Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#151

Viesti Mika »

JayJay28 kirjoitti: Riippuu, joka lajissa oikeastaan tekniikka korvaa massan. Jos tekniikkaero pysyy tietyn rajan ulkopuolella, niin voittaa helposti vaikka 180kg kaverin. Mutta kilpalajeissa ei turhaan ole painoluokkia. Joten vastaus on kaikissa ja ei missään, riippuen iten suuri tekniikkaero.
Jaa, vai niin. Mahdoitkohan nyt lukea ketjun aloituksen vaiko pelkän otsikon? Mitä hyötyä katsot viestistäsi olevan ketjun aloittajalle (aloitusviesti alla)?
Arsonsa kirjoitti: Mä olen siis suht hentorakenteinen naisihminen, joka joutuu töissä kohtaamaan välillä väkivaltaisia miehiä (ei nyt joka päivästä, mutta sanotaanko kerran kuussa). En halua nyt kertoa mitä teen työkseni, mutta annan "apua-tiedoiksi" sen verran, että mun "asiakkailla" on jo pitkät tuomiot takana/alla (eikä mitään ongelmia lyödä naista).

Olen muutaman kerran saanut nyrkistä, ja kerran kynästä (plus päälle ties mitkä raiskaus/mummonsuolestus-uhkailut). Tykkään mun työstä valtavasti enkä aio vaihtaa alaa jos sitä joku nyt ehdottaa. Kun joudun tekemisiin väkivaltaisten miesten kanssa niin lähellä on aina myös vartijoita eli apua on saatavissa. Tilanteet kuitenkin kehittyy aika nopeasti, ja toisaalta noi "tapaukset" on jättänyt pelon siitä, että mitä jos joku kerta tapahtuu jotain oikeasti vakavaa.

Oon saanu työantajana puolesta voimankäyttökoulutusta, mutta eihän se paljo auta jos käyt kerran vuodes pari päivää seminaarissa kun en niitä pääsee oikeen harjoittelemaan. Ei siinä opi toimimaan niin nopeasti, että tuosta olisi jotain hyötyäkin. Eli tahdon löytää lajin, jota voin harrastaa vakituisemminkin.

Koska en oikeasti tunne kamppailulajeista mitään muita kuin Krav magan (ja senkin huonosti) niin kysyn teiltä. Eli mistä mä löydän sellaisen lajin, joka voi edes teoreettisesti antaa mulle mahdollisuuden puolustautua itseäni kakskertaa isompaa miestä vastaan - ilman että puolustautuessa aiheutan toiselle osapuolelle vakavia fyysisiä vaurioita? Tajuan kyllä, että ei ole olemassa lajia, jonka harjoittaminen auttais mua pärjäämään jollekin satakakskytkiloselle bodarinistille. Haluan vaan löytää lajin, joka tois mulle mielenrauhan siitä et ainakin teoriassa pystyisin puolustautumaan edes jotenkin.

Eli mitä mä alan harrastamaan?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KillerBee
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 53
Lauteille: Tammikuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#152

Viesti KillerBee »

Hyvä että löysit lajisi. Itse olisin ehdottanu nyrkkeilyä koska perusteet oppii nopeasti ja vois toimia tosi hyvin juuri tuossa tilanteessa jossa työskentelet. Raivokkaan nopea jabien ja suorien yhdistelmä silmiä kohti (ei välttäättä edes tarvis osua) saa ainaki hetkellisesti melkein kenet tahansa perääntymään refleksinomaisesti. Nyrkkeilyssä myös oppii jalkatyön joten kun on nopeilla iskuilla ostettu aikaa voi "tanssia" pois alta. Väistelyn upotetaan myös hyvin selkärankaan että kovassaki stressisä voi onnistua sujahtaa sieltä tyypillisen heijarin alta ja itseluottamusta tulee kasapäin lisää ku reeneissä tottuu ottamaan koviaki tällejä joka helpottaa toimimista kovassa stressisä.
Born to Sting!
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#153

Viesti Lowclass »

Myönnän olevani blondi, mutta eikö joka lajissa tekniikka korvaa massan jos teknisyyttä riittävästi? Lähinnä kai kyse missä ajassa pitää hankkia se etevämmyys, nyrkkeily toki jos 6-12kk, mitä enemmän pitää osata eri tilanteita ja tekniikkaa niin kauemmin kestä... Noin perukuviolla.
zzkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 124
Lauteille: Helmikuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#154

Viesti zzkettu »

Lajista en tiedä mutta pitää olla nopeampi ja brutaalimpi kuin vastustaja.
Massa on kyllä kova vastus :naka:
Jos et siedä kuumuutta, pysy pois keittiöstä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#155

Viesti Andy »

Nopeus ei kyllä yksinään auta yhtään mitään. Jos ei ole tekniikka kunnossa niin lyönnit on hitaita vaikka ominaisuudet olisi millaiset. Lisäksi sitä on tosi vaikea kehittää jos ei satu olemaan luonnostaan nopea. Taidolla pärjää ja muut ominaiduuet vain tukee sitä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
zzkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 124
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#156

Viesti zzkettu »

Kyllä. Tekniikka on kaiken a ja O.
Nopeutta ei tosiaan pysty paljon lisäämään mutta tekniikkaa voi kehittää lähes loputtomiin.
Tarkoitin tuolla ed. Viestillä lähinnä ennakointia, eli ole ensimmäinen äläkä anna vastustajalle tilaa tai mahdollisuutta toimia.
Laji jossa tekniikka korvaa massan on lähes kaikki lajit.
Jos et siedä kuumuutta, pysy pois keittiöstä.
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#157

Viesti bloodycut »

Lukkopaini tuli mieleen
Kuvake
lumbago
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 101
Lauteille: Syyskuu 2018
Paikkakunta: Kuusankoski
Takalajit: Taekwondo, Krav Maga, Hokutoryu Jujutsu, Aikido

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#158

Viesti lumbago »

Ketjua lukematta ja varmasti vastattukkin monesti niin Brassijujutsuhan nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
Kuvake
Nommo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 130
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: kuntonyrkkeily
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#159

Viesti Nommo »

Lukaisin ketjun eilen ja siellähän oli juttua siitä miten jotkut eivät uskalla vahingoittaa hyökkääjää.

Meillä oli KM:ssa ammoin Red Man -harjoitus jossa ohjaaja toppasi itsensä perusteellisesti ja järjesti sitten vaihtelevan sorttisia uhkatilanteita meille itsekullekin. (On muuten näemmä pirun työläs hommeli pukeutua siihen pukuun, kun saa pähkäillä mikä osa kuuluu minnekin.) "Red Man" kävi varmaan läpi kaikki tyypillisimmät skenaariot. Oli kevyttä kenttäv...ttuilua, humalaisen sekoilua ja ihan silkka suora hyökkäys karjuen kohti toista ihmistä, ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. En enää muista sen kummemmin millaiset roolit minun kohdalleni osui, mutta varmaan sieltä miedoimmasta päästä kun en mikään erityisen kokenut opponentti ollut.

Yhteenvedossa saimme kaikki sapiskaa siitä että olimme reagoineet liian hitaasti tilanteen eskaloitumiseen. Jokainen vitkutteli ja vatkutteli vaikka olisi jo ollut oikeus ja syytä puolustautua. Semminkin kun meillä oli välillä myös "vauva" varjeluksessa.

Itse olen nuorena ollut siinä tilanteessa että jäädyn. Se olisi voinut edetä raiskaukseksi asti, mutta mies sitten armosta antoi minun vaan mennä kun en reagoinut millään tavalla hänen omaan toimintaansa. Sen jälkeen minussa onkin sitten ollut aikamoiset aggret hyvinkin helposti pinnassa heti kun vaan tulee jotain semmoista minkä koen uhkaavana. Satuin sitten tietenkin vielä päätymään parisuhteeseen jossa impulssiivinen mies saattoi koska tahansa saada raivokohtauksen mitättömimmistä syistä. Se sekoilu sekoitti minunkin pääni. Pari kertaa mies uhkasi tappamisella, lähinnä verbaalisesti (toisellea kerroista tosin teki pienen nykäyksen autolla kohti sillanpilaria, kun olin hänen kyydissään).

Erään kerran häneltä kärähti käpy kun joku videotallennus ei ollut onnistunut. Tämän johdosta hän nakkasi veitsen lattiaan sojottamaan, aivan jalkateräni viereen. Näin punaista ja iskin häntä nyrkillä päähän. Onneksi hänellä ei sitten ollut tapana ottaa moista vain yllykkeenä jatkaa, eli ei minua koskaan suoranaisesti pahoinpidelty. Kun sentään onnistuin eräänkin kerran väistämään ilmatilassa lentäneen sandaalin, joka sitten osui sälekaihtimiin pääni sijasta.

Jos on joillain naisilla (ja väittäisin että miehilläkin myös) pidäkkeitä käyttää fyysistä voimaa itseään suojellakseen, niin on myös ihmisiä jotka miettivät kuten minä että voiko mennä överiksi, kun on ehtinyt elämänsä varrella kerryttää aggressiota ja oppinut jopa toimimaankin - oli toiminnassa järkeä tai ei. Vai onko niin että jos olisin mies, en miettisi hetkeäkään että yhy yhy teinkö nyt väärin kun löin miestä joka olisi voinut osua veitsellä jalkaani?

Noh, enpä ole ketään käynyt hakkaamassa sairaalakuntoon aloitettuani IP-treenit. Parisen tilannetta on jo ollut joissa on miettinyt että mihin tämä voi johtaa, koska joku humalainen on häiriköinyt ja kas kummaa juuri ennen tai jälkeen treenieni. Tuossa jälkitilassahan on sen verran vielä säpinöissään että saattaisi hyvinkin kaivaa treenikassista hanskat ja sanoa että otetaanko jätkä matsi, häh? (Mitäpä sitä paljaita nyrkkejään käyttämään jos on tumput mukana.)
Ars Dimicatio
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 400
Lauteille: Lokakuu 2020
Etulaji: HEMA
Sivulajit: Hyoho Niten Ichi Ryu, Voimankäyttö, Gekiken
Takalajit: Aikido, Hokutoryu Ju-Jutsu, Nyrkkeily

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#160

Viesti Ars Dimicatio »

Nommo kirjoitti: touko 2, 2021, 11.23 Parisen tilannetta on jo ollut joissa on miettinyt että mihin tämä voi johtaa, koska joku humalainen on häiriköinyt ja kas kummaa juuri ennen tai jälkeen treenieni. Tuossa jälkitilassahan on sen verran vielä säpinöissään että saattaisi hyvinkin kaivaa treenikassista hanskat ja sanoa että otetaanko jätkä matsi, häh? (Mitäpä sitä paljaita nyrkkejään käyttämään jos on tumput mukana.)
Joillekin häiriköille voi toimia ihan tehokkaanakin de-eskalaationa. Häirikön oletus voi olla, että nainen ei ole fyysisesti tai psyykkisesti kykenevä tekemään vastarintaa, joten häiriköiminen on "ilmaista" kun siitä ei ole odotettavissa mitään seuraamusta. Jos osoittaa, että nyt loppui maksuton kokeilujakso ja seuraavaksi alkaa maksaminen joutuu häirikkö uudenlaisen valintatilanteen eteen. Moni häirikkö tässä tilanteessa länkyttää jotain "vitsiä" ja perääntyy tilanteesta, koska ei halua kokeilla mitä tapahtuu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 21 kurkkijaa