Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#91

Viesti Tyttö »

tohtorismies kirjoitti: Kun se tappelus on kummiskin niin epämääräinen häiräys että väitän näin raasti että pieni hento naisihminen joka treenaa pelkkää senshidon shredderiä esimerkiksi 40 tuntia on huomattavasti tehollaampi tapaus kuin saman magaa treenaava. Miksikökä? Koska stressireaktiot ja ainoastaan erittäin vähäisten "muistettavien osien" takia. Siinä tohinassa se opittu kenties potkiikin peliin, pitemmässä juoksussa asia onkin sitten aivan eri.. Tämän maga shredder vertauksen kanssa. Juu en ole treenannut kumpaakaan mutta näkemäni, kokemani perusteella väitän näin.
Aika uskaliasta vertailla lajeja ihan mutu-tuntumalla. Itse en uskaltaisi laittaa tuollaisella perustelulla lajeja mihinkään järjestykseen.

Ja joo, totta kai treeniä voidaan räätälöidä eri henkilöille sopivammaksi, mutta se ei silti poista sitä osuutta, että harjoitella pitää. Kenelläkään ei ole takataskussaan sellaisia kikkakuutosia, joilla selvittäisiin tilanteesta kuin tilanteesta olemattomalla harjoittelulla.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#92

Viesti tohtorismies »

Tyttö kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Kun se tappelus on kummiskin niin epämääräinen häiräys että väitän näin raasti että pieni hento naisihminen joka treenaa pelkkää senshidon shredderiä esimerkiksi 40 tuntia on huomattavasti tehollaampi tapaus kuin saman magaa treenaava. Miksikökä? Koska stressireaktiot ja ainoastaan erittäin vähäisten "muistettavien osien" takia. Siinä tohinassa se opittu kenties potkiikin peliin, pitemmässä juoksussa asia onkin sitten aivan eri.. Tämän maga shredder vertauksen kanssa. Juu en ole treenannut kumpaakaan mutta näkemäni, kokemani perusteella väitän näin.
Aika uskaliasta vertailla lajeja ihan mutu-tuntumalla. Itse en uskaltaisi laittaa tuollaisella perustelulla lajeja mihinkään järjestykseen.

Ja joo, totta kai treeniä voidaan räätälöidä eri henkilöille sopivammaksi, mutta se ei silti poista sitä osuutta, että harjoitella pitää. Kenelläkään ei ole takataskussaan sellaisia kikkakuutosia, joilla selvittäisiin tilanteesta kuin tilanteesta olemattomalla harjoittelulla.

Oljpa yllätys. Minäpä uskallan, koska minulla ei ole kiinnikkeitä mihinkään lajiin henkisellä pohjalla ja minä en ole verrannut lajeja. Minähän puhuin ensiksikin Magasta ylistävään sävyyn, pitkässä juoksussa. Mutta valitettava tosi asia on että monet ihmiset jotka eivät ole kiinnostuneita harrastuksesta niin he haluavat harjoitella mahdollismman vähän. Ja siinä tapauksessa että siitä epämääräisestä häiräyksestä haluaa selvitä suht hengissä niin mitä vahvempia ne kaksi tai kolme asetta ovat sekä se "forward drive" ovat kunnossa niin sitä paremmat mahikset. Ainakin sen kuvan minä sain arsonsan tekstistä että hän haluaisi mahdollisimman nopeasti toimivia työkaluja pakkiin juuj tyyö ei välttämättä ole optimi asia optimiin maailmaan mutta kyllä se kovalla teholla treenattu törkyily voittaa etu/taka käsi kombinaatiot mennen tullen täpöjä päälle tulevaan. Ja todellakin jos joku sai sen kuvan että väheksyn magaa jotenkin niin en todellakaan! Hieno ja tehokas laji kaikinpuolin mutta kuten Huusko sanoi jo aiemmin ei se laji vaan opettaja.. Ja mielestöni arsonsan kaltaisen ihmisen kanssa kannattaisi lähteä siitä "rääpimisestä" liikkeelle. Sekä siitä että ottaa vähän osumaa ja "rääpii". Sekä c.r Jahnin Hardcore self defense luettavaksi, ainakin minulle se on kuin raamattu, vaikken hento nainen olekaan. Ja en ole väittänyt että millään selviäisi mistä tahansa tilanteesta.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#93

Viesti Tyttö »

tohtorismies kirjoitti: Oljpa yllätys. Minäpä uskallan, koska minulla ei ole kiinnikkeitä mihinkään lajiin henkisellä pohjalla ja minä en ole verrannut lajeja.
Hmm. Viittaat ilmeisesti siihen, että minulla on henkisiä kytköksiä magaan. Jos ymmärsin ajatuksesi oikein, niin se ei ole syy. Syy on se, että haluan antaa eteenpäin tietoa tai neuvoja asioista, joista minulla on varmaa tietoa. Etenkin tällaisessa tapauksessa, jossa joku kysyy neuvoa lajinvalintaan. Kaikkien ei tietysti tarvitse toimia samalla tavoin. :)
tohtorismies kirjoitti: Minähän puhuin ensiksikin Magasta ylistävään sävyyn, pitkässä juoksussa. Mutta valitettava tosi asia on että monet ihmiset jotka eivät ole kiinnostuneita harrastuksesta niin he haluavat harjoitella mahdollismman vähän. Ja siinä tapauksessa että siitä epämääräisestä häiräyksestä haluaa selvitä suht hengissä niin mitä vahvempia ne kaksi tai kolme asetta ovat sekä se "forward drive" ovat kunnossa niin sitä paremmat mahikset. Ainakin sen kuvan minä sain arsonsan tekstistä että hän haluaisi mahdollisimman nopeasti toimivia työkaluja pakkiin juuj tyyö ei välttämättä ole optimi asia optimiin maailmaan mutta kyllä se kovalla teholla treenattu törkyily voittaa etu/taka käsi kombinaatiot mennen tullen täpöjä päälle tulevaan. Ja todellakin jos joku sai sen kuvan että väheksyn magaa jotenkin niin en todellakaan! Hieno ja tehokas laji kaikinpuolin mutta kuten Huusko sanoi jo aiemmin ei se laji vaan opettaja.. Ja mielestöni arsonsan kaltaisen ihmisen kanssa kannattaisi lähteä siitä "rääpimisestä" liikkeelle. Sekä siitä että ottaa vähän osumaa ja "rääpii". Sekä c.r Jahnin Hardcore self defense luettavaksi, ainakin minulle se on kuin raamattu, vaikken hento nainen olekaan. Ja en ole väittänyt että millään selviäisi mistä tahansa tilanteesta.
Varmasti on monia ihmisiä, jotka haluavat päästä vähällä ja harjoitella mahdollisimman vähän. On tietysti aivan loistavaa, että tällaisetkin henkilöt voivat saada joitain työkaluja käyttöönsä. Ja mitä vähemmän opeteltavaa on, sitä varmemmin ne muutamat tekniikat opitaan. Ja kaikki opittu on tietysti aina plussaa.

Itse haluan kuitenkin korostaa sitä "harrastamista" tai miksi sitten säännöllistä harjoittelua haluaakaan kutsua. Ettei kenellekään jäisi sellaista kuvaa, että ei tarvitsisi harjoitella tai että vähäinen harjoittelu riittää. Väitän kovasti, että jos henkilö käy jonkin intensiivikurssin "mitä tahansa", eikä sen jälkeen enää sitä harjoittele, niin eipä henkilölle ihan hirveästi käteen jää.

Ps. Minulla on aivan loistava magaopettaja. :D
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Griy
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 976
Lauteille: Elokuu 2008
Paikkakunta: Kotka

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#94

Viesti Griy »

Mielenkiintoinen ketju ja paljon tuttuja tuntemuksia. Merkkaan talteen.
Minna N
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#95

Viesti Arsonsa »

Joo siis sen voisin lisätä kyllä, että mulla ei ole mitään ongelmaa treenaamisen suhteen. Ongelma oli vain se, että en tienny et minkälainen laji tarjois mulle sopivan lähestymistavan. Ja nimenomaan etsin lajia, jota voisin harrastaa enemmän kuin pari päivää. Jos parin päivän koulutus auttais niin en olis täällä kyselemässä, koska siis olen saanut parinpäivän koulutuksen jo työnantajan maksamana. Olihan se omalla tavallaan hyödyllinen, mutta noiden asioiden täytyy tulla reflekseistä. Ja yksin itsensä kanssa on vähän vaikee harjoitella. Oon jo saanut vastauksia kysymykseeni ja löytänytkin Defendon/Combaton tarjontaa ja saatan käydä kurkistamassa uudelleen Krav Magaa jos löydän jonkun toisen ohjaajan. Mä olen siis tällä areenalla täysin muppetti, eli en oikeasti tiennyt edes lajien nimiä saati mitä eroa niillä on.

