuuTuubista niin jos se on mustamaalausta niin olen pahoillani. Voisin kuitenkin sen verta sanoa että ei ihan noin herkkänahkainen ehkä pidä olla täällä foorumeilla.Nää on kuitenkin vain keskustelua, ei sen vakavampaa. :)
Viitsinyt ja herkkänahkainen, sitäkö olin? okei, hyvä tietää. Yritän petrata tästä eteenpäin molempien asioiden suhteen. Jospa vaikka lopulta onnistuisin jokin päivä (hmm... mikä voisi olla hyvä termi tähän? kehittämään/muodostamaan/saamaan/?) tarpeeksi paksun nahan ympärilleni. :p

Mutta joo, homma selvä. Näillä mennään ja tästä jatketaan. ;)

Muoks: pientä hienosäätöä jälkeenpäin :)
-Ainakin yksi hyvä työ päivässä- :thumbsup:
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#258

Viesti Lasse Candé »

Herranjessus että muuten meni aikaa ketjun lukemiseen, mutta kivaa oli!

Alussa mielestäni Rojola selitti ihan riittävän rakentavasti juttuja. Jotenkin homma kuitenkin meni kinaksi ja kai se on ihan ymmärrettävää kun lajien paloja otetaan irrallisina tarkasteluun. Ei välttämätöntä mutta ymmärrettävää. Tietämättä Defendosta juuri mitään tuo kilpi vs A vs kaikki muut tavat on näyttäytynyt vähän outona väittelynä. Kuten tekniikoiden puolustaminen tai kritisoiminenkin. Ei noin ylipäätään, mutta joissain kohdissa.

Ei siitä oikein voi kisata kenen treenitapa on paras. Ei edes pilkkoen. Silloin vertailu tapahtuu ns paperilla. Lopputuote olisi kaikkein tärkein.

En kyllä monin osin ymmärrä Dimitrin lähestymistä siinä videoparilla. Kuinka on mahdollista moittia tekniikkalähtöisyyttä sillä ettei tekniikka toimi jotain väärää tekniikkaa vastaan? Sanoo sille parille että hänen pitää käyttää jotain tiettyä Krav maga -juttua hänen hyökkäystään vastaan jota vastaan se ei toimi... Eihän siinä ole mitään järkeä, ellei se puolustus ole tarkoitettu nimenomaan nopeuskilpailuun seminaarilla kun yritetään osoittaa ko tekniikka huonoksi. Sama kuin minä kieltäisin oppilasta olemasta luonnollinen ja sanoisin että käyttää juuri tiettyä alapotkutorjuntaa ja löisinkin nopealla turpaan. On muutenkin erittäin paljon ristiriidassa sen opetuksen kanssa että käytetty ratkaisumalli vaihtelee tilanteen mukaan lähteä todistamaan jonkin tekniikan toimimattomuutta. Koska laajaa hyökkäystä vastaan sen tyyppinen puolustus voisi toimiakin ja olla luonnollinen ja järkevä. Sitä hanurijuttua en osaa kommentoida kun en Krav magaa tunne. Mutta ei seminaariympäristössä voi oikeasti todistaa juuri mitään oleellista toimivuusaihepiiristä. Jotain voi oivaltaa kylläkin, kuten myös opettaa tai vähintään antaa ajatuksia.

Tuossa kohdassa tullaan muutenkin vaikeaan juttuun väittelyssä. Eli milloin ehdot tekniikan jonkinmuotoiselle käytölle todella täyttyvät ja opetetaanko jossain lajissa todellakin vääriä taipumuksia? Ja edelleen, mitäs jos taipumukset voivat olla erittäin hyödyllisiä usein muuten, niin miten asia arvotetaan? Tässä keskustelussa on välillä toimivuusprosenttivaatimuksissa hieman ikävästi vuoroteltu vesitiiviin asenteen ja "elämä on"-asenteen välillä. Tuo ehtojen täyttyminen on kilpi- ja A- ja noissa muissakin puolustusjutuissa luullakseni aika keskeinen juttu. Ihan kaikkia videoiden kilpiä en ymmärtänyt, mutta ei se poista sitä etteikö kilpi itsessään voisi olla järkevä lähtökohta jonkin asian työstämiselle ja systeemin osana. Se ei myöskään tarkoita sitä että sitä käytettäisi aina. Tosiasiassa harjoittelu on vain harjoittelua.



Miten tahansa, itse Senshido vaikuttaa toimivalta tavaralta. Minulla ei myöskään ole ollut vaikeuksia ymmärtää kuvaillun ristiinharjoittelun perusteluja. Jos Senshido-treenissä lähdetään voimakkaasti niistä viidestä asiasta ja nähdään tekniikat vain välineinä näiden toteuttamisessa, en ymmärrä tuota oletettua ristiriitaa teknisissä suoritustavoissa. Kun niillähän ei pitäisi olla merkitystä niiden periaatteiden lisäksi. Ja niitä periaatteita kai pystyy minkä tahansa lajin tekniikoilla toteuttamaan. Vaikuttaa ihan toimivalta tuo ristiintreenauskin siis.

Yksi tärkeä juttu olisi mielestäni syytä havaita. a-b-c-d opettaa rempsun lisäksi a:n, b:n, c:n ja d:n. Saa tilannekuvia ja kokemusta. Mutta se tärkeä pointti on siinä että nämäkin rempsut on nähdäkseni rakennettu periaatteiden ilmentymiksi ja tällöin saa toistoja myös ko periaatteessa. Pikkuhiljaa nähdäkseni itse tekniikat alkavatkin menettämään merkitystään ja periaate alkaa tuntumaan voimakkaammin. Siinä kohtaa sitten periaatetta toteutetaan millä tahansa "käteen sattuvalla työkalulla". En siis ymmärrä jatkumon tuomitsemista täsmällisenä jatkumona, ellei sitten idea ole että se on sellainen. Tai ellei juttu oikeasti toimi. Mutta niin sitä tapaa vain käytetään vaikkapa jalkapallovalmennuksessa yhä edelleen. Mutta on jotkut olleet joskus kovia suuren pelimääränkin takia. Eli ei liene syytä väitellä paremmasta tavasta. Ihmiset ovat erilaisia.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Senshidosta

#259

Viesti Streetwise »

S_L kirjoitti:
STR kirjoitti: Kuinka se voi olla väsynyttä jos ihmettelee miten ainoastaan senshido saa aikaan närästystä, vaikka muut systeemit ovat toteuttaneet samoja periaatteita jo paljon aikaisemmin?
No ainakin senshido saa aikaan närästyssä sinussa. SE on tässä neljässä vuodessa tullut ikävästi selväksi. Ja mitä tulee SJKD ja Senshidon samankaltaisuuteen, niin ei se ainkaan minusta mitenkään selkeätä ole. Önkin materiaalista ei ole kylläkään kokemusta kuin Potku-tapaamisesta, mutta muistikuvieni mukaan aika tekniikkapohjaisesti siinä mentiin.
Pitäisikö minun kenties pitää senshidosta vai olla puuttumatta näihin keskusteluihin? Enhän ole ehtinyt vielä kritisoimaankaan. Tuskin olen silti ainoa, joka ei tykkää Dimitrin meuhkaamisesta ja senshidon muusta markkinoinnista.

Vaikea sanoa mitään Streetwisen ja Senshidon samankaltaisuudesta. Minun kokemukseni Senshidosta on 1 leiri, 1 dvd:n katselu ja joitain videoklippejä. Potkun demosta mulla ei enää ole paljoa muistissa. Mutta jos jäi kysyttävää, niin kysy ihmeessä. Voisiko joku selventää mitä tarkoittaa tekniikkapohjainen?
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#260

Viesti Lasse Candé »

En lähtisi tekniikkapohjaisuutta tai mitään muutakaan vastaavaa käsitettä (kuten tekniikka, työkalu jne jne) määrittelemään kovinkaan absoluuttisesti. Kai tuollaiset riippuvat vastakkainasettelun pointista ja ovat siksi suhteellisia.

Toisaalta en lähtisi siihen muutenkaan, kun en tämän alueen lajeja harrasta ja muutenkin vierastan hienoja sanoja iskulauseina alleviivaamaan mitään vallankumouksellisuutta.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#261

Viesti Rojola »

Lasse Candélta hyviä pointteja, erityisesti tämä:
Lasse Candé kirjoitti: Yksi tärkeä juttu olisi mielestäni syytä havaita. a-b-c-d opettaa rempsun lisäksi a:n, b:n, c:n ja d:n.
Tästä...
Lasse Candé kirjoitti: Alussa mielestäni Rojola selitti ihan riittävän rakentavasti juttuja. Jotenkin homma kuitenkin meni kinaksi ja kai se on ihan ymmärrettävää kun lajien paloja otetaan irrallisina tarkasteluun. Ei välttämätöntä mutta ymmärrettävää. Tietämättä Defendosta juuri mitään tuo kilpi vs A vs kaikki muut tavat on näyttäytynyt vähän outona väittelynä. Kuten tekniikoiden puolustaminen tai kritisoiminenkin. Ei noin ylipäätään, mutta joissain kohdissa.
...otan nyt itseäni niskasta kiinni ja yritän palauttaa keskustelun aiheesta järkevämmälle tasolle. Lukijat toimivat valamiehistönä.

Tarkoitukseni oli siis pohtia kilven suhdetta hyökkäykseen, jossa vastustajalla onkin veitsi kädessä, jota ei olla huomattu. Minusta periaatetasolla, lähtökohtaisesti, on parempi lähteä käsillä uhkaa vastaan (torjunta, niin kuin sanassa torjuntahävittäjä, joka lähetetään vastaan ettei uhka tule kotipihalle asti) kuin sitomaan kädet omaan päähän kiinni, jolloin hyökkäys (ja sen torjunta) tulee ainakin huomattavasti lähemmäksi omaa takapihaa. Tästä syystä käytin kilvestä sanaa suojaus, vaikka "virallinen" termi näyttäisikin olevan kilpitorjunta. Molemmat tavat voivat toki onnistua, tai epäonnistua ja aina voidaan keksiä erilaisia tilanteita, missä toinen toimintapa olisikin ollut parempi kuin toinen.

Tässä kuitenkin kaksi videota aiheesta lisää. Ensimmäisessä on ilmeisesti vääränlainen tapa ja jälkimmäisessä oikeampi.

" onclick="window.open(this.href);return false; - Ajassa 1:45

Tässä kilpeä käytetään ilmeisesti väärin, koska mukana ei näytä olevan sitä vahvaa sisäänmenoa, joka siinä ilmeisesti kuuluisi mukana olla. Jokainen ymmärtänee, että mikäli hyökkääjällä on kädessään veitsi, niin hyökkäyksen soisi pysähtyvän aikaisemmin kuin juuri ennen omaa takapihaa kuten kuvassa nyt näkyy (=eli torjunta mahdollisimman edessä). Mutta ei tästä sen enempää, koska tämä oli ilmeisesti väärä suoritustapa.

" onclick="window.open(this.href);return false; - Ajassa 0:31

Tässä lienee oikeampi suoritustapa? Mukana on nyt vahva sisäänmeno ja maalimieskin heilahtaa taaksepäin ensimmäisessä. Huomattavaa on kuitenkin, että molemmat maalimiehet osuivat varsin löysillä lyönneillään puolustautujaa kaulan/niskan seudulle. Haluaisiko puolustautuja menetellä samalla tavalla, mikäli näkisi hyökkääjällä kädessään veitsen, joka lähtee tulemaan kaulaa kohti? En usko. Uskoisin, että puolustautuja haluaisi siinä tilanteessa torjua käsillään hyökkäyksen mahdollisimman aikaisin, suojaten näin vitaalialueitaan. Nyt herää siis kysymys, miksi puolustautuja ei haluaisi aina pyrkiä tekemään näin, koska hän ei välttämättä ehdi havaitsemaan onko kädessä veitsi vai ei, kun hyökkäys lähtee. Tuossa skenaariossa olisi kuitenkin selkeästi tilaa tehdä monenlaisia ratkaisuja.

Tiedän, että luen nyt näitä videoita kuin piru raamattua, mutta en kiusallani, vaan siksi että haluan korostaa sitä mitä ajan takaa. Mikäli vain mahdollista, niin ongelmien torjuminen jo etäällä lienee toivotumpi tapa toimia, kuin että ne päästäisi takapihalle asti ja toivoisi parasta. Tästä syystä tuo pää-piiloon-ja-ääntä-kohti lähestymistapa kummastuttaa, varsinkin jos se tehdään ns. tietoisena valintana (nähdään selkeästi että hyökkäys lähtee, "ok nyt sisään mars!"). Tämä torju etäällä -periaate ei myöskään tarkoita etteikö voitaisi tulla samalla voimakkaasti eteenpäin samalla hyökäten, kuten ilmeisesti oikeaoppisessa kilvessä kuuluu tehdä.

Olenko yksin ajatuksieni kanssa, vai onko joku muukin samaa mieltä?

Mikäli tilanne on hyvin yllättävä ja puolustautuja ei mitenkään odota hyökkäystä, niin silloin puolustusrefleksinä kädet siirtynee uhan ja kohteen väliin mahdollisimman nopeasti, tiedostamatta. En usko, että silloin syntyy a) vahvaa kilpeä b) liikettä jaloista uhkaa kohti c) hyvää torjuntaa etäälle. Tällä yritän sanoa myös sitä, että mikäli on aikaa tehdä vahva kilpi ja liikettä eteenpäin, niin silloin lienee aikaa myös tehdä vahva torjunta etäällä ja liikkua mihin suuntaan haluaa.

Pidän myös pääni siinä asiassa, että omien aseiden vieminen KAUEMMAKSI vastustajasta olisi millään muotoa toivottavaa. Tokihan siihen jää kyynerpäät törröttämään, mutta puolimetriä tehokasta materiaalia molemmin puolin lähti juuri PÄINVASTAISEEN suuntaan, mihin puolustautuja oli itse menossa (olettaen, että liikkuu vahvasti eteenpäin).

Mielestäni tämä pään suojaaminen kietomalla kädet ympäri on kannattavaa mikäli on joutunut esimerkiksi maahan pötkölleen potkittavaksi useampien toimesta. Toki sieltäkin pitää pyrkiä nousemaan ylös, ja saattaa joutua hetkellisesti ojentamaan käsiään johonkin suuntaan. Näissä esimerkkivideoissani kilvenkäyttötilanteet eivät kuitenkaan ole olleet tämänlaisia, vaan ne olivat tilanteita joissa olisi voinut käyttää myös etä-torjuntaa (viittaus energiapohjaisiin lajeihin tahaton).

Jokatapauksessa olen jo alustavasti sopinut treenisessiosta aiheen piiristä, jossa pääsen tutkimaan asiaa konkreettisesti.

Vielä pari terävää...
L.K. kirjoitti: Sen sijaan en tiedä kyllä yhtään "teoreetikkoa" joka olisi kovin hyvin pärjännyt kun homma onkin mennyt fyysiseksi jos niitä fyysisiä taitoja ei juuri ole ollut.
Asiaa ei tietenkään tule nähdä "joko tai" mustavalkoisuutena. Molempia, sekä fyysistä kamppailua että havainnointia ja de-eskalointia pitää tietenkin harjoitella, mutta itse painottaisin myöhemmin mainittuja, koska niiden avulla voidaan torjua ne fyysiset konfliktit etäältä. :)
L.K. kirjoitti: Perustekniikoiden hallinta on tärkeää sikskin että se ip-tilanne voi myös ajautua ns. nyrkkitappeluun eli kamppailullisempaan tilanteeseen. Ja silloin voi olla varsin ikävää jos ei ole niitä taitoja kunnolla riittävästi.
Mitkä ovat ne perustekniikat? Omasta mielestäni nuo Senshidon viisi pääperiaatetta ovat varsin päteviä tällaiseenkin tilanteeseen. Mikäli tilaa tulee tarpeeksi, voidaan poistua ja mikäli tilaa ei ole niin paljoa, niin hyökkääjän on jollain tavalla pakko liikkua puolustautujan tilaan vahingoittaakseen häntä. Tällöin aukeaa paikka myös puolustautujalle torjua/keskeyttää (intercept/interrupt) tämä hyökkäys ja toimia taas viiden periaatteen mukaan, lähin ase lähimpään kohteeseen jne.

Kysyit myös uudelleen tuosta, että jos hyökkäys tuleekin suorana iskuna ja mielestäni vastasinkin siihen jo, elikkä silloin pyritään käsillä sulkemaan keskilinja eli käsiä väliin.

Tuonne jäi vielä joitain irtokysymyksiä, joihin pyrin vastaamaan myöhemmin.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Paha Kani
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 748
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Lieto

Senshidosta

#262

Viesti Paha Kani »

Tästä voisi kyllä vastata defendo-ketjuun, tämä kun ei enää senshidoon liity. Sanottakoon nyt vielä kerran, että mun mielestäni senshido vaikuttaa ihan pätevältä jutulta. Markkinointi on markkinointia, annetaan sen olla.

Kilvestä vielä, tuossa ekassa videossa oli kyllä mun silmääni huonohko kilpi, joskin treenaajat olivat myös kovin tuoreita. Se oli enemmänkin vuoropuolin tehty nyrkkeilynomainen torjunta, ja repsotti keskeltä auki. Mutta ei tainnut kaveri tietää tekniikkaa tehdessään, että sitä ruodittaisiin näin :)

Mutta ei se kilpi mitään käärmeöljyä olekaan. Puukkoa vastaan sitä ei opetella käyttämään, ja se havaitsemattoman puukon ongelmakin on sitten mun mielestäni vähän semmonen kaksipiippuinen. Useimmiten siellä ei kuitenkaan sitä puukkoa ole ja lyöntejä vastaan kilpi on sikäli hyvä, ettei se vaadi koukun, suoran tahi niiden välimuotojen tunnistamista toimiakseen. Lisäksi se pelaa aika hyvin myös niitä lyöntejä vastaan, joita ei näe. Ja tekee höpöä osuessaan. Mun mielestäni tuossa alkaa olla jo aikalailla käyttökelpoisen tekniikan tuntomerkkejä. Mutta jos kaverilla on puukko ja jos mä en ole nähnyt sitä ja jos se lyö mua kilven raosta sillä, niin onhan se tietty ikävää. Lisäksi on totta, että siinä viedään omia käsiä kauemmas kohteista, mutta en mä sitäkään nyt ylitsepääsemättömänä ongelmana pidä.

En mä ala väittämään, että se on parempi kuin senshidon tekn... tempp... työkalut (?), mutta on sillä paikkansa. Videolta juttujen arviointi jää aina väkisinkin aika teoreettiseksi.

Seuraavaksi voitaisiin sitten ruotia defendon whiplash, joka on ihan pa$ka takakäden lyönti, kun siinä otetaan etukäsikin pois suojauksesta :)
MBC Kiitos 2006-2013[/linkki]
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#263

Viesti L.K. »

Rojola kirjoitti: Tarkoitukseni oli siis pohtia kilven suhdetta hyökkäykseen, jossa vastustajalla onkin veitsi kädessä, jota ei olla huomattu. Minusta periaatetasolla, lähtökohtaisesti, on parempi lähteä käsillä uhkaa vastaan (torjunta, niin kuin sanassa torjuntahävittäjä, joka lähetetään vastaan ettei uhka tule kotipihalle asti) kuin sitomaan kädet omaan päähän kiinni, jolloin hyökkäys (ja sen torjunta) tulee ainakin huomattavasti lähemmäksi omaa takapihaa. Tästä syystä käytin kilvestä sanaa suojaus, vaikka "virallinen" termi näyttäisikin olevan kilpitorjunta. Molemmat tavat voivat toki onnistua, tai epäonnistua ja aina voidaan keksiä erilaisia tilanteita, missä toinen toimintapa olisikin ollut parempi kuin toinen.
Etkös sinä nyt itse vähän "syyllisty" juuri tuohon lihavoituun?Vedät johtopäätöksiä videoista ja tarkastelet juttuja suurennuslasilla alleviivataksesi omaa pointtiasi.

Jos kerran olet jo sopinut jonkun privaattisession asian tiimoilta tms. niin ehkä olisi hyvä analysoida sen jälkeen sitten uudestaan syvällisemmin kun on enempi sitä omakohtaista kokemusta,eikö?

Kenen kanssa muuten tätä ihmiskokeilua olet menossa tekemään?jos et halua vastata täällä,laita vaik privana..

Rojola kirjoitti: Tässä kuitenkin kaksi videota aiheesta lisää. Ensimmäisessä on ilmeisesti vääränlainen tapa ja jälkimmäisessä oikeampi.

" onclick="window.open(this.href);return false; - Ajassa 1:45

Tässä kilpeä käytetään ilmeisesti väärin, koska mukana ei näytä olevan sitä vahvaa sisäänmenoa, joka siinä ilmeisesti kuuluisi mukana olla. Jokainen ymmärtänee, että mikäli hyökkääjällä on kädessään veitsi, niin hyökkäyksen soisi pysähtyvän aikaisemmin kuin juuri ennen omaa takapihaa kuten kuvassa nyt näkyy (=eli torjunta mahdollisimman edessä). Mutta ei tästä sen enempää, koska tämä oli ilmeisesti väärä suoritustapa.
Suorittaja tuskin oli kovinkaaan kauaa treenannut kuten Kanikin jo toi esiin ja suoritus oli kyllä kehnolainen.
Rojola kirjoitti: " onclick="window.open(this.href);return false; - Ajassa 0:31

Tässä lienee oikeampi suoritustapa? Mukana on nyt vahva sisäänmeno ja maalimieskin heilahtaa taaksepäin ensimmäisessä. Huomattavaa on kuitenkin, että molemmat maalimiehet osuivat varsin löysillä lyönneillään puolustautujaa kaulan/niskan seudulle. Haluaisiko puolustautuja menetellä samalla tavalla, mikäli näkisi hyökkääjällä kädessään veitsen, joka lähtee tulemaan kaulaa kohti? En usko. Uskoisin, että puolustautuja haluaisi siinä tilanteessa torjua käsillään hyökkäyksen mahdollisimman aikaisin, suojaten näin vitaalialueitaan. Nyt herää siis kysymys, miksi puolustautuja ei haluaisi aina pyrkiä tekemään näin, koska hän ei välttämättä ehdi havaitsemaan onko kädessä veitsi vai ei, kun hyökkäys lähtee. Tuossa skenaariossa olisi kuitenkin selkeästi tilaa tehdä monenlaisia ratkaisuja.
Yksi ongelma on se mihin sinä et ole mielestäni oikein vastannut mitään vielä, että läheltä (kädenmitta,vähän reilu) et oikeasti ehdi näkemään kunnolla mistä hyökkäys tulee.
Se on fakta ja jos et usko niin silloin se hyökkääjä ei ole hyökännyt "full force,full speed".
Tämä on minusta jo tieteellisestkin aika helppo ymmärtää. Mittaa sekkarilla kauanko menee aikaa
kun kaveri lyö ko.etäisyydeltä pistariin tms kun pyrkii tekemään sen mahd. nopeasti. Sen jälkeen miinusta siitä reaktioaikasi joka lienee VÄHINTÄÄN 0,5sek (tämä taitaa olla formulakuskeilla yms.). Laske erotus.
Siinä ajassa sinun pitäisi sitten nähdä tuleeko sieltä suora,uppari,yläkoukku,vartalokoukku tai jotain siltä väliltä. Ja samalla ehkä vielä keskittyä verbaliikkaan sekä havainnoimaan mitä kaverilla käsissään.
Ei vain lähtökohtaisesti onnistu JOS etäisyys on liian lyhyt niin kuin se valitettavan usein on.

Siksi defendossa lähtökohtaisesti niin kilvessä kuin A:ssa ei mietitä liikaa sitä mikä lyönti sieltä lähtee vaan pyritään menemään sisään heti kun havaitaan jotain alkavaa toimintaa,ehkä jo ennenkin sitä. Omat kokemukseni ainakin ovat osoittaneet että "puolivillainen" kilpi on vahvempi kuin "puolivillainen" käsiä väliin.

Koska silmä on aina tuntoaistia hitaampi ja jos ei ole tuntoaistia (mitä ei läheskään aina ole) niin jälkijunassa ollaan JOS yritetään vielä arpoa mistä se käsi nyt tulikaan.

Sen takia esim. kilpi on hyvä yleistorjunta. Siinä on riskinsä mutta minusta pirun paljon pienemmät kuitenkin kun siinä että tehdään "kädet väliin" torjunta ja lyönti tuleekin suorana sukkana sisään.
Jos siis puhutaan tilanteesta jossa ei ehditä jostain syystä mennä yhtään eteenpäin.

Sinun kannattaisi myös miettiä lyönnin mekaniikkaa ja voimaa. Lyönnin puolessa välissä ei ole läheskään niin paljon voimaa kuin lyönnin päätöspisteessä. Jos siis menen kilvellä sisään ja osun kaveriin ja otan iskun puolesta välistä vastaan (eli esim se veitsikäsi jää sinne "takapihalle") ei lyönnisä tod.näköisesti ole enää juuri yhtään voimaa josko se edes oikeasti osuu.
Kannattaa muistaa että sivulta kuvatussa videossa ei aina nähdä kunnolla osuiko käsi vai näyttikö se osuvan.
Omakohtaiset kokemukseni osoittavat että se käsi ei yleensä osu lähellekään.

Mutta taas menee tekniikkahifistelyksi..

Lisäksi et nyt ilmeisesti vain halua ymmärtää mitä tässä on kohta jo ties kuinka monta sivua haluttu selittää.
OSA ihmisistä tekee luonnostaan enemmän kilpeä muistuttavan tekniikan. Sillon on minusta ainakin pirun paljon järkevämpää ruokkia sitä ja tehdä siitä harjoittelulla mahdollisimman vahva kuin yrittää opettaa tekemään jotain ei-luontaista joka tod.näköisesti jää hyvin huonoksikin suoritteena..
kun puhutaan siis täysin yllättävästä tilanteessta. Ja tuosta tekniikan vahvuudesta siinä olen eri mieltä.Harjoittelulla voidaan tehdä siitäkin vahvempi ja parempi.
Miten esim. kuvittelet että joku bokraaja pystyy tekemään u-väistön kun kaveri yrittää kadulla ykskaks kipata päähän? Ko. liike ei varmasti ole mikään luontainen tapa väistää tai välttää lyönti.
Se on harjoittelun tuloksena jalostettu refleksi.

Rojola kirjoitti: Pidän myös pääni siinä asiassa, että omien aseiden vieminen KAUEMMAKSI vastustajasta olisi millään muotoa toivottavaa. Tokihan siihen jää kyynerpäät törröttämään, mutta puolimetriä tehokasta materiaalia molemmin puolin lähti juuri PÄINVASTAISEEN suuntaan, mihin puolustautuja oli itse menossa (olettaen, että liikkuu vahvasti eteenpäin).
Edelleen eri mieltä, mutta näin se menee.Mielipideasia.
Tuosta tehokkaasta materiaalista. Ilmeisesti tällä nyt viittaat kovasti siihen yhdenaikaiseen hyökkäämiseen. Tarkoitatko tällä hajamotorista suorittamista?
Eli esim. toinen käsi blokkaa lyöntiä,toinen hyökkää suoraan kasvoihin?


Rojola kirjoitti: Asiaa ei tietenkään tule nähdä "joko tai" mustavalkoisuutena. Molempia, sekä fyysistä kamppailua että havainnointia ja de-eskalointia pitää tietenkin harjoitella, mutta itse painottaisin myöhemmin mainittuja, koska niiden avulla voidaan torjua ne fyysiset konfliktit etäältä. :)
Totta kai. Mutta tosiasia on myös se, että jos et ole ikinä esim. sparrannut tai ollut sen kaltaisessa tilanteessa, voi kyyti olla kylmää koska olet tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla ja tietyiltä etäsiyyksiltä ja nyt peli on aivan erilaista. Itse olen nähnyt lukuisia tilanteista jotka ovat menneet
ns. nyrkkitappeluksi alkumähinän jälkeen tai jopa alkaneet sellaisina.

Rojola kirjoitti: Mitkä ovat ne perustekniikat? Omasta mielestäni nuo Senshidon viisi pääperiaatetta ovat varsin päteviä tällaiseenkin tilanteeseen. Mikäli tilaa tulee tarpeeksi, voidaan poistua ja mikäli tilaa ei ole niin paljoa, niin hyökkääjän on jollain tavalla pakko liikkua puolustautujan tilaan vahingoittaakseen häntä. Tällöin aukeaa paikka myös puolustautujalle torjua/keskeyttää (intercept/interrupt) tämä hyökkäys ja toimia taas viiden periaatteen mukaan, lähin ase lähimpään kohteeseen jne.
Pysty-ja mattokamppailun perusteita, lyönnit+potkut jne.

Jos tilanne on kamppailunomainen, ei se lyöntien sisäänmeno ole enää niin helppoa tms. toiminta.
KOSKA sinun toimintasi ei ole enää niin yllättävää vastapelurillekaan. Hän on jo varautunut ja osaa odottaa vastavetojasi, hän ei ole enää siinä uskossa että homma ratkeaa siihen ekaan suckerpunchiin tai vastaavaan.

Mikäli homma olisi noin helppoa kun annat ymmärtää niin ei kun vaan kokeilemaan vaikka jonkun bokraajan kanssa kehään miten hyvin sellaisessa tilanteessa homma skulaa. Ei saa syyttää miuta jos tulee nenä kipeäksi. :)
Rojola kirjoitti: Kysyit myös uudelleen tuosta, että jos hyökkäys tuleekin suorana iskuna ja mielestäni vastasinkin siihen jo, elikkä silloin pyritään käsillä sulkemaan keskilinja eli käsiä väliin.
Joo,tähän vastasin jo ylempänä.Tietty näin JOS on aikaa nähdä mistä se tulee.Useinkaan ei ole..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Senshidosta

#264

Viesti JanneM »

L.K. kirjoitti: Jos kerran olet jo sopinut jonkun privaattisession asian tiimoilta tms. niin ehkä olisi hyvä analysoida sen jälkeen sitten uudestaan syvällisemmin kun on enempi sitä omakohtaista kokemusta,eikö?

Kenen kanssa muuten tätä ihmiskokeilua olet menossa tekemään?jos et halua vastata täällä,laita vaik privana..
Minun kanssa.
Kyseessä ei ole siis mikään molemminpuolinen nokittelutilanne vaan enemmänkin molemminpuolisesta kiinnostuksesta yhdessä treenailua. Näin ainakin itse asian kokisin. :D
Mehän ollaan siis Rojolan kanssa muutenkin vanhoja treenikavereita, kun ollaan treenattu samaan aikaan BJJa Fight Clubilla.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#265

Viesti L.K. »

Ok,tää selvä. Toivottavasti asioihin tulee selvyyttä sitten:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Senshidosta

#266

Viesti Streetwise »

Tuomo kirjoitti:
STR kirjoitti: Kuinka se voi olla väsynyttä jos ihmettelee miten ainoastaan senshido saa aikaan närästystä, vaikka muut systeemit ovat toteuttaneet samoja periaatteita jo paljon aikaisemmin? Sulla on vaan jatkuva puolustusmoodi nyt päällä. Tässähän jo on todettu, että Dimitri yhdistelee muiden oppeja, eli siitä ei kannata väitellä.
Nyt ei puhuttu närästyksestä, vaan tosta iän ikuisesta Blauerin plagioinnista. Se on edelleen hemmetin väsynyttä heittää aina toi sama juttu joka Senshidothreadiin. Oman kilven kiillotusta sanon ma!! Kuten sanottu, välirikko tapahtui 20 v. sitten. Muutoin väistit kysymykset hyvin!!
Et tainnut oikein ymmärtää pointtia. Ihmettelin vaan miksi esim. Blauerin "tool & target" opeista ei tule vänkäämista. Mutta taas senshidon.... äh, antaa olla.

Mitä kysymyksiä väistin? Voisitko laittaa ne uudestaan niin vastaan?
Tuomo kirjoitti: Eikös JKD:kin ole kokoelma (ainakin Consepts), joten ei kai se ihan huttua voi sinun mielestä olla?!
Tottakai on. Ei senshido ole huttua. Onhan siinä samoja juttuja mitä itsekin opetan, vaikka senshido ei ole minun opetuksiini vaikuttanutkaan.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Senshidosta

#267

Viesti Streetwise »

Tuomo, kumpaa opetat ihmiselle joka haluaa oppia itsepuolustusta; Defendoa, Senshidoa vai jotain sekoitusta? Vai kuulutko ryhmään joka laittaa senshido paidan päälle defendo -hupparin ja on varmuuden vuoksi valmis opettamaan molempia?
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Senshidosta

#268

Viesti Clancy B. »

vaikea asettua tuonne ulkopinnalle mutta kun ajattelen urheilupuolen kamppiskeskusteluja ja muitakin keskusteluja niin onko se taas se uroksen usko ja halu olla paras suojelija kaikista maanpäällä mikä tekee nämä keskustelut väittelyksi, uhoksi, alentamiseksi, lapselliseksi kinasteluksi ja yksityiskohtiin kajoamiseksi??
Jos katselisin tätä vaikka lajia valitsemassa olevan silmin niin lähes kaikki ip-opettajat näyttäisivät välillä todella asiallisilta, ja toisessa keskustelussa pikkusieluisilta pikkupoikamaisilta väittelijöiltä, enkä haluaisi kai kenenkään riviin seisomaan. Fanaattisuus loistaa läsnäolollaan.
Antaa kukkien kukkia ja ne kukat joilla ei ole kasvuedellytyksiä kyllä vuosien saatossa lakastuvat pois. Ei oikein Miesmäiseltä nyt tämäkään ketju vaikuta, sanon ma.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#269

Viesti L.K. »

Juuh ja yhtään tän kaltaisia keskusteluja ei ole koskaan ollut kamppispiireissä;)

Mut sinällään pointtinsa kyllä ja tässähän ei minusta kukaan ole ollut sanomassa etteikö senshido olisi hyvä juttu. Lähinnä aluksi puututtiin/keskusteltiin sen markkinoinnista sekä siitä miten sen osalta oli tätä "meillä tehdään,muilla ei"-ajattelua.
Mikä taas osan kohdalla perustuu mutu-juttuihin tai kuulopuheisiin.

Tässä varmasti valtaosa haki nimenomaan sitä lisätietoa lajista kun tosiaan aiemmin sitä on jokseenkin nihkeästi jaettu.
Samaten tämä iänikuinen tekniikka/työkalu yms. hässäkkä herää aika ajoin henkiin. Ja se on edelleen minusta vähän hassua,mutta kaiketi se on vaan todettava että lajissa lajin tavalla.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#270

Viesti Rojola »

Omasta puolestani vastaisin, että en pidä väittelyä minään pahana asiana. Uhoa, alentamista ja lapsellista kinastelua en omista enkä L.K.:n kirjoituksista löydä, mutta yksityiskohtiin toki joskus ajaudutaan, kun asioihin syvennytään (en nyt ole varma mihin keskusteluihin Clancy B. tarkalleen ottaen viittaa, sillä tässä ketjussa on useampi raide käytössä).

Mielestäni tässä (kilpikeskustelussa) on tullut hyvin pointteja puolesta ja vastaan, joiden jälkeen kukin voi punnita asiaa omalta kantiltaan. Itse koen, että oma tietomääräni on lisääntynyt L.K.: perusteluiden myötä ja sehän on keskustelun (vuorovaikutus, informaation vaihto) tarkoituskin.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa