Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#76

Viesti Tuomo »

Tai paremminkin Greymanin pojjaat...
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#77

Viesti diesel 64 »

L.K. kirjoitti: IBA:n hemmotko tuossa teitä kouluttelee?
En muista,mutta päteviä hemmoja oli.

Samat järjestäjät oli tässä:
ASEKOULUTUS
23.5.2009 klo 12.00-18.00 Ikaalinen
Aiheena turvallinen aseenkäsittely.
Hinta 80e.
Kaikki varusteet järjestäjän toimesta.

Tapahtuman järjestää Suomen taistelutaitoyhdistys/Hapkidokoulu

Tiedustelut/ilmoittautumiset:
anssi.lehtinen@hapkidokoulu.fi

http://www.hapkidokoulu.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... sekoulutus" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#78

Viesti Mjölnir »

Taitaa olla tuo Suomen IBA -edustaja, kun Savikari noissa kuvissa näyttää olevan ja IBA-pätsit hihassa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#79

Viesti L.K. »

Juu,samaa katselin. Siis pätsiä.
Ja eikös tuo Greymanin lafka ole juuri se mikä noista IBA-touhuista vastaa nykyään Suomessa?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#80

Viesti Mika »

L.K. kirjoitti: Juu,samaa katselin. Siis pätsiä.
Ja eikös tuo Greymanin lafka ole juuri se mikä noista IBA-touhuista vastaa nykyään Suomessa?
Näinhän se taitaa olla. Ja Terohan on potkulaisia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
DefendoMan-75
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6
Lauteille: Marraskuu 2009

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#81

Viesti DefendoMan-75 »

Fubarbarian kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: This video has been removed due to terms of use violation. :( En kerenny näkemään.
Uusi linkki!

" onclick="window.open(this.href);return false;

Taas poistettu :( Mikä tuota youtubea oikein vaivaa...
lassileevi
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4
Lauteille: Joulukuu 2009

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#82

Viesti lassileevi »

Vastaanpa tähän vanhaan viestiin.
Sami Tolvanen kirjoitti: Lueskelin juuri eilen Oikeusministeriön nettisivuilta Tutkintalautakunnan raporttia Jokelan kouluampumisista. Selostus päivän tapahtumista oli varsin yksityiskohtainen joten aivan erityisen silmiinpistävästi nousi ainakin minun mielestäni esille se, että missään kohdassa ei mainittu kenenkään yrittäneen tehdä aktiivista vastarintaa ampujalle. Passiivista vastarintaa, ovien lukitsemista ja telkeämistä toki oli, mutta vaikka kohtaamisia oli useampiakin, niin edellä mainitun kaltaisia "täysillä päälle" skenaarioita ei päässyt missään vaiheessa syntymään.
Minulla on muistikuva että yksi kouluammunnan uhreista olisi ollut opettaja, joka oli pyrkinyt kohti ampujaa. En muista kummasta kouluammunnasta oli kyse, luultavasti ensimmäisestä. En tiedä oliko opettaja tajunnut aseen olemassaoloa tai että sitä aiottiin oikeasti käyttää.

Mielikuvissani unelmoin kuinka pyrkisin tekemään lähellä olevan kouluammuskelijan vaarattomaksi vaikka oman henkeni uhalla, mutta jotenkin luulen valitettavasti että oikeassa tilanteessa iskisi vain alkukantainen primäärireaktio oman itsensä suojelusta eli pakenemisesta hinnalla millä hyvänsä. Vaikea sanoa kun en ole ollut kyseisessä tilanteessa.

Vähän sama juttu kuinka ravintolapalotapauksissa ihmettelen aina miten niin moni uhreista on kuollut tallauduttuaan muiden jalkoihin, mutta kyseessä lienee ihan sama juttu. Kaikilla on päällimmäisenä mielessä vain oman itsensä suojelu, siinä ei paljoa näe kautta välitä vaikka polkisi samalla muutaman pienemmän alleen. Valitettavasti.

Oman lapsen tai puolison paikallaolo saattaa muuttaa reaktiota, toivottavasti ainakin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#83

Viesti Kari Aittomäki »

Mun ei pitäisi tätä kai kirjoittaa.. mutta nannampa mennä.
Mikä mua ihmetyttää on juu tuo vastaanpanemattomuus, mutta etenkin ja ennenkaikkea poliisin taktiikka.
Mikäli olen ymmärtänyt, poliisit ehti paikalle tapahtumien aikana.

Mun mieltä kiertää tää mielikuva jossa jätkät sählää logistiikkansa kanssa ja asentaa polvisuojia paremmin, kun samaan aikaan muutaman kymmenen metrin päässä kierokallo lahtaa viattomia.
Koulutettu ja paineeseentottunut sotilas olisi ratkaissut tilanteen toisin, syöksynyt pareittain sisään eli pyrkinyt tulen kohteeksi, suojelemaan siviilejä.
Ja sitten reagoinut tilanteeseen sopivalla tavalla.
Eli ampunut sitä hullua ysimillisellä pyttyyn.

Kertokaa että poliisi teki voitavansa, mua oikeesti vaivaa tää mielikuva.
Mä olen nähny heitä potentiaalisen ampuma-aseuhan edessä ja se kyyröttely nyt ei vaan vastaa ihan sitä mitä.

Ennenkuin kivitätte pahasti, minäpoika olen ihan oikeasti kohdannut luotiaseita.
Onhan se rankkapaikka mutta siihen on toimintamalleja opittavissa.

Mikkelissähän nää Karhun jätkät otti ihan riskejäkin ja kuokka kävi. Ehkä ajat on sillain muuttuneet.
Mutta tään Tehtaankadun tapauksen jälkeen olin havaitsevinani poliisikäytöksessä sellasta tummakatseisuutta.. melko pitkään.

En tiä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#84

Viesti L.K. »

Tietääkseni poliisit oli tuolloin aika pitkälti ohjeistuksiensa ja määräystensä takia "kädet sidottuina".
Sittemmin heilläkin varmaan toimintamalleja mietitty uudelleen vastaaviin tapauksiin..?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#85

Viesti Kari Aittomäki »

Joojoo, mutta sielä murhattiin, siis tapettiin nuoriaraikkaita ja miltei näköetäisyydellä.
Samanaikaan.

Mitä olen poliisin suojavarusteita nähnyt niin kyllä niillä voisi riskeerata käsiasetulen kohteeksi syöksymisen.
Siinä ois pelastunu henkiä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#86

Viesti Mjölnir »

L.K. kirjoitti: Sittemmin heilläkin varmaan toimintamalleja mietitty uudelleen vastaaviin tapauksiin..?
Juuri näin. Tällä hetkellä on erilaiset systeemit.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
m1kko
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 255
Lauteille: Joulukuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#87

Viesti m1kko »

Olin menneellä viikolla koulutuksessa, jossa paikalla oli Keskusrikospoliisista psykologi Lasse Nurmi. Nurmi otti esille kouluampumistapahtumat ja sanoi, että esim. Kauhajoen tapauksessa luokassa, jonka Saari oli lopulta tuikannut tuleen, ainoat selviytyneet olivat olleet hiljaa ja paikallaan tekemättä vastarintaa. Nurmi myös mainitsi, että poliisin toimintatavat tulevat olemaan erilaiset, jos vastaavanlaisia tapahtumia tulee eteen.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#88

Viesti L.K. »

Kari Aittomäki kirjoitti: Joojoo, mutta sielä murhattiin, siis tapettiin nuoriaraikkaita ja miltei näköetäisyydellä.
Samanaikaan.

Mitä olen poliisin suojavarusteita nähnyt niin kyllä niillä voisi riskeerata käsiasetulen kohteeksi syöksymisen.
Siinä ois pelastunu henkiä.
Varmasti totta. Ja voisinpa jopa uskoa että paikalle ekana tulleet poliisit ovat tämän asian kanssa useamman kerran jälkikäteen mielessään painineet..

Mutta olihan koko tapaus varmaan koko viranomaisorganisaatiolle niin suuri shokki ja odottamaton tapahtuma, ettei vaan osattu toimia kun ei vastaavassa tilanteessa oltu aiemmin.

Valitettavasti aina jotain ikävää pitää tapahtua, että tietyissä asioissa tulee muutoksia..
tässä tapauksessa taasen ehkä oli enemmänkin kyse siitä, ettei vaan yleisissä riskikartoituksissa varmaankaan kouluampumisia oltu katsottu kovinkaan todennäköisiksi..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#89

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: .Mikäli olen ymmärtänyt, poliisit ehti paikalle tapahtumien aikana.
Suomessahan poliisin toiminta on perinteisesti rakennettu odottamisen ja väsyttämisen varaan. Yleensähän se toimiikin varsin hyvin, mutta tällaiset active shooter -jutut ovat eri juttu. Nykyään on tosiaan panostettu koulutukseen tässäkin asiassa.

Jokelassa poliisi oli tosiaan paikalla vielä tapahtumien kestäessä, tosin kaikki uhrit kuolivat ennen poliisin paikalle saapumista (ts. poliisin saavuttua paikalle ei ammuttu enää yhtäkään sivullista). En osaa sanoa oliko se tuuria vai mitä. Fakta se kuitenkin on.

Mutta varmaan Jokelassa se poliisin perus-toimintamalli on ollut niin vahvasti päällä että se on alitajuisestikin vaikuttanut poliisien toimintaan.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 4152
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#90

Viesti YJT »

Jasse kirjoitti: Ostin erään IP-opetusvideon missä sanotaan että pistoolin piipsta/luistista kiinni pitäminen on vaarallista sormille jos ase laukeaa. Tämähän on vallan yleinen tekniikka nyky IPssä. Onko kenelläkään käytännön kokemusta luistista kiinni pitämisestä kun aseella yritetään ampua?
Gabe Suarez opettaa ampumapainisysteemissään, että painietäisyydellä ammuttaessa on helppoa painaa vahingossa pistoolin piippua pikkuisen liikaa vastustajan kylkeen, jolloin luisti painuu sen verran taaksepäin että ase ei laukea. Tätä voi estää kahdella tavalla:
- pitää tukikädellä luistista kiinni ikään kuin tekisi häiriönpoistoa
- irrottaa voimankäyttökäden peukalon kahvalta ja painaa sillä luistia takaa

Kokeilin kerran show-mielessä ja sen jälkeen olen näyttänyt sitä useammassakin yhteydessä ihmisille. Lähinnä myytin murtamismielessä.

Toki piipusta kiinni pitäminen on riskialtista, ainakin jos pitää ihan piipun kärjestä (jolloin helposti tulee rikkoneeksi laser-sääntöä).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa