Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Itsepuolustus - valmius, ympäristö, tarkkaavaisuus

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#46

Viesti Manki »

Inkkukin pörinässä! Ja samaan aikaan, vielä!

:occasion5: :wav: :smt041
Kuvake
sumbeam
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 176
Lauteille: Tammikuu 2005

#47

Viesti sumbeam »

täsätä = tästä ;)
YES! Pörinä haittaa (fuzzy-logiikan termein sumeuttaa, toim huom,!) kyllä ympäristön tarkkailua, mutta on sinänsä ihan mukavata!
Kuvake
Manki
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 238
Lauteille: Joulukuu 2004

#48

Viesti Manki »

Just tuossa kattelin, että mun hymiöillä on bileet!!! :lol: :lol: :lol:
Kuvake
sumbeam
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 176
Lauteille: Tammikuu 2005

#49

Viesti sumbeam »

Manki:
Pitäisköhän "mummojen" tavata paariossa, kun kerran ollaan samassa kaupuntissa pörinässä samaan aikaan?
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#50

Viesti Keiju »

No jo mä aattelin, että herra varjele, kuinka täällä nyt ollaan valmistauduttu siihen, että löydän oikeaan ketjuun siellä aseissa. Kiva, kiva....Ja kuka se uskalsi mainita jotain uusavuttomuudesta?????? :evil: Oikeessahan hän tosin olikin.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Re: Havainnointi

#51

Viesti Ronin »

Manki, six pack on tuollainen yleinen määrä minkä keho kestää treenien ajaksi. Katsos, oletko koskaan kokeillut juoda 14-15 olutta ja sitten treenata? Sanon vain, että jonkin ajan kuluttua todennäköisesti et ole enää treenaamassa, vaan oksentamassa. :p Sen takia jos olut on lempparijuoma niin 6 hyvään tahtiin tyhjään vatsaan on ihan ok, kunhan saa vaan aistejaan sekoitettua edes jossain määrin. Viski ja muut väkvevät voisivat varmaan myös toimia; 2dl viskiä pikavauhtiin varmaan hoitaisi myös homman ja oksentamisen mahdollisuus varmaan pienenisi aikalailla...hmm, nyt kun tuli puheeksi...
Mika kirjoitti: Ehkä sun pitäiskin opettelun sijaan tai sen lisäksi harkita opettamista (esim. jonakin kurssina) :)
Haha, en osaa tarpeeksi, että mitään kurssia voisin vetää, mutta jos esim. olen joidenki kanssa treenaamassa ja hommasta tulee puhetta niin toki kerron mitä tiedän...senkin vähän. :lol:
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#52

Viesti Kalle Koskinen »

Yritän kehittää omaa tarkkaavaisuutta ja havainnointikykyä ihan pienellä jokapäiväisellä jutulla. Kun kuljen jotain pätkää päivittäin, niin katson aina matkan varrelta jotakin joka on erilaista kuin ennen. Olkoonsa sitten jalanjäljet lumessa tai auto parkissa. Tämän myötä olen oppinut havainnoimaan paremmin pieniä muutoksia, myös ihmisten käyttäytymisessä.

Tuosta lehden lukemisesta junassa/bussissa. Itse tykkään sitä välillä tehdä, jos matkat tuppaavat olemaan pitkiä. Tällöin turvaan kuuloaistiini ja jotain liikettä (esim. oven avautuminen) kuullessani vilkaisen jos jotain epämääräistä olisi tulossa. Enkä pidä tätä vainoharhaisuutena, sillä taakseni on aiemmin ilmestynyt epämääräisiä juopuneita ihmisiä. Jos tällainen ihminen ilmestyykin, niin silloin lukeminen jää vähemmälle ja lisään valppautta.

Tässä on jännä myös ajatella, että jos unohtaa olla valpas ja joutuu pahoinpitelyn uhriksi, niin eikö siinä ole itsekin ihan yhtä lailla syyllinen tapahtumaan, koska antoi "pahiksille" mahdollisuuden ottaa itsensä uhriksi? Mutta tietenkään kaikkea ei voi välttää, vaikka olisi kuinka valmistautunut mihin tahansa, joten tämän suhteen ei tarvitse viilata pilkkua. Ihan vain ajatuksena näin yleisesti.
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#53

Viesti Keiju »

niin eikö siinä ole itsekin ihan yhtä lailla syyllinen tapahtumaan, koska antoi "pahiksille" mahdollisuuden ottaa itsensä uhriksi?
Aha, pitäisikö siis jättää menemättä bussiin, jos nään, että siellä on pahiksia? Olen siis syypää itse, jos kimppuuni hyökkäävät? Tai, jos olen jo itse bussissa ja myöhemmin sinne tulee pahiksi, niin minun pitäisi rynnätä ulos.
Okei, tarkoitit vissiin, että pitää osata ennakoida mahd. selkkauksia, jos on tällaisessa seurassa olosuhteiden pakosta. Ihmeellistä, että silti näät uhrin jotenkin syyllisenä, jos hänen päälleen hyökätään. Itse olen samaa mieltä tuosta vain siinä tilanteessa, jos menen puolustamaan jotakuta toista pahoinpitelyltä, silloin katson, että oma vikansa, jos pahoinpitelijä saa löylytyksen.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#54

Viesti Ronin »

Kalle Koskinen kirjoitti: Tässä on jännä myös ajatella, että jos unohtaa olla valpas ja joutuu pahoinpitelyn uhriksi, niin eikö siinä ole itsekin ihan yhtä lailla syyllinen tapahtumaan, koska antoi "pahiksille" mahdollisuuden ottaa itsensä uhriksi?
Tiettyyn pisteeseen kyllä. Kuten Geoff Thompson sanoo "muggins are victim operated." Mikäli puhutaan yleisemmistä tapahtumista ja jätetään poikkeukset hetkeksi pois laskuista:
Uhri on se, joka näyttää "saalistajalle", että on nimenomaan mitä on; uhri, helppo saalis, juustopurilainen.

Selitän hieman:
Jotta saalistaja saa saaliinsa mitä edellytyksiä hänen täytyy täyttää?
1. Saalistajan täytyy kyetä ensin valitsemaan/tunnistamaan saalis, eli erottamaan juustopurilaiset haasteista. Tämä valintaprosessi tapahtuu yleensä alitajuisesti, mutta kokeneet tekijät osaavat jo ihan tietoisesti hakea tiettyjä piirteitä saaliissa kun taas perussaalistajat vetävät enemmän fiilispohjalta (usein yllättävän tarkasti); kuka on helppo saalis ja kuka ei? Helpon saaliin tunnusmerkkejä ovat epävarma ulkomuoto (eksyksissä oleminen, muita kaihtava katse, yleensäkin henkilöstä säteilevä arkuuden "aura"), kyvyttömyys tarkkailla ympäristöään (täten suoden saalistajalle mahdollisuuden yllätykseen sekä esim. seuraamiseen vaikka kotiin asti) esim. tuijottamalla vain kenkiään, kuuntelemalla musiikkia luureista tai puhumalla kännykkään (eliminoi kuuloaistin ja usein myös keskittymisen vuoksi aiheuttaa valppauden herpaantumista), syöminen/juominen/kauppakassit tms. kädessä (jos kädet ovat varattuja, uhri ei voi ainakaan välittömästi reagoida hyökkäykseen) jne.
2. Hänen täytyy kyetä pysyttelemään saaliin huomaamattomissa. Miksi? Koska muuten saalis voisi paeta TAI mikäli pakeneminen ei syystä tai toisesta ole hänelle vaihtoehto, hän voi varautua konfrontaatioon ja tällöin tilanteesta tulee haasteellisempi saalistajalle ja saalistajat pääsääntöisesti EIVÄT etsi haasteita, vaan helppoa riistaa.
3. Kun saalistaja kohtaa saaliin alkaa vaihe joka ratkaisee aika paljon; miten saalis reagoi odottamattomaan kontaktiin vieraan ihmisen (saalistajan) kanssa? Onko saalis epävarma, yllättynyt, hämmentynyt jne? Jos on, se helpottaa huomattavasti saalistajan tehtävää.

No, noita kriteerejä sun muita vaikuttajia on monia. En tiedä kaikkia enkä muista kaikkia niistä jotka tiedän, mutta nuo nyt tulivat ensin mieleen.

Jos vedän änkyräkännit, sammun puistoon ja herätessäni minut on raiskattu ja ryöstetty, se on minun vikani siinä määrin, että altistin itseni kyseisille tapahtumille. Syyllistyin tuohon ja myös olemaan helvetin tyhmä. :lol:
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#55

Viesti Keiju »

Jos vedän änkyräkännit, sammun puistoon ja herätessäni minut on raiskattu ja ryöstetty
Ja, vaikka tapauksella olisi silminnäkijöitä eli todistajia, niin et tekisi rikosilmoitusta ja vaatisi vahingonkorvauksia, koska koet itsesi syylliseksi? :roll:
Tolla periaattellahan sullakin lienee houkutus hyökkäillä sammuneiden kimppuun ja viedä rahat, koska itse sammujat sitä tahtovat? Ja, jos et jostain syystä ole tähän mennessä hyökännyt, niin miksi et? :shock:
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#56

Viesti Ronin »

Keiju kirjoitti:
Jos vedän änkyräkännit, sammun puistoon ja herätessäni minut on raiskattu ja ryöstetty
Ja, vaikka tapauksella olisi silminnäkijöitä eli todistajia, niin et tekisi rikosilmoitusta ja vaatisi vahingonkorvauksia, koska koet itsesi syylliseksi? :roll:
Tolla periaattellahan sullakin lienee houkutus hyökkäillä sammuneiden kimppuun ja viedä rahat, koska itse sammujat sitä tahtovat? Ja, jos et jostain syystä ole tähän mennessä hyökännyt, niin miksi et? :shock:
Sanoinko jossain vaiheessa, ettei ryöstäjä/raiskaaja olisi syyllinen? Uhri on mielestäni osasyyllinen jos vain omaa typeryyttään ja idioottimaisuuttaan sekä vastuuttomuuttaan altistaa itsensä rikoksen uhriksi. Rikoksen tekijä on pääsyyllinen, mutta kyllä, mielestäni jokaisen pitäisi myös osata kantaa vastuu itsestään. En ryöstä enkä raiskaa ihmisiä, koska se on mielestäni väärin.
Ja sammujat tuskin haluavat mitään näistä asioista heille tehtävän, mutta jos heitä ei hetkauta lainkaan sammua noin niin selvästi heitä ei asia myöskään liiemmin huoleta.

Laadukkaita kysymyksiä sulla. :lol:

Väännän vielä hieman rautalangasta ihan, että varmasti menee perille: jos jätän rauhattomalla alueella hienon vuokra-auton käyntiin ja ovet auki...ja vaikka katoan kotiin kahville niin enkö ole yhtään syyllinen siihen jos auto varastetaan?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Keiju
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2054
Lauteille: Tammikuu 2005

#57

Viesti Keiju »

Laadukkaita kysymyksiä sulla.


Eiks olekin? ;) :badgrin:
jos jätän rauhattomalla alueella hienon vuokra-auton käyntiin ja ovet auki...ja vaikka katoan kotiin kahville niin enkö ole yhtään syyllinen siihen jos auto varastetaan?
Ehkä vakuutusyhtiön mielestä olet jopa pääsyyllinen ja voit poliisilta saada sakot turhasta tyhjäkäynnistä, mutta varkaus on rikos joka tapauksessa. En itse oleta, jos nään jonkun toisen omaisuutta lukitsematta
, että minulla on oikeus ottaa se itselleni.
...mutta jospa olenkin vain oman mielikuvitukseni luomus.

Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#58

Viesti Ronin »

Keiju kirjoitti: En itse oleta, jos nään jonkun toisen omaisuutta lukitsematta
, että minulla on oikeus ottaa se itselleni.
Et tietenkään, koska olet (oletan) kuten minäkin, vastuullinen, lakeja noudattava kansalainen. Ja puhe on nimenomaan lakeja rikkovista rikollisista; tiedäthän, niitä tuhmia setiä jotka tekevät ilkeitä asioita toisille? ;)
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#59

Viesti Andy »

Kalle ja Ronin: Oletteko sekaisin? Jos minä nyt otan tuosta rautaputken, menen kadulle, väijytän jonkun mummon takaapäin ja lyön häntä päähän, niin mummoko pitäisi minun lisäkseni tuomita vankilaan törkeästä pahoinpitelystä? Tai jos raiskaan humalassa kämpilleni tulevan naisen, niin se nainenkin pitää tuomita raiskauksesta? Eihän tuossa ole mitään tolkkua.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#60

Viesti Kalle Koskinen »

Keiju ja Andy,

Jos huomasitte, niin kirjoitin, että eikö ole jännä ajatella (eli leikkiä ajatuksella) ihmisen omasta osuudesta pahoinpitelyn uhrina olemisesta. En muistaakseni kirjoittanut, että tämä on nyt absoluuttinen totuus ja ajattelen itse pelkästään mustavalkoisesti.

Eräs paikallinen väkivaltainen huumehörhö kuoli väkivaltaisen kuoleman ja hän oli tässä tapauksessa yhtä syyllinen kuin tappajatkin, koska hänen elämäntapansa mahdollisti ja houkutteli kurjan kuoleman luokseen. Mutta eihän tällaista voi samalla tavalla soveltaa tilanteeseen, jossa hörhö lyö avutonta mummoa takaraivoon katkaistulla putkella. Mummo oli tässä tapauksessa sattuman (tai raukkamaisen valikoinnin) uhri, joten jätetään nämä "jos lehmällä olis siivet" -ajatukset suosiolla pois. Edelleen kehoitan sitä ajatusleikkiä ja jättäkää tällä kertaa se mustavalko-moodi pois.

Ronin tuossa kertoikin erittäin (painotan sanaa erittäin) selkeästi miten joku voi joutua uhriksi ja laitan vielä oman mielikuvitustilanteen tuohon lisäksi. Kuvitelkaa jokin pahamaineinen suuremman kaupungin rautatieaseman tunneli kello kaksi yöllä. Siellä joutuu kulkemaan pelottavan jengin ohi kolme erilaista ihmistä puolen tunnin sisällä. Jengi on arvaamaton ja paha porukka, joka saattaa ryöstää ihmisen tai pieksää hänet ihan vain huvikseen.

Ensimmäinen on tämä arkaparka, jolla on katseet kengissä, hartiat kasassa ja reitti kulkee mahdollisimman lähellä seiniä. Hän toivoo ja yrittää parhaansa mukaan olla näkymätön ja hän ryhtyy vapisemaan sitä kovemmin mitä lähempänä jengiä hän joutuu kulkemaan.

Toinen ihminen on hyväryhtinen, kepeillä askelilla kulkeva itsevarman, määrätietoisen ja tarvittaessa lujan näköinen (lujalla tarkoitan henkistä lujuutta, joka säteilee joistain ihmisistä). Hänellä näyttää olevan kroppa päällisin puolin kunnossa ja hänestä voisikin ajatella, että hän treenaa ahkerasti jotain itsepuolustuslajia. Hän ei yritä turhaan vältellä jengiä, vaan kulkee heidän ohi samalla tavalla kuin kenen tahans muun ihmisryhmittymän ohi. Kaiken lisäksi hänen silmänsä ovat valppaan ja selvän näköiset.

Kolmas tyyppi huomaa jengin ja alkaa kävelemään appelsiinit kainalossa. Varmistaakseen, että jengi ei käy hänen päälle hän mulkoilee erästä jengiläistä mahdollisimman tuimasti silmiin. Hän kuulee jengistä jotain mutinaa ja vastaa välittömästi selkeään ääneen jotakin rienaavaa lökäpöksyistä. Kova uho kuin gorilloilla, että viholliset saisi pelotettua pois.

Voisiko tällaisissa tilanteissa olla ihmisen (potentiaalisen uhrin) omalla käytöksellä olla mitään osaa siihen, että voisi joutua pahoinpitelyn uhriksi? Miettikää hetken aikaa ennen kuin taas ryhdytte harkitsettomasti kärjistämään ja kiukuttelemaan. Samalla voisitte miettiä, että kuka/ketkä kolmesta ihmisestä olisi jengin kohde ja kuka ei.

PS. Keiju, Voit toki nousta bussiin, jossa on pahoja tyyppejä, mutta ei niitä tarvitse houkuttaa luokseen olemalla täydellisen uhrin näköinen... taisit vähintään alkuun missata pointin aika komeasti.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 25 kurkkijaa