Mun työn vuoksi oon ollut hyvin epäluuloinen kamppailulajeja kohtaan (eiköhän kaikki täällä tiedä, että näiden lajien ympärillä pyörii kaikenlaista hiihtäjää). Sen vuoksi hainkin tietoa mieluummin suomenkieliseltä foorumilta kuin mun asuinmaan foorumeilta. En halua töissä kuulla, että joku "asiakkaan" kaveri on tunnistanut mut. Toivottavasti ette pahastu, etten sen vuoksi myöskään kerro mun asuinkaupunkia. Ymmärrän toki, että haluatte vaan auttaa kouluttajan etsimisessä, mutta mä en vaan voi ottaa sellaista riskiä, vaikka se olisi 0.00001% mahdollisuus, et joku mun "asiakas" tuntisi jonkun suomalaisen joka käy täällä foorumilla. Pahoittelen tätä salailuani, ja toivon ettei se nyt loukkaa ketään. Tämä on vain yksi työn mukanaan tuoma itsesuojelutapa, enkä halua poiketa siitä missään olosuhteissa.

Vartijoiden itsepuolustusharjoituksiin teoriassa mulla olis mahdollista osallistua, mutta niitä ei ole. Niitä pitäisi olla, mutta niille ei ole aikaa. Vaikka ylimääräinen koulutus/harjoittelu/muu on useissa maissa karsittu vankiloista pois ihan sen vuoksi, että rahaa/aikaa ei ole. Se heijastuu toki sit turvallisuuteen, mutta se asia ei kuulu tähän ketjuun.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#96

Viesti Pyjamasankari »

Arsonsa kirjoitti: Mun työn vuoksi oon ollut hyvin epäluuloinen kamppailulajeja kohtaan (eiköhän kaikki täällä tiedä, että näiden lajien ympärillä pyörii kaikenlaista hiihtäjää). Sen vuoksi hainkin tietoa mieluummin suomenkieliseltä foorumilta kuin mun asuinmaan foorumeilta.
Ainoa negatiivinen juttu tässä on se, että lajit näyttävät eri maissa hyvin erilaiselta. Esimerkiksi ju-jutsu, jota harjoitellaan suomessa (pääosin, on toki muitakin tyylisuuntia) on hokutoryu ju-jutsua. Suomessa kehitettyä, suomalaisen kehittämää. Eli esimerkiksi ju-jutsu näyttää joka maassa hieman erilaiselta. Esimerkiksi Israelilaistan opettajien ju-jutsu on hyvinkin sotaisan näköistä, johtuen maassa vallitsevasta tilasta. Jenkeissä ju-jutsu (siis muut tyylit kuin BJJ) ovat hyvin usein pehmeitä ja pyöreitä ulkomuodoltaan, hyvin lähellä aikidoa suorastaan.

Monessa maassa saattaisi olla joku tietty "oman maan juttu". Samalla tavalla kuin Suomessa on "meidän oma" hokutoryu. Eli saman lajin nimellä voi kulkea hyvinkin monennäköistä viritystä. Lajina esimerkiksi jeet kune do saattaa näyttää oikeastaan miltä tahansa, koska sen kehittäjän ideakin oli ottaa käyttöön mikä toimii ja hylätä käyttökelvoton materiaali. Näinpä jokainen tavallaan kehittää oman tapansa esittää jeet kune doa.

Eli parasta on mennä seuraamaan harjoituksia paikan päälle ja suorittaa arviointia sillä perusteella. Ei pelkästään lajien nimien perusteella. Hyvä lähtökohta olisi tsekata arvostettujen opettajien nimiä paikalliselta foorumilta, puhelinluettelosta, kuulopuheista, paikallisista lehdistä/tv:stä ja vertailuja tekemällä. Sillä hyvä opettaja on tärkeämpi kuin lajin nimi. Samalla nimellä kulkeva laji voi olla toisen opettamana (tai toisessa maassa) huippujuttu tai totaalinen katastrofi.

Esimerkiksi defendon tai krav magan laatuun muissa Euroopan maissa en osaa vastata, sillä olen harjoitellut krav magaa ainoastaan Australiassa ja Thaimaassa. Mjölnir voisi osata antaa paremman vastauksen.

Toki kunnioitamme yksityisyyttäsi, siksi en sen enempää olekkaan painostanut kertomaan kokemuksiasi väkivaltatilanteista ym, joista sinut mahdollisesti tunnistaisi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#97

Viesti Mjölnir »

Arsonsa kirjoitti: Ymmärrän toki, että haluatte vaan auttaa kouluttajan etsimisessä, mutta mä en vaan voi ottaa sellaista riskiä, vaikka se olisi 0.00001% mahdollisuus, et joku mun "asiakas" tuntisi jonkun suomalaisen joka käy täällä foorumilla.
Voit halutessasi kysyä yksityisviestillä, niin voin suositella jotain tiettyä salia tai opettajaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93834
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#98

Viesti Mika »

Jussi Huusko kirjoitti: Ainoa negatiivinen juttu tässä on se, että lajit näyttävät eri maissa hyvin erilaiselta. Esimerkiksi ju-jutsu, jota harjoitellaan suomessa (pääosin, on toki muitakin tyylisuuntia) on hokutoryu ju-jutsua. Suomessa kehitettyä, suomalaisen kehittämää. Eli esimerkiksi ju-jutsu näyttää joka maassa hieman erilaiselta. Esimerkiksi Israelilaistan opettajien ju-jutsu on hyvinkin sotaisan näköistä, johtuen maassa vallitsevasta tilasta. Jenkeissä ju-jutsu (siis muut tyylit kuin BJJ) ovat hyvin usein pehmeitä ja pyöreitä ulkomuodoltaan, hyvin lähellä aikidoa suorastaan.
Ensinnäkin Hokutoa on myös Jenkeissä. Toiseksi, Jenkkilä on Eurooppaa isompi alue, joten vaihtelu on melkoista. Tässä yhdenlaista jujutsua sieltä, joka ei mielestäni ole kovin aikidomaista:

[youtube][/youtube]
Monessa maassa saattaisi olla joku tietty "oman maan juttu". Samalla tavalla kuin Suomessa on "meidän oma" hokutoryu. Eli saman lajin nimellä voi kulkea hyvinkin monennäköistä viritystä. Lajina esimerkiksi jeet kune do saattaa näyttää oikeastaan miltä tahansa, koska sen kehittäjän ideakin oli ottaa käyttöön mikä toimii ja hylätä käyttökelvoton materiaali. Näinpä jokainen tavallaan kehittää oman tapansa esittää jeet kune doa.
No, Bruce Lee on ihan oma lukunsa ja siten on myös Jeet Kune Do (lajista on ihan viime aikoinakin keskusteltu Wu Guanissa).

Siitä olen samaa mieltä, että opettaja on tärkeämpi kuin laji, mutta jos lajin kansainvälisellä lajiliitolla on tietyt tasokriteerit, jonkinlaista yhdenmukaisuutta voinee odottaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#99

Viesti Pyjamasankari »

Mika kirjoitti: Ensinnäkin Hokutoa on myös Jenkeissä. Toiseksi, Jenkkilä on Eurooppaa isompi alue, joten vaihtelu on melkoista. Tässä yhdenlaista jujutsua sieltä, joka ei mielestäni ole kovin aikidomaista:

Siitä olen samaa mieltä, että opettaja on tärkeämpi kuin laji, mutta jos lajin kansainvälisellä lajiliitolla on tietyt tasokriteerit, jonkinlaista yhdenmukaisuutta voinee odottaa.
Koko viestini pointti oli se, että lajien ja opettajien kirjo on erittäin suuri. Esimerkkini saattoivat olla ontuvia, mutta tarkoitin samalla lajin nimellä kulkevan monenmoista viritystä. Eli pelkästään lajin nimellä etsimällä ei välttämättä päästä toivottuun tulokseen. Tuo sinun ju-jutsuvideo esimerkki oli juuri loistava esimerkki tästä. Voi löytyä hyvä ja raelistinen koulu tai sitten jotakin ihan muuta, mutta lajin nimi ei kerro paljoakaan. Varsinkin jenkeissä lajien ja opettajien kirjo on valtava.

Olen ainakin henkilökohtaisesti nähnyt maailmalla paljon liittojen ulkopuolella toimivia villejä seuroja ja opettajia. Ja voihan joku väittää kuuluvansa tähän ja tähän liittoon vaikkei näin olisikkaan. Tai olevansa jonkun lajin opettaja vaikkei olekkaan. Näitä tapauksia näkee paljon.

Varsinaista ammattikoulutusta kun ei ole kamppailulajiopettajaksi tai edes mitään varsinaista pohjavaatimusta. Myöskään varsinaisia valvovia elimiä ei ole juurikaan missään maassa, vaan periaatteessa kuka tahansa voi mainostaa itseään kamppailulajiopettajana halutessaan.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#100

Viesti Pyjamasankari »

Mika kirjoitti: Ensinnäkin Hokutoa on myös Jenkeissä.
Juu, oon käyny siellä treeneissäkin. ;)
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#101

Viesti Streetwise »

Tyttö kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: ...varmasti räätälöisi paketin sinulle alta aika yksikön.
Suhtaudun hieman skeptisesti mihin tahansa "räätälöityihin paketteihin". Ne kuulostavat nimittäin siltä, että siinä etsitään oikotietä onneen. Elämä ei ole reilua = paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa, mutta säännöllisellä ja hyvällä harjoittelulla saadaan kuilua parhaiten minimoitua.
Tämä räätälöinti on ihan jokapäiväistä vetämissäni yrityskoulutuksissa sekä yksityisopetuksissa. Pelkissä harrastustreeneissä se on hieman hankalampaa, mutta sielläkin pyrin sitä tekemään jos tarve vaatii ja aika riittää. Ihmiset ovat erilaisia kooltaan, voimiltaan, nopeudeltaan, luonteenlaadultaan ja eri ammattiryhmien tarpeetkin ovat hyvinkin erilaisia. Käytettävissä oleva opetusaikakin on rajallinen, joten siitä saatava hyöty on maksimoitava. Ei ole järkevää kuluttaa kallista aikaa toisarvoisten asioiden opettamiseen. Jos oikotie on olemassa, sitä käytetään ;)
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#102

Viesti Vanhakankea »

Lueskelin tuota ketjua uudestaan ja olet kyllä melkoiseen paikkaan itse työskentelemään laittanut. ;-)

Rakentelin tilanteen niin, että sinusta katsoen(istut tuolilla) ensin on pöytä, sitten asiakas tuolilla. Asiakkaan takana ovi ja oven takana vartija. Eli tilanteesi voi olla se, että sinun pitää "ostaa" aikaa siihen saakka, että vartija tule apuun.

Eli sinun pitäisi treenata reagointia jolla saat ostettua tuota aikaa. Tässä vaiheessa mieleen tulee vertahyytävä kirkuminen ensimmäisenä reaktiona. Eikös sitä jossain IP:ssä treenata torjuntoja tömäkällä "Ei"-kiljahduksella/karjahduksella säestettynä?

Paljon enempää ei sitten kaiketi voikaan tehdä ilman, että toista satuttaa. Itse kasaisin pöydälle kovakantisen käteen sopivan kirjan, jolla lyömistä harjoittelisin. Lisäksi pöydälläni/käsilläni olisi tavallista paksumpi lyijykynä sekä muovikynältä näyttävä metallikynä. Kynillä harjoittelisin veitsiteknikoita tyyliin "torjunta-pisto".

Tarkoituksena olisi siis selvitä se aika kunnes vartija on asiakkaan kimpussa.

Kuten aikaisemmin sanoin, mene ja katsele rauhassa eri lajeja ja kun löydät omasi niin vie se suuntaan joka sopii työtilanteeseesi.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#103

Viesti Jorge »

Vanhakankea kirjoitti: Paljon enempää ei sitten kaiketi voikaan tehdä ilman, että toista satuttaa. Itse kasaisin pöydälle kovakantisen käteen sopivan kirjan, jolla lyömistä harjoittelisin. Lisäksi pöydälläni/käsilläni olisi tavallista paksumpi lyijykynä sekä muovikynältä näyttävä metallikynä. Kynillä harjoittelisin veitsiteknikoita tyyliin "torjunta-pisto".

.
En ole ollut vankilassa duunissa, mutta alalla (kivitaloissa) olleet ovat sanoneet, että nimeomaan mitään aseeksi kelpaavaa ei saa olla esillä niin, että asiakas pääsee niihin käsiksi. Siis silloin kun puhe on aggressiivisiksi ja arvaamattomiksi tiedetyistä vangeista.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#104

Viesti Tyttö »

STR kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: ...varmasti räätälöisi paketin sinulle alta aika yksikön.
Suhtaudun hieman skeptisesti mihin tahansa "räätälöityihin paketteihin". Ne kuulostavat nimittäin siltä, että siinä etsitään oikotietä onneen. Elämä ei ole reilua = paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa, mutta säännöllisellä ja hyvällä harjoittelulla saadaan kuilua parhaiten minimoitua.
Tämä räätälöinti on ihan jokapäiväistä vetämissäni yrityskoulutuksissa sekä yksityisopetuksissa. Pelkissä harrastustreeneissä se on hieman hankalampaa, mutta sielläkin pyrin sitä tekemään jos tarve vaatii ja aika riittää. Ihmiset ovat erilaisia kooltaan, voimiltaan, nopeudeltaan, luonteenlaadultaan ja eri ammattiryhmien tarpeetkin ovat hyvinkin erilaisia. Käytettävissä oleva opetusaikakin on rajallinen, joten siitä saatava hyöty on maksimoitava. Ei ole järkevää kuluttaa kallista aikaa toisarvoisten asioiden opettamiseen. Jos oikotie on olemassa, sitä käytetään ;)
Vaikka olen tuossa jo aiemmin sanonut, että:
Ja joo, totta kai treeniä voidaan räätälöidä eri henkilöille sopivammaksi, mutta se ei silti poista sitä osuutta, että harjoitella pitää. Kenelläkään ei ole takataskussaan sellaisia kikkakuutosia, joilla selvittäisiin tilanteesta kuin tilanteesta olemattomalla harjoittelulla.
.
niin täsmennetään vielä. Ymmärrän hyvin, että yksityisoppilaille tai määrätynlaisille harjoitusryhmille voidaan tehdä räätälöintejä eli painottaa niitä asioita, mitkä ovat kullekin harjoittelijalle sopivimpia (vaikka ammatin puolesta). Ymmärrän myös, että jotkut myyjät myyvät sitä, mitä ostaja haluaa ostaa. Nykypäivänä aika on rahaa ja kaikki haluavat mulle kaikki heti, mieluiten vielä eilen. Ehkä se kuuluu nykyajan luonteeseen, että halutaan mennä sieltä, mistä aita on matalin, jotta voi säästää aikaa, rahaa ja vaivaa. Kun aina on kiire. :?

Totta kai yritän omassa harjoittelussa miettiä ja harjoitella niitä toimintamalleja, jotka ovat itselle toimivimpia (ottaen huomioon esimerkiksi se tosiasian, että en ole mikään satakiloinen kuulantyöntäjä). Ehkä jonkun mielestä harjoittelen myös niitä toisarvoisia asioita, mutta itse en miellä niin. Minusta se on rikkaus, että minulle kerrotaan useampikin toimintamalli, joista voin sitten itse valita itselleni sopivimman. Ettei anneta yhtä valmista ja oleteta, että se on se, mikä pelittää. Minulla ei toisaalta ole mihinkään kiire, enkä usko, että tulen koskaan valmiiksi. Eri ihmisillä on tietysti erilaiset tarkoitusperät harjoittelussaan. Ja siten varmasti myös erilaiset harjoitusmetodit.

Huoh, toistan itseäni sanomalla, että mielestäni mitkään räätälöinnit eivät auta, jos tekniikoita ei harjoittele. Eikä millään viikonloppukurssilla ei tulla valmiiksi kommandoksi. ;)
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#105

Viesti Streetwise »

Tyttö kirjoitti: Eri ihmisillä on tietysti erilaiset tarkoitusperät harjoittelussaan.
Juuri niin. Monet haluavat tulla mahdollisimman hyväksi siinä ajassa mikä heillä on harjoitteluun käytettävissään. Sitten on ihmisiä, jotka harjoittelevat harjoittelemisen ilosta, eivätkä välitä siitä minkälaisia taitoja siinä matkalla tarttuu. Heidän mielestään matkalla on kiva olla. Minä opetan mielelläni kumpiakin ihmistyyppejä :D
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa