Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#1

Viesti Arsonsa »

Mä olen siis suht hentorakenteinen naisihminen, joka joutuu töissä kohtaamaan välillä väkivaltaisia miehiä (ei nyt joka päivästä, mutta sanotaanko kerran kuussa). En halua nyt kertoa mitä teen työkseni, mutta annan "apua-tiedoiksi" sen verran, että mun "asiakkailla" on jo pitkät tuomiot takana/alla (eikä mitään ongelmia lyödä naista).

Olen muutaman kerran saanut nyrkistä, ja kerran kynästä (plus päälle ties mitkä raiskaus/mummonsuolestus-uhkailut). Tykkään mun työstä valtavasti enkä aio vaihtaa alaa jos sitä joku nyt ehdottaa. Kun joudun tekemisiin väkivaltaisten miesten kanssa niin lähellä on aina myös vartijoita eli apua on saatavissa. Tilanteet kuitenkin kehittyy aika nopeasti, ja toisaalta noi "tapaukset" on jättänyt pelon siitä, että mitä jos joku kerta tapahtuu jotain oikeasti vakavaa.

Oon saanu työantajana puolesta voimankäyttökoulutusta, mutta eihän se paljo auta jos käyt kerran vuodes pari päivää seminaarissa kun en niitä pääsee oikeen harjoittelemaan. Ei siinä opi toimimaan niin nopeasti, että tuosta olisi jotain hyötyäkin. Eli tahdon löytää lajin, jota voin harrastaa vakituisemminkin.

Koska en oikeasti tunne kamppailulajeista mitään muita kuin Krav magan (ja senkin huonosti) niin kysyn teiltä. Eli mistä mä löydän sellaisen lajin, joka voi edes teoreettisesti antaa mulle mahdollisuuden puolustautua itseäni kakskertaa isompaa miestä vastaan - ilman että puolustautuessa aiheutan toiselle osapuolelle vakavia fyysisiä vaurioita? Tajuan kyllä, että ei ole olemassa lajia, jonka harjoittaminen auttais mua pärjäämään jollekin satakakskytkiloselle bodarinistille. Haluan vaan löytää lajin, joka tois mulle mielenrauhan siitä et ainakin teoriassa pystyisin puolustautumaan edes jotenkin.

Eli mitä mä alan harrastamaan?
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#2

Viesti marcus »

Kannattaa varmaan mainita ainakin paikkakunta tai saatavilla oleva lajitarjonta (ja mahdollisuuksien mukaan opettaja). Se kun rajaa aika paljon tuota "mitä kannattaa treenata"...

Lähtökohtaisesti kamppailulajien pointti on auttaa heikompaa vahvempaa vastaan (koska päinvastaista ei yleensä tarvitse kauheasti treenata). Pysyviä fyysisiä vaurioita ei isolla koko-voima-eroilla (ilman apuvälinetä) kauhean helposti aiheuta, ilmeisiä silmiin yms helposti vaurioituvia kohtia lukuunottamatta.

Kamppailu-treenin lisäksi kuulostaisi että hyötyisit varmasti osaamisesta työtilojen/tilanteiden analysoinnissa. Eli osaat lukea mikä on "asiakkaan" ulottuvuus, kuinka nopeasti hän pääsee liikkeelle, miten pystyt itse liikkumaan omasta asemastasi helposti, milloin toinen on hermostunut/agressiivisen oloinen jne... Sen ihan itse liikkumisen, torjuntojen yms lisäksi.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#3

Viesti Benu »

Aika kinkkinen tilanne, kun et siis voi vahingoittaa päälle käyvä henkilöä ja samalla kumminskin kohtaat isoja miehiä jotka eivät pelkää vahingoittaa sinua ja varmasti näissä tapauksissa tulee pirun kovat stressreaktiot.

En nyt edes rupea leikkimään että ymmärrän nuo tilanteet täysin, mutta lajin pitäisi olla pehmeä mutta samalla opetella skenaarioharjotteita niin että pystyt toimimaan stressin alla. Näitä tilanteita minun käsittääkseni harjoitellaan moderneissa itsepuolustuslajeissa, kuten Krav Maga ja Defendo. Sen enempää tietämättä lajien sisällöstä (on mulla aavistus) mutta enpä rupea lausumaan mitään puolitotuuksia.

Tulipahan semmonen ajatus että sun pitäisi harjoitella kahta lajia, mutta tuskinpa sulla oli tarkotuksena ruveta treenaamaan 6 kertaa viikossa. Ajattelin että joku judo ja defendo kombo olis hyvä, tai sitten brasilian jujutsu ja defendo. Mutta väittäisin melkeinpä että jos esim. 3 kertaa viikossa treenaisit niin nopeiten tuo Defendo toimisi sulle. Siinä käsittääkseni oppii paljon hyödyllistä suhteellisen nopeasti, siinä on painia ja itsepuolustusta jossain määrin sekoitettuna. Itse voi karsia sitten tietysti jotain juttuja pois mitä et voi käyttää. Judossa ja BJJ:ssä oppisit käyttämään vastustajan painoa ja voimaa häntä itseään vastaan (varmasti oppii myös muissa lajeissa, sitä en väitä), mutta enpä usko että ennen kun olet pari vuotta harrastanut pärjäisit tarpeeksi hyvin heitä vastaan. Ja sitten tietysti aina alasvienneissä on se vaara että heitettävä lyö päänsä lattiaan tjms. Joten voi olla että se onkin ihan tyhmä ajatus.

Toivon mukaan joku fiksu osaa kertoa omakohtasia kokemuksia sinulle ja suositella sinulle jotain sopivaa. Anteeksi nyt ettei ollut kauheesti annettavaa, pikemminkin spekulaatita, mutta tulipan kirjotettua enkä viitisi poistaa tätä viestiä :)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#4

Viesti bodyguard »

Ikävä sanoa mutta en usko että sellaista lajia onkaan jolla pienikokoinen nainen puolustautuu isoa väkivaltaista miestä vastaan ja ei aiheuta mitään vahinkoa. Tai oikeammin niin että jos jos väkivaltatilanteessa pienempi ja heikompi jonka kimppuun hyökätään, miettii että "en saa vahingoittaa tuota toista" niin peli on aikalailla pelattu. Kun se ajatusmalli pitäisi mielestäni olla että "toi ei saa vahingoittaa mua".

Mutta jos esim. Krav Maga ja Defendo linjaa vertaillaan niin tässä tapauksessa maga olisi mielestäni parempi koska se sisältää enemmän sellaista "potku munille ja karkuun"- tyyppisiä ratkaisuja kun taas Defendo sisältää enemmän sellasia "potku munille, iholle ja äijä tonttiin"- tyyppisiä ratkaisuja.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Juhani K
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 465
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#5

Viesti Juhani K »

mjaa, ite pitäisin kyllä kontaktin ihan minimissä jos vastassa olisi reippaasti isompi ihminen, ja bjj/judo/paini perustuu kuitenkin loppupeleissä vääntämiseen ja lattianpintaan. Koskaan en ole oikein sitä vastustajan painon hyödyntämistä ymmärtänyt/nähnyt/kokenut esim lukkopainissa, itse ainakin pärjäsin kevyempien mutta huomattavasti teknisempien kanssa kokoeroni turvin. No esim benu veisi mua kuin pässiä narussa, mutta mielestäni kokoerojen vähättelyn vaara on usein olemassa toimivasta itsepuolustuksesta puhuttaessa.

jos haluaa oppia väistämään, niin veitsi/keppi on mielestäni hyvä treeniväline. Mikäli väistää teknisesti hyvän kepin lyönnin, niin kyllä oppii väistämään nyrkinkin.
90% of everything is crap

"If your going to use deadly force on someone... use a fucking gun"

en ole pakkiksella, sama nikki on yhteensattuma
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#6

Viesti Pyjamasankari »

bodyguard kirjoitti: Ikävä sanoa mutta en usko että sellaista lajia onkaan jolla pienikokoinen nainen puolustautuu isoa väkivaltaista miestä vastaan ja ei aiheuta mitään vahinkoa.
Kysyjähän kertoi, että työpaikallaan on vartijoita. Eli pelisakunteja tarvittaisiin tilanteesta poispääsyn turvaamiseen ehjin nahoin ja lisäavun hälyttämiseen.
marcus kirjoitti: Kamppailu-treenin lisäksi kuulostaisi että hyötyisit varmasti osaamisesta työtilojen/tilanteiden analysoinnissa. Eli osaat lukea mikä on "asiakkaan" ulottuvuus, kuinka nopeasti hän pääsee liikkeelle, miten pystyt itse liikkumaan omasta asemastasi helposti, milloin toinen on hermostunut/agressiivisen oloinen jne... Sen ihan itse liikkumisen, torjuntojen yms lisäksi.
Olisin kanssa tämän tyyppisen hahmoittamisen kannalla.

Miten työtila on suunniteltu? Onko "asiakkaan" ja sinun väliisi mahdollisuus sijoittaa esimerkiksi pöytä? Oletko itse huoneen ulko-oven puolella lähellä poistumisreittiä ja "asiakas" pöydän tai muun esteen takana kauempana huoneen ulko-ovelta? Onko työtila siis kalustettu siten, että huonekalut eivät estä työntekijän poistumista, mutta hidastaavat uhkaajaa?

Onko kaikki improvisoitujen aseiden uhkat poistettu? Eli onko työtilassa irtotuoleja, kirjeenavaajia, saksia, kukkaruukuja, puhelimia tai vastaavia joita uhkaaja voi käyttää vahingoittamiseesi? Huonekalujen tulisi olla myös niin raskaita ettei niillä ole mahdollista heittää tai lyödä. Tai ne tulee olla kiinnitettynä lattiaan.

Kirjoitatteko raportteja? Onko raportinkirjoitustilanne suunniteltu siten, että "asiakas" on näköpiirissänne, ei selän takana. Eli jälleen tullaan tilan kalustamiseen, pöydän tulisi olla sinun ja mahdollisen uhkaajan välissä. Esimerkiksi tietokoneen näyttö tulisi kiinnittää pöytään, jottei sitä voida käyttää sinun vahingoittamiseen. Tulee mieleeni Anttilan tavaratalon vartijan tapaus. Vartija oli täyttänyt kiinniotto-ilmoitusta selin kiinniottamaansa. Tämä oli puukottanut vartijan takaapäin. Eli oli jäänyt turvallisuustarkastus tekemättä, vartija oli yksin ilman todistajaa paikalla ja mikä pahinta tila oli väärin suunniteltu kaupan takahuone. Vartija löydettiin kuolleena vasta sulkemisajan jälkeen.

Onko työpaikalle saapumisen ja sieltä poistumisen turvaamiseen (esimerkiksi vartoimisyrityksen kanssa) kiinnitetty huomiota? Esimerkiksi portsarina työskennellessä työpaikalta poistuminen on vaarallisimpia hetkiä. Huomiosi on jo herpaantunut, haluat mahdollisimman nopeasti kotiin nukkumaan, olet väsynyt jne.

Oletteko olleet yhteydessä työsuojeluvaltuutettuun ja yhdessä hänen, sekä työnantajan ja työtovereiden kanssa miettineet mitä voisitte yhdessä tehdä työturvallisuuden parantamiseksi?

Miten työpaikallanne on hoidettu tilanteiden jälkihoito? Onko tilanteista "otettu opiksi"?

Olisi mahdollista järjestää asiakkaillenne "narikka" esim sisääntuloaulaan, johon vaikkapa vartimisliikkeen henkilöt ottaisivat takit ja mahdollisen aseistuksen pois tapaamisen ajaksi? Eli eräänlainen turvallisuustarkastus piste.

Tässä vain muutamia esimerkkejä kuinka tilannetta tulisi lähteä purkamaan. Toki kannattaa aloittaa myös kaikkea tätä tukeva kamppailulajiharjoittelu, jonka tulisi sisältää myös pre-fight rutiineja. Eli uhkatilanteiden taktiseen ennakointiin, valmiustilojen tuntemiseen, oman ja hyökkäjän mielentilan tunnistamiseen, stressi- ja pelkoreaktioiden huomioonottamiseen, todennäköisten vaaratilanteiden tiedostamiseen, liikkumiseen suunnittelemiseen ja taktiikkaan, ympäristön tarkkailuun, turvallisuusuhkakuviin perehtymiseen, putkinäön rikkomiseen, kommunikointiin jne. tulisi kiinnittää myös huomiota harjoittelussa.

Antoisia ja mukavia hetkiä valitsemasi kamppailulajin parissa! Mielestäni tärkeämpää kuin laji ja tekninen sisältö on HYVÄN OPETTAJAN löytäminen. Hänen tulisi olla mielellään henkilö, jolla on OMAKOHTAISIA kokemuksia väkivaltaisista tilanteista. Ja opettaa siis KOKEMUKSESTAAN. Ei mitenkään väheksyen urheilukamppailujen harjoittelijoita kohtaan, mutta näitä asioita mitä kirjoittelen esimerkiksi tähän eivät urheilupelien säännöt tunne. Tämä viittauksena tuonne toiseen ketjuun, jossa vartija/järjestyksenvalvoja pohtii lajivalintaa.

Kamppailulajien harjoittelijat ovat yleensä parempikuntoisia ja selviävät uhkaavan tilanteen aiheuttamasta adranaliinin, pelon ja pulssin kohoamisen aiheuttamista reaktioistaan liikuntaa harrastamatonta kanssaihmistään paremmin. He ovat myös usein parempiryhtisiä ja "riskimpiä" ja valikoituvat uhriksi muita harvemmin. Lisäksi monet löytävät lajien kautta läpi elämän kestäviä ystävyys-suhteita ja muutenkin mukavan harrastuksen, se myös tyydyttää luonnollista tarvetta kuulua johonkin ryhmään.

EDIT: kirjoitusvirheitä ym
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#7

Viesti Kari Aittomäki »

Joopa..
Kattelet työ-ympäristön sellaseks että
- sielä on aina jotain hidasteita sinun ja asiakkaan välissä.
- apu on lähellä.
- sinulla on pakoreitti.

Tämä siis toimistonäkökulmasta.
Sitte hommaat kaasun ja treenaat sen käyttöä.
Kaasua ja karkuun, siinä se perusajatus.
Mulla itellä on ollu asemiesten varalle narikassa (portsari) jauhesammutin, pirunhyvä peli.
Niistä löytyy mukavan kompakteja malleja jotka näyttää asiallisilta toimiston seinällä ja joilla on hyvä sokaista+kojauttaa, jos tilanne käy aivan mahdottomaksi.

Myös voimakkaat valaisimet on melkohyviä vekottimia, sähtäät silmiin ja jos ote on jo tosiasia, hakkaat kämmenestä luita poikki.
Vahvakin on vaaraton kun sormet on saranoilla, nähty ja tehty on.

Jos taas työkenttä on vaihtelevampi niin snadi terä ois ihan hyvä työkalu, päättäväinen viilto rasvaseen ottanahkaan ja sälli on hankaluuksissa kun ei näje.
Mutta tämän maailmankuvan vaihtoehdot taitaa olla no-go.
Vaansilloin kun tilanne menee ihan hengenvaarallisesti niin veitsenkäyttö on kyllä hiton hyvä vaihtoehto.
Voisin neuvoo tähän muutaman hätä-ip-jutun lisää, mutta ne on senverta härskiä kamaa etten usko hyötyä varsinaisesti olevan.
Neuvomisesta siis.

Metodeista tarkoituksiisi parhaat on juuri defendo/maga-puolella. Ja mitä näitä nyt on.
Pääasiallinen aseesi on Äly, ennakointi.
Suunnitelma B on momentteja täynnänsä.

edit Hehe, tulipas samansisältöiset viestit.
Sama kaljaa on juotu *läps*
Viimeksi muokannut Kari Aittomäki, heinä 29, 2010, 04.21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#8

Viesti Pyjamasankari »

Aika samoilla linjoilla mennään Kari? Sinulla vain paremmin ja käytännönläheisemmin tiivistettynä. :lol:
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#9

Viesti Pyjamasankari »

Kari Aittomäki kirjoitti: edit Hehe, tulipas samansisältöiset viestit.
Sama kaljaa on juotu *läps*
Harkitsin kanssa tuon veitsikortin esiintuomista, mutta kun en halua foorumilla sitä tuputtaa joka väliin, jottei porukka luule mun sen varaan aina vetävän ja pelkkään veitseen orientoituneeksi. Veitsi tasaa massaeroa tehokkaasti. Kuten tuolla "raahaatko teräasetta mukanasi"[/linkki]-ketjussa olenkin pohtinut asiaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#10

Viesti Kari Aittomäki »

Huvittaa niin pirusti, täysin samansisältöiset viestit minuutin välein..

Ja juu, terän kontrolloitu käyttö ei ole vielä oikeen sisäistynyt edes täällä, Potkussa.
Kuinka hyvä peli se onkaan.
Täydellinen.

Se on kyllä sääli..
munmielestä sellanen terä-ajokortti ois ihan tähdellinen juttu, lupa kantaa veistä sellasille jotka todistetusti osaa.
Ja kun nyt sitte tulis vähä kraapaastua, tilanteen vois vielä selittää parhainpäin.

Arsonsa, sori.
Meitä nyt täälä on kuitenki sellasia veikkoja jotka myllyttää ja on myllytelly ihan duuniksensa, usein aseellisesti.
Myllyttäminen tarkottaa yhteenottoja kaikenlaisten tapausten kanssa.
Eräänlaista elämäntapaintiaanien keskinäistä läppää.
Tuomasi aihe on asiallinen ja merkittävä...

Kamppailulajien markkinoima mielikuva on yksinkertaisesti valheellinen.
Ei ole olemassa metodia, taikatemppua jolla heikko voi voittaa vahvan.
Se on kaikki scheissea.
Kamppailumetodit antaa vahvoille työkaluja olla entistä ikävämpiä tapauksia.

niin se menee.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#11

Viesti Lasse Candé »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kamppailumetodit antaa vahvoille työkaluja olla entistä ikävämpiä tapauksia.
...ja opettaa heikkoja välttämään yhteydenottoja näiden ikävien tapausten kanssa.
Periaatteessa kai juuri tätä osastoa Arsonsa meinasi. Siinä mielessä tuo "Suunnitelma B":n käsite on osuva. Joitain asioita oppii välttämään jos tekee vähän tuttavuutta niihin asioihin.

Tämän ketjun varotoimenpiteiden suuntaan kun avaa silmiä ja kehittää ajatusta, voinee jo päästä pitkälle. Siihen päälle melkeinpä mikä tahansa laji on hyvä.


Täytyy muuten sanoa että noita Jussin juttuja on ollut viimeaikoina erittäin antoisaa lukea. Hienoa että luppoaikaa on miehelle jostain siunaantunut. Täällä on jotenkin ollut jo jonkinaikaa aika pysähtynyt meininki, joten hyvät tekstit ovat erittäin tervetulleita. Ehkä tää taas syksyllä lähtee käyntiin.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#12

Viesti Pyjamasankari »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tuomasi aihe on asiallinen ja merkittävä...
Täsmälleen samaa mieltä. Nyt ollaan siinä ytimessä, johon kamppailulajit ja potku.net foorumi on luotu. Toivottavasti.

Suosittelen lukemaan varsinkin herrojen Mjölnir ja Kari Aittomäki viestejä huolellisesti. Sitten vain tasapainottelemaan Mjölnirin virkamieshahmoittamisen (myös valtava kenttäkokemus ja sopivaa oman käden oikeutta teksteissään) ja Kari Aittomäen täysillä eletyn elämän matkassaan tuoman elämänläheisen (joskus brutaalinkin) kuvauksen välillä. Itse monasti valitsen valikosta "lue kirjoittajan viestit" ja lueskelen ajatuksella herrojen ajatuksia.
Kari Aittomäki kirjoitti: Kamppailulajien markkinoima mielikuva on yksinkertaisesti valheellinen.
Ei ole olemassa metodia, taikatemppua jolla heikko voi voittaa vahvan.
Se on kaikki scheissea.
Kamppailumetodit antaa vahvoille työkaluja olla entistä ikävämpiä tapauksia.
Mutta siitä huolimatta periksi ei saa antaa kuspäille! Meitä on muutenkin liian vähän taistelemassa hyvän puolella ja kamppailulajit ovat parasta vastalääkettä tukemaan tässä loputtomassa taistossa. Tervetuloa mukaan matkaan Arsonsa, jokainen on siinä avuksi omalla panoksellaan.
Kuvake
Oskari
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 702
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: ...

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#13

Viesti Oskari »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ei ole olemassa metodia, taikatemppua jolla heikko voi voittaa vahvan.
Se on kaikki scheissea.
Kamppailumetodit antaa vahvoille työkaluja olla entistä ikävämpiä tapauksia.

niin se menee.
Monesti olenkin ihmetellyt, että pitkänlinjan treenaajat jaksavat höystää juttuja tyyliin "heikompi voittaa voimakkaamman kun..." Jollain tapaa pitää olla vahvempi ja hyödyntää se. Oli sitten kyse voimasta, tekniikasta, nopeudesta, pelisilmästä tai taistelutahdosta. Mutta silti; Kung fu:si on oltava voimakkaampaa :D


Eikö kaikista helpointa loppupeleissä ole se että tekee itsestään niin voimakkaan, (sanan kaikissa merkityksissä, henkisesti, fyysisesti; pitäen sisällään teknisesti.) ettei sinua enää voiteta noin vaan. Sellainen Musashi/Oyamamainen lähestymistapa.




Naiselle ehdottomasti suosittelisin jonkin apuvälineen kantoa mukana/käden ulottuvilla aina tuonkaltaisessa ammatissa. Asia jota joutuu sitten reenaamaan mahdollisesti paljonkin on se tahto oikeasti satuttaa sitä vastapuolta.


Suosittelen krav magaa näkemieni ja kuulemieni perusteella. Mutta turha luulla, että sielläkään oppii mitään "temppuja" joilla selviää kaikesta ja aina. Kyse on siitä miten paljon olet valmis uhraamaan aikaasi itsesi ja lähimmäistesi suojelun opettelemiseen.
------------
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#14

Viesti Pyjamasankari »

Lasse Candé kirjoitti: Täytyy muuten sanoa että noita Jussin juttuja on ollut viimeaikoina erittäin antoisaa lukea. Hienoa että luppoaikaa on miehelle jostain siunaantunut. Täällä on jotenkin ollut jo jonkinaikaa aika pysähtynyt meininki, joten hyvät tekstit ovat erittäin tervetulleita. Ehkä tää taas syksyllä lähtee käyntiin.
Kiitos Lasse! Jep, olen Suomessa "lomalla" käymässä, vaikka oonkin löytäny itteni taas tuulikaapeista seisoskelemasta baarien ovilta, niin on sopivasti aikaa näin öisin naputella. Kun oon aina ollu tämmönen yönkukkuja mieluummin jo pikkupenskasta saakka. Pitkään vaan stalkkailin erinomaista foorumia, toivottavasti nyt edes jotain ajatuksia saan herätettyä täällä lisää.

:bow:
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#15

Viesti bodyguard »

Jussi Huusko kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Ikävä sanoa mutta en usko että sellaista lajia onkaan jolla pienikokoinen nainen puolustautuu isoa väkivaltaista miestä vastaan ja ei aiheuta mitään vahinkoa.
Kysyjähän kertoi, että työpaikallaan on vartijoita. Eli pelisakunteja tarvittaisiin tilanteesta poispääsyn turvaamiseen ehjin nahoin ja lisäavun hälyttämiseen.
Lähinnä kritisoinkin ajatusmallia, sillä yleensä itsepuolustuksen opettamisen vaikein juttu on opettaa puolustautuja henkisesti kyvykkääksi satuttamaan toista. Sillä onhan siinä nyt jotain perustavanlaatuisesti vialla jos pienikokoinen nainen miettii isokokoisen väkivaltarikollisen hyökätessä ettei hän vaan vahingoittaisi tuota hyökkääjää. Jos joku itseäni kaksi kertaa isompi ja vahvempi kävisi kimppuuni niin lähinnä ehkä pelkäisin sitä ettei se vaan revi käsiäni irti, työnnä niitä hanuriini ja käytä mua vessaharjana.
Erään muutamia vuosia sitten edustamani firman eräs asiakas toivoi itsepuolustuskoulutusta asiakaspalveluhenkilöstölleen (en muista oliko jotain hoitoalaan liittyvää mutta sellasia vanhempia rouvashenkilöitä kaikki). Ensimmäisten toiveitten joukossa oli heti että jotain sellasia jippoja joilla voisi puolustautua satuttamatta hyökkääjää. Siinä sitten todettiin että tuollaista ei kyllä pystytä opettamaan ja jos joku lupaa sellasta opettaa niin puhuu tårta på tårta. Nojoo, ei tainnu liittyä aiheeseen mutta kuitenkin. Pointtina kuitenkin se että mitä enemmän häviää koossa ja voimassa niin sitä rumemmin on tapeltava.
Kari Aittomäki kirjoitti: Kamppailulajien markkinoima mielikuva on yksinkertaisesti valheellinen.
Ei ole olemassa metodia, taikatemppua jolla heikko voi voittaa vahvan.
Word

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa