Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hallintaotteiden opettelu

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Hallintaotteiden opettelu

#61

Viesti n0k »

Dermosil kirjoitti:
n0k kirjoitti:
Daddy kirjoitti:Naamasta kun saa kunnolla kiinni, niin isompikin mies liikkuu ihan näppärästi, vaikea selittää internetissä :P
Puhutko nyt jonkinlaisesta crossfacesta tai niskalukosta?
Ihan vaan sormia silmiin ja nenään ja ihan mistä saa kiinni ja löysiä pois niskasta. Emmentalia en ole päässyt opettelemaan. Odottelen into pinkeenä, jos vaikka 11.9 Mjölnir sen näyttäisi oikeaoppisesti ^^
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Hallintaotteiden opettelu

#62

Viesti Huppu »

Jasir kirjoitti: En osaa kuvitella käyttäväni nyppäystä ainakaan hirveän selvinpäin olevaan kaveriin, mutta enpä ole koskaan kokeillutkaan oikeassa tilanteessa, vaikka usean sataa kertaa on sekin reeneissä tullu tehtyä.
Toimii oikein ajoitettuna helvetin hyvi ja jos jostain syystä satutte olemaan polvillaan molemmat niin siitä se vasta toimiiki hyvin, ku menee itse hieman linjalta sivuun ja kiskasee toisen siitä sivusta ohi ja menee selkään tai nousee ylös. Hieno tekniikka.
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Hallintaotteiden opettelu

#63

Viesti Mjölnir »

n0k kirjoitti: jos vaikka 11.9 Mjölnir sen näyttäisi oikeaoppisesti ^^
You bet.

Suosikkitekniikkani jo tammikuusta 1992
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Hallintaotteiden opettelu

#64

Viesti L.K. »

Huppu kirjoitti:
Jasir kirjoitti: En osaa kuvitella käyttäväni nyppäystä ainakaan hirveän selvinpäin olevaan kaveriin, mutta enpä ole koskaan kokeillutkaan oikeassa tilanteessa, vaikka usean sataa kertaa on sekin reeneissä tullu tehtyä.
Toimii oikein ajoitettuna helvetin hyvi ja jos jostain syystä satutte olemaan polvillaan molemmat niin siitä se vasta toimiiki hyvin, ku menee itse hieman linjalta sivuun ja kiskasee toisen siitä sivusta ohi ja menee selkään tai nousee ylös. Hieno tekniikka.
Juurikin näin. Toimii erittäin hyvin kokemattomaan kaveriin koska toimii kohtuu hyvin treenannuttakin kaveria vastaan.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Hallintaotteiden opettelu

#65

Viesti T-T »

Tjuuu! Eikä tositilanteessa olla sarjakuvalänkkäpistoolikaksintaisteluasennossa, jossa salamannopeasti toinen nyppää ja toinen yrittää estää. Ajoitus, ja tilannetaju tekee siitä siistin aloitusratkaisun. Rauhalliset eleet, vähän linjalta sivuun ja terävä rykäsy.
Mutta siitähän koko homma vasta lähtee: tajuttomaksi? rauhoittuu kun juttelee korvaan? blokataan toisia hyökkäyksiä? mihin siirrytään? miten päästetään irti vai yritetäänkö siirtyä johonkin?

Soveltamista, ja pitäs olla aikas nopeaa sellaista.

Hanhenkaulasta mä en itse oikein tykkää. Onhan se ihan ok jonkun ärsyttävän teini-ikäisen kiusaamiseen, mutta jos ajatellaan, että sulla on ihmisenkokoinen ihminen, niin onko se sillain, että kun se rypistelee, niin sä lisäät asteittain kipua ja rypistely vähenee...aikamoista reaktiopeliä. Vai alkaako pistään vastaan vielä enemmän ja koko kroppaa käyttäen... Puhutaan siis henkilöstä, joka nyt alunalkaen vähän edes laittaa hanttiin. Ranteen kunnossapysyminen tuntuu aiheuttavan sellaista säikkyvastustelua.Opetetaanko tätä hanhenkaulaa vielä nykyään?

Kyllä sen puolittaisen jeesjeesmiehen voi taluttaa kaverin kanssa esim.
00:40 alkavalla tyylillä, vaikka siinäkin on tietysti vähän samoja probleemia kuin hanhenkaulassa.

[youtube][/youtube]
sarja oli aikas hirveä, mutta muistin, että tosta se ainakin löytyi :D
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Hallintaotteiden opettelu

#66

Viesti T-T »

Ps. Jos joku on vetänyt 1:29 nopeasti nähtävän tekniikan pahassa tilanteessa spontaanin sujuvasti, niin on kyllä tempun tehnyt.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Hallintaotteiden opettelu

#67

Viesti Pyjamasankari »

T-T kirjoitti: Tjuuu! Eikä tositilanteessa olla sarjakuvalänkkäpistoolikaksintaisteluasennossa, jossa salamannopeasti toinen nyppää ja toinen yrittää estää. Ajoitus, ja tilannetaju tekee siitä siistin aloitusratkaisun. Rauhalliset eleet, vähän linjalta sivuun ja terävä rykäsy.
Mutta siitähän koko homma vasta lähtee: tajuttomaksi? rauhoittuu kun juttelee korvaan? blokataan toisia hyökkäyksiä? mihin siirrytään? miten päästetään irti vai yritetäänkö siirtyä johonkin?

Soveltamista, ja pitäs olla aikas nopeaa sellaista.
Itse ainakin vien useimmiten siitä suoraan alas, joko siirtyen päähallintaan tai sitten vyötäröstä. Joskus kuristaen, jos tarvii. Joskus potkulla polvitaipeesta, pyyhkäisemällä jalat alta tai jopa hiukan uhrautumisheittomaisesti oma jalkapohja vastustajan kantapäähän.
T-T kirjoitti: Hanhenkaulasta mä en itse oikein tykkää. Onhan se ihan ok jonkun ärsyttävän teini-ikäisen kiusaamiseen, mutta jos ajatellaan, että sulla on ihmisenkokoinen ihminen, niin onko se sillain, että kun se rypistelee, niin sä lisäät asteittain kipua ja rypistely vähenee...aikamoista reaktiopeliä. Vai alkaako pistään vastaan vielä enemmän ja koko kroppaa käyttäen... Puhutaan siis henkilöstä, joka nyt alunalkaen vähän edes laittaa hanttiin. Ranteen kunnossapysyminen tuntuu aiheuttavan sellaista säikkyvastustelua.Opetetaanko tätä hanhenkaulaa vielä nykyään?
Hanhenkaulassahan ei oo tarkoituskaan olla loputtomiin, ainakin itse siiryyn suoraan toisiin tekniikoihin ellei toimi tai toinen laittaa tarpeeksi (liikaa) vastaan. Hyväksi havaittu homma on antaa kipua vain pikku pätkissä ja sekin tarpeeksi kontrolloidusti, ei siis suoraan kaasua täysille vääntäen. Eli muutama sekunti kerrallaan kipua, sitten taas annetaan löysiä. Toisella kädellä voi kontrolloida päästä samalla (horjuttaen). Useimmiten kuitenkin jos hanhenkaula on kiinni, niin ulos saakka on tullutkin.

Mitä tosta on hyvä tehdä, esim. kääntää oma rintamasuunta toiseen suuntaan (eli "tulosuuntaan") päkiöillä ja ulompi käsi kaulalle lyönti/horjutus (o-soto-gariin sisääntulo hokutosta) tai siirtyminen kuristukseen hanhenkaulasta. Jos taas pykistää kättä suoraksi, niin eräänlainen ikkyo omalla olkapäällä eteenpäin + voimakas askel eteen horjuttaen. Jne. eli samalla lailla kuin eihän BJJ:ssäkään väkisin väkerretä sitä jujia loputtomiin, vaan mennään sinne minne vastustaja ohjaa eli vaihdetaan lennosta siitä johonkin toiseen tekniikkaan/taktiikkaan.

Tykkään kyllä hanhenkaulaa tehdä, vaikka en fysiikaltani kovin voimakas edes ole. Uskoisin siispä voimakkaampien sällien saavan sen pelaamaan erinomaisesti kombinoiden muihin tekniikoihin.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Hallintaotteiden opettelu

#68

Viesti Rojola »

T-T kirjoitti: Hanhenkaulasta mä en itse oikein tykkää...
Eräs jyväskyläläinen ovimies avautui aiheesta kertoen, ettei tykkää ko. tekniikasta koska asiakas saattaa rimpuilla itseltään paikkoja rikki, ja sitten alkaa p*skamyrsky ja selvittely että kenen vika jne. Hänen mielipiteensä oli, että taju penaaliin kuristamalla, mutta en tiedä kuinka hyväksyttävä tai käytetty toimintapa tämä on.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Hallintaotteiden opettelu

#69

Viesti Invictus »

Rojola kirjoitti:
T-T kirjoitti: Hanhenkaulasta mä en itse oikein tykkää...
Eräs jyväskyläläinen ovimies avautui aiheesta kertoen, ettei tykkää ko. tekniikasta koska asiakas saattaa rimpuilla itseltään paikkoja rikki, ja sitten alkaa p*skamyrsky ja selvittely että kenen vika jne. Hänen mielipiteensä oli, että taju penaaliin kuristamalla, mutta en tiedä kuinka hyväksyttävä tai käytetty toimintapa tämä on.
Tästä tulikin mieleeni - asiaa varmastikin käsitelty laudalla jossain vaiheessa, mutta eikös suht yleinen mielipide ole että humalaisten tajuttomaksi kuristamiseen liittyisi suht, isoja riskejä? Kun noita kuolemantapauksiakin on Suomessakin muutamia sattunut portsarin tms. käyttäessä kuristusotetta "assiakkaaseen" niin lienee juuri tästä ollut kyse..? Minulla on joku todella hämärä muistikuva jostain lehtijutusta vuonna 2 jossa joku lääkäri oli sitä mieltä, että ennemmin suosittelisi portsareille vaikka erittäin pienen kaliberin käsiasetta ja jalkaan ampumista kuin kuristusotetta (jos tuo kommentti oli suurinpiirtein tosissaan kirjoitettu niin kuulostaa kyllä näin maallikon korvissa vähintäänkin oudohkolta)...
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Hallintaotteiden opettelu

#70

Viesti Pyjamasankari »

Rojola kirjoitti:
T-T kirjoitti: Hanhenkaulasta mä en itse oikein tykkää...
Eräs jyväskyläläinen ovimies avautui aiheesta kertoen, ettei tykkää ko. tekniikasta koska asiakas saattaa rimpuilla itseltään paikkoja rikki, ja sitten alkaa p*skamyrsky ja selvittely että kenen vika jne.
Mulle ainakin tulee mieleen ainoastaan yksi kerta, kun itselle tai työkavereille ois käyny niin, että menny asiakkaalta paikkoja rikki hanhenkaulalla. Ja varsin paljon kuitenkin hanhenkauloja nähnyt matkan varrella frendien tekeminä. Varsinkin kun suurin osa työkavereista on hapkido tai jutsu taustaisia.

Tuollakin yhdellä kertaa oli pohjalla pistooliuhka baarin vessassa, josta mun frendi toi sitä pihalle ja otti tarkoituksella kovaa pistooli omassa taskussa jo siinä vaiheessa. Laittoi vielä käden murtumankin jälkeen sillain hanttiin, että piti ottaa tajukin pois matkalla takahuoneeseen.

Tulee muuten kolmen viikon takaisen viikonlopun hanhenkaula tilanteen seuraaminen mieleen. Oltiin festareilla töissä, jossa jäähallissakin esiintyjä loppuillasta. Olin siellä jäähallin katsomossa lopeteltuani jo oman vuoron kun kaveri vei yhtä pihalle rannelukolla/hanhenkaulalla ja toinen pökiö tuli takaa jeesaamaan kaveriaan/sähläämään siihen liian liki. Kaverini tempas lukkoa edelleen samalla tehden kyynärpäällä taakse palleaan liian lähelle tullutta, kiristy aika nopsaan se lukko siinä samalla. :badgrin:
Rojola kirjoitti: Hänen mielipiteensä oli, että taju penaaliin kuristamalla, mutta en tiedä kuinka hyväksyttävä tai käytetty toimintapa tämä on.
Ei ole hyväksyttävä, mutta ei toisaalta kovin käytettyäkään. Ennemminkin kyse päähallinnoista, kuin varsinaisesta kuristamisesta. Puhumattakaan tajun pois viemisistä.

Piti itsekin laittaa itseasiassa noihin aiemmin päänhallinta pikemminkin kuin varsinainen kuristaminen, jota koitan välttää. Vaarat on kuitenkin ilmeiset ja ei ole turhaan siellä ei-hyväksyttyjen listalla.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Hallintaotteiden opettelu

#71

Viesti Daddy »

Mitäs kokeneemmat tumaa siitä perinteisestä, eli käsi selän taakse ja aasiakas ulos?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Hallintaotteiden opettelu

#72

Viesti T-T »

Jussi Huusko kirjoitti:
T-T kirjoitti: Tjuuu! Eikä tositilanteessa olla sarjakuvalänkkäpistoolikaksintaisteluasennossa, jossa salamannopeasti toinen nyppää ja toinen yrittää estää. Ajoitus, ja tilannetaju tekee siitä siistin aloitusratkaisun. Rauhalliset eleet, vähän linjalta sivuun ja terävä rykäsy.
Mutta siitähän koko homma vasta lähtee: tajuttomaksi? rauhoittuu kun juttelee korvaan? blokataan toisia hyökkäyksiä? mihin siirrytään? miten päästetään irti vai yritetäänkö siirtyä johonkin?

Soveltamista, ja pitäs olla aikas nopeaa sellaista.
Itse ainakin vien useimmiten siitä suoraan alas, joko siirtyen päähallintaan tai sitten vyötäröstä. Joskus kuristaen, jos tarvii. Joskus potkulla polvitaipeesta, pyyhkäisemällä jalat alta tai jopa hiukan uhrautumisheittomaisesti oma jalkapohja vastustajan kantapäähän.
T-T kirjoitti: Hanhenkaulasta mä en itse oikein tykkää. Onhan se ihan ok jonkun ärsyttävän teini-ikäisen kiusaamiseen, mutta jos ajatellaan, että sulla on ihmisenkokoinen ihminen, niin onko se sillain, että kun se rypistelee, niin sä lisäät asteittain kipua ja rypistely vähenee...aikamoista reaktiopeliä. Vai alkaako pistään vastaan vielä enemmän ja koko kroppaa käyttäen... Puhutaan siis henkilöstä, joka nyt alunalkaen vähän edes laittaa hanttiin. Ranteen kunnossapysyminen tuntuu aiheuttavan sellaista säikkyvastustelua.Opetetaanko tätä hanhenkaulaa vielä nykyään?
Hanhenkaulassahan ei oo tarkoituskaan olla loputtomiin, ainakin itse siiryyn suoraan toisiin tekniikoihin ellei toimi tai toinen laittaa tarpeeksi (liikaa) vastaan. Hyväksi havaittu homma on antaa kipua vain pikku pätkissä ja sekin tarpeeksi kontrolloidusti, ei siis suoraan kaasua täysille vääntäen. Eli muutama sekunti kerrallaan kipua, sitten taas annetaan löysiä. Toisella kädellä voi kontrolloida päästä samalla (horjuttaen). Useimmiten kuitenkin jos hanhenkaula on kiinni, niin ulos saakka on tullutkin.

Mitä tosta on hyvä tehdä, esim. kääntää oma rintamasuunta toiseen suuntaan (eli "tulosuuntaan") päkiöillä ja ulompi käsi kaulalle lyönti/horjutus (o-soto-gariin sisääntulo hokutosta) tai siirtyminen kuristukseen hanhenkaulasta. Jos taas pykistää kättä suoraksi, niin eräänlainen ikkyo omalla olkapäällä eteenpäin + voimakas askel eteen horjuttaen. Jne. eli samalla lailla kuin eihän BJJ:ssäkään väkisin väkerretä sitä jujia loputtomiin, vaan mennään sinne minne vastustaja ohjaa eli vaihdetaan lennosta siitä johonkin toiseen tekniikkaan/taktiikkaan.

Tykkään kyllä hanhenkaulaa tehdä, vaikka en fysiikaltani kovin voimakas edes ole. Uskoisin siispä voimakkaampien sällien saavan sen pelaamaan erinomaisesti kombinoiden muihin tekniikoihin.
Sä olet Jussi tehnyt hanhenkaulasta hyvän osan isompaa kokonaisuutta, ja kattellu valmiudet eri vaihtoehtoihin. Mä itte oon jättänyt hanhenkaulan kokonaan sivuun, ja miettinyt kokonaisuuden vähän pitemmälle parin muun tekniikan kautta. Ja kun on vähän hanlammassa tilanteessa onnistunut, niin kaavoihin on kangistuttu, mutta viestis takia saa reenikaveri tällä viikolla ranteen kipeäksi. :D

Daddy kirjoitti: Mitäs kokeneemmat tumaa siitä perinteisestä, eli käsi selän taakse ja aasiakas ulos?
Siihenkin on monta tapaa miten sitä kättä hallitaan selän takana samalla kun kuljetellaan ulos.
Tekijöillä on eri tyylinsä ja paikkansa, mutta jos ajatellaan, että heitetään se käsi vaan selän taakse ja lähetään työntää niin sopii esim. erittäin intellektueille oikeuksiensa tuntijoille, jotka eivät välttämättä edes paasauksensa aikana huomaa että niitä viedään ulos.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Hallintaotteiden opettelu

#73

Viesti YJT »

Daddy kirjoitti: Mitäs kokeneemmat tumaa siitä perinteisestä, eli käsi selän taakse ja aasiakas ulos?
Poliisille opetetaan (tai ainakin ennen opetettiin) kahta kuvausta vastaavaa hallintaotetta: poliisiote ja venäläisote (hammer lock). Koska ne kuuluvat poliisin mittariliikkeisiin, ne eivät voi toimia (kuten ei toimi esim. luotiaseella ampuminenkaan, samasta syystä).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Hallintaotteiden opettelu

#74

Viesti L.K. »

YJT kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Mitäs kokeneemmat tumaa siitä perinteisestä, eli käsi selän taakse ja aasiakas ulos?
Poliisille opetetaan (tai ainakin ennen opetettiin) kahta kuvausta vastaavaa hallintaotetta: poliisiote ja venäläisote (hammer lock). Koska ne kuuluvat poliisin mittariliikkeisiin, ne eivät voi toimia (kuten ei toimi esim. luotiaseella ampuminenkaan, samasta syystä).
:D :D :D

Itse hanhenkaulaan...tästä tainut olla aiemminkni puhetta, mutta itsellä ainakin useita hyviä kokemuksia. Usein on toki ollut niin ettei se kipu ole sitä vastarintaa älyttömästi vähentänyt, mutta ote on pysynyt ja kaverin on ulos saanut ihan hyvin.Tai paikkaan X.

Nyppäyksen jälkeen tietty tehdään jotain muuta, mutta tiedän myös nyppäystä käytetyn siviilitilanteissa ihan nopeaan paikalta poistumiseenkin:) Tietty tämä nyt toimii sitten enempi ei-niin-aggressiivisen kanssa, enempi sellaisen riitaa pikkuhiljaa rakentelevan kanssa, jolta vain sitten yhtäkkiä häviää riitapukari naaman edestä :D Puikkaus on myös hyvä tekniikkaa kaikkiin ärsyttäviin kännihalailijoihin ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Hallintaotteiden opettelu

#75

Viesti jussip »

YJT kirjoitti: Poliisille opetetaan (tai ainakin ennen opetettiin) kahta kuvausta vastaavaa hallintaotetta: poliisiote ja venäläisote (hammer lock).
Olisiko näistä jotain visualisaatiota jossain näkyvillä? Etenkin tuo legendaarinen "poliisiote" kiinnostaa. Sekun oli jo ala-asteen pihalla kaikkien tuntema ja kauhistelema hallintaote. Olisi hauska nähdä että miten hyvin nämä legendaariset opit nyt sitten vastaavat todellisuutta :)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa