Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kysymyksiä capoeiraliikkeistä

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Nenem
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

Kysymyksiä capoeiraliikkeistä

#1

Viesti Nenem »

Hei!

Mulla olis kysymys capoeira-liikkeistä joissa selkää taivutetaan voimakkaasti kaarelle kuten ponte, moenda, esquiva to ponte, escorpiâo cabeca no châo ym.
Voiko selälle olla haitaksi tällainen harjoittelu? Tai onko mahdollista että selkä/selkäydin vaurioituisi jotenkin liian voimakkaasta taivuttamisesta?
Entä voiko selän notkeutta lisätä harjoittelemalla vaikka päivittäin pontea hetken aikaa?

Olen vain miettinyt että onko edes mahdollista notkistaa selkää enempää kun mitä selkä antaa myöten, sillä nikamathan ne ovat jotka rajoittavat siellä selässä tuota liiketta. Katsoitteko muuten Talenttia, missä se notekeusakrobaatti poika taivutti selkää aivan käsittämättömiin taivutuksiin. Se poika oli kyllä vielä niin nuori, että luut ja rustot eivät varmaan olleet vielä lopullisesti muotoutuneet.

Tosiaan tämä aihe kiinnostaa paljonkin, sillä mulla on ollut pari kertaa outoja tuntemuksia selän kanssa. Taivuttelin viikko sitten selkää ponteen ja pidin asennossa jonkin aikaa. Sen jälkeen nousin bananeiraan ja laskeuduin alas ponteen. Just sillä hetkellä kun selkä taipui voimakkaimmin kaarelle bananeiran ja ponten välissä, selässä tuntui vihlontaa ja puutumista. Silloin aikaisemmin puutuminen tuntui myös jaloissa mutta meni ohi puolessa minuutissa. Joten nykyään pelkään tehdä näitä selän taivutuksia, olisiko syytä tutkia ettei ole mistään vakavammasta kyse? BTW Yksi sairaanhoitaja sanoi ettei omalla ruumiinapainollaan voi saada aikaan sellaisia voimia että selkäydin/selkäranka vaurioituisi niistä, voiko tähän luottaa?
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#2

Viesti A.A. »

Moi!

En ole fysiologian tai muukaan asiantuntija, mutta tässä hieman näkökulmaa. Omaan itse hyvin notkean selän (kokoisekseni), jota pystyy kai taivuttelemaan selkeästi enemmän kuin normiharrastajalla. Treenikavereiden kanssa ollaan tätä mietitty useaan otteeseen ja jokin aika sitten eräs näistä kysäisi oliko nyt lekurilta vai fysioterapeutilta asiasta. Vastaus oli, ettei pitäisi olla mitään ongelmaa tai haittaa ainakaan niin kauan kuin lihaksisto on kunnossa. Hieno juttu vaan.

Oleellistahan näissä (ja kaikissa muissa liikkeissä) on hyvä tekniikka ja tukilihaksiston rakentaminen, jotka tukevat ja rakentavat myös toisiaan. Omasin parin ensimmäisen vuoden aikana ehkä hieman vähäisiä kipuja joistain liikkeistä ja selän taivuttelusta, mutta keskivartalon hallintani oli tuolloin luultavasti todella heikkoa (ei kyllä vieläkään mitään superia) ja kompensoin järjestään tätä liikkeissä selän taipuisuudellani. Näin myöhemmin en ole noita kipuja kokenut juuri yhtään, vaan selkä toimii paremmin ja on taipuisampi. Itse näkisin tämän johtuvan parantuneesta tekniikasta (kiitos hyvän opetuksen) ja parantuneesta tukilihaksistosta sekä sen parantuneesta käytöstä.

Selkäytimestä en osaa sanoa mitään, mutta pontessa (=silta ei-capoeristoille) on mahdollista edistyä. Kyse ei oikeastaan ole varsinaisesta selän (alaselkä) massiivisesta taivuttamisesta, vaan yläselän, rintalihasten ja hartialihasten avaamisesta. Ja tietenkin esim. keskivartalon tukilihaksiston vahvistumisesta. Samaten käsiseisonta on hyvin tekninen laji. Santerin kaltaiselle tasolle me aikuiset isot ihmiset harvemmin enää pääsemme selän taipuisuudelta (oikeasti alaselkä taipuu pirusti) ilman hirveää luontaista taipuisuutta, mutta akrobaattisempien capoeiraliikkeiden mutkattomalle suoritustasolle lienee kuitenkin mahdollisuudet ihan terveellisesti. Kivut yleensä viestittävät siitä, että teet jotain hieman pieleen. Suosittelisin siis näin alkuun, että kyselet opettajaltasi tai jostain muulta pätevältä taholta tästä asiasta kasvotusten. Näin netin välityksellä on vaikea miettiä, sillä pitäisi nähdä suoritus ensin. :)

Suosittelen varomaan ponten ja eri käsiseisontojen ja käsilläpyörimisten harjoittelun yhteydessä muuten varomaan olkapäitä, jos on yhtään taipumusta yliliikkuvuuteen! Eli maltilla.

Tietty jos olet jo harrastanut kauan, en osaa sanoa kipujen syistä. Toki eri ihmisilla on tietty eri tavoin soveltuvat kropat eri asioihin.
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#3

Viesti Carrapicho »

Kehonsa voi oikeesti saada rikki omalla painollaan. Mie sain viime tammikuussa poksautettua napani pihalle kun reenasin turhan kiukulla siltaa. Otin opikseni. Syksyllä sain katkaistua itseltäni kylkiluun kun lähdin negativasta tekeen tesourinhaa, alin kylkiluu ja lonkkaluun pää hieraisivat mukavasti yhteen. Otin opikseni..taas.

Oon nähnyt sittemmin järkeväksi voimistaa ja venytellä lantiota liikuttavia ja tukevia lihasryhmiä salilla käydessäni. Mitä parempi voima/venyvyyssuhde, sen vähemmän vammoja. Jos jompikumpi puoli kusee niin varmasti napsuu jostain paikkaa.
Nenem
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

Carrapicho

#4

Viesti Nenem »

moi

Voisitko tarkentaa mitä tarkalleen tapahtui kun yritit siltaa liian kovasti? Oliko sulla samanlaisia tuntmuksia mitä mulle tuli? Joo ajattelin kyllä kanssa silloin kun se sairaanhoitaja sano noin, että varmaan voi omalla painollaan saada vammoja itselleen, voihan itsekin saada aika suuria voimia aikaan käyttämällä nopeutta ja voimaa. Tai hyppäämistä.
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#5

Viesti Carrapicho »

Ei mulla kyllä mitään selkärankakipuja ole ollut tota siltaa treenatessa. Vatsapaita vaan pääsi repeemään turhista riuhtomisista, samaan aikaan kun treenasin siltaa niin tein paljon erilaisia vatsalihasliikkeitä. Soppa oli valmis.

Nykyään on tullu otettua hiukan rauhallisemmin ja ajatuksen kans toi keskivartalon treenaus kun kerran koki moisen poksauksen. Oon nyt treenannu siltaa rauhallisesti jumppapallon päällä makoillen kerran pari päivässä ja se on tehny huomattavia tuloksia.

Siltaan vaikuttaa tosiaan muutkin lihasryhmät kuin selkälihakset, kuten olkalihakset, lonkan koukistajat jne. jos joku lihasryhmä on huonossa voima/venyvyys kunnossa, niin taatusti se kiskoo sitä selkää sitten huonoon suuntaan.

Nivelet kaipaavat tietty myös hyvät lämmittelyt ennen itsensä solmuun vääntämistä. Dynaamisten venyttelyjen tekeminen pistää nivelnesteet liikkeelle ja loukkaantumisvaara pienenee huomattavasti.

Mun mielestä selkäranka on aika hyvin periksi antava kapistus, kunhan sitä tukevat ja liikuttavat lihasryhmät vain ovat hyvässä balanssissa.

Joku viisaampi vois vastata tarkemmin ja kirjanoppineemmalla tavalla.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#6

Viesti Questao »

Iltaa.

Olen ainakin ymmärtänyt niin, että sillassa alaselän ei kuuluisi erityisesti taipua, vaan pikemminkin yläselän ja erityisesti hartiaseudun ja rintarangan. Yläselkäähän on vaikeampi taivuttaa kuin alaselkää. Kuitenkin, juuri niinkuin pojat sanovat, tukilihaksiston olisi paras olla hyvässä kunnossa. Ja kyllä selän notkeutta voi lisätä ihan hyvin. Mutta kyllä sillä itsensä voi rikkoakin, joten on parasta tehdä niin, ettei ylitä kipurajaa ja käyttää joitain apuvälineitä, kuten jumppapalloa.

Mutta kuka se Lappeenrannan opettaja nyt olikaan; kannattaa tietysti kysyä häneltä, jos sinulla on joku tietty liike mielessä. Hän voi sitten vaikka katsoa, näyttääkö se fysiologisesti terveelliseltä ja antaa mahdollisia lisä/tukiharjoituksia ja niin edelleen... Turvallista treeniä!

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Nenem
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

#7

Viesti Nenem »

Kiitos vastauksistanne. Muilla ei näköjään ole ollut samanlaista vihlomista/puutumista selkärangassa kuin minulla, joten taidan marssia fysioterapeutille tarkistamaan selkäni.

:o
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

#8

Viesti Filipino »

Nenem kirjoitti: Kiitos vastauksistanne. Muilla ei näköjään ole ollut samanlaista vihlomista/puutumista selkärangassa kuin minulla, joten taidan marssia fysioterapeutille tarkistamaan selkäni.
Mene suoraan magneettikuvaukseen! Millään muulla konstilla ei saada selville onko esim välilevy luiskahtanut. Itselläni on alin tullut täysin ulos ja hermokanavat ovat jo vaurioituneet. Röntgenin jälkeen vaivaa lähes vähäteltiin - jo yli 10 v sitten. Uinti OIKEALLA tekniikalla on mielestäni yksi parhaita selälle. Ja myös kamppailutreenin oheen erittäin hyvä vastapaino. Uin aamuisin 1000 - 1500 m kolmesta viiteen kertaan viikossa. Illalla kestää sitten vääntää 1 1/2 - 2 h!

Vielä noista testeistä. Lääkärit ja fysioterapeutit tutkii samalla tavalla ja esim minulla ei ole tullut tårta på tårta housuihin ja höyhen tuntui nivusissa ja persaukon ympärillä. Siitä huolimatta täydellinen pullistuma ja matalapaineen aikana helvetilliset kivut. Mutta leikkaus on vähän fifty fifty. Tiedän liian monta epäonnistumista versus niihin joilla ei enää kipuja ole. Eikä kivut poistu mikäli hermot ovat jo vaurioituneet. Mutta jos sontii housuihin eikä virtsanpidätyskykyä ole, on vaihtoehtona leikkaus.

Mutta matossa vääntäminen ei niin pirun pahalta tunnu kuitenkaan mutta rajuja ylikiertoja sillassa kovin ylipainoisen vastustajan kanssa kannattaa kyllä välttää. Itse treenaan alroundhengessä kamppailua kuutena päivänä viikossa, joten alistua näihinkään vaivoihin ei saa. Yllätys muuten on se, että hiihtoa tuo selkä ei siedä, vaikka sitä aina tarjotaan. "Viikko Rukalla ja selkä on aivan kuralla" -teema tuli vuodenvaihteessa taas todistettua!

Sitten vielä lääkäreiden treenituntemuksesta. Kun kuvia tutkinut käskee harjoitella (!!), niin kysymykseeni voiko ylätaljaa tehdä (alatalja ei tunnu hyvältä), saa hölmön katseen ja vastakysymyksen "Mitä se on?". Siis yksikään lääkäri ei ole pystynyt neuvomaan, fysioterapeutit kyllä. Mutta vaikka näitä jumppaliikkeitä teen päivittäin myös treeneihin liittyen, mitään poppakonsteja ne eivät ole. Ainakaan oman kipukokemukseni mukaan.

Mutta hauskaahan salilla on aina, vaikka sitten hampaat irvessä! :badgrin: Ja kuolema kuittaa myös univelat, mikä on sangen lohdullinen tieto myös.
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#9

Viesti Samurai »

Pistän tähän oman kokemukseni, tiedä sitten auttaako.

Pari-kolme vuotta sitten oli ristiselässä sellaisia vaivoja, että aika-ajoin (tyhmän treenin jälkeen) tuli kipuja. eli jos kumarruin eteenpäin selästä, niin jossain vaiheessa kävi vihlaisu ja sähköisku, ja kaikki kontrolli meni selästä, eli siinä nytkähti parikymmentä senttiä yläkroppa alaspäin, kunnes taas tuntoa löytyi. Olo oli kuin satavuotiaalla kun ei voinut kumartua...

Muutaman kerran tämän tultua menin (terveyskeskus!)lääkärille, joka käski sitten kumartua. No yritin kiltisti, putosin, jonka jälkeen totesi että joo, haeppa tuosta apteekista reseptillä buranaa laatikko ja vedä kunnon kuuri jotta lihakset rentoutuvat (olivat siinä vaiheessa jo aivan jumissa kaikesta siitä varomisesta ja kramppailusta), ja sitten mene fysioterapeutille.

Näin tein, selkäkivut lähti kuurilla ja menin terapiaan. siellä todettiin että mulla on alaselkä jäykkä (lankku), jota kompensoin taittamalla selkää sitten liikaa heti siitä jäykän osan yläpuolelta (capoeirassa selkää taivutellaan kuitenkin jonkinverran). Sain hyvä kasan erilaisia jumppaliikkeitä, joita olen sittemmin tehnyt silloin tällöin capoeira-treenin yhteydessä (ja teettänyt myös oppilaillani). Vahvistavat lähinnä syviä vatsalihaksia sekä muutamaa selän lihasta joita ei normaalissa elämässä tule kauheasti käytettyä. Ovat aika Pilates-henkistä kamaa noin ylipäätään.

Tämän jälkeen ei isompia selkävaivoja ole sitten ollutkaan. *koputtelee puuta* Alaselkä on tietty edelleen melko jäykkä, mutta siinä ympärillä on tukevia lihaksia aiempaa enemmän, sekä olen tietoinen ongelmasta, joten siihen tulee kiinnitettyä huomiota treenissä.

Eli ilmeisesti kävi tuuri siinä mielessä, että menin tarpeeksi aikaisin lääkäriin, joka sattui pistämään minut fysioterapeutille, joka taas oli itsekin kamppailua harrastava ihminen, ja vielä selän/syvempien vatsojen erikoisosaamista omaava henkilö. :D

Axé, samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Nenem
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

#10

Viesti Nenem »

Mene suoraan magneettikuvaukseen! Millään muulla konstilla ei saada selville onko esim välilevy luiskahtanut. Itselläni on alin tullut täysin ulos ja hermokanavat ovat jo vaurioituneet.
Jeps, tiedustelin asiasta opettajaltani (fysioterapeutti yms. ) ja hän sanoi, että välilevy on liuskahtanut ulos (hetkeksi) nikamien välistä ja painanut hermojuurta, mikä on aiheuttanut alaraajojen puutumista. Vielä ei ole mistään vakavasta kyse, mutta kova selän taivuttelu voi johtaa siihen että välilevy liuskahtaa pysyvästi, ja siitä ei hyvä seuraa.
Uinti OIKEALLA tekniikalla on mielestäni yksi parhaita selälle. Ja myös kamppailutreenin oheen erittäin hyvä vastapaino. Uin aamuisin 1000 - 1500 m kolmesta viiteen kertaan viikossa. Illalla kestää sitten vääntää 1 1/2 - 2 h!


Selkä on selvästi hieman herkistynyt taivuttelulle, välillä selkä tuntuu muistuttavan lievällä vihlonnalla siitä että hellitäppäs vähän. Käyn uimassa 3-4 kertaa viikossa vapaauintia 1000-2200m että siinä mielessä olen oikeilla jäljillä.

:p :p :p :p :p [/quote]
Nenem
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

Selän hoitaminen

#11

Viesti Nenem »

Moi

Kävin eräällä hyvin pätevällä fysioterapeutilla ja sain vastauksia probleemaani. Minun täytyy treenata päivittäin syviä vatsalihaksia ja kiinnittää huomiota lantion asentoon (napaa kohti häntäluuta jne.).
Eli keskivartalon syvät lihakset ovat heikot, ne pitävät nimen omaan yllä asentoa ja ryhtiä. Fysioterapeutti sanoi jopa että voin jättää kokonaan tekemättä ns. tavalliset vatsalihasliikkeet! Jos keskivartalon syvät lihakset eivät toimi, pinnalisilla lihaksilla on mahdollisuus saavuttaa maksimissaan 70% siitä voimasta, minkä saavuttaisi syvien vatsalihasten kautta! Voima ikään kuin valuu heikon keskivartalon kautta taivaan tuuliin...

Ja omat vaivani johtuvat selkänikamien paikallisesta liian jyrkästä mutkasta. Ilman syvien vatsalihasten ylläpitämää vatsaontelon painetta alaselkä notkahtaa etenkin juostessam ym. muussa urheilussa. Pitkään jatkunut selän vääränlainen asento on johtanut paikalliseen välilevyn pullistumaan (onneksi tilapäiseen vielä toistaiseksi!). Kun vatsaontelon paine on hyvä, ponten (sillan) taivuttelu saa selkärangan kaartumaan tasaisesti, ilman jyrkkiä mutkia.

Keskivartalon hallinta on erittäin tärkeää kaikessa urheilussa. Esimerkkinä oma lajini Capoeira. Etenkin banabeirani on parantunut selvästi (ja asento tullut kauniimmaksi) kun hallisten keskivartalon lihakset (alaselkä ei notkahda niin että takapuoli roikkuu). Mielestäni olisi tärkeää valaista kaikkia bananeiran (käsilläseisonnan) harjoittelijoita pitämään keskivartalo tiukkana (puristaa napaa kohti häntäluuta, jännittää lantionpohjan lihakset ja pakarat) sillä pitemmän päälle selän "lötköys" voi johtaa vastaavanlaisiin ongelmiin selän kanssa mitä minulla on. Toinen ja kolma hyvä esimerkki on tietenkin käsilläseisonta ja erilaiset kärrynpyörät, nekin näyttävät hyvältä kun keskikroppa on hallittu.

Eli suosittelen lämpimästi syvien vatsalihaksien reenaamista!
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#12

Viesti Nade »

Miten syviä vatsalihaksia parhaiten saa treenattua? En ole koskaan oikein ymmärtänyt milloin treenataan pinnallisia ja milloin syviä vatsalihaksia.

Onko se jotain anaalialueen rytmikästä jännittelyä vai onko se jotain staattista vatsalihasasennossa oloa. Onko jotkut tietyt asennot hyviä? Onko jännittämisen tunne erilainen syvillä ja pinnallisilla vatsalihaksilla?Minua kiinnostaisi.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Nade, joo, staattiset on hyviä poikittaisten vatsalihasten (transversus abdominis) harjoittamiseen, mutta jos ei pinna kestä, vaihtoehtoja toki on: http://ejmas.com/pt/2007pt/ptart_richards_0703.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#14

Viesti Nade »

Mika kirjoitti: Nade, joo, staattiset on hyviä poikittaisten vatsalihasten (transversus abdominis) harjoittamiseen, mutta jos ei pinna kestä, vaihtoehtoja toki on: http://ejmas.com/pt/2007pt/ptart_richards_0703.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ahaa! Kiitos tiedosta. Olen aika hyvä staattisissa asennoissa. Niitä voisi todellakin lisätä jos ne ovat noin tärkeitä.
Kuvake
Eva
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11
Lauteille: Tammikuu 2008

#15

Viesti Eva »

Tuli tässä mieleen tuosta käsillä kävelystä; onko sillä väliä pitääkö jalat suorina vai jalat "koukussa"? Itse olen nähnyt molempia tyylejä, mutta jotenkin kuvittelisin että helpompi tapa on pitää jalat koukussa (?).

Itse olen capoeirassa vielä aloittelija ja kun käsillä kävely ei ihan vielä onnistu, niin en ole päässyt "testaamaan" kumpi tapa olisi parempi. Vai onko se ihan henkilökohtaista että kumpi tapa tuntuu helpommalta?
Watch out, if you can hear the sound of the berimbau there is probably a capoeirista nearby.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 74 kurkkijaa