Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, IMPACT, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Krav Magan ja Defendon yhtäläisyydet ja eroavaisuudet

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 21 kertaa
Tykätty: 38 kertaa

Viesti Mjölnir »

Asiasta on keskusteltu ennekin erilaisissa ketjuissa, mutta koska taas on peruskurssien alkamiskausi ja paljon tulee kyselyitä siitä, kumpaa lajia kannattaisi alkaa harjoittelemaan (monissa seuroissahan nämä kaksi lajia kulkevat käsi kädessä), päätin aloittaa tällaisen ketjun.

Yhteneväisyydet:

Molemmissa lajeissa harjoitellaan puolustautumista yleisimmissä itsepuolustustilanteissa. Molempien lajien curriculumiin kuuluu itsepuolustuksen psykologisia ja taktisia puolia sekä puolustautumista ja tappelemista eri ympäristöissä (pystyssä, maassa). Molempiin lajeihin kuuluu erilaisten välineiden käyttöä ja toimintaa niitä vastaan.

Erot:

Defendo on alunperin kehitetty poliisien itsepuolustus- ja voimankäyttöjärjestelmäksi, sekä tämän jälkeen soveltuvin osin sotilas- ja siviilikäyttöön. Tekniikoiden suoritusperiaatteissa korostetaan vastustajan hallitsemista.

Krav Maga on alunperin kehitetty sotilaiden lähitaistelu- ja itsepuolustusjärjestelmäksi, sekä tämän jälkeen siviili- ja poliisikäyttöön. Tekniikoiden suoritusperiaatteissa korostetaan mahdollisimman nopeaa vastahyökkäystä ja tehtävän jatkamista (sotilaat) tai irtautumista (siviilikäyttö). Law Enforcement Krav Magassa myös kontrollointi (tämä ominaisuus on joissain sovelluksissa myös siviilikäytössä, mutta ei ole perusfilosofia).

Defendossa tekniikoiden suoritusperiaate on, että hyökkäys tulee yllättäen, jolloin päätöksenteolla on kiire. Tästä syystä tehdään "aina" sama ratkaisu.

Krav Magassa lähdetään siitä, että hyökkäys voi tulla yllättäen tai sitten ei. Jotkut tekniikat ovat reagointitekniikoita ja jotkut päätöksentekotekniikoita. Reagointitekniikoiden periaatteena on, että harrastaja jatkaa luontaista tapaansa reagoida hyökkäykseen harjoitelluin, tilanteeseen sopivin hyökkäyksin. Päätöksentekotekniikat taas ovat enemmän kamppailutyyppisiä, joissa ollaan jo viritytty tilanteeseen ja toteutetaan tietty vastahyökkäys esim heti kun havaitaan liikettä vastustajassa.

Krav Magassa on enemmän tasoasteita ja ratkaisumalleja eri uhkatilanteisiin. Defendossa on vähemmän tasoasteita ja ratkaisumalleja.

Defendossa harjoitellaan paljon pystypainia ja nujuamisorientoituneet henkilöt pitävät yleensä defendosta enemmän. Krav Magan harjoittelusta pitävät yleensä henkilöt, jotka kokevat lyönti-potkutreenaamisen ja -kamppailun mukavampana kuin nujuamisen.

Defendon harjoittelussa saavuttaa todennäköisesti nopeammin auttavan itsepuolustustaidon. Krav Magassa kehitys saattaa olla alkuun hieman hitaampaa, mutta kun nollasta sataan -asenne on opittu, erot tasoittuvat huomattavasti.

Edellä mainitut seikat ovat karkeita yleistyksiä, ja luonnollisesti asiassa on seura- ja opettajakohtaisia eroja. Tämä on oma näkemykseni, joka (tällä kertaa) ei välttämättä ole koko tai edes ainut totuus.

Opettajat ja harrastajat, kommentoikaa ja kertokaa näkemyksiänne.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 131 kertaa
Tykätty: 36 kertaa

Viesti Mika »

No joo :) Pitää sanoa että vaikka näiden lajien eroja esiteltiin Potku-tapaamisessa keväällä 2007 (silloinhan se oli?), sai tästä tekstistä silti irti paljon. Varsinkin alla oleva on minusta tärkeä tiedonpalanen lajivalintaa pohtiville - olkoonkin sitten "vain" mielipide.
Defendossa harjoitellaan paljon pystypainia ja nujuamisorientoituneet henkilöt pitävät yleensä defendosta enemmän. Krav Magan harjoittelusta pitävät yleensä henkilöt, jotka kokevat lyönti-potkutreenaamisen ja -kamppailun mukavampana kuin nujuamisen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Tyttö
etupotkija
Lauteille: Huhtikuu 2007
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Tyttö »

Mjölnir kirjoitti: Defendossa harjoitellaan paljon pystypainia ja nujuamisorientoituneet henkilöt pitävät yleensä defendosta enemmän. Krav Magan harjoittelusta pitävät yleensä henkilöt, jotka kokevat lyönti-potkutreenaamisen ja -kamppailun mukavampana kuin nujuamisen.
Tästä hyvinkin samaa mieltä.
Defendon harjoittelussa saavuttaa todennäköisesti nopeammin auttavan itsepuolustustaidon. Krav Magassa kehitys saattaa olla alkuun hieman hitaampaa, mutta kun nollasta sataan -asenne on opittu, erot tasoittuvat huomattavasti.
Peruskurssin perusteella sanoisin toisin päin. Eli itselle tuli sellainen tunne, että magan peruskurssin jälkeen olisi ollut valmiimpi kohtaamaan uhkatilanteen kuin defendon peruskurssin jälkeen. Tilanne saattaa tietysti olla eri, jos verrattaisiin vaikka vuoden tai kaksi vuotta treenanneita. Magassa tulee kuitenkin aika paljon eri tekniikoita opeteltavaksi ja varsinkin se asennepuoli on sellainen, joka kasvaa vasta ajan kanssa.

Menee jo off topiciksi, mutta harjoittelijoita seuraamalla olen huomannut seuraavaa: (magan) peruskurssilla ei uskalleta eikä raaskita osua harjoittelukumppaniin, seuraavaksi tulee vaihe, jossa osutaan ja sitten pyydellään anteeksi ja pelätään, että sattui ja tarpeeksi pitkälle treenanneet saattavat tuntea jo puolisadistista nautintoa kopsuista puolin ja toisin... :badgrin:
Opettajat ja harrastajat, kommentoikaa ja kertokaa näkemyksiänne.

Itselle tulee mieleen yksi isompi eroavuus eli se, että defendossa pyritään enemmän vastustajan kontrollointiin, kun taas magassa pikemminkin irtautumaan mahdollisuuksien mukaan niin nopeasti kuin suinkin.

Mutta mielestäni lajit kyllä tukevat mukavasti toisiaan. Vaikka päällekkäisyyksiä on, niin lajit menevät kuitenkin aika kivasti limittäin.

Tiedä sitten, missä vaiheessa tulee vastaan se, että esim. tasokokeissa tekniikat alkaisivat mennä sekaisin. Nyt sellaista ei vielä pääse käymään. Ainoa hankaluus defendotreeneissä on se, että kun magatekniikat (ainakin jotkin niistä ;) ) on kuitenkin siellä kuuluisassa "takaraivossa", niin äkkitilanteessa tulee ensiksi tehtyä se magatekniikka ja sitten vasta jälkeenpäin tulee mietittyä, että mitäköhän olisi defendomaisesti pitänyt tehdä...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Viesti Mjölnir »

Tyttö kirjoitti: Tiedä sitten, missä vaiheessa tulee vastaan se, että esim. tasokokeissa tekniikat alkaisivat mennä sekaisin. Nyt sellaista ei vielä pääse käymään. Ainoa hankaluus defendotreeneissä on se, että kun magatekniikat (ainakin jotkin niistä ;) ) on kuitenkin siellä kuuluisassa "takaraivossa", niin äkkitilanteessa tulee ensiksi tehtyä se magatekniikka ja sitten vasta jälkeenpäin tulee mietittyä, että mitäköhän olisi defendomaisesti pitänyt tehdä...
Tämä on ihan mielenkiintoinen kommentti. Olen havainnut samaa itsekin. Tietysti, jos olisit aloittanut Defendolla ja sitten menisit Krav Magan peruskurssille, saattaisi käydä toisinpäinkin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Tyttö kirjoitti: varsinkin se asennepuoli on sellainen, joka kasvaa vasta ajan kanssa.
Tästä olen täysin samaa mieltä, ja siksi arvelinkin, että defendo olisi helpompi oppia. Maga kun perustuu nopeisiin ja aggressiivisiin vastahyökkäyksiin, mutta defendo taas siihen, että toteutetaan tiettyä yliopittua formaattia, ja tekniikan rakenne on sellainen, että on enemmän "aikaa" syttyä noihin vastahyökkäyksiin.

Monet aloittelijat kun kokevat vaikeana sen vastahyökkäämisen, vaikka itse joutuisivat hyökkäyksen kohteeksi.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Tyttö
etupotkija

Viesti Tyttö »

Mjölnir kirjoitti:
Tyttö kirjoitti: Tiedä sitten, missä vaiheessa tulee vastaan se, että esim. tasokokeissa tekniikat alkaisivat mennä sekaisin. Nyt sellaista ei vielä pääse käymään. Ainoa hankaluus defendotreeneissä on se, että kun magatekniikat (ainakin jotkin niistä ;) ) on kuitenkin siellä kuuluisassa "takaraivossa", niin äkkitilanteessa tulee ensiksi tehtyä se magatekniikka ja sitten vasta jälkeenpäin tulee mietittyä, että mitäköhän olisi defendomaisesti pitänyt tehdä...
Tämä on ihan mielenkiintoinen kommentti. Olen havainnut samaa itsekin. Tietysti, jos olisit aloittanut Defendolla ja sitten menisit Krav Magan peruskurssille, saattaisi käydä toisinpäinkin.
Todennäköisesti juuri näin. Onhan niitä magatekniikoita tullut hinkattua aikas hirmuisesti enemmän kun defendoa. Ja sikäli myös aika huojentavaa, että jotain niistä toistoista on jäänyt siis mieleen ja alkanut muodostua ihan automaatioksi asti... :D
Ammattivalmentaja
Kahvakuulaohjaaja

Kuvake
Tyttö
etupotkija

Viesti Tyttö »

Mjölnir kirjoitti:
Tyttö kirjoitti: varsinkin se asennepuoli on sellainen, joka kasvaa vasta ajan kanssa.
Tästä olen täysin samaa mieltä, ja siksi arvelinkin, että defendo olisi helpompi oppia. Maga kun perustuu nopeisiin ja aggressiivisiin vastahyökkäyksiin, mutta defendo taas siihen, että toteutetaan tiettyä yliopittua formaattia, ja tekniikan rakenne on sellainen, että on enemmän "aikaa" syttyä noihin vastahyökkäyksiin.

Monet aloittelijat kun kokevat vaikeana sen vastahyökkäämisen, vaikka itse joutuisivat hyökkäyksen kohteeksi.
Kyllä. Monia mietityttää se, että milloin on "oikeutettu" tekemään vastahyökkäyksen. Ja vielä hyökkäyksen kanssa samanaikaisen. Se vaatii kuitenkin sen, että on asenne hyökätä.

Tämä liippaa vähän tuota Skenaarioharjoitteluketjuakin siinä mielessä, että kyllä se harjoitus vaan tuottaa tulosta ja asenne kasvaa harjoittelun myötä. Jotkut oppivat nopeammin ja joillain kestää kauemmin, eikä asenteen maksimi (mitä se sitten onkaan) ole kaikilla sama, mutta kaikki kyllä kehittyvät ajan kanssa ja hyvät harjoitteet auttavat tässä kehityksessä...
Ammattivalmentaja
Kahvakuulaohjaaja

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005
Etulaji: Defendo

Viesti L.K. »

Meillä oli juuri eilen peruskurssin Hard Target-tasokoe.
Kyseessä oli siis porukka joka aloittanut treenauksen syyskuun lopussa -08.

Rapiassa 3kk:ssa oli mielestäni porukan asenne ja intesiteetti tekemiseen kasvanut todella paljon. Osalla oli hyvää meininkiä alusta asti, kamppailutaustoja ei hirveästi valtaosalla ollut. Mukana oli kuitenkin myös tapauksia, joista olisi ollut vaikea silloin kuvitella miten hyvin ja kovaa vetivät tasarissa.
Ja uskon että tässä kyse on nimenomaan toistojen määrästä sekä treenien/lajin fyysisyydestä. Alusta asti pitää tottua siihen toisen kontaktiin ja sen kautta sitä ei vierasta.

Meillä on ainakin ruokittu sitä "satuttamistarvetta" tiukassa paikassa. Eli pitää antaa itselle lupa satuttaa ja ongelmaa ei poista kukaan muu kuin itse. Nollasta sataan-ajattelua myös ruokittu, mutta lajinomaisesti sen hyvän kontrollin kautta.

Erityisesti pystypaini/nujuamispuolella kehitys oli todella hyvää. Lyönti/potkupuolessa on vielä osan kanssa tekemistä enemmän ja osan vähemmän, mutta tämä on minusta ymmärrettävää koska on oikeasti vaikeaa oppia lyömään/potkimaan hyvin ja tehokkaasti.
Toki itsepuolustuksellisesti ei ole niin tärkeää onko tekniikka täydellistä jos lyönnit/potkut ovat voimakkaita ja osuvat kohteeseensa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.

Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

L.K. kirjoitti: Erityisesti pystypaini/nujuamispuolella kehitys oli todella hyvää. Lyönti/potkupuolessa on vielä osan kanssa tekemistä enemmän ja osan vähemmän, mutta tämä on minusta ymmärrettävää koska on oikeasti vaikeaa oppia lyömään/potkimaan hyvin ja tehokkaasti.
Tässä on mielestäni tiivistetysti se, miksi olen sitä mieltä, että defendossa saavuttaa nopeammin auttavan itsepuolustustaidon kuin Krav Magassa.

Defendon ratkaisut perustuvat hali-etäisyydeltä tehtyihin ratkaisuihin, ja tuntoaisti on erittäin nopea aisti. Tuntoaistin käyttö nopeuttaa tekniikoiden oppimista, ja kun käsi-silmä-koordinaation tarve on viety aika minimiin, hali-tekniikat menevät nopeammin lihasmuistiin.

Krav Maga perustuu lyönti- ja potkuvastahyökkäysten mahdollisimman nopeaan tilanteeseen tuontiin. Lyömisen ja potkimisen edes auttavaan oppimiseen menee pidempään kuin painitekniikoiden.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Tyttö
etupotkija

Viesti Tyttö »

Mjölnir kirjoitti:
L.K. kirjoitti: Erityisesti pystypaini/nujuamispuolella kehitys oli todella hyvää. Lyönti/potkupuolessa on vielä osan kanssa tekemistä enemmän ja osan vähemmän, mutta tämä on minusta ymmärrettävää koska on oikeasti vaikeaa oppia lyömään/potkimaan hyvin ja tehokkaasti.
Tässä on mielestäni tiivistetysti se, miksi olen sitä mieltä, että defendossa saavuttaa nopeammin auttavan itsepuolustustaidon kuin Krav Magassa.

Defendon ratkaisut perustuvat hali-etäisyydeltä tehtyihin ratkaisuihin, ja tuntoaisti on erittäin nopea aisti. Tuntoaistin käyttö nopeuttaa tekniikoiden oppimista, ja kun käsi-silmä-koordinaation tarve on viety aika minimiin, hali-tekniikat menevät nopeammin lihasmuistiin.

Krav Maga perustuu lyönti- ja potkuvastahyökkäysten mahdollisimman nopeaan tilanteeseen tuontiin. Lyömisen ja potkimisen edes auttavaan oppimiseen menee pidempään kuin painitekniikoiden.
Miten te näette tilanteen naisten kannalta? Itse en haluaisi ensimmäiseksi halietäisyydelle hyökkääjän kanssa, koska todennäköisesti hyökkääjä on isompi ja myös aika todennäköisesti vahvempi. Ja jos lähdetään vääntämään voimalla, niin siinä saattaapi käydä huonosti. Halietäisyydellä on tietysti käytössä esim. polvet, hampaat ja sormet, mutta silti pitäisin mielelläni hyökkääjään niin paljon etäisyyttä kuin mahdollista.
Ammattivalmentaja
Kahvakuulaohjaaja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Tyttö kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:

Miten te näette tilanteen naisten kannalta? Itse en haluaisi ensimmäiseksi halietäisyydelle hyökkääjän kanssa, koska todennäköisesti hyökkääjä on isompi ja myös aika todennäköisesti vahvempi. Ja jos lähdetään vääntämään voimalla, niin siinä saattaapi käydä huonosti. Halietäisyydellä on tietysti käytössä esim. polvet, hampaat ja sormet, mutta silti pitäisin mielelläni hyökkääjään niin paljon etäisyyttä kuin mahdollista.
Aina kun minulta on nainen kysellyt, kumpaa alkaisi harrastaa, niin olen suositellut Krav Magaa.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Lauteille: Syyskuu 2005

Viesti Paappa »

Mjölnir kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:

Aina kun minulta on nainen kysellyt, kumpaa alkaisi harrastaa, niin olen suositellut Krav Magaa.
Tuo on varmasti totta, koskee sitten ehkä myös pienikokoisia miehiä? Miten suhtaudut Mjölnir siihen, että itse ainakin olen huomannut, että vaikka sitä painiosuutta korostetaan defendossa, tehtäväsparrissa ainakin itse huomaan käyttäväni eniten lyönti/potku/polvi -kombinaatioita, varsinkin jos on koko ajan se mahdollisuus että +1 tulee sivusta? Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että paini on ollut koko aikaisemman harrastusikäni minulle se vierain vaihtoehto.

Puhun varmasti nyt suuremmalla suulla kuin tarvitsisi, mutta ajatellen sitä että peruslyönti- ja potkutekniikoita kuitenkin ainakin meillä treenataan ja opetetaan käyttämään siinä samalla kuin painiakin, niin en itse koe tuota defendon painipainotusta mitenkään sitovaksi. Harrastajan aikaisempi pohja varmasti näkyy tässä. Defendon tekniikkaan ne kaikki kuitenkin kuuluvat, vaikka painotukset voivat olla erilaisia kuin krav magassa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)

Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Paappa kirjoitti: Tuo on varmasti totta, koskee sitten ehkä myös pienikokoisia miehiä? Miten suhtaudut Mjölnir siihen, että itse ainakin olen huomannut, että vaikka sitä painiosuutta korostetaan defendossa, tehtäväsparrissa ainakin itse huomaan käyttäväni eniten lyönti/potku/polvi -kombinaatioita, varsinkin jos on koko ajan se mahdollisuus että +1 tulee sivusta? Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että paini on ollut koko aikaisemman harrastusikäni minulle se vierain vaihtoehto.
Todennäköisesti johtuu juuri siitä henkilökohtaisista mieltymyksistäsi.
Puhun varmasti nyt suuremmalla suulla kuin tarvitsisi, mutta ajatellen sitä että peruslyönti- ja potkutekniikoita kuitenkin ainakin meillä treenataan ja opetetaan käyttämään siinä samalla kuin painiakin, niin en itse koe tuota defendon painipainotusta mitenkään sitovaksi. Harrastajan aikaisempi pohja varmasti näkyy tässä. Defendon tekniikkaan ne kaikki kuitenkin kuuluvat, vaikka painotukset voivat olla erilaisia kuin krav magassa.
Tietysti pyrit käyttämään niitä välineitä, jotka sinusta tuntuvat luontaisimmilta. Ja korostetaanhan defendossa sitä, että ei pidä jäädä hyökkäyksen kohteeksi, jos pystyy hyökkäämään itse ennakoivasti (esim potkulla siinä vaiheessa kun toinen lähestyy pahat mielessä).

En itsekään koe kumpaakaan lajia niin sitovaksi kuin ne henkilöt, jotka haluavat löytää aina negatiivisia puolia asioista ("krav magassa tehdään AINA näin" tai "defendossa mennään AINA painiin"), vaan perusfilosofia on defendossa, että vastustajan kykyä hyökätä rajoitetaan tarttumalla raajoihin ja sitten hyökkäämällä itse, kun taas magan perusfilosofia on, että vastustajan kykyä hyökätä rajoitetaan hyökkäämällä itse mahdollisimman nopeasti ja useasti.

Mutta jos on esim keskitasoa pienempi mies tai keskitasoa voimakkaampaa heikompi / pienempi nainen, lienee järkevää luoda harjoittelun pääpaino omalle vahvuusalueelle (ellei ole jo niin hyvä omassa vahvuusalueessaan, että voi treenata vain parantaakseen heikkousalueitaan). Tällöin defendon kontrollipainotteisuus voi olla häiritsevä tekijä.

Mutta, kuten aiemmin jo totesin, niin on paljon ohjaajakohtaisia painotuseroja treenissä. Teillä on ainakin hyvä opettaja, koska antaa harjoittelijan soveltaa lajin työkaluja omien kykyjensä mukaan.

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Firefighter
sääreenpotkija
Lauteille: Elokuu 2006

Viesti Firefighter »

Tyttö kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:

Tuskin haluat isomman ja vahvemman miehen kanssa potku/lyöntietäisyydellekkään?
Miehen hyökätessä naisen kimppuun halietäisyys on kuitenkin se todennäköisempi, mistä nainen itsensä löytää (ravistelu, kuristaminen, vetäminen jne.)

Kuvake
flammee
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Viesti flammee »

Miten muuten magassa harjoitellaan näitä tekniikoita joissa lyödään päähän tai kenkästään haaroihin, esim. peruskurssitasolla kun kellään ei ole suojavarusteita. Ja siis sparrin ulkopuolella.. Pysäytettäkö lyönnit ja potkut ennen osumaa vai miten?