Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkuperäisistä IP-tekniikoista

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#61

Viesti Mjölnir »

Mars kirjoitti: Määrittele itsepuolustus.
Tekniikat ja taktiikat, joita käytetään oikeudettomalta hyökkäykseltä tai sen välittömältä uhkalta suojautumiseen, taikka oikeudettomaan hyökkäykseen, ennen sen päättymistä tehty puolustusteko, joka oli välttämätön oikeudettoman hyökkäyksen lopettamiseksi. Itsepuolustus voi olla itsen tai jonkun toisen henkilön suojaamiseksi tehtyjä tekoja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#62

Viesti L.K. »

Snagaritappelut ja niihin varautuminen ei ole tosiaankaan se yleisin uhka mihin varaudutaan ip-lajeissa.
Niitä on vaan helppo käyttää esimerkkeinä esim. tilanteiden syntyketjua jne pohtiessa. Valtaosa nakkiputkatappeluistahan
on ns egotappeluja jotka voidaan halutesaan välttää.

Kuitenkin aika samat lainalaisuudet toimivat myös ns. yllättäviin väkivallantekoihin. Eli joku käy jossain paikassa
yllättäen kimppuusi. Lyönti on lyönti ja kuristus on kuristus. Ei sillä ole väliä tapahtuuko se porttikongissa vai nakkiputkalla.
Nakkiputkalla ehkä suurin ongelma on sivulliset/plusykköset. Jossain porttikongissa se yksinäinen ryöstäjä/päällekarkaaja
voi olla siinä mielessä helpompi tilanne ettei silä ole kavereita mukana.
Pahempi taas on se, ettei ole ns. apuvoima itselläkään,ei todistajia jne.

Minusta BJJ:ssa on paljon hyviä elementtejä IP:Hen jos sitä treenataan IP-mielessä tai IP-lajin rinnalla. Ja osataan poimia sieltä ne jutut mitä on järkevää. Ehkä suurin "ongelma" on nimenomaan se, että valtaosassa BJJ-seuroja treenataan sporttibrassia jossa opettajiakaan ei pätkääkään (ymmärrettävästi) kiinnosta mitne jutut toimivat kadulla IP-tilanteessa.

Siitä olen useimpien kirjoittajien kanssa samaa mieltä että useimmiten mano vs. mano tilanteessa on parempi pyrkiä iholle kuin jäädä vaihtelemaan iskuja.Ellei sitten huomaa selvästi että puntit eivät ole yhtään tasan mitä tulee pystytaitojen suhteen.
Kuitenkin myös olisi aina hyvä ehkä jälkiseuraamusten takia pyrkiä ratkaisemaan tilanne nopeasti ja määrätietoisesti, mutta myös ns. vähimmän haitan periaatteella. Ja kaverin hakkaaminen jauhelihaksi ei ehkä sitä ole.

Mutta nämäkin ovat niin tilannekohtaisia juttuja..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#63

Viesti Mjölnir »

Mars kirjoitti: Määrittele itsepuolustus.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 124
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#64

Viesti Jasse »

Hyvää tekstiä Mjölnir. Kiitos!

Huomasimpa juuri etten tähän ketjuun ole linkittänyt kahta suosikki BJJ-videotani. Jiu-jitsun jumala Rickson ja veljensä Royler demoavat näissä pätkissä bjjtä kokonaisvaltaisesti. Tykkään miten herrat pistävät IP-tekniikoissakin vähän vastaan ja pientä improvisointiakin tapahtuu. Esim. ensimmäisen videon veitsitekniikassa Rickson pyyhkäisee jalan alta.

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Kai sitä voisi itsekkin vähän anlysoida eikä vaan linkitellä videoita. Lonkkaheittoa käytetään IP-tekniikoissa aika paljon ja se ei ole helpoimmasta päästä kaatoja. Ei kyllä vaikeinkaan. Tekniikossa toteuttuu hyvin "ju-periaate" mutta varsinkin aseriisuntatekniikat saattavat olla liiankin taitoa vaativia ilman pientä esipehmennystä.
Kaunista katsottavaa kuitenkin...(ei ehkä IPn tärkein kriteeri.) "Raiskaajakuristusta" vastaan kumartuminen on hassu liike.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#65

Viesti Mjölnir »

tuon lonkkaheiton sijaan suosisin itse pyyhkäisyä, mikäli haluaisin kontrolliin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#66

Viesti kollegiassessori »

Toimiiko toi kuristuksesta vapautuminen? Eli puikkaa vain pään jomman kumman käden alta?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 124
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#67

Viesti Jasse »

Vaikea sanoa, mutta aika omalaatuinen ratkaisu tuo. Vaikka onnistuisi niin jatkon kannalta vaikea mielestäni. Itseasiassa juuri täma kuristuksen vastaliike on "Helion-setissä" arveluttavin.
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#68

Viesti kollegiassessori »

Jasse kirjoitti: Vaikea sanoa, mutta aika omalaatuinen ratkaisu tuo. Vaikka onnistuisi niin jatkon kannalta vaikea mielestäni. Itseasiassa juuri täma kuristuksen vastaliike on "Helion-setissä" arveluttavin.
Mä muistaisin että toi tekniikka oli Niinikedon hokutoryu-kirjassa, musta se nyt vaan ei tunnu niin hyvältä: Puristus tulee vaarallisimpaan vaikkaan ja ylimääräinen vääntely (ainakin noin) kiristää vain otetta.

Mä en kyllä lonkkaa tekisi kadulla ellen olisi oikein himomahku. Niissä lähtee kauhean helposti mukaan, kun väännössä on tarpeeksi puhtia. Ja jossei heittoa heti saa vaan menee paikanhauksi, niin plusykköset tulevat akuutiksi ongelmaksi, muuhun ympäristöön ei pysty kiinnittämään niin hyvin huomiota kun yksi on jo sylissä. Tilaakin pitää olla aika lailla, niinkuin melkein kaikissa muissakin heitoissa. Ei kait siinä, jos se lähtee niin lähtee. atemilla nyt ainakin ois tsäänssiä.

Yleisesti ottaen ei näytä mun silmään mitenkään kauhean pahalta.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 124
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#69

Viesti Jasse »

Tarkastin Aven kirjat. Ei tehty puikkastua etukuristukseen mutta takakuristukseen kylläkin. Etukuristukseen tehtiin ikkyo:

[youtube][/youtube]

Mielenkiintoista muuten että Helio Gracien IP-tekniikoihin ei kuulu ikkyon tyylistä tekniikkaa ollenkaan.
Tämä ranne/kyynärlukkohan on useimpien jiujitsu-tyylien perustekniikkaa samoin kuin "omote-gyaku" (bujinkan termi) jota Helio käyttää pariin hyökkäykseen vastatekniikkana.

Tässä vielä "omote-gyaku":

[youtube][/youtube]
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#70

Viesti Mars »

Onko tämä etukuristus/raiskaajakuristus sama kuin "zombiekuristus"? Eli kädet suorina kuristetaan kaulasta sormilla? Työkoneen putkelle tihkuvat videoklipit ovat niin raivostuttavan nahkeaa katsottavaa etten noita Gracie-klippejä nyt katsonut.

Minusta tuo "ikkyo" on hienomotorisempi tekniikka kuin tämä "omote-gyaku", ehkä sitä ei siksi ole mukaan huolittu. Käsittääkseni BJJ:ssa kuitenkin keskitytään käyttämään karkeampaa motoriikkaa.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#71

Viesti L.K. »

Minusta noista tuo "ikkyo" on kyllä tod.näköseimin onnistuva?Tuossa omotessa kun minusta homma menee helpommin vituralleen.
Eikös muuten tuossa omotessa vastustajan käsi olisi hyvä olla kiinni omassa kropassa, suapi sitä vipuvartta?Uskallan nimittäin väittää ettei vähänkin vastaan laittava kaveri lähde tuollaisella kaukaa väännettävällä, ainakaan ilman hermotusta..?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 20211
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#72

Viesti JanneM »

Kyllä mä sanoisin, että BJJssä nimen omaan käytetään hienomotoriikkaa. Jos nyt ajatellaan ikkyon olevan hinomotoorinen liike, niin voisin kuvitella BJJssä tulevan vastaan kenelle tahansa vaativampia liikkeitä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#73

Viesti f-e »

Eikös toi omote gyaku oo periaatteiltaan ihan sama ku defendon v-lukko, että luulis olevan ihan toimiva? Se että kannattaako sitä tehdä metrin päästä ja syvästä hevosasennosta voikin sitten miettiä :D
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2759
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#74

Viesti Rojola »

Omote Gyaku hijack thread!

Same same but different...

Omote Gyaku ala Santa Cruz Bujinkan
[youtube][/youtube]

Omote Gyaku ala AKBAN
[youtube][/youtube]

Omote Gyaku ala Toshindo
[youtube][/youtube]

Omote Gyaku ala Yamakarasu osa 1
[youtube][/youtube]

Omote Gyaku ala Yamakarasu osa 2
[youtube][/youtube]
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Mielipiteitä ja analyysiä BJJ:n alkup. IP-tekniikoista

#75

Viesti sivarinlötkö »

JanneM kirjoitti: Kyllä mä sanoisin, että BJJssä nimen omaan käytetään hienomotoriikkaa. Jos nyt ajatellaan ikkyon olevan hinomotoorinen liike, niin voisin kuvitella BJJssä tulevan vastaan kenelle tahansa vaativampia liikkeitä.
Liikkeen vaativuus ei tee siitä hienomotorista.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa