Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#256

Viesti Mjölnir »

Karvonen kirjoitti: Mitä jos asemiestä lähestytään takaa ja asemies tähtää edessään olevaa kolmatta henkilöä asekäsi suoraksi ojennettuna?

Otettaisiinko defendon näkökulmasta asekäsi yläkoukkauksella( tai jopa alakoukulla) kiinni ja toisella kädellä vaikka päästä maihin? Eroaako tekniikka oleellisesti jos kyseessä onkin pullo/neula/veitsi jne. ?
Defendon ratkaisu on käydä aseeseen ja käteen. Aseesta otetaan aina kiinni, jos se on ulottuvilla
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#257

Viesti JanneM »

Kolmannen henkilön suojeleminen kuuluu Defendon tasokokeisiin ja siinä tosiaankin tehdään kuten Mjolnir kertoi. Käydään aseseen ja asekäteen kiinni josta tehdään kontroloitu aseenriisto.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#258

Viesti DeusVult »

Karvonen kirjoitti: Otettaisiinko defendon näkökulmasta asekäsi yläkoukkauksella( tai jopa alakoukulla) kiinni ja toisella kädellä vaikka päästä maihin? Eroaako tekniikka oleellisesti jos kyseessä onkin pullo/neula/veitsi jne. ?
En tiedä defendosta, mutta ampuma-aseen kanssa joutuu varmaankin varomaan ettei sivullisia joudu tulilinjalle - muiden härpäkkeiden kanssa riittää kun ei itse saa osumaa. Muuten en näe että tekniikka/taktiikka pitäisi olla oleellisesti erilainen.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#259

Viesti Dojon Jäykin »

Äkkiähän sitä aseen siirtää toiseen käteen, jopa kuristusotteessa. Molempien sitominen on haastavaa. Lisäksi jos ryökäle on asenteella antaa paukkua vaikka omiinkin osuisi niin......... Tai se on voinnut vaikka harjoitella.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#260

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti:
Karvonen kirjoitti: Otettaisiinko defendon näkökulmasta asekäsi yläkoukkauksella( tai jopa alakoukulla) kiinni ja toisella kädellä vaikka päästä maihin? Eroaako tekniikka oleellisesti jos kyseessä onkin pullo/neula/veitsi jne. ?
En tiedä defendosta, mutta ampuma-aseen kanssa joutuu varmaankin varomaan ettei sivullisia joudu tulilinjalle - muiden härpäkkeiden kanssa riittää kun ei itse saa osumaa. Muuten en näe että tekniikka/taktiikka pitäisi olla oleellisesti erilainen.
No, joo. Jos mahdollista. Maslowin tarvehierarkiassa oma henki tulee kuitenkin heti riittävän mobiililaitteen akun ja ilmaisen wifin jälkeen, eli on muiden henkeä korkeammalla. :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#261

Viesti DeusVult »

Nojoo luonnollisesti, mutta etenkin tilanne jossa tulee itse vähän niinkuin kolmantena pyöränä siihen sössimään, niin6 on aika nolo juttu jos joku sivustakatsoja delaa sen takia... :D
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#262

Viesti Mika »

Elvis Presley näyttää mallia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#263

Viesti DeusVult »

Teki erilailla näyttäessään nopeasti kuin hitaasti. Nopeasta versiosta jäi se jalkakamppi kokonaan pois. :D Mutta noin niinkuin muuten Kuningas lienee ottanut inspiraationsa jostain noista "WW2 combatives" -jutuista, oli meinaan täysin sama kikka kuin mitä olen nähnyt joidenkin Fairbairn-fanien tekevän. Tietysti noin simppelin tekniikan on toki voineet muutkin keksiä toisistaan riippumatta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#264

Viesti PetriP »

Dojon Jäykin kirjoitti: Äkkiähän sitä aseen siirtää toiseen käteen, jopa kuristusotteessa. Molempien sitominen on haastavaa. Lisäksi jos ryökäle on asenteella antaa paukkua vaikka omiinkin osuisi niin......... Tai se on voinnut vaikka harjoitella.
Paineen alla ihminen yrittää sitä ilmeisintä asiaa, ei tehokkainta, joten aseen siirtäminen toiseen käteen on varmasti aika harvinainen temppu kuristettavalla. todennäköisemmin yrittää rimpuilla asekättä irti.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#265

Viesti DeusVult »

http://www.washingtonpost.com/news/wonk ... f-defense/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä ihan jännä artikkeli ja lyhyt video aiheesta miten kouluttamaton siviili toimii käsiaseen kanssa uhkaavissa tilanteissa. (viimeisessä skenaariossa lienee sattunut tekstittäjälle joku virhe, minusta ainakin näyttää ja kuulostaa siltä että siinä konstaapeli ampuu tuplalaukauksen mutta ohi, kun taas siviili samassa tilanteessa ei ammu kertaakaan, eli täysin päinvastoin kuin mitä teksti väittää?)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#266

Viesti Mika »

Tässä on yhdenlainen näkemys.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#267

Viesti Mjölnir »

Sunnuntaina kävin Jussin kanssa pitämässä Defendo Jyväskylän kutsumana käsiaseuhkaseminaarin.
@presenter ja @JanneM olivat potkulaisista ainakin paikalla, mitkä fiilikset jäi?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#268

Viesti Presenter »

Tosiaan, olin seminaarilla ja tällaista siellä oli:

Ensin käytiin teoriaa aseuhkatilanteiden psykologiasta ja taktiikasta sekä analysoitiin videoita tositilanteista: millaista oli hyökkääjän ja puolustautujan toiminta ja mitä niistä ehkä voisi oppia. Niissä tuli esille tämä tietynlainen paradoksi aseuhkaa vastaan toimimisessa: jos hyökkääjä aikoo tappaa ja/tai osaa käyttää asetta, hän ei luultavasti a) anna mahdollisuutta puolustautua, vaan ampuu heti ja yllättäen b) ei tule niin lähelle, jotta voisit riistää aseen hyökkääjältä. Aseistettuja ammattitappajia vastaan on siis hyvin vaikea puolustautua ilman omia aseita - lähelle tulevaa, aseen käyttöön valmistautumatonta pirinistiä vastaan se voisi jopa olla mahdollistakin. Tietysti niidenkin kanssa mielummin antaa vaikka sen lompakon, kuin lähtee kokeilemaan onneaan.

Seuraavaksi harjoiteltiin aseenriistotekniikoita hieman eri tilanteista. Perustoimintamalli oli yksinkertaisen toimiva ja soveltui lähes sellaisenaan käytännössä kaikkiin eri tilanteisiin. Tämän jälkeen porukka jaettiin kahtia, toisen porukan jäädessä harjoittelemaan ensiapua, kun toinen porukka harjoitteli airsoft-aseilla. Hetken päästä ryhmät vaihtoivat paikkoja.

Harjoittelu airsoft-aseilla toi sopivasti paineistusta tekemiseen. Tähän otettiin jatkona vapaampaa harjoittelua, jossa porukan asemiehet saivat toteuttaa vapaasti valitsemansa uhan ja puolustajan piti reagoida tähän. Hyökkääjien piti myös pyrkiä ampumaan, kun puolustaja alkoi toteuttaa vastatekniikkaa. Vältetyt osumat toivat lisää luottoa siihen, että harjoitellut asiat voisi saada onnistumaan myös siinä kuuluisassa tositilanteessa.

Ensiapuosuus oli sinänsä hyvää asiaa, mutta jäi turhan lyhyeksi. Tälle osuudelle voisi ehkä joko varata enemmän aikaa tai jättää se kokonaan pois.

Fyysisten harjoitteluiden jälkeen oli taas teoriahetken vuoro, aiheen ollessa aktiivinen ampuja -tilanteet ja niissä toimiminen. Hyvää asiaa, joka mielestäni ihan jokaisen tulisi hallita.

Ruokatauon jälkeen viimeisenä asiana oli ammuntaosuus. Tässä ammuttiin viisi totutuslaukausta tauluun, jonka jälkeen päästiin pitämään aseen luistista ja piipusta kiinni kouluttajan laukaistessa ase. Sormet pysyivät tallessa ja aseeseen tuli häiriö, kuten pitikin. Ihan hauska lopetus seminaarille, vaikka tämä osuus aika lyhyt olikin.

Kaikenkaikkiaan hyvät fiilikset jäi. Seminaari kesti (pl. ruokatauko) noin 4½ tuntia ja aika tuntui menevän nopeasti. Ampumarataosuuteen ja ensiapuun olisin ehkä kaivannut hieman lisää sisältöä (vaikka sen CATin käytön harjoittelu). Koin joka tapauksessa harjoitellut asiat mahdollisiksi toteuttaa niissä tilanteissa, joissa lyhyitä aseita vastaan on edes mitenkään mahdollista puolustautua ilman omaa tuliasetta (eli poisluetaan "et voi tehdä mitään, mitä teet?" -tilanteet, joita sivusin alussa). Taaskaan harjoittelu ei siis mennyt hukkaan.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#269

Viesti Kuhmu »

Jos ammattitappajaan ei toimi ja pirinistillekkin kannattaisi antaa ennemmin lompakko. Niin mihin jäivät nopeat lompakon antotekniikat? ;)
”You must enjoy this”.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#270

Viesti JanneM »

Tiesin seminaarin hyväksi jo ennakolta sillä olin kuullut paljon hyvää vastaavasta seminaarista aiemmin ja onhan vetäjät itselleni hyvin tuttuja ammattilaisia.

Olin kuitnekin positiivisesti yllättynyt siitä kuinka kokonainen setti olikaan saatu aikaan.

Presenterin kuvauksesta poiketen ammutus oli hieman erinlaista. Teimme "autonikkunasta ampumista" Hätälaukausta rinnalta ja tähdättyä laukausta silmien korkeudelta. Oli mielenkiintoista. Vaikka ampumista ei koskaan ole tarpeeksi tämänlaisissa tilaisuuksissa. MIstähän sais päivään tunteja että kerkeis käymään radallakin....?

Ensiavusta olen Pressun kanssa eri mieltä. Siinä oikeastaan kerettiin käymään juuri ne asiat mitä ilman syventävää koulutusta voi tehdä. Enemmän aikaa olisi tietenkin ollut ihan poikaa, mutta ei ehkä 15-20min enempää olisi siihenkään tarvinnut käyttää.
Kuulapyssyillä treenaaminen oli äärimmäisen hyvä juttu ja havainnoi todella hyvin puolustautumisen realiteetteja.

Aivan täysin 5/5 setti.
Voin suositella kaikille.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa