Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#136

Viesti Mjölnir »

MikkoH kirjoitti:
Paappa kirjoitti: Ei välttämättä. Olen lukenut, että kouluampujissa on ollut hämmästyttävän hyviä ampujia, ilmeisesti tietokonepelit ovat toimineet simulaattoreina.
Aika onnettomia simulaattoreita ne kylläkin ovat.
Ei nyt ihan noinkaan. Itse olen pelannut kyllä erittäin hyviä simulaattoreitakin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#137

Viesti sinappi »

Mjölnir kirjoitti:
MikkoH kirjoitti:
Paappa kirjoitti: Ei välttämättä. Olen lukenut, että kouluampujissa on ollut hämmästyttävän hyviä ampujia, ilmeisesti tietokonepelit ovat toimineet simulaattoreina.
Aika onnettomia simulaattoreita ne kylläkin ovat.
Ei nyt ihan noinkaan. Itse olen pelannut kyllä erittäin hyviä simulaattoreitakin.
Ei tietokonepeli yksinkertaisesti voi tehdä kenestäkään hyvää ampujaa. Ne voivat ehdollistaa ampumaan ihmistä kohti ja opettaa oikeita toimintamalleja joihinkin tilanteisiin, mutta ampumataito pitää hankkia ihan eri välineillä.

Tarkoittiko Mjölnir seuraavan kaltaisia simulaattoreita?: Kuva
peksi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 21
Lauteille: Joulukuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#138

Viesti peksi »

Vai tällaisia simulaattoreita?
Kuva
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#139

Viesti Mjölnir »

peksi kirjoitti: Vai tällaisia simulaattoreita?
Kuva
Erityisesti tämänkaltaisia.

Ja muuten, sinappi on oikeassa, pelkät tietokonepelit eivät tee kenestäkään HYVÄÄ ampujaa, mutta taas ne ominaisuudet, joita em. pelit kehittävät, eli ehdollistuminen jne, ovat metrin-kahden etäisyydeltä ammuttaessa osumatarkkuutta tärkeämpiä tekijöitä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
SamiT
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 111
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: HKI

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#140

Viesti SamiT »

Kari Aittomäki kirjoitti: ...sinne tilaan rynnätään kiiruimman kaupalla. Ikäänkuin tulen kohteeksi. Suojelemaan.
OK, näin juuri!

Mitä sitten? On rynnätty tilaan...

Missä on kohde? Jos ei näy, niin mitä sitten? Etsitään, eikö vaan. Mitä luulet esim. Jokelassa tapahtuneen. Uskotko todella, että jos ampuja olisi tavattu olosuhteissa, jossa hänet olisi kyetty pysäyttämään, niin näin ei olisi toimittu?

Toki uskon itsekkin, että tilanne tuli poliisille uutena ja yllättäen. Uskon kuitenkin myös, että kaikki voitava tehtiin. Tuollainen tilanne ei varmuudella ole kenellekkään helppo. Helppoa on ainoastaan spekuloida -isi-muodossa jälkikäteen (pitäisi)...
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#141

Viesti Kari Aittomäki »

En lähe tohon.
En rupea kertomaan mitä olisi pitänyt tehdä.

Esitin taktisen vaihtoehdon, joka mulle itelleni ois jopa luontainen reaktio.
Tietysti on raakaa vaatia että kukaan asettuisi vapaaehtoisesti maaliksi, vetämään tulta puoleensa.
Mutta mä katson että silloin kun puolustuskyvyttömiä lahdataan, turvallisuusnäkökulmista pitäisi tinkiä.
Ei sen paukkeen perään luulisi olevan vaikeaa hakeutua.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#142

Viesti Mjölnir »

Kari Aittomäki kirjoitti: En lähe tohon.
En rupea kertomaan mitä olisi pitänyt tehdä.

Esitin taktisen vaihtoehdon, joka mulle itelleni ois jopa luontainen reaktio.
Tietysti on raakaa vaatia että kukaan asettuisi vapaaehtoisesti maaliksi, vetämään tulta puoleensa.
Mutta mä katson että silloin kun puolustuskyvyttömiä lahdataan, turvallisuusnäkökulmista pitäisi tinkiä.
Ei sen paukkeen perään luulisi olevan vaikeaa hakeutua.
Ettei jäisi väärää kuvaa silloin Jokelassa olleiden virkamiesten toiminnasta, niin mitään pauketta ei kuulunut, jonka perään olisi voinut mennä. Ja turvallisuusnäkökulmista tingittiin, esimerkiksi luopumalla suojakilvestä, koska totesivat, että hidastaa liikaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mika Luostarinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1131
Lauteille: Maaliskuu 2009

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#143

Viesti Mika Luostarinen »

Onko poliiseilla muuten käytössä sellaista kypärään kiinnitettävää visiiriä? Sehän antaisi hyvän suojaliivin kanssa jo lähes 100% suojan hengenvaarallisilta käsiaseen osumilta. Joskus puolustusvoimien näyttelyssä näin tällaisen tuuman paksuisen visiirin, tarkoitettu sotilaspoliisien varusteeksi.
peksi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 21
Lauteille: Joulukuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#144

Viesti peksi »

Mika Luostarinen kirjoitti: Onko poliiseilla muuten käytössä sellaista kypärään kiinnitettävää visiiriä? Sehän antaisi hyvän suojaliivin kanssa jo lähes 100% suojan hengenvaarallisilta käsiaseen osumilta. Joskus puolustusvoimien näyttelyssä näin tällaisen tuuman paksuisen visiirin, tarkoitettu sotilaspoliisien varusteeksi.
lähes 100% suojan? Tätä en lähtisi ihan heti allekirjoittamaan. En tiedä minkälaisia käsiaseen luoteja poliisin varusteet blokkaa ja mitkä menee heittämällä läpi. Jokelassa varmaan suoja olisi ollut 100%, mutta ikinä ei tiedä millainen ase on vastassa.
777
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Lokakuu 2008

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#145

Viesti 777 »

Mjölnir kirjoitti:
peksi kirjoitti: Vai tällaisia simulaattoreita?
Kuva
Erityisesti tämänkaltaisia.

Ja muuten, sinappi on oikeassa, pelkät tietokonepelit eivät tee kenestäkään HYVÄÄ ampujaa, mutta taas ne ominaisuudet, joita em. pelit kehittävät, eli ehdollistuminen jne, ovat metrin-kahden etäisyydeltä ammuttaessa osumatarkkuutta tärkeämpiä tekijöitä.

Ei välttämättä ihan noinkaan, lainaan tässä Dave Grosmanin On Combat kirjassa ollutta esimerkkiä Paducahin kouluammuskelusta(s.85-86). Tässä tapauksessa ampuja tappoi kahdeksan lasta kehdeksalla laukauksella. Osumista 5 päähän, 3 yläruumiiseen. Ampuja oli innokas videopelien pelaaja, mutta käyttämällään aseella hän oli ampunut vain kaksi lippaallista pari päivää ennen kouluammuskelua. Veikkaisin kyllä, että videopeleillä tässä tapauksessa tarkoitetaan kolikko pelejä joissa on "oikea ase" -tyypinen peliohjain.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#146

Viesti Mjölnir »

777 kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
peksi kirjoitti: Vai tällaisia simulaattoreita?
Kuva
Erityisesti tämänkaltaisia.

Ja muuten, sinappi on oikeassa, pelkät tietokonepelit eivät tee kenestäkään HYVÄÄ ampujaa, mutta taas ne ominaisuudet, joita em. pelit kehittävät, eli ehdollistuminen jne, ovat metrin-kahden etäisyydeltä ammuttaessa osumatarkkuutta tärkeämpiä tekijöitä.

Ei välttämättä ihan noinkaan, lainaan tässä Dave Grosmanin On Combat kirjassa ollutta esimerkkiä Paducahin kouluammuskelusta(s.85-86). Tässä tapauksessa ampuja tappoi kahdeksan lasta kehdeksalla laukauksella. Osumista 5 päähän, 3 yläruumiiseen. Ampuja oli innokas videopelien pelaaja, mutta käyttämällään aseella hän oli ampunut vain kaksi lippaallista pari päivää ennen kouluammuskelua. Veikkaisin kyllä, että videopeleillä tässä tapauksessa tarkoitetaan kolikko pelejä joissa on "oikea ase" -tyypinen peliohjain.
Olin juuri hakemassa Grossmanista tätä lainausta, mutta en silti lähtisi väittämään, että tekee HYVIÄ ampujia, jos ampumataidolla tarkoitetaan esim kykyä osua mahdollisimman tarkasti tiettyy pisteeseen pitkältä etäisyydeltä.

Mutta juuri tuota tarkoitin simulaattoreista puhuessani.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#147

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, jos kaali on tarpeeks hapan niin välineet ja tekotavat murhatöihin kyllä löytyy.
Mä nyt kuitenkin itse näen, että raivokas vastaanpaneminen on Se Ainoa Oikee Tapa.
Mjölnir kirjoitti: Ettei jäisi väärää kuvaa silloin Jokelassa olleiden virkamiesten toiminnasta, niin mitään pauketta ei kuulunut, jonka perään olisi voinut mennä. Ja turvallisuusnäkökulmista tingittiin, esimerkiksi luopumalla suojakilvestä, koska totesivat, että hidastaa liikaa.
No voi jukra. Päättivät siis oikeen luopua kilventakanahiipimis-taktikasta.
Mä olen katellu sitätouhua ihan omasta ikkunastanikin. Käkätellen.
Kun piiritetään miestä joka ei osuis ees ladonseinään sillä pikku pistoolillaan, edes latosen sisältä.
Toki tajuan ettei mulla ole oikeutta eikä edes eväitä arvostella syväkoulutettujen toimintamalleja.

Mutta tuolloin paikalletulleet, koulutuksensa saaneet ja nahkansa myyneet poliisit kuitenkin sitte käsittääkseni totesivat että:
a) jengiä ryntää ulos paniikissa ja kertoo jotta:
b) joku tappaa ihmisiä, saatanasoikoonsiis tappaa raikkaita nuoria ihmisiä koulutilojen sisällä, ihan siinä silmien alla.
c) sielä on tasan yks sälli käsiaseen kanssa.
d) sielä on yhä pirusti jengiä, yhä hengenvaarassa.

Mä nytvaan perään tätä toimintakuvausta, mun tajuntaan ei vaan mahdu tää painajaismainen mielikuva että aseistautuneet koulutetut jäävät ohjaan liikennettä ja odottaan jotainvitun toimintaohjeita.
Eli tarttuvat välittömään turvalliseen toimintamalliin sensijaan että.
Psykassa tuota kututaan sijaistoiminnaksi.
Se että pauketta ei kuulunu...
Mun näkemyksen mukaan se tarkottaa että toimintapiste on jossain syvemmällä.

Mä en keksi enkä tajua miksei sen jätkän perään menty?
Sanon nyt suoraan jotta olen ite ollu luotiaseitten väärälläpuolella tilanteissa ja ei se ole niin ylittämätön paikka kuin koulutuksissa taritaan.
Poliiseilla on koulutus ja suojareleet.

Mikäsiinä makso?
Kaks tuntia?
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 661
Lauteille: Elokuu 2009

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#148

Viesti halmehe »

Mikä siinä makso? Komentoketju. Jonkun pitää ottaa vastuu ja sitä sitten odotellaan ettei tule virkavirheitä. En tiedä oliko Mikkeli käänne kohta vai joku myöhemmin/aiemmin. Ennen ne hätäisimmät ampu jollain jonkun kalastajankin Kalastajatorpan edessä. Kauan sitten.

Noihin kotimaan ampumisiin. Olikohan niissä paljonkin lähes kosketuslaukauksia?
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#149

Viesti sinappi »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mä en keksi enkä tajua miksei sen jätkän perään menty?
Sanon nyt suoraan jotta olen ite ollu luotiaseitten väärälläpuolella tilanteissa ja ei se ole niin ylittämätön paikka kuin koulutuksissa taritaan.
Poliiseilla on koulutus ja suojareleet.
?
Kari Aittomäki, sinua kun ei potkun sotilaiden ja poliisien tapaan sido minkäänlainen vaitiolovelvollisuus ns. salaiseksi luokitellusta tiedosta koskien taktiikkaa sekä muuta toimintaa nuissa tilanteissa, niin miten olisit itse lähtenyt yhden partion voimin hyökkäämään koulurakennuksen kaltaiseen isoon kompleksiin kun näköyhteyttä kohteeseen ei ole ja:
- Jokainen oviaukko on potentiaalinen surmanloukku
- mitään tilaa ei voi varmista niin pienellä kokoonpanolla, jolloin kohde voi olla minuutin päästä tyhjäksi todetussa huoneessa ampumassa selkään
- ampuja näyttää asetta lukuunottamatta samalta kuin kaikki muut nuoret rakennuksessa
Miten?

Puolustusvoimien larppileikeistä muistan noista vaarallisen henkilön kiinniotto- ja tuhoamistehtävistä asutuskeskuksessa, että poikkeuksetta lähti henki, jos lähti huimailemaan. Vaan eihän myö lapsoset mitään ammattilaisia oltu.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#150

Viesti Mjölnir »

Kari, muutama asiavirheen korjaus tähän kehää kiertävään keskusteluun: tekijän kohtaamisesta pihalla kesti 4 minuuttia siihen kun poliisi meni sisään. Ei kahta tuntia. Silminnäkijälausuntojen perusteella ei voinut tietää tekijöitä olevan vain yksi, sillä lausuntojen perusteella ampujia oli vähintään kaksi, kun joku oli nähnyt vaalean ampujan käsiaseella, toinen taas tumman kaverin, ja olipa joku varma siitä, että siellä myös haulikolla ammuttiin. Sinapin kanssa samaa mieltä tuosta häröilystä. Olen itsekin tuota skenaariota simulaatioaseilla vetänyt, ja ei ole ongelmatonta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa