Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Krav Maga vai Defendo?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Disturbed
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 753
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Europa

Krav Maga vai Defendo?

#16

Viesti Disturbed »

Pahoittelut ketjun nostosta, olisiko jollain suositusta antaa?

Molemmat, Maga ja Defendo kiinnostaa lajeina. Jännä sinänsä, sillä muuten itsepuolustus ei ole ihan se ykkönen kiinnostuksen kohteena. Ensivuoden alkupuolella alkaisi molemmat, jompaan kumpaan ajattelin täällä ilmoittautua. Harrastan kuitenkin vapaaottelua ja vapari on ykkös prioriteettina mutta ajattelin näiden olevan kiva lisä harrastuksiini ja kyllähän sitä jotain oppisikin, ei se pahasta olisi. Vaan mietin että jos jotain tekniikoita on samoja mitä vaparissa/lukkopainissa mutta tehdään eritavalla niin tämä kait voisi olla vaparissa hieman haitaksi? Kun lajeilla on kuitenkin eri tavoitteet niin voi olla että toisen tekniikka ei toisessa lajissa ole ollenkaan hyväksi
Mjölnir kirjoitti: Lisäksi henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat myös paljon. Jos on tempperamenttinen tyyppi, jolla ei ole vaikeuksia räjähtää nopeasti aggressiiviseen toimintaan, niin Maga antaa hyvän ratkaisuvalikoiman. Jos taas on enemmän sellainen hitaammin syttyvä diesel -moottori, niin silloin auttavan toimintakyvyn väkivaltatilannetta vastaan saa nopeammin defendosta. Toki defendoa voi hyvin treenata myös räväkämpi kaveri, mutta magasta ei saa ulosmitattua parasta mahdollista tehoa, jos aggressiivisuutta puuttuu.
Itsepuolutustilanteessa väittäisin kuuluvan tähän kategoriaan itse, mutta Magasta olen miettinyt että jos näitä tiettyjä aggressiivisempia tekniikoita oppisi ja saisi rytmiinsä niin eikö moinen voisi vahingossa tulla sitten vaikka vaparimatsissa tai vastaavassa esiin? En tarkoita mitään silmiin tökkimistä tai vastaavaa, mutta voisiko kuitenkin vahingossa vaikka clinchissä tulla ihan vaan reaktiona yhtäkkiä polvella munille isku? Nämä eivät vaparissa tietysti sallittuja ole joten hetken virhe voisi olla aika ikävä. Toki jos vaparia treenaa enemmän kuin magaa niin uskoisin että nuo tekniikat pysyy kurissa, mutta mietin vain.

Itsepuolustus on plussaa jos siihen pystyy mutta tosiaan näitä lajeja olen miettinyt lähinnä harrastus mielessä ja siksi että saa lisää kokemusta kamppailulajeista (noh, voiko nyt IP siihen lukea... En tiedä.). Pidän ajatuksesta että olisi kokemusta useammista lajeista, vaan monesti mietin miten nämä tekniikat keskenään voivat sekoittua ja millä hinnalla

Typeriä kysymyksiä, pahoittelen, mutta kello on 6 aamulla, enkä ehtinyt nukkua
There is no peace, no release, no cure for this disease
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga vai Defendo?

#17

Viesti Mjölnir »

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain kivuliaita vastauksia...

Kun sulla on pohjaa vaparista, niin sanoisin, että Defendo uppoaa helposti.

Ei kannata jäädä jännittämään sitä, että tulisko tehtyä jotain luvatonta sitten vaparissa, itsekin pystyt ohjelmoitumaan kyseessä oleviin sääntöihin ja tekemään sitä lajia, mitä olen näyttämässä tai muuten tekemässä.

Voit joko jäädä miettimään, että kannattako tämä, kun jos sitten menee päälajissa sekaisin tai sitten lähteä treenaamaan. Jos vakavasti aiot kilpailla ja menestyä vapaaottelussa, niin älä treenaa sen lisäksi mitään muuta kuin matto- ja pystykamppailua sekä fysiikkaa, kaikki vapaaottelusilmälasien läpi. Jos taas "harrastelet", niin ainakaan Defendo ei tee hallaa sun vapaaotteluharrastukselle.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga vai Defendo?

#18

Viesti Rawson »

Disturbed kirjoitti: Itsepuolutustilanteessa väittäisin kuuluvan tähän kategoriaan itse, mutta Magasta olen miettinyt että jos näitä tiettyjä aggressiivisempia tekniikoita oppisi ja saisi rytmiinsä niin eikö moinen voisi vahingossa tulla sitten vaikka vaparimatsissa tai vastaavassa esiin? En tarkoita mitään silmiin tökkimistä tai vastaavaa, mutta voisiko kuitenkin vahingossa vaikka clinchissä tulla ihan vaan reaktiona yhtäkkiä polvella munille isku? Nämä eivät vaparissa tietysti sallittuja ole joten hetken virhe voisi olla aika ikävä. Toki jos vaparia treenaa enemmän kuin magaa niin uskoisin että nuo tekniikat pysyy kurissa, mutta mietin vain.
Omia kokemuksia aiheeseen liittyen. Aloitin oman ip-urani Magassa ja tuo munille potkiminen oli iso osa harjoittelua. Hiukan myöhemmin halusin rinnalle myös kamppailua paremman sparrin toivossa. Valitsin Combat Sambon, koska siinä käytetään kypärää ja pukua. Treeniryhmä oli kuitenkin varsin pieni ja kaikki minua taidollisesti paljon parempia. Venäläiset eivät hirveäsi armoa tunteneet ja usein iski pelkotilat päälle kun iskua ja potkua alkoi tulla niin että hirvitti. Noissa tilanteissa onnistuin kolmasti reaktiomaisesti tiputtamaan vastustajan potkulla munille. Toinen oli ohjaaja, jolta ei hirveästi kiitosta tullut ja toinen salin vanhin. Salin vanhin kiitti muistutuksesta. Näinhän se kadullakin menee. Myöhemmin mukaan tuli muutama heikompitasoinen ja heidän kanssaan tekniikat pysyivät helposti sallituissa.

Yleisellä tasolla pidän kamppailulajeja hyvänä ja jopa välttämättömänä treeninä ip-harrastajalle. Niiden ongelma on vaan, että niissä oppii huonoja (hyviä) tapoja.
Purple belt papa power
Kuvake
Disturbed
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 753
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Europa

Krav Maga vai Defendo?

#19

Viesti Disturbed »

Vapaaottelussa kisailen, mutta amatöörinä vain, ei pääkoppa ikinä kestäisi noita ammattiotteluiltoja, aivan liian paljon porukkaa, mulle jo amatöörien salikisatkin tuntuu olevan liikaa... Mutta joo, kisailen mutta ikään kuin harrastuksena. Yleensä menen häviämään - mulle tärkeintä on rehellinen ottelu. Siksi etenkin nuo luvattomat jutut jännittää, haluan otella mahdollisimman puhtaasti ja minulla on historiaa tuosta että jossain kun jotain opin niin saatan aivan yhtäkkiä väärässä kohtaa sen sitten tehdä mitään sen suurempia ajattelematta

Minä kiitän vastauksistanne. Sambo on minuakin muuten kiinnostanut vaan ei täällä sitä ole, mutta nyt kun mietin niin eikait tuo liene niin paljoa vaparista eroakaan
There is no peace, no release, no cure for this disease
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga vai Defendo?

#20

Viesti Mjölnir »

Rawson kirjoitti: Yleisellä tasolla pidän kamppailulajeja hyvänä ja jopa välttämättömänä treeninä ip-harrastajalle.
Olen samaa mieltä.

Itsepuolustusharrastaja tarvitsee kamppailutreeniä, mutta kamppailuharrastaja ei tarvitse itsepuolustustreeniä kamppailuharrastuksensa tueksi. Siitä voi olla jopa haittaa.

Sitten tietysti, jos tarvitsee nimenomaan itsepuolustustaitoa, niin asia muuttuu.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Krav Maga vai Defendo?

#21

Viesti Alioppilas »

Mjölnir kirjoitti:
Rawson kirjoitti: Yleisellä tasolla pidän kamppailulajeja hyvänä ja jopa välttämättömänä treeninä ip-harrastajalle.
Olen samaa mieltä.

Itsepuolustusharrastaja tarvitsee kamppailutreeniä, mutta kamppailuharrastaja ei tarvitse itsepuolustustreeniä kamppailuharrastuksensa tueksi. Siitä voi olla jopa haittaa.

Sitten tietysti, jos tarvitsee nimenomaan itsepuolustustaitoa, niin asia muuttuu.
Tarkoitatko, että mielestäsi itsepuolustusharrastajan tulee oman lajinsa lisäksi osallistua kamppailu(-urheilu?)-harjoituksiin, vai että itsepuolustuslajin pitäisi lähtökohtaisesti sisältää kamppailulajillisia harjoitteita (sparri jne.)?
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Krav Maga vai Defendo?

#22

Viesti obmijoy »

jos ip lajissa ei ole aikaa sparrat, on käytävä erikseen sparaamassa

lisäisin vakavasti otetavaan itsensäkehittämiseen jos on pakko mennä "kentälle" töihin painonoston ja metsätyön eli raskaiden asioiden kantamisen ja kehon opetamisen tulemaan toimeen muutuvissa tilanteissa

ip sparri niin tb kb bjj nostotekniikat ja kehon/nostettavan-mekaaniikan oppiminen MIKSI ihminen ei uhraisi siihen aikaa 2v ja omaksuisi asioita kun ne on kuminkin niin helppo oppia... ja jäävät selkärankaan kuten judon ukemit... lopppu uran voi sitten kasvattaa mahaa ja tehdä mittariliikeitä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Krav Maga vai Defendo?

#23

Viesti Mjölnir »

Alioppilas kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Rawson kirjoitti: Yleisellä tasolla pidän kamppailulajeja hyvänä ja jopa välttämättömänä treeninä ip-harrastajalle.
Olen samaa mieltä.

Itsepuolustusharrastaja tarvitsee kamppailutreeniä, mutta kamppailuharrastaja ei tarvitse itsepuolustustreeniä kamppailuharrastuksensa tueksi. Siitä voi olla jopa haittaa.

Sitten tietysti, jos tarvitsee nimenomaan itsepuolustustaitoa, niin asia muuttuu.
Tarkoitatko, että mielestäsi itsepuolustusharrastajan tulee oman lajinsa lisäksi osallistua kamppailu(-urheilu?)-harjoituksiin, vai että itsepuolustuslajin pitäisi lähtökohtaisesti sisältää kamppailulajillisia harjoitteita (sparri jne.)?
Juu, tarkoitan.

Eli sitä, että ip- harjoittelijan tulee treenata sparria ja fysiikkaa, joko niissä ip-treeneissä tai niiden ulkopuolella
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Krav Maga vai Defendo?

#24

Viesti Jorge »

obmijoy kirjoitti: lisäisin vakavasti otetavaan itsensäkehittämiseen jos on pakko mennä "kentälle" töihin painonoston ja metsätyön
Ei nyt ihan välttämättä näin...

Ruumiillisessa työssä kehoa käytetään sen työn, ei kehon kehittämisen ehdolla ja oheistreeninä tuo on hieman aikansa elänyt juttu, kun on on melkoisen loukkaantumisherkkää touhua.

Edesmennyt hiihtäjäsuuruus Veikko Hakulinenkin treenasi fysiikkaa myös lapiohommissa ja vanhemmiten oli sitten erittäin selkävaivainen - vaikka urheilikin (suunnisti) vanhusiässäkin, niin selkä teipattuna ja muistaakseni nukkumaankin piti päästä aina kotiin omalle erityisesti mitoitetulle patjalle.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Krav Maga vai Defendo?

#25

Viesti Mika »

Tuo on kyllä tosiaankin aikana elänyt sanamukaisestikin urbaanilegenda. Siitä on ihan tilastoja, kuinka fyysinen työ voi kuormittaa ihmistä tämän terveydelle haitallisesti. Ihan kaikessa ei ennen ollut paremmin, ei edes niissä asioissa joissa jotakin oli paremmin. Kaikella on puolensa.

Mitä tulee Magaan ja Defikseen, muistutan tästä tutusta videosta.

[video][/video]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Krav Maga vai Defendo?

#26

Viesti obmijoy »

niitä fyysisiä töitä pitää käyttää renkinä ei isäntänä
aikoinaan kärsiessäni välilevykivuista katosi kivut muutamaksipäiväksi aina muutaman tunin keskiraskaan/kevyen metsätyöskentelyn jälkeen, lopulta jumpattuani lihakset erittäinhyvään kuntoon sai kivut pois lukkopainin mattopainilla.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Krav Maga vai Defendo?

#27

Viesti obmijoy »

toki normi treeni on helpompaa toteuttaa kaikilla kun ei ole rasvanpolttotreeniksi halkoja tai sukulaisen metsäpalstaa jossa keräillä rankoja jne. joten leka ja rengas sekä se alkulämittely juoksu tatamilla antaa lyhyesti saman moisia vaikutuksia...
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Krav Maga vai Defendo?

#28

Viesti Andy »

Mitä ominaisuuksia se metsätyö erityisesti kehittää? Minusta tämä ei vaikuta kovin tehokkaalta oheistreeniltä mihinkään kamppailulajiin.

[video][/video]
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Yhteystiedot:

Krav Maga vai Defendo?

#29

Viesti JariMarjamaa »

Mites metsätyö nyt liittyy Magaan ja Defendoon?
Tiiä sitä, mutta esim Pappa haki elannon metsästä kirveen ja sahan kanssa.
Oli kovassa kunnossa ja aina kyläillessä haukkui isän työkalut ja ensimmäisenä teroitti ne.

Ja nyt isä hakuu mun työkalut tylsiksi :D

Ainakin sieltä metsästä jotain peruskuntoa/kestävyyttä/sitkeyttä saa...
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Krav Maga vai Defendo?

#30

Viesti obmijoy »

pitää niitä harrasteita renkinä, ei päästä isännäksi

ihmisen selkärangan lihaksisto voi paremin jos ihminen liikuu metsän kaltaisessa epävakaassa ja joustavassa maastossa
paljastus:
ei ole pakko kieltäytyä ostamasta ruokaa kaupasta jos on maanviljelijä ja harrastaa metsästystä jne...

mutta joo on aika ot ja jos tarkasti mennään ei painonosto ja muukaan raskaiden asioiden nostelu liity km tai D mitenkään, niinkuin ei liity esim yleiurheiluun kaan mutta tuskimpa on haitaksi
jos vaan pitää sitä painonostoakin renkinä ja auttajan km tai Defendolle...
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa