Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Millaiset kengät ip-lajiin?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#31

Viesti Mjölnir »

STR kirjoitti: Onkos Savate-tossut pohjastaan minkälaisia?
Mielestäni niissä on vähän vähemmän kitkaa kuin painitossuissa. Mutta ei paljoa eroa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Millaiset kengät ip-lajiin?

#32

Viesti Streetwise »

Täytyypä ostaa ja kokeilla sellasiakin. Alkaa Chasse-potkut luistaan :)
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#33

Viesti Hukka »

Jospa minäkin nyt sitten sanoisin aiheesta muutaman sanasen vaikken opetakaan mitään lajia. Onpahan vaan kengät jalassa hajroitteleminen aika olennainen osa omaa harjoitteluani.
Jaawa kirjoitti: Paino sanalla "järkevästi", mietis nyt. Pitäskö treenatessa pitää maihareita jalassa vaan sen takia koska ne on omina arkikenkinä? Kengillä on vaikutuksensa tekniikan treenaamiseen, se on vähä sama ku tosiaan treenais realismin takia aina pienessä sievässä, se ois edelleen realismia, muttei järkevää toteutusta.
Jaawa kirjoitti: Näkisin että korkeintaan jotku tossut, jos tarvii pitoa, suojausta, tukea, joku syy niillekkin on oltava. Siis tekniikan treenaamista mä tarkotan edelleen, mikä tahansa isompi jalkine kuin ylimääräinen arkipäällysvaatetuskin rajoittaa liikkumista, ne päällä treenaaminen aiheuttaa sen että suorituskyky tai tekniikan perusnyanssien tehokkuus ei ole sitä mitä se ois ilman rajotteita.
Ongelma tässä on se että kengät muuttavat jonninverran potkujen tekotapaa. Tästä esimerkkinä suosittelen katsomaan putkeen vaikkapa yhden ottelun low-kick kikkaria ja yhden Savate BF:ää. Kenkä mahdollistaa mm terävät ja ruoskamaiset potku kengän kärjellä ja samalla hankaloittaa joitain muita potkuja. IP-lajissahan on tarkoitus tosiaan harjoitella sitä katua varten, joten näkisin että samaten kuin nyrkkeilyhanska vääristää hiukan tilannetta lyöntien suhteen, myös kengättömyys tekee samaa. Kenkä myös muuttaa potkujen etäisyyksiä (vauriota kun syntyy jo sillä varpaiden kärjellä eikä siihen tarvita vältätmättä esim säärtä), tämä näkyy suht hyvin juuri Savaten melko pitkällä otteluetäisyydellä.
Mika kirjoitti: Jos nyt lähdetään siitä että aina on ne farkut jalassa, miksi pitäisi harjoitella tekniikoita, joita ei farkut jalassa voi tehdä? Edelleen puhutaan tämän alueen lajeista (Defendo, Krav Maga jne.). En tiedä kuinka paljon näiden lajien harrastajat harjoittelevat päähän potkimista, mutta voisin kuvitella että vähemmän kuin joissakin korealaisissa lajeissa kuitenkin.
Tähän mainittakoon että harrastamani laji tunnetusti on saavuttanut arvostusta (Kuva), jonka perusteella voisin väittää sen kuuluvan tälle alueelle :). Meillä kuitenkin ajoittain (ei tosin kovin usein) harjoitellaan myös korkeita potkuja, lähinnä neljästä syystä. 1) Oppiakseen puolustautumaan niiltä. 2) juuri suunnillene Jaawan mainitsemasta syystä, eli koska niistä nyt on liikkuvuuden ja koordinaation sekä potku tekniikan kannalta jonkunverran hyötyä 3) koska niiden (ja myös suurta suosiota ip piireissä nauttivien hyppykiertopotkujen) harjoittelminen edes ajoittain on hauskaa ja ehkä tärkeimpänä 4) koska niitä harjoitellessa huomaa helposti kuinka hankalaa, vaarallista, huono idea jne niiden tekeminen kadulla (erityisesti liukkaalla) on. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt tämän harjoittelun tarkoituksen.
Mjölnir kirjoitti: Me käytämme harjoittelussa sisätossuja (tatamia suojataksemme), näistä tossuista itse suosin Savate-tossuja, koska niissä on jäykkä pohja (lähinnä omia työvarusteitani, eli varsikenkää). On pakko opetella potkimaan varpailla tai jalkapohjalla, koska päkiää ei voi käyttää.
Itsehän ihan lajini takia toki suosin Savate tossuja :). Todettakoon tähän vielä että kannattaa muistaa että ne on suunniteltu ihmisten potkimiseen, joten siihen niiden ainakin luulisi kelpaavan. Aiheesta on muistaakseni kirjpoiteltu aiemminkin täällä.

Ja tuo varpaillaan ja jalkapohjilla potkiminen on osa sitä mitä mainitsin siitä että potkutekniikka kengät jalassa on hiukan erilaista kuin ilman kenkiä. Sitä paitsi viimeistään silloin kun ensimmäistä kertaa kengän kärki napsahtaa ohi suojauksen ohimoon, maksankärkeen, kylkiluuhun tai ihan vain korvaan alkaa ymmärtää hiukan sitä mikä on erona kengällä tehdyllä ja paljain jaloin tehdyllä potkulla.
Abe Simpson kirjoitti: Mistä tuollaisia savate-popoja voisi lunastaa omaksi, entä suosituksia mallista?
Itselläni on Rivatin F1 malliset. Joku rivateista kannattanee ostaa, malliksi valitsisin sen joka istuu jalkaan, niissä kun on hiukan eri lesti. Ja mieluiten sielät kalliimmasta päästä bf-shopin valikoimaa. Muistaakseni kaksi kalleinta edustaa käytännössä niitä kahta lestiä, kuollaksenikaan en muista kumpi on leveä ja kumpi kapea. F1:ssä on bonuksena tarralla kiinnitettävä etuläppä joka piilottaa nauhat. Kyseessä on toki melkoinen hifistely, mutta on mulla joskus jalat jäänyt kiinni SDI:n kenkien kanssa toisen/omiin nauhoihin, että ehkä ne ihan pikkiriikkisen lisää turvallisuutta.
bodyguard kirjoitti: Mä en oo aina tykänny siitä että Mjölnir käyttää savatekenkiä :D
Mjaa meinaatko että ongelma on niissä kengissä vai siinä että meet niiden tielle liian hanakasti :)...
STR kirjoitti: Täytyypä ostaa ja kokeilla sellasiakin. Alkaa Chasse-potkut luistaan :)
[/quote]

Mjoo muista toki että olennaisina osina Chassen luistoon on juuston ja patongin syöminen, tinttien lukeminen, sekä erityisesti ranskalaisen viinin lipittäminen :). Vakavasti ottaen noilla kengillä taitaa olla eniten sanottavaa fouetté nimiseen savate potkuun.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Millaiset kengät ip-lajiin?

#34

Viesti AlexMachine »

Adidaksen nyrkkeily/painitossut on ollut käytössä 4 vuotta. Nyt näin lentokoneessa artikkelin
FeelMax tossuista jotka ovat kuin paljon jaloin kävelisi.
Sovittelin paikallisessa liikkeessä ja lähtivät mukaan (siis kassan kautta tietysti).
Loistavat kengät, kerran testaillut salilla ja pidän. Käytän niitä myös meloessa, joskus kaupungilla ja mökillä.
Tässä linkki
Nämä ostin:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... lmax Niesa" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tuotteen kotisivut:
http://www.feelmax.com/fin/concept_shoes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#35

Viesti Hukka »

AlexMachine kirjoitti: FeelMax tossuista jotka ovat kuin paljon jaloin kävelisi.
Tossut ovat tosiaan oikein mainiot. Itse käytän kesäisin kuntotreenailuissani. IP-treeniissä en kuitenkaan pitäisi juurikin siksi että ovat tosiaan enemminkin sukat kuin kengät ja siten muistuttavat ihan liikaa tosiana paljain jaloin olemista. Niihin siis pätee samat seikat joita paljain jaloin treenaamisesta on jo täällä kerrottu. Itse tossuistahan taitaa muuten jossain mahanpururadalla olla jo juttua.
AlexMachine kirjoitti: Käytän niitä myös meloessa, joskus kaupungilla ja mökillä.
Ei ehkä kannata kaupungilla käyttää, niistä menee nimittäin pohja rikki melko nopeasti asfaltilla.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Millaiset kengät ip-lajiin?

#36

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Hukka kirjoitti: Ongelma tässä on se että kengät muuttavat jonninverran potkujen tekotapaa.
Kyllä, aiemminkin mainittua on esim. että joustamattomalla kengällä ei voi potkia päkiällä. Mulle se on tekniikan kannalta selkeää että treenatessa vedän ilman rajoitteita. Jos tilanteessa on jotain rajoitteita, ne pitää tiedostaa. Mutta tossut jalkaan jos ilman niitä ei voi(/ole järkevää) treenata.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#37

Viesti Mjölnir »

Jaawa kirjoitti:
Hukka kirjoitti: Ongelma tässä on se että kengät muuttavat jonninverran potkujen tekotapaa.
Kyllä, aiemminkin mainittua on esim. että joustamattomalla kengällä ei voi potkia päkiällä. Mulle se on tekniikan kannalta selkeää että treenatessa vedän ilman rajoitteita. Jos tilanteessa on jotain rajoitteita, ne pitää tiedostaa. Mutta tossut jalkaan jos ilman niitä ei voi(/ole järkevää) treenata.
Juuh. Tästä syystä itselläni on ollut päkiälläpotkimattomuusaika, kun varsikengillä eikä savate-kengillä ei pysty potkimaan päkiällä. Jalkapohja ja varpaat ovat etupotkun suoritustapa.

Kiertopotkuihin tuo jäykkä pohja tuo mukavia lisämahdollisuuksia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#38

Viesti Hukka »

Mjölnir kirjoitti: Kiertopotkuihin tuo jäykkä pohja tuo mukavia lisämahdollisuuksia.
Juuri tähän viittasin tuolla fouette viittauksellani STR:n chasse kommenttiin. Eli mainitsemani fouettehan on savaten kiertävä potku, joka osuu kohteeseensa kengän kärjellä. Joku itseäni viisaampi (ainakin ARMAn foorumin mukaan herra Inosanto, en sitten tiedä pitääkö paikkaansa) on verrannut tätä tradionaalisempaan kiertävään potkuun siten että siinä missä trad potku iskee kuin baseball maila, muistuttaa savaten fouette enemmänkin vasaraa. Itse sana fouette tarkoittaa käsittääkseni ruoskaa, joten se kertonee myös omaa kieltään potkun tyylistä.

Kun tässä olen miettinyt kesälle treneejä ja harjoitteita olisi mielenkiintoista muuten kuulla esim sinun näkemyksestäsi noiden savate tossujen erosta painitossuihin harjoiteltaessa painimista. Itse kun en ole painitossuja koskaan käyttänyt. Vielä en tiedä mihin kesä vie tien, mutta yksi iso idea on ollut jotain omaan lajiin verrattuna painimaisempaa kokeilla.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#39

Viesti Mjölnir »

Hukka kirjoitti: Kun tässä olen miettinyt kesälle treneejä ja harjoitteita olisi mielenkiintoista muuten kuulla esim sinun näkemyksestäsi noiden savate tossujen erosta painitossuihin harjoiteltaessa painimista. Itse kun en ole painitossuja koskaan käyttänyt. Vielä en tiedä mihin kesä vie tien, mutta yksi iso idea on ollut jotain omaan lajiin verrattuna painimaisempaa kokeilla.
En ole huomannut mitään ongelmia painiessa. Ehkä pystypainissa, jossa ei lyödä tai potkita, ja asento on näinollen vähän erilainen (takapuoli takana, pää kaukana edessä), jäykkä pohja haittaa siten, että ponnistaminen eteenpäin ei ole ehkä ihan niin luontevaa kuin löysäpohjaisella, joilla pystyy helpommin tekemään pikajuoksijastartin.

Itseasiassa olen nähnyt muutamien kreko-junioreiden painivan savatekengillä treeneissä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#40

Viesti Hukka »

Mjölnir kirjoitti: Itseasiassa olen nähnyt muutamien kreko-junioreiden painivan savatekengillä treeneissä.
Saman huomasin kerran Liikuntamyllyssä. Taitaa olla SDI:n kengät aika huokeat verrattuina painitossuihin.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Millaiset kengät ip-lajiin?

#41

Viesti flammee »

Hukka kirjoitti:
AlexMachine kirjoitti: Käytän niitä myös meloessa, joskus kaupungilla ja mökillä.
Ei ehkä kannata kaupungilla käyttää, niistä menee nimittäin pohja rikki melko nopeasti asfaltilla.
Feelmaxeista on tänä keväänä tullut uusi malli, jonka pohja kestää paljon paremmin (tuolta varuste.netin linkin takana kerrottiin että 5 kertaa paremmin) ja ilmeisesti pohja on vedenpitäväkin.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#42

Viesti Hukka »

flammee kirjoitti: Feelmaxeista on tänä keväänä tullut uusi malli, jonka pohja kestää paljon paremmin (tuolta varuste.netin linkin takana kerrottiin että 5 kertaa paremmin) ja ilmeisesti pohja on vedenpitäväkin.
Eli niidenkö pitäisi kestää sitten asfaltilla kävelyäkin?. Kuulostaa lupaavalta omistani meni pohjan vahvike puhki kävellessä treenaamaan viime kesällä noin puolessatoista kuukaudessa... Itse pohja ei ehtinyt hajota mutta se suojakerros ehti jo kulua pois.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Millaiset kengät ip-lajiin?

#43

Viesti AlexMachine »

Hukka kirjoitti:
flammee kirjoitti: Feelmaxeista on tänä keväänä tullut uusi malli, jonka pohja kestää paljon paremmin (tuolta varuste.netin linkin takana kerrottiin että 5 kertaa paremmin) ja ilmeisesti pohja on vedenpitäväkin.
Eli niidenkö pitäisi kestää sitten asfaltilla kävelyäkin?. Kuulostaa lupaavalta omistani meni pohjan vahvike puhki kävellessä treenaamaan viime kesällä noin puolessatoista kuukaudessa... Itse pohja ei ehtinyt hajota mutta se suojakerros ehti jo kulua pois.
Olen vaihtanut sähköpostia tuon Feelmax firman TJ:n kanssa ja tosiaan tämä uusi Neisa-malli on parannettu versio. Juurikin ilmeisesti tuon pohjan heikon kestävyyden takia. Pitäisi tosiaan olla 5 kertaa kestävämpi ja soveltua myös asfaltille ja kyllä, pohja on vedenpitävä.
Sain myös Kuopion yliopistolla tehdyn gradun tiivistelmän ja muuta tarkempaa infoa kengistä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

Millaiset kengät ip-lajiin?

#44

Viesti Abe Simpson »

Mä kävin kanssa kuittaamassa savatevälinevarastolta haltuuni tuollaiset rivat punchit - ero edellisiin painitossuihin ei mielestäni ole kovin dramaattinen, alkuun tuntui hiukan että jalkaterät puutuivat mutta sekin meni nopeasti ohi. Tuo jäykkyys tuli ehkä parhaiten esiin shootatessa, ainakin alkuun joutuu hiukan kiinnittämään huomiota siihen - voi olla että jalkaterää tulee käännettyä enemmän ulos kuin painitossujen kanssa. Varren sovitus on muuten aika tiukka, nauhoja saa löysätä aika tavalla, että popon saa ylipäänsä jalkaan. Ihan asiallisilta vaikuttavat, noin yhteenvetona.
"Pallomerimies on erimies"
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#45

Viesti Hukka »

Abe Simpson kirjoitti: Varren sovitus on muuten aika tiukka, nauhoja saa löysätä aika tavalla, että popon saa ylipäänsä jalkaan. Ihan asiallisilta vaikuttavat, noin yhteenvetona.
Rivatin ohjeet (ainakin f1:sen) mainitsevat että nauhat pitäisi avata aina puoliväliin asti kokonaan sekä laittaessa jalkaan että ottaessa pois kenkää. Säästää varren ompeleita jne. Ainakin f1:ssä on tossa puolessa välissä sellainen hahlo johon asti itse koetan aina muistaa irroittaa nauhat. Näköjään myös Topeissa on tuo sama hahlo halvemmissa malleissa ei nettikuvan perusteella sellaista ole.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